| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

welk vet voor montage koppeling 968
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=15040
Pagina 1 van 1

Auteur:  968mint [ 29 aug 2007 8:57 ]
Berichttitel:  welk vet voor montage koppeling 968

Nadat de koppeling van de 968 min of meer uit elkaar was gevallen op Zolder (die in belgie niet die boven de 1e verdieping) ben ik deze aan het repareren/vervangen. Het werkplaatshandboek zegt er niet veel over, maar welk vet (of juist niet) moet je gebruiken voor getande aandrijfas (waar de koppelingsplaat over glijdt), wat bij de gaffel (as/lagertjes en contact punten met treklager). De een roept niets de ander kopervet. Wil voorkomen dat ik hem binnenkort weer moet demonteren.

gaarne adviezen.

Auteur:  944 guy [ 29 aug 2007 11:59 ]
Berichttitel: 

Die spievertanding kun je eventueel een klein beetje kopervet voor gebruiken om te voorkomen dat deze vast gaat zitten, maar hier moet je dan ontzettend voorzichtig mee zijn, het laatste wat je natuurlijk wil is dat dit op de plaat komt.
Toen we de koppeling hadden vervangen op de 944 (origineel, dus al 19 jaar oud), gleed deze er zo af en er waren geen sporen van vet oid, dus of het nodig is, is maar de vraag.
Wij hebben trouwens niks gebruikt als ik het goed heb, en nog nooit problemen mee gehad.

En nog iets: de koppelingsplaat zelf glijdt amper, misschien een paar tiende millimeters. Dat is ook het laatste wat je wil natuurlijk want dan slijt je spievertanding gestaag.

Auteur:  Renntech [ 29 aug 2007 13:09 ]
Berichttitel: 

Kopervet kan wel, echter heeft Porsche speciaal vet daarvoor.

Als je even in de auto stapt help ik jou aan dit vet dat oa. niet uitdroogd.




.

Auteur:  Paul II [ 29 aug 2007 13:48 ]
Berichttitel: 

944 guy schreef:
... er waren geen sporen van vet oid, dus of het nodig is, is maar de vraag.

Als het juist en dus spaarzaam gebruikt wordt zijn er geen sporen.

944 guy schreef:
... koppelingsplaat zelf glijdt amper, misschien een paar tiende millimeters.

Amper, maar zeker wel want de plaat moet loskomen van het vliegwiel :!:
Had na het vernieuwen van de koppelingsplaat dat de koppeling niet zuiver vrijkwam. Na enkele honderden kilometers was dit effect verdwenen.
Oorzaak onzeker, maar bijvoorbeeld (minimale) braampjes op de inwendigevertanding van de nieuwe plaat die 'haakten' op de spiebanen, toen uiteindelijk weg gesleten?

Auteur:  944 guy [ 29 aug 2007 16:16 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
Amper, maar zeker wel want de plaat moet loskomen van het vliegwiel :!:
Had na het vernieuwen van de koppelingsplaat dat de koppeling niet zuiver vrijkwam. Na enkele honderden kilometers was dit effect verdwenen.
Oorzaak onzeker, maar bijvoorbeeld (minimale) braampjes op de inwendigevertanding van de nieuwe plaat die 'haakten' op de spiebanen, toen uiteindelijk weg gesleten?


Ja da's een beetje lastig natuurlijk. Als je een beetje wrijving op de spievertanding hebt, dan komt de plaat theoretisch niet los vd kant van het vliegwiel maar reduceert de contact druk tot nul. De kant vd drukgroep komt natuurlijk wel los omdat je deze actief terugtrekt.
Als je de koppeling quasi-statisch indrukt (hetgeen betekent dat je dit zo langzaam doet dat dynamische effecten zie niet kunnen manifesteren), dan is mijn verhaal zeker het geval.
Maar praktijk is geen theorie natuurlijk, maar meer dan 1/10mm kan ik me moeilijk voorstellen gezien het feit dat er in as-richting zo weinig tussen zit.

Auteur:  Paul II [ 29 aug 2007 20:53 ]
Berichttitel: 

Contact druk nul :?:
Als de plaat helemaal niet schuift dan is de druk afhankelijk van de vervorming van de plaat (lijkt me).
Hoeveel de boel schuift: geen idee.
Maar als de drukgroep 'ophoepelt', dan moet de plaat stukkie mee, dat weet ik wel zeker.
En ook dat dit eerst niet gebeurde: je voelde de P. gewoon kruipen als je stilstond :idea:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/