Auteur |
Bericht |
Pascal911
993 Carrera 4SBelgië
|
Airco in mijn 911 3.2l
2 jaar na elkaar heb ik hetzelfde probleem : net vòòr de zomer laat ik mijn airco nakijken, vacuum trekken, vullen, etc. Die doet het dan perfect tot ongeveer 5 maanden later ... nu, september , voel ik nog amper dat ik airco heb. Heb ik een lek of is het iets anders? (droogfilter is ook vervangen). Thx Pascal
|
05 sep 2004 9:45 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
lijkt me idd typisch geval van lek.
Wat zou het anders kunnen zijn in dit geval?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
05 sep 2004 10:17 |
|
|
John
Cayenne
|
Waarschijnlijk idd. een lek, heb je bij de vorige vulling niet zo'n kleurstof laten toevoegen, want dan zie je waar het lek zit
|
05 sep 2004 10:31 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
zeg maar gerust ... heel zeker een lek ... wel een heeeel kleintje ... maar genoeg om na 5 maanden nie meer te willen ...
Daar het lekje heel klein is kan je het er eventueel op wagen een "aircoleakstop" toe te voegen ...
Dirk
|
05 sep 2004 20:54 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Heren,
Nooit kleurstof of andere additieven (zoals aircoleakstop ofwatdanook) toevoegen aan een airco systeem.
Ja zal op lange termijn nog meer miserie hebben.
Pascal,
Je hebt zeker een lek. Deze komen dikwijls voor aan de koppelingen of in de flexibele slangen.
Als je de airco laat bijvullen, welk type koelmiddel werd er dan ingedaan? R12 is inmiddels verboden, niet alle andere types zijn zo maar compatibel met wat vroeger gebruikt werd, waardoor er ook problemen (zoals lekken) kunnen optreden.
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
09 sep 2004 16:01 |
|
|
Pascal911
993 Carrera 4SBelgië
|
Karl, bedankt voor het antwoord. Maar wat staat er mij dan te doen ? Mijn airco is reeds 'omgebouwd' naar het nieuwe systeem. Waarom geen anti-leak vloeistof toevoegen ? Ik kan toch moeilijk alle leidingen laten demonteren .... Pascal
|
10 sep 2004 22:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Denk dat je beter af bent om elk voorjaar je airco te laten (bij)vullen .... het systeem is al van 1989 .... da's toch zo'n 15 jaar oud en daardoor ook poreus je hebt kans dat je met de lekvloeistof niets vindt of juist heel erg droevig wordt
Wel zou je eens kunnen kijken of de nieuwe wartels/nippels (die van de ombouw) goed zijn aangebracht (lekdicht).
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
10 sep 2004 22:24 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Ik heb ARKO, is vrijwel probleemloos. En dat in een 27 jaar oude auto...
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
10 sep 2004 22:35 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Pascal,
Een anti-lek vloeistof bevat vaste deeltjes die in de opening van het lek achterblijven en dit op deze manier dichten. Deze vaste deeltjes circuleren samen met de olie in het ganse circuit, dus ook in de compressor. Hier stellen zich, op termijn twee problemen. De deeltjes werken daar als een schuurmiddel en zullen slijtage aan de lagers en de bewegende delen veroorzaken. Bovendien bevat de compressor een asafdichting die voorzien is van een "oilseal"; de afdichting om lekken langs daar te voorkomen gebeurt dmv de in de compressor aanwezige olie. Ook hier zal dus op termijn extra slijtage optreden en dit lijdt dan tot meer lekkage.
Wat dan wel doen? Laat jou AC testen op druk en lekken bij een koeltechnisch bedrijf. Deze mensen hebben de nodige apparatuur (electronisch) om zéér kleine lekken te detecteren. Zoals reeds gezegd komen lekken voor aan koppelingen en schroefvebindingen en deze zijn meestal eenvoudig te herstellen. Indien de flexibele darmen lek zijn moeten deze vervangen worden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de asafdichting van de compressor stuk is en dat zal je een nieuwe (of gereviseerde) compressor kosten.
Maar zo erg hoeft het natuurlijk niet te zijn. eerst maar eens een lektest laten uitvoeren. Spijtig genoeg ken ik in Nederland geen bedrijven die ik je kan aanbevelen.
Hopelijk helpt dit bij het nemen van een volgende stap.
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
10 sep 2004 22:59 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Pascal, nog even het volgende:
Bij het zoeken naar een koeltechnisch bedrijf let je erop dat het STEK-erkend is.
Ook bij jullie in Nederland is het werken aan koelsystemen streng gereglementeerd. STEK erkende bedrijven voldoen aan de nodige eisen en mogen als dusdanig aan koelsysytemen werken; en het is voor jou ook een garantie dat je te maken hebt met mensen die met kennis van zaken werken en de nodige "voorgeschreven" apparatuur beschikken om druktesten en vacuumtesten uit te voeren, over lekzoekapparatuur en vulinstallaties beschikken.
Veel succes.
_________________________________________ KARL 964C4
|
10 sep 2004 23:13 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik denk dat Pascal ook best blij is met een belgisch bedrijf dat je kan aanbevelen... (daar hij ook een bels is... )
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 sep 2004 6:58 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
|
11 sep 2004 7:20 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 sep 2004 7:28 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
|
11 sep 2004 7:30 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 sep 2004 8:05 |
|
|
Pascal911
993 Carrera 4SBelgië
|
Bedankt allemaal !!! Ik ga eens op zoek naar zo'n bedrijf ...
Pascal
|
11 sep 2004 9:08 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Pascal,
Sorry, ik had echt niet gezien waar je woonde.
Bij het opmaken van een antwoord komt immers de woonplaats niet voor op het onderste gedeelte van het scherm.
Maar dat is iets dat die nederlanders voor ons belgen wel eens gaan oplossen.
Het grootste deel van het verhaal blijft echter hetzelfde. Enkel bestaat STEK niet in België. Je kan echter wel eens op de site van de Belgische koeltechnische bedrijven gaan kijken. Onder "leden" vindt je wel iemand in je buurt. Contacteer het bedrijf eerst om na te vragen of zo wel degelijk ook auto airco servicen.
http://www.ubf-aca.be/nl_Main.html
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
11 sep 2004 10:08 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
11 sep 2004 14:40 |
|
|
turbo wim
|
lekkage airco
Hallo Pascal
Aan gezien jij toch wel een behoorlijke lekkage aan je airco hebt zou ik als ik jou er toch nog eens goed naar laten kijken.
Weet je toevallig met hoeveel druk het systeem is afgeperst.
(+- 12/14bar) is goed.
Als ze het met allen stikstof niet kunnen vinden. kun je altijd nog afpersen met een mengsel van stikstof en helium (hier bij word de molecuul stuctuur kleiner en gaat dus ook door kleinere gaatjes).
ik hoop je een klein beetje geholpen te hebben
M.v.r william (motron)
|
01 okt 2004 23:38 |
|
|
F@RGO
|
ik liet mij wijsmaken dat als je airco hebt
er goed aan doet die geregeld laat draaien
niet altijd op off laten staan bepaalde perioden.
|
04 okt 2004 20:10 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Klopt.
Door de airco regelmatig te laten draaien blijft er een olie film op de asafdichting. Deze olie film zorgt voor een goede smering, maar nog belangrijker ook voor de afdichting, zodat minder kans op koelmiddellekken ontstaat.
Door de compressor langduring te laten stilstaan zakt de olie in de afdichting naar beneden waardoor koelmiddellekken ontstaan. Bij terug starten met een "droge" asafdichting ontstaat exytra slijtage, hetgeen ook weer lijdt tot lekken.
In mijn Volvo zit een volledig automatische airco die dus ook in de winter wel eens werkt. Op vier jaar tijd is deze nog nooit moeten bijgevuld worden.
De airco eleke week enekel minuutjes laten werken kan zeer zeker geen kwaad, wel integendeel.
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
04 okt 2004 20:25 |
|
|
Rene_B
3.2 coupe 1988Vleuten-De Meern
|
Re: Airco in mijn 911 3.2l
Ik vul hem idd zelf bij en na een paar weken is het al minder.
Ik heb de materialen en de kennis dus dat is het probleem niet. Het vinden van een lek kost tijd en ook die heb ik nog niet.
Een elektronische lekzoeker reageert (in mijn geval) ook op uitlaat gassen.
Helaas, dus dat gaat niet lukken tenzij je de uitlaatgassen af kunt zuigen zoals dat in een garage gebeurt. Nu heb ik een bus met een soort zeepsop
ook dit ga ik proberen ! Dan moet er natuurlijk nog wel koelmiddel in het systeem zitten dat er uit komt, anders gaat dit niet werken.
Een gasflesje een weegschaal en wellicht een vacuumpomp etc. heb je nodig. bij R134 a overigens niet naar de droger en het kijkglas kijken dit
geeft een verkeerde indicatie !!!!!
kijk ook even op : http://www.pelicanparts.com/911/911tech_articles.htm
of http://www.pelicanparts.com/techarticle ... charge.htm
Zeer interessante zaken te vinden hier !!!
René
|
12 okt 2004 19:32 |
|
|
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
ge(i)le vloeistof
Laat bij een plaatselijke Airco Boer een soort gele olie in je airco systeem spuiten. Deze 'verklikt' na 1000 km waar het lek zit, hoe klein ook. Dan kan je dat deel vervangen / aanpassen
succes
Hans 3.2
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
13 okt 2004 10:37 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Zoals reeds hoger gemeld, NOOIT toevoegproducten, van welke kleur of aard dan ook, aan je koelsysteem toevoegen.
Iedere goede "koelboer" zoals jullie dat noemen, heeft voldoende nauwkeurige electronische apparatuur om een lek van een paar grammetjes/jaar op enkele minuten te ontdekken.
Het is dus absoluut niet nodig iets in je olie te laten toevoegen om na "1000 km" (in de veronderstelling dat gedurende die 1000 km je airco ook aanstaat) en lek te kunnen vaststellen.
Zelfs met zeepsop kan je zeer kleine lekken terugvinden (al is dit voor lekken aan te verdamper en andere minder bereikbare plaatsen niet zo evident om aan te brengen).
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
13 okt 2004 11:50 |
|
|
John
Cayenne
|
Kijk daar zit hem de kneep, in een 911 kan je niet zomaar ff bij alle leidingen, want de airco zit voorin en de vullingen en pomp zit weer achter, en als je al is onder een 911 hebt gekeken dan zie je geen ......
|
13 okt 2004 11:55 |
|
|