| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Druppellader op 40V! http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=17252 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | NordRack2 [ 30 jan 2008 2:53 ] |
Berichttitel: | Druppellader op 40V! |
Mijn autootje staat in een garage waar welliswaar verlichting is, maar dat is 40 V. Nu had ik hier nog een 220-40 V trafo rondslingeren die ik ooit mocht meenemen toen ze ergens stoplichten vernieuwden. Blijkbaar waren de gloeilampen in die stoplichten 40 V. De 40 V in mijn garage heb ik nu afgetapt en daar die trafo aangehangen, omgedraaid dus 40>220. Onbelast heb ik 215 V, als de lader (Ctek multi xs 3600) laadt zakt dat tot 205 V en gaan de lampen in de garage iets zachter branden. Tot nu toe is er geen brand uitgebroken! |
Auteur: | Olaf [ 30 jan 2008 11:29 ] |
Berichttitel: | |
Je Porsche heeeeeel goed verzekeren en je kan gewoon rustig slapen |
Auteur: | lindemans [ 30 jan 2008 13:07 ] |
Berichttitel: | |
Niks mis mee, zo werken transformatoren nu eenmaal..... ! |
Auteur: | NordRack2 [ 31 jan 2008 8:16 ] |
Berichttitel: | |
Dat dacht ik ook. Ik heb nog wel nagedacht over het opgenomen vermogen in die 40 V installatie en het vermogen dat die trafo kan leveren. Ze moeten beiden niet in de fik vliegen!! Met de xs 3600 heb ik thuis een beetje getest. In het begin trekt hij 200 mA aan 230 V, komt overeen met 46 W. Dat zakt dan binnen 10 min. tot 40 mA, zo'n 9 W. Voorts herinner ik me dat bij de stoplichttrafo één gloeilamp bij zat van 40 W. De trafo is dus geschikt voor minimaal 40 W, dan kan hij de lader ook hebben. Wat de garages betreft; dat zijn er 10, in iedere garage hangt een lamp van 25 W. Totaal dus 250 W. De 40 V installatie kan dus minimaal 250 W aan. Dan zal die met mijn 46 W (hooguit) ladertje geen problemen hebben. Mijn lader staat zeg maar voor twee lampen extra en dat voor zéér korte tijd. Daar maak ik me dus ook geen zorgen over. |
Auteur: | mooiweerrijder [ 01 feb 2008 20:33 ] |
Berichttitel: | |
Ach hoogstens vliegt de zekering van de trafo van de kelderboxverlichting er uit. Men kiest meestal hier voor 40 of 42 volt zodat er niet te veel hobby bobben gebruik van maken. |
Auteur: | maurice [ 02 feb 2008 0:03 ] |
Berichttitel: | |
Toch gaat het verhaal niet helemaal op. Een transformator is qua spoel wikkeling en metalen kern afgestemt op de spanning en stroom. Daarmee is een bepaald rendement haalbaar. In omgekeerde volgorde zoals jij doet zal het rendement echter een stuk lager zijn (meestal zo'n 30%) Dat verklaart ook waarom de verlichting afzwakt als je de lader aan zet. Die trekt namenlijk heel wat meer vermogen dan die 40 watt. Meet maar eens na met een echte Watt meter. Kan heel lang goed gaan maar ik sluit de kans op oververhitting van de trafo inwendig niet uit. |
Auteur: | NordRack2 [ 03 feb 2008 0:28 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor het meedenken! Ik kan nog vermelden dat de trafo de eerste keer dat ik hem aansloot ongeveer 45° werd. Dwz de accu moest van he-le-maal leeg worden opgeladen. Dat duurde een aantal uren en de trafo werd dus niet warmer dan 45°. Maurice kun je uitleggen wat je bedoelt met Wattmeter? Wil dat zeggen dat als ik de spanning en de stroom (wissel) meet dat dat eigenlijk niet voldoende is? Heeft dat met cos phi te maken? |
Auteur: | maurice [ 03 feb 2008 13:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Helemaal correct. Het meten van de stroom en de spanning apart en deze vervolgens vermenigvuldigen geeft inderdaad een vermogen. Maar dat gaat alleen op wanneer de belasting een zuivere weerstand is. (Een gloeilamp bijvoorbeeld) Een transformator is een grote spoel en daar lopen de stroom en spanning niet met elkaar in de pas. Die fase verschuiving heet inderdaad de cos cos φ en die moet je dan in de formule mee nemen om aan het juiste vermogen te komen.
|
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |