Hmzzz ...
Ombouwtoestanden ... tja ...
Ligt er maar aan wat je naar wat gaat ombouwen en hoe je het gaat (laat) doen.
Kben van mening dat sommige conversies totaal geen steek houden en andere dan mss weer wel.
Punica kosten ze je altijd
Je gaat nooit terugvangen wat je er hebt ingestopt ... laat daar geen twijfel over bestaan maar toch zijn hier wel wat verschillen denk ik.
In de eerste plaats moet je zulks nooit gaan uitvoeren met het idee de waarde van je kar te doen stijgen. hiermee bedoel ik ; zijn wel conversies die de werkelijke waarde van je P doen stijgen ... laat daar geen twijfel over bestaan maar je moet er natuurlijk nog wel de geinvesteerde €uri's bijtellen ...
Een vb'tje
Ik bouw mijn C4 om naar een Turbo-look. Ombouw gebeurd met de originele onderdelen en volgens de regels van de kunst door een bekwaam VAKMAN.
Kosten ongeveer 8000 a 9000€
Stel mijn auto heeft een waarde van 20.000€ voor de conversie ... gaat ie vast en zeker voor 23 a 24.000 verkoopbaar zijn na de conversie.
Dus kosten ... pakweg 4000€ ... dit is dan het gedeelte "voor jezelf"
Maar zoals eerder hier gezegd ... dit gaat niet op voor alle conversies mijn bescheiden mening ...
vb'tje
Een 911 bj 79 naar een 993 (om maar gelijk het meest extreme te nemen, al zijn ze er genoeg hoor
)
Dat zijn van die conversies waar je de "gek" voor moet vinden die betaald. Anders krijg je idd van die advertenties "911 / 993 look bj 79 prijs 13.000€ ...
Reken maar dat bovenvermelde ombouw dicht in de buurt van de verkoopsprijs komt qua totale kost (als ze tenminste goed is uitgevoerd)
Dit soort conversies zijn voor mij beetje "te ver" gaande ...
Dan heb je nog de "twilight zone" conversies om het maar zo te noemen ...
Denk ook de meest voorkomende ... reden
Betaalbaar(der) en een niet onaardig resultaat.
Vb'tje
Sc'je naar een 964 met kunststof onderdelen en goed uitgevoerd best wel leuke dingen te vinden. Prijs van een kit niet geplaatst: om en bij de 1000 a 1250€. Reken montage en spuitwerk bij een aanvaardbare "vakman" ... voor ergens tussen de 3 a 4000€ ben je klaar. Denk dat er voor dit soort conversies altijd wel een markt zal blijven bestaan. Kijk maar naar onze eigen forumrakkers Hans 3.2 (jammer genoeg auto nog niet gezien) en Lucius (auto al wel gezien en best strak hoor
)
Mes snijd hier beetje langs 2 kanten ... deze karren zijn best wel voor een aangenaam prijsje te vinden en je hebt de look's van een recenter type ... bij eventuele verkoop zal je weer even moeten wachten/zoeken tot je er de juiste spreekwoordelijke "gek" voor vind ...
Natuurlijk is het altijd makkelijk voor sommige mensen om te zeggen "koop dan gelijk dat type etc etc ... " Er zijn ook een heleboel minder gefortuneerde Porsche liefhebbers die graag met een recentere uitvoering karren ... en daarvoor is dit mss dan wel een oplossing als je niet zo'n "origineel" freak bent ...
Of ze hier nou verstandig aan doen ja of nee
... dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken ... toch ...
en wat dan te zeggen over de vele Speedster replica's ... is ook weer een heel ander verhaal ... rij je met een "Porsche-look" automobiel die in originele toestand een waarde heeft van soms + 100.000€ en meer ... op het chassietje van een KEVER ...
Zijn dit dan allemaal "gekken" ... ik ben van mening van NIET
Zou het best zelf durven kopen eerlijk gezegd ...
Er zijn wel gekken die investeringsplannen hebben van + 15.000€ op een C4 van 91' ... (o.v.
)
Maar zoiets doe je voor jezelf ... voor sommige van die gekken hebben ze nooit "DE Porsche" gebouwd zoals ze hem willen hebbe ...
Ja ik neem mezelf als voorbeeld ... ik wil helemaal geen 964 RS ...
ik wil helemaal geen Turbo ...
Ik wil een 4x4 met pakweg 330 a 340 atmosferische (nieuwe)pk's met een lekker spartaans/sportief efficient interieurtje waar ik ten gepaste tijde behoorlijk en verantwoord (qua safety) mee uit men dak kan gaan ... en dit alles in de vormen van de "oer-Porsche" met onderdelen/accesoires passende bij Porsche
Los staande van het gedoe 964/993 dit gezegd zijnde ...
Want stel nou dat ik "morgen" 993 ga rijen begint toch heel dat verhaaltje weer van voor aan opnieuw ...
en krijg je gegarandeerd een nieuw Topic "Conversion of my 993" ...
(al zitte hier wel luitjes die het best al zouden kunnen opstarten ...
)
My 2 cents ...
Dirk