Auteur |
Bericht |
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
PCM tijdelijk uitbouwen moeilijk?
Ik vraag me af of het ingewikkeld/kostbaar is om je PCMII-scherm & (telefoon)module even een dagje uit te bouwen.
Als "leek" zou ik zeggen dat het net zoiets als bij een autoradio zou kunnen zijn: 2 clipjes aan de zijkant los en wat (glasvezel) kabeltjes losklikken. Of zie ik dat te simpel (opnieuw aanmelden van de componenten op de MOST-bus?)?
Iemand daar ervaring mee, of een professional die daar iets over kan zeggen?
Ik moet n.l. binnenkort mijn Boxster 2004 invoeren en het zou bijna 1.000 euro BMP schelen als dat er even niet in zit....
Ik weet dat deze hobby geld kost, maar daar koop ik dan liever een goed alarm voor of wat onderhoud...
|
24 maart 2007 15:28 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Voor dat bedrag zou je hem zelfs uit kunnen laten bouwen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
24 maart 2007 16:42 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Tot juli 2007 wachten met op kenteken zetten, scheelt je meer! (-/- € 2.500,- BPM)
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
24 maart 2007 16:47 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Helemaal gelijk, heb ik natuurlijk ook aan gedacht. Maar dan is wel de zomer bijna voorbij En ja 2.500 Euro om 3 maanden P te mogen rijden is toch geen geld?
(mmm, miscchien klopt die berekening niet helemaal )
Lijkt me bovendien helemaal erg om een Porsche voor de deur te hebben staan en daar dan 3 maanden niet in mogen rijden. Een Tantaluskwellingnoem je dat geloof ik
Dan maar gewoon (maar wel "slim") betalen....
|
24 maart 2007 16:57 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Wat is drie maanden op een mensenleven?
Alle gekheid op een stokje, die PCM zou ik niet uitbouwen (heb ik destijds ook niet gedaan!).
Het is niet alleen het scherm, maar de gehele display en dan ook nog de rekenunit die er onder zit, want daar staat met koeienletters nog op: PORSCHE NAVIGATION.
De telefoon zou ik er wel even uithalen (wie het kleine..... ), de CD-wisselaar wellicht en als je er aan kunt komen misschien ff een setje 17" monteren.
Aan de BPM heb ik iig nooit meer terug gedacht!
Het totaal paste prima binnen mijn budget, dus........ ENJOY!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
24 maart 2007 19:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: PCM tijdelijk uitbouwen moeilijk?
Toen ik mijn 911 invoerde had de douanebeambte een keurig lijstje o.b.v. chassisnummer waarop alle fabrieksopties stonden waarmee deze 911 de fabriek vele jaren eerder had verlaten en voor de zekerheid liep hij nog even naar buiten om te kijken of hij niet nog meer kon ontdekken . Dus of de niet geringe moeite je ook daadwerkelijk iets op gaat leveren is zelfs maar de vraag.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
24 maart 2007 19:30 |
|
|
Stevie
|
Re: PCM tijdelijk uitbouwen moeilijk?
Klopt. En als je even vantevoren langs de RDW rijdt met je chassisnummer en een z..kverhaal houdt over een kostenraming dan krijg je dat lijstje ook. Scheelt qua tijd aanmerkelijk in het `gericht` demonteren
Van oudere auto´s zijn die lijstjes trouwens erg incompleet, weet een vriend met een M5 waar alleen een schuifdak op het printje stond. Toch wel leuk als het ding is waar voor 30k BMW Individual grappen op het echte buildsheet staat...
BTW bij deze is m´n 17" winterset beschikbaar als je niet op dure 18" wilt keuren Zit niet ver bij je vandaan.
|
24 maart 2007 20:50 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zoals ik al eerder schreef, klopt Eric's benadering dus niet
In detail: het lijstje 'af fabriek' kan - en zal vaak - het uitgangspunt zijn. Maar uitgangspunt en niet meer dan dat
Betekent dat schuifdak af fabriek er zeer waarschijnlijk nog steeds wel in zal zitten Idem airco en PASM bijvoorbeeld.
Maar lederen bekleding: als je alle stoelen verwisselt en zelfs de overige lederen delen verwijdert/verwisselt, dan hoef je dus geen BPM te betalen over die delen. Ook al wordt gedacht dat het er binnenkort weer in zal zitten: het gaat om de staat tijdens het aanbieden voor de invoerkeuring
En dus kan PCM verwijderen wel geld opleveren.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 maart 2007 21:17 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat dit klopt, dat kan haast niet anders. Er kan tussen de bouw van de auto en moment van invoer zovéél gebeurd zijn met zo'n auto. Het is geen doen te bewijzen voor de RDW of het nu wel of niet er net uit is gehaald, en of de invoerder al dan niet 'te goeder trouw' is. Dus kan het criterium niet anders zijn dan de staat waarin de auto wordt aangeboden voor invoer.
Dus goed om in het achterhoofd te houden...
|
25 maart 2007 0:16 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er vanuit gaande dat het een Duitse import betreft: neem een exportkenteken voor 6 maanden. Kun je er mee rijden zonder problemen. Als je wordt betrapt krijg je eerst een waarschuwing.
Nadeel: Alleen WA verzekerd... maar:
Een vriend van mij heeft op Duits kenteken gereden en all-risk aanvullend geregeld. Hij heeft zo weer aardig wat BPM bespaard.
Als je gegevens wil van die verzekering moet je maar even een pb sturen.
|
25 maart 2007 0:47 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Geweldige tip!
Enige punt is alleen dat ik er mee op vakantie wil naar Frankrijk. Ik geloof niet dat ik het risico durf te nemen om daar aangehouden te worden (laten we zeggen dat mijn ervaring met de Franse Gendarmes geen positieve indruk heeft achtergelaten) c.q. verzekeringsproblemen te krijgen
|
25 maart 2007 8:13 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
In het algemeen gelezen inderdaad niet , maar wel als je 'm leest zoals de opmerking is bedoeld: in de context van (de vraag in) dit topic.
Een willekeurige douane-beambte zal niet precies weten wat PASM is en/of hoe het er uitziet. Uitgangspunt zal dus zijn dat PASM er nog steeds in zal zitten en overtuig de beste beambte er maar eens van dat zijn uitgangspunt niet juist is.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 maart 2007 15:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Denk dat daar inderdaad het hele probleem zit Eric. De douanebeambte houdt gewoon zijn lijstje aan. Lederen bekleding of dat soort uiterlijke kenmerken kun je wel met ze over in discussie maar zaken als PASM/PSM daar valt weinig over te discusieren.
Bij de invoer van mijn BMW heb ik een hele discussie gehad over onder andere het electrohydraulische remsysteem dat er vanaf fabriek als optie onder was gezet en later is vervangen door het M-tech remsysteem omdat de eerstgenoemde niet voldeed volgens de eerste eigenaar. Het M-tech systeem was als catalogusprijs veel goedkoper en daar heeft uiteindelijk een BMW specialist uitsluitsel over moeten geven om de douane te overtuigen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 maart 2007 22:09 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Ik kan inmiddels uit ervaring melden dat het uitbouwen van de PCM II module een fluitje van een "cent" (nou ja, 6000 Euro...) is. Voorzichtig de "omlijsting" met knoppen losklikken en vervolgens 4 Torx schroefjes losdraaien. Vervolgens kun je de hele module als geheel er uitschuiven.
Alle stekkers/connectors hebben verder unieke kleurcodes dus ook bij het monteren geen problemen.
Montage is in een kwartiertje gepiept en systeem start ook weer gewoon op zonder naar codes te vragen. Is overigens wel tegen diefstal beveiligd want systeem en auto moeten elkaar dan al wel "kennen", anders moet dit door de dealer geprogrammeerd worden.
Voor wat betreft de vrienden van de douane kan ik melden dat de datakaart met de opties waarmee de auto af-fabriek is geleverd inderdaad als leidraad dient, maar niet allesbepalend is. Ik hoefde dan ook niet voor de PCM/Telefoonmodule te betalen (wel op de lijst, niet in de auto) maar wel voor een metallic lak die niet op de datakaart, maar (blijkbaar) wel in de orginele prijslijst als meerprijs-optie stond aangemerkt.
Verder moet ik opmerken dat mijn vertrouwen in de lokale Porsche Dealer niet echt gestegen is omdat zij aangaven dat het inbouwen zeker anderhalf uur zou duren (a 85 Euro ex. BTW) en het systeem dan uitgebreid aan "de computer gehangen" zou moeten worden om te worden herprogrammeerd.
Dat was dan overigens ook nog nadat zij offreerden om een update naar een Klasse III alarm te doen voor 1.200 euro, terwijl ik dit nu bij Ekris voor de forumprijs van 600 Euro ga laten doen....
|
05 apr 2007 16:00 |
|
|