Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 dec 2024 13:45



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Airco in mijn 911 3.2l 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S
België
Bericht Airco in mijn 911 3.2l
2 jaar na elkaar heb ik hetzelfde probleem : net vòòr de zomer laat ik mijn airco nakijken, vacuum trekken, vullen, etc. Die doet het dan perfect tot ongeveer 5 maanden later ... nu, september , voel ik nog amper dat ik airco heb. Heb ik een lek of is het iets anders? (droogfilter is ook vervangen). Thx Pascal


05 sep 2004 9:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
lijkt me idd typisch geval van lek.
Wat zou het anders kunnen zijn in dit geval?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


05 sep 2004 10:17
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Waarschijnlijk idd. een lek, heb je bij de vorige vulling niet zo'n kleurstof laten toevoegen, want dan zie je waar het lek zit :?:


05 sep 2004 10:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
zeg maar gerust ... heel zeker een lek ... wel een heeeel kleintje ... maar genoeg om na 5 maanden nie meer te willen ...

Daar het lekje heel klein is kan je het er eventueel op wagen een "aircoleakstop" toe te voegen ...

Dirk
:wink:


05 sep 2004 20:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Heren,

Nooit kleurstof of andere additieven (zoals aircoleakstop ofwatdanook) toevoegen aan een airco systeem.
Ja zal op lange termijn nog meer miserie hebben.


Pascal,

Je hebt zeker een lek. Deze komen dikwijls voor aan de koppelingen of in de flexibele slangen.
Als je de airco laat bijvullen, welk type koelmiddel werd er dan ingedaan? R12 is inmiddels verboden, niet alle andere types zijn zo maar compatibel met wat vroeger gebruikt werd, waardoor er ook problemen (zoals lekken) kunnen optreden.

Groeten,
_________________________________________
KARL 964C4


09 sep 2004 16:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S
België
Bericht 
Karl, bedankt voor het antwoord. Maar wat staat er mij dan te doen ? Mijn airco is reeds 'omgebouwd' naar het nieuwe systeem. Waarom geen anti-leak vloeistof toevoegen ? Ik kan toch moeilijk alle leidingen laten demonteren .... :roll: Pascal


10 sep 2004 22:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Pascal911 schreef:
Waarom geen anti-leak vloeistof toevoegen ? Ik kan toch moeilijk alle leidingen laten demonteren .... :roll: Pascal


Denk dat je beter af bent om elk voorjaar je airco te laten (bij)vullen .... het systeem is al van 1989 .... da's toch zo'n 15 jaar oud en daardoor ook poreus :( je hebt kans dat je met de lekvloeistof niets vindt of juist heel erg droevig wordt :?

Wel zou je eens kunnen kijken of de nieuwe wartels/nippels (die van de ombouw) goed zijn aangebracht (lekdicht).
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


10 sep 2004 22:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Ik heb ARKO, is vrijwel probleemloos. En dat in een 27 jaar oude auto...
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


10 sep 2004 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Pascal,

Een anti-lek vloeistof bevat vaste deeltjes die in de opening van het lek achterblijven en dit op deze manier dichten. Deze vaste deeltjes circuleren samen met de olie in het ganse circuit, dus ook in de compressor. Hier stellen zich, op termijn twee problemen. De deeltjes werken daar als een schuurmiddel en zullen slijtage aan de lagers en de bewegende delen veroorzaken. Bovendien bevat de compressor een asafdichting die voorzien is van een "oilseal"; de afdichting om lekken langs daar te voorkomen gebeurt dmv de in de compressor aanwezige olie. Ook hier zal dus op termijn extra slijtage optreden en dit lijdt dan tot meer lekkage.

Wat dan wel doen? Laat jou AC testen op druk en lekken bij een koeltechnisch bedrijf. Deze mensen hebben de nodige apparatuur (electronisch) om zéér kleine lekken te detecteren. Zoals reeds gezegd komen lekken voor aan koppelingen en schroefvebindingen en deze zijn meestal eenvoudig te herstellen. Indien de flexibele darmen lek zijn moeten deze vervangen worden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de asafdichting van de compressor stuk is en dat zal je een nieuwe (of gereviseerde) compressor kosten.

Maar zo erg hoeft het natuurlijk niet te zijn. eerst maar eens een lektest laten uitvoeren. Spijtig genoeg ken ik in Nederland geen bedrijven die ik je kan aanbevelen.

Hopelijk helpt dit bij het nemen van een volgende stap.

Groeten,
_________________________________________
KARL 964C4


10 sep 2004 22:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Pascal, nog even het volgende:

Bij het zoeken naar een koeltechnisch bedrijf let je erop dat het STEK-erkend is.
Ook bij jullie in Nederland is het werken aan koelsystemen streng gereglementeerd. STEK erkende bedrijven voldoen aan de nodige eisen en mogen als dusdanig aan koelsysytemen werken; en het is voor jou ook een garantie dat je te maken hebt met mensen die met kennis van zaken werken en de nodige "voorgeschreven" apparatuur beschikken om druktesten en vacuumtesten uit te voeren, over lekzoekapparatuur en vulinstallaties beschikken.

Veel succes.
_________________________________________
KARL 964C4


10 sep 2004 23:13
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
KARL 964C4 schreef:
Spijtig genoeg ken ik in Nederland geen bedrijven die ik je kan aanbevelen.


Ik denk dat Pascal ook best blij is met een belgisch bedrijf dat je kan aanbevelen... :lol: (daar hij ook een bels is... :twisted: )
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 sep 2004 6:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
horn schreef:
KARL 964C4 schreef:
Spijtig genoeg ken ik in Nederland geen bedrijven die ik je kan aanbevelen.


Ik denk dat Pascal ook best blij is met een belgisch bedrijf dat je kan aanbevelen... :lol: (daar hij ook een bels is... :twisted: )


En ze wonen geeneens 30km uit elkaar op de koop toe ... :lol:

Die Belgen toch hé ... :wink: :D :D


11 sep 2004 7:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
dirkie schreef:
Die Belgen toch hé ... :wink: :D :D


Ja, één vond ik nog wel te pruimen, maar nu het er zoveel worden wordt het hier wel een beetje onoverzichtelijk... :twisted: :lol: :twisted: :lol: :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 sep 2004 7:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
horn schreef:
dirkie schreef:
Die Belgen toch hé ... :wink: :D :D


Ja, één vond ik nog wel te pruimen, maar nu het er zoveel worden wordt het hier wel een beetje onoverzichtelijk... :twisted: :lol: :twisted: :lol: :wink:


Wat mutte wij dan zeggen :shock: :shock:

:wink: :lol:


11 sep 2004 7:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
dirkie schreef:
Wat mutte wij dan zeggen :shock: :shock:

:wink: :lol:


"Heel veel dank voor de gastvrijheid, nederlandse vrienden!"

www.porscheforum.NL :lol: :twisted: :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 sep 2004 8:05
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S
België
Bericht 
Bedankt allemaal !!! Ik ga eens op zoek 8) naar zo'n bedrijf ...
Pascal :drive:


11 sep 2004 9:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Pascal,

Sorry, ik had echt niet gezien waar je woonde. :oops:
Bij het opmaken van een antwoord komt immers de woonplaats niet voor op het onderste gedeelte van het scherm. :shock:
Maar dat is iets dat die nederlanders voor ons belgen wel eens gaan oplossen. :twisted:

Het grootste deel van het verhaal blijft echter hetzelfde. Enkel bestaat STEK niet in België. Je kan echter wel eens op de site van de Belgische koeltechnische bedrijven gaan kijken. Onder "leden" vindt je wel iemand in je buurt. Contacteer het bedrijf eerst om na te vragen of zo wel degelijk ook auto airco servicen.

http://www.ubf-aca.be/nl_Main.html


Groeten,
_________________________________________
KARL 964C4


11 sep 2004 10:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
horn schreef:
"Heel veel dank voor de gastvrijheid, nederlandse vrienden!"

www.porscheforum.NL :lol: :twisted: :wink:


Hehehe :wink:







Afbeelding Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


11 sep 2004 14:40
Profiel
Bericht lekkage airco
Hallo Pascal

Aan gezien jij toch wel een behoorlijke lekkage aan je airco hebt zou ik als ik jou er toch nog eens goed naar laten kijken.
Weet je toevallig met hoeveel druk het systeem is afgeperst.
(+- 12/14bar) is goed.

Als ze het met allen stikstof niet kunnen vinden. kun je altijd nog afpersen met een mengsel van stikstof en helium (hier bij word de molecuul stuctuur kleiner en gaat dus ook door kleinere gaatjes).

ik hoop je een klein beetje geholpen te hebben

M.v.r william (motron)


01 okt 2004 23:38
PorscheForum Junkie
Bericht 
ik liet mij wijsmaken dat als je airco hebt
er goed aan doet die geregeld laat draaien
niet altijd op off laten staan bepaalde perioden.


04 okt 2004 20:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Klopt.

Door de airco regelmatig te laten draaien blijft er een olie film op de asafdichting. Deze olie film zorgt voor een goede smering, maar nog belangrijker ook voor de afdichting, zodat minder kans op koelmiddellekken ontstaat.
Door de compressor langduring te laten stilstaan zakt de olie in de afdichting naar beneden waardoor koelmiddellekken ontstaan. Bij terug starten met een "droge" asafdichting ontstaat exytra slijtage, hetgeen ook weer lijdt tot lekken.

In mijn Volvo zit een volledig automatische airco die dus ook in de winter wel eens werkt. Op vier jaar tijd is deze nog nooit moeten bijgevuld worden.
De airco eleke week enekel minuutjes laten werken kan zeer zeker geen kwaad, wel integendeel.

Groeten,
_________________________________________
KARL 964C4


04 okt 2004 20:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe 1988
Vleuten-De Meern
Bericht Re: Airco in mijn 911 3.2l
Pascal911 schreef:
2 jaar na elkaar heb ik hetzelfde probleem : net vòòr de zomer laat ik mijn airco nakijken, vacuum trekken, vullen, etc. Die doet het dan perfect tot ongeveer 5 maanden later ... nu, september , voel ik nog amper dat ik airco heb. Heb ik een lek of is het iets anders? (droogfilter is ook vervangen). Thx Pascal


:lol: Ik vul hem idd zelf bij :D en na een paar weken is het al minder.

Ik heb de materialen en de kennis dus dat is het probleem niet. Het vinden van een lek kost tijd en ook die heb ik nog niet.
Een elektronische lekzoeker reageert (in mijn geval) ook op uitlaat gassen.
Helaas, dus dat gaat niet lukken tenzij je de uitlaatgassen af kunt zuigen zoals dat in een garage gebeurt. Nu heb ik een bus met een soort zeepsop
ook dit ga ik proberen ! Dan moet er natuurlijk nog wel koelmiddel in het systeem zitten dat er uit komt, anders gaat dit niet werken.

Een gasflesje een weegschaal en wellicht een vacuumpomp etc. heb je nodig. bij R134 a overigens niet naar de droger en het kijkglas kijken dit
geeft een verkeerde indicatie !!!!!

kijk ook even op : http://www.pelicanparts.com/911/911tech_articles.htm

of http://www.pelicanparts.com/techarticle ... charge.htm

Zeer interessante zaken te vinden hier !!!

René :lol:


12 okt 2004 19:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)
Oegstgeest
Bericht ge(i)le vloeistof
Laat bij een plaatselijke Airco Boer een soort gele olie in je airco systeem spuiten. Deze 'verklikt' na 1000 km waar het lek zit, hoe klein ook. Dan kan je dat deel vervangen / aanpassen

succes

Hans 3.2
_________________________________________
luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder


13 okt 2004 10:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Zoals reeds hoger gemeld, NOOIT toevoegproducten, van welke kleur of aard dan ook, aan je koelsysteem toevoegen.
Iedere goede "koelboer" zoals jullie dat noemen, heeft voldoende nauwkeurige electronische apparatuur om een lek van een paar grammetjes/jaar op enkele minuten te ontdekken.
Het is dus absoluut niet nodig iets in je olie te laten toevoegen om na "1000 km" (in de veronderstelling dat gedurende die 1000 km je airco ook aanstaat) en lek te kunnen vaststellen.
Zelfs met zeepsop kan je zeer kleine lekken terugvinden (al is dit voor lekken aan te verdamper en andere minder bereikbare plaatsen niet zo evident om aan te brengen).

Groeten,
_________________________________________
KARL 964C4


13 okt 2004 11:50
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Kijk daar zit hem de kneep, in een 911 kan je niet zomaar ff bij alle leidingen, want de airco zit voorin en de vullingen en pomp zit weer achter, en als je al is onder een 911 hebt gekeken dan zie je geen ......


13 okt 2004 11:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.