Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 1:49



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Druppellader op 40V! 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Druppellader op 40V!
Mijn autootje staat in een garage waar welliswaar verlichting is, maar dat is 40 V.
Nu had ik hier nog een 220-40 V trafo rondslingeren die ik ooit mocht meenemen toen ze ergens stoplichten vernieuwden. Blijkbaar waren de gloeilampen in die stoplichten 40 V.
De 40 V in mijn garage heb ik nu afgetapt en daar die trafo aangehangen, omgedraaid dus 40>220.
Onbelast heb ik 215 V, als de lader (Ctek multi xs 3600) laadt zakt dat tot 205 V en gaan de lampen in de garage iets zachter branden.
Tot nu toe is er geen brand uitgebroken! :twisted:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


30 jan 2008 2:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Je Porsche heeeeeel goed verzekeren en je kan gewoon rustig slapen :x


30 jan 2008 11:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Niks mis mee, zo werken transformatoren nu eenmaal..... !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 jan 2008 13:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Dat dacht ik ook. Ik heb nog wel nagedacht over het opgenomen vermogen in die 40 V installatie en het vermogen dat die trafo kan leveren.
Ze moeten beiden niet in de fik vliegen!! :)

Met de xs 3600 heb ik thuis een beetje getest.
In het begin trekt hij 200 mA aan 230 V, komt overeen met 46 W.
Dat zakt dan binnen 10 min. tot 40 mA, zo'n 9 W.
Voorts herinner ik me dat bij de stoplichttrafo één gloeilamp bij zat van 40 W.
De trafo is dus geschikt voor minimaal 40 W, dan kan hij de lader ook hebben.

Wat de garages betreft; dat zijn er 10, in iedere garage hangt een lamp van 25 W. Totaal dus 250 W. De 40 V installatie kan dus minimaal 250 W aan. Dan zal die met mijn 46 W (hooguit) ladertje geen problemen hebben. Mijn lader staat zeg maar voor twee lampen extra en dat voor zéér korte tijd. Daar maak ik me dus ook geen zorgen over.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 jan 2008 8:16
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht 
Ach hoogstens vliegt de zekering van de trafo van de kelderboxverlichting er uit. Men kiest meestal hier voor 40 of 42 volt zodat er niet te veel hobby bobben gebruik van maken.


01 feb 2008 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Toch gaat het verhaal niet helemaal op.
Een transformator is qua spoel wikkeling en metalen kern afgestemt op de spanning en stroom. Daarmee is een bepaald rendement haalbaar. In omgekeerde volgorde zoals jij doet zal het rendement echter een stuk lager zijn (meestal zo'n 30%)

Dat verklaart ook waarom de verlichting afzwakt als je de lader aan zet. Die trekt namenlijk heel wat meer vermogen dan die 40 watt. Meet maar eens na met een echte Watt meter.

Kan heel lang goed gaan maar ik sluit de kans op oververhitting van de trafo inwendig niet uit.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


02 feb 2008 0:03
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Bedankt voor het meedenken!
Ik kan nog vermelden dat de trafo de eerste keer dat ik hem aansloot ongeveer 45° werd. Dwz de accu moest van he-le-maal leeg worden opgeladen. Dat duurde een aantal uren en de trafo werd dus niet warmer dan 45°.
Maurice kun je uitleggen wat je bedoelt met Wattmeter?
Wil dat zeggen dat als ik de spanning en de stroom (wissel) meet dat dat eigenlijk niet voldoende is?
Heeft dat met cos phi te maken?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


03 feb 2008 0:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Helemaal correct. Het meten van de stroom en de spanning apart en deze vervolgens vermenigvuldigen geeft inderdaad een vermogen. Maar dat gaat alleen op wanneer de belasting een zuivere weerstand is. (Een gloeilamp bijvoorbeeld)

Een transformator is een grote spoel en daar lopen de stroom en spanning niet met elkaar in de pas. Die fase verschuiving heet inderdaad de cos cos φ en die moet je dan in de formule mee nemen om aan het juiste vermogen te komen.

Citaat:
Cosinus phi, VA, blindvermogen, schijnvermogen
Voor de specialisten: aangezien we meestal met wisselstroom te maken hebben, is de situatie feitelijk iets ingewikkelder. Voor gelijkstroom en wisselstroom met zuiver Ohmse belastingen kloppen bovenstaande formules precies, voor wisselstroom moeten we rekening houden met reactieve belasting, met name verliezen door de opgewekte magnetische velden in spoelen. Die spoelen zitten onder andere in in transformatoren en elektromotoren. Het totale verbruikte vermogen in Watt (of VA) bestaat dan uit een deel zogenaamd "blindvermogen" en een deel "werkelijk vermogen", dat is het vermogen dat ook rendement oplevert (kracht van een motor, licht of wat dan ook). De verhoudingsfactor hiertussen is de cosinus phi, kort geschreven als: cos φ. Die factor verschilt per apparaat en per soort apparaat. Bij een gloeilamp is geen spoel of magnetisch veld betrokken: hier is de cosinus phi dus 1, geen verliezen. Het werkelijke vermogen is gelijk aan het rendement, er is geen blindvermogen. Bij een enkele TL lamp (waar een spoel in zit) is de cosinus phi 0,5, bij een elektromotor (afhankelijk van bealsting, contructie etc.) bijvoorbeeld 0,85. Voor het zelfde vermogen loopt er bij een lage cosinus phi méér stroom door de kabels.

De formule voor verbruikt vermogen wordt voor wisselstroom dus zo:

Watt = Volt * Ampère * cos φ

Dat heeft zoals gezegd gevolgen voor het aantal Ampères dat door een kabel gaat. Stel de cos phi van een apparaat is 0.85 en het aantal verbruikte Watts is 2200. Men spreek dan ook wel van 2200VA, of "schijnbaar vermogen" om aan tegeven dat dit het verbruiksvermogen is en niet het aan arbeid geleverde vermogen. Normaal zou je dan verwachten dat er 10A stroom loopt. Rekening houdend met de cos phi wordt dat meer, nl. 11.76A namelijk 10 * (1/0.85). Na te rekenen met de bovenstaande calculator!
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


03 feb 2008 13:15
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.