| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
blower op volle kracht http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=16853 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | BS [ 04 jan 2008 10:36 ] |
Berichttitel: | blower op volle kracht |
Hi, als ik mijn 964 c4 start gaat gelijk de blower op volle kracht en dat blijft zo tijdens het rijden. Geen enkel knopje reageert... iemand ervaring mee? thnks! |
Auteur: | Maarten [ 04 jan 2008 10:49 ] |
Berichttitel: | |
Yep. Zwembroek aan en gassen ![]() Kan 2 dingen zijn: of bloweraansturing kaduuk of kleppen bij warmtewisselaars. |
Auteur: | PaulusdB [ 04 jan 2008 10:52 ] |
Berichttitel: | Voordat je je auto helemaal uit elkaar bricoleert |
Misschien blijft het knopje van de ontwasemstand gewoon hangen? |
Auteur: | Devils son [ 04 jan 2008 11:15 ] |
Berichttitel: | |
Als het de aansturing is... Ik heb er nog een liggen. Je mag deze wat mij betreft gebruiken om te kijken of daarmee het probleem is verholpen en als dat zo is: hij is te koop. |
Auteur: | Roi [ 04 jan 2008 13:47 ] |
Berichttitel: | |
Welke precies..de twee voor in de kofferbak neem ik aan of die grote in de motorruimte achterin... of alle 3 ![]() |
Auteur: | Devils son [ 04 jan 2008 15:49 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Nee, de regelunit in het dashboard. |
Auteur: | Roi [ 04 jan 2008 18:16 ] |
Berichttitel: | |
Blowers bedoelde ik .... maar jij doelt op de C.C.U. (airco/verwarmingsunit)Devils son...de hele unit of alleen het relais? |
Auteur: | Devils son [ 04 jan 2008 18:41 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik bedoel de hele unit. Dat ding links van de autoradio. |
Auteur: | ruud964 [ 05 jan 2008 0:08 ] |
Berichttitel: | |
Hmmmmm, ik heb een tegenovergesteld "probleem". Met de verwarming aan, kan ik de blower op de hoogste blower stand zetten met maar een beetje lucht. Gaat wel voluit als ik de thermostaat uiterst links draai, dus op koud. Ontwasemen kan bij mij dus niet met de verwarming aan. Probleem in dezelfde unit, of de kleppen ![]() |
Auteur: | Olaf [ 05 jan 2008 0:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Volgens mij moet jij het links-achterin-de-motor-ruimte zoeken ![]() ![]() |
Auteur: | Roi [ 05 jan 2008 1:38 ] |
Berichttitel: | |
Ruud964, syptomen zoals jij die omschrijft exact hetzelfde als bij mij destijds. Oorzaak in mijn geval de zekering van de grote blower in de motorruimte defect (zekeringkastje links achterin de motorruimte 20 of 25 A zekering dacht ik zo uit het hoofd)...had de auto ervoor gewassen waarschijnlijk sluiting gemaakt, zekering en tevens de voorschakelweerstand vervangen. Moet zeggen dat het best even speuren was voor ik het gevonden had, de link had ik ook niet in 1e instantie bedacht. Eerst makkelijk beginnen zeggen ze altijd....tsja eigenwijs hè. Daarna werkte de blower achterin alweer bij het op contact zetten van de auto. Als je dan een beetje speelde met de temp knop schakelde de blower achterin ook weer naar een hoger en (terug) naar een lager toerental.....en ook weer volop een goede ontwasemstand.... En anders brengt dit je misschien wel op het goede spoor; het heeft raakvlakken. BS zijn probleem lijkt meer naar de stuurunit te neigen... ventilator blijft draaien ...accu leeg en 964 probleem met aanjager |
Auteur: | Olaf [ 05 jan 2008 12:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
![]() |
Auteur: | ruud964 [ 05 jan 2008 21:20 ] |
Berichttitel: | |
Dank je mannen ![]() Zekering kan ik denk wel vinden, maar een voorschakelweerstand ![]() Na even verder gelezen te hebben:oops: Ik heb je link inmiddels gevolgd Roi en snap waar die weerstand zich kan bevinden. |
Auteur: | ruud964 [ 06 jan 2008 12:03 ] |
Berichttitel: | |
Net even de kast opengemaakt. Zitten 3 zekeringen in (volgens plaatje binnenzijde deksel), 1e is 25amp. (blower), 2e is 25 amp (achterruitverwarming) en 3e is 7,5 amp (AC). Aan de 1e zag ik geen gekke dingen maar toch even vervangen (zat overigens een 30 amp in). Even voor de duidelijkheid: als een zekering gesprongen is, dan kan je dit toch zien aan het metaaltje wat dan gebroken is? Zal het misschien toch de voorschakelweerstand zijn? (zag hem nu goed zitten naast de kast). Een rechthoekig plaatje met twee stekkers erin. Ik neem aan dat het plaatje de bedoelde weerstand is. Moet je deze eruit schuiven ![]() ![]() ![]() De voeler bovenop de buis wordt bij regen of wassen regelmatig nat, zou dit nou nog problemen opleveren? Zat er namelijk los in en moest een kwart slag gedraaid worden. De "pen" ziet er inderdaad uit als een voeler. |
Auteur: | Olaf [ 06 jan 2008 13:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Meestal wel, niet altijd ![]() In de zekeringenkast, die voorin de kofferruimte zit, zit 'n testmodule met 'n groen lampje - als je daar de zekering in steekt & het groene lampje gaat branden, dan is de zekering OK ![]() Dat plaatje kan je volgens mij omhoog schuiven - of op 'n andere manier er voorzichtig uit kliken ... |
Auteur: | ruud964 [ 06 jan 2008 14:22 ] |
Berichttitel: | |
Okee, dank je, weer wat geleerd. ![]() |
Auteur: | Roi [ 07 jan 2008 16:35 ] |
Berichttitel: | |
En Ruud ....ben je er nu uit? |
Auteur: | ruud964 [ 07 jan 2008 21:30 ] |
Berichttitel: | |
De zekeringen zijn in orde, dus ik denk dat het probleem in de eerder besproken weerstand zit. Kan je je nog herinneren wat ongeveer de kosten van dit apparaatje waren? |
Auteur: | Paul II [ 07 jan 2008 22:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Bij Karrera staan onderdelen catalogi van alle modellen, waaronder dus die van de 1 na laatste luchtgekoelde ![]() http://www.karrera.nl/catalogs/de.rdw.964.0.pdf Moest even zoeken maar onder H.groep1/108 vond ik 96461655002 en volgens de prijslijst kost die weerstand € 27,70. Maar volgens mij zorgt dat ding er uitsluitend voor dat de ventilator achter niet altijd in de hoogste stand draait, maar indien mogelijk ook op halve kracht ![]() ![]() |
Auteur: | ruud964 [ 07 jan 2008 23:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
559 pagina's, "moest even zoeken" ![]() ![]() ![]() Gezien de reactie van Paul, zal ik binnenkort eerst eens even met de porschespecialist overleggen. Reactie volgt, alvast bedankt voor het meedenken en zoeken ![]() |
Auteur: | Roi [ 08 jan 2008 1:00 ] |
Berichttitel: | |
Ruud964, Je kunt ook eerst de oude demonteren, reinigen (ontdoen van oxidant)bimetaaltje testen en een nieuw pakkingje maken (knippen uit een stuk afdicht pakking)....de oude werkte toen bij mij ook weer (had dus toen een nieuwe achter de hand, en heb die nog niet meer nodig gehad misschien de huidige eigenaar binnenkort ![]() Ik zou zeggen zet hem op contact en speel is met de tempinstelling in de cabine..komt ie dan in op "hoog" toeren? Zoniet kan ook het relais kaduk zijn. Bij Alpo in 2006 koste die voorschakelweerstand (964.616.550.02) iets van € 12,- maar toen heb ik wel meerdere dingen aangeschaft en kreeg ik wat korting...ik geloof 20% |
Auteur: | ruud964 [ 08 jan 2008 18:59 ] |
Berichttitel: | |
Dat "spelen" heb ik gedaan en de blower slaat sowieso niet aan. Het relais kan dus het probleem zijn. Wordt vervolgd. |
Auteur: | Paul II [ 08 jan 2008 23:42 ] |
Berichttitel: | |
Is dit al lang zo Ruud. Bedoel al in de zomer? De grote blower achterin zorgt namelijk ook voor koeling van de motor. Als je die op een zomerdag uitzet dan wil 'deze' blower nog wel eens aanslaan terwijl het contact uit is... Vreemd dan weer dat 'ie aan gaat bij 'vol koud', dan gaat die juist bij mij uit. Maar zou kunnen betekenen dat koeling dus wel werkt. Enfin, we horen het wel ![]() |
Auteur: | ruud964 [ 08 jan 2008 23:53 ] |
Berichttitel: | |
Na de grote beurt in afgelopen maart werkte de blower wel en inderdaad na een rit bleef de blower na het uitzetten van het contact nog even blazen. Na een paar maanden verdween dit verschijnsel. Pas eind 2007 viel het mij op ![]() |
Auteur: | Roi [ 09 jan 2008 13:08 ] |
Berichttitel: | |
Bij mij waarschijnlijk hetzelfde aanjager/ontwasem stand werkte niet correct..merkte ik ook pas in oktober of zo daarvoor heb je dat niet zo vaak nodig...zeker niet als ie normaal in de garage staat, ventilerend met het raampie open. Heb je de weerstand nog gemeten van de tempsensor in de luchtbuis (je weet wel dat ding wat je een kwartslag moet draaien voor demontage)? Misschien geeft die een vreemde / onjuiste waarde aan...verwacht dan wel een open contact want het betreft een NTC (Een NTC-weerstand is een weerstand met een negatieve temperatuurcoëfficiënt. Dit betekent dat de elektrische weerstand afneemt als de temperatuur toeneemt.) Anders zou de blower continu aangestuurd worden t.b.v. de koeling (moet natuurlijk wel het relais werken ja... ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |