|
Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Caraudio en Porsche
Ik ben zelf bezig met een set van CDT. Drieweg, dus wat meer uitdaging...
|
09 maart 2008 22:20 |
|
|
horn
PF #57
|
jij hád toch al de perfecte sound in een 964? was al erg jaloers op wat jij allemaal had ingebouwd...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 maart 2008 23:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Even opgezocht of ik dat werkelijk had beweerd en gelukkig niet...
maar ik wil tzt in de Porsche wel eens echt topgeluid maken, zonder daarbij de auto volledig te verbouwen. Op dit moment geen tijd voor, dus het moest a. niet veel tijd kosten en b. niet veel geld kosten. Dat houdt tevens in dat ik derhalve bezig ben geweest met het bouwen van iets wat m.i. velen willen: beter (maar geen super) geluid in de Porsche, zonder daarvoor gekke dingen te doen.
Ik wil nu dus gaan voor supergeluid. Ben nog aan het puzzelen met bepaalde zaken, maar verwacht binnen nu en twee maanden e.e.a. in de auto te hebben. Ga dat overigens niet zelf inbouwen, maar laat dat doen. Tijdgebrek heb ik nog steeds en vooralsnog wordt het werk ingeschat op 4 volle dagen.
|
11 maart 2008 9:50 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
ik heb 2wegs mb quad 16.5 cm in m,n deuren zitten met bestaande opvulringen opgevuld ziet er mooi uit mijn inziens, filters liggen onderde stoelen geplaatst.
leuk subje d,r ingebouwd metertje versterker d,r in , voor mijn oren een heel vette sound ik ben er heel blij mee
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
11 maart 2008 12:36 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Imho heb ik nu ook supergeluid. Hoge kwaliteit speakers die goed gemonteerd zitten en geen rammeltjes veroorzaken, goede radio + versterker. En voor mij belangrijk; er is niets van te zien in de auto en ik heb er niets voor moeten slopen.
Besef wel dat dat supergeluid een stuk minder wordt als de motor flink wat toeren gaat maken.
|
11 maart 2008 13:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik vermoed dat de motor straks niet meer te horen zal zijn. Zit nog te dubben of ik mijn Tarantula (4x125w officieel, maar reken op minimaal 2x 150w + 500W voor sub) of mijn twee Van Goghs (2x 150w, maar gemeten op 2x 250w of 1x 800w) ga gebruiken, maar hoe dan ook: dat moet voldoende volume opleveren.
Interieur zal wel wat wijzigingen. Er moet een paneel komen ter hoogte van de voorspeakers. Ik hoop dat e.e.a zo te maken valt als bij het klankpakket van de 993. Ik raak alleen wel wat ruimte kwijt in de koffer (zeker bij de tarantula die ongeveer zo groot is als de bodem en dan 12 cm hoog...).
Zodra e.e.a. er in zit zal er ook wel weer een draadje komen vermoed ik.
|
11 maart 2008 19:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik bedoelde dat positief overigens, naar aanleiding van je topic over je geluid destijds. weet zelf niks van sound en apparaten, maar vind mooi geluid in de auto wel heel mooi. zal dus ook iemand moeten vinden die iets goeds inbouwt. maar ja, cabrio - dus toch niet de moeite
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 maart 2008 19:11 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
In een cabrio kun je ook prima geluid krijgen. Sterker nog: de demoauto van CDT was een cabriolet.
|
11 maart 2008 19:34 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
waar plaats/bouw jij je sub dan devils
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
11 maart 2008 22:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Achter de stoel. Of in de hoedenplank (waar dan weer het e.e.a. aan dient te worden gewijzigd)... Een van de twee opties iig.
|
11 maart 2008 23:30 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Boedelbak
|
12 maart 2008 0:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het wordt een sub die in een erg kleine kist kan spelen. Ergens tussen de 15 en 7 liter (afhankelijk of het een 25cm of 20cm sub wordt). Het wordt ook geen SPL, maar SQ installatie.
|
12 maart 2008 8:52 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Sub achter stoelen heb ik ook geprobeerd maar zonder succes. De kast moet dan zo klein worden dat het geluid van 2 goede 16 cm speakers ook goed is. Met een kleine kast krijg je geen "sub" bassen meer maar wel wat kick. En dit kan met de 16 cm van Focal ook prima.
Je gaat dus volume maken om de motor te overstemmen. Vraag aan de gemiddelde hifi freak wat de beste omgeving is om naar hoge kwaliteit muziek te luisteren en die zal zeggen: "stil".
Voor mij persoonlijk heeft het daarom geen zin om gigantisch veel tijd/geld uit te geven voor het geluid in de 911.
Ik zit al bovengemiddeld denk ik maar ga niet nog meer uitgeven om de motor te overtreffen voor die keer dat ik 200+ rijd. Nog sterker; dan luister ik geen muziek!
Wat de 13 cm speakers betreft; natuurlijk bestaan er goed kwaliteit 13 cm speakers. Alleen zijn ze simpelweg niet groot genoeg om een beetje laag weer te geven. Vandaar mijn keuze voor 16/17 cm die dit wel aankunnen en een subwoofer niet direct meer nodig is.
|
12 maart 2008 9:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Hoe kom je erbij? Sommige subs kunnen in een kleine kast weldegelijk tot 25 Hz komen en zelfs lager. Met een 16 cm mag je blij zijn als je 40 Hz haalt. De sub voegt derhalve weldegelijk wat toe. Daarnaast zijn deuren voor sublaag niet bijzonder geschikt. Maar dat even terzijde. Iedereen zal volume maken om de motor te overstemmen in de auto. Waar denk je dat snelheidsafhankelijk volume vandaan komt (hamlappen overigens, maar dat terzijde)? Natuurlijk is een stille omgeving het beste en is een auto niet ideaal. Maar goed, die auto is nu eenmaal een gegeven. Dat is een tweede. Ik vind het leuk, heb er ook het geld voor over (het is idd. niet goedkoop, zo'n set van CDT heeft een dusdanige prijs dat het OEM Porsche lijkt ) en ben vooral ook benieuwd wat kan. Makkelijke projecten mogen anderen uitvoeren.
13 cm kan idd. goed zijn, maar zonder ondersteuning klinken ze nooit goed. En eigenlijk geldt dat ook wel een beetje voor 16,5 cm speakers. De set die ik ga monteren heeft zelfs een nog iets grotere woofer (17,5 cm), maar toch houdt het verhaal wel op bij 50 Hz.
|
12 maart 2008 13:34 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Hoe kom ik erbij? Luisteren en nog eens luisteren. En het verschil tussen 40 en 25 HZ is voor mij (en de meesten denk ik) te verwaarlozen.
En die deur kan een prima klankkast voor lage tonen zijn als je maar bitumen matten gebruikt om meer massa te krijgen.
"Daarnaast zijn deuren voor sublaag niet bijzonder geschikt" en daarom zit er ook geen subwoofer in de deur maar een goede 16 cm speaker.
Tuurlijk voegt een subwoofer, hoe klein ook, iets toe aan het geluid. Maar ik heb een prima compromis gevonden tussen goed geluidskwaliteit en praktisch blijven door wat ruimte in de auto over te houden.
|
15 maart 2008 11:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik denk dat je het verschil sowieso hoort. Overigens lees ik dat je de K2P hebt. Zonder meer goede speakers, maar 40 Hz halen ze niet. Zelfs de K3P (met twee 16,5 cm woofers) valt zeer sterk af bij 60 Hz onder ideale omstandigheden. Het verschil merk je dus weldegelijk. Dat neemt niet weg dat je zonder subwoofer een prima resultaat kan krijgen. Jouw stelling dat je met 16 cm's ongeveer hetzelfde resultaat haalt als met een sub in een kleine kast moet ik dan ook betwisten. Ook voor mij zijn er goede redenen om zonder sub te werken als het kan. Ik mis dan echter wel wat. Kwestie ook van wat je gewend bent. Ik meende eerder een wat ander standpunt te lezen... communicatieprobleem wellicht.
Het blijft altijd een compromis. Zelf ook indertijd gekozen voor compromis, maar het is blijven kriebelen. Ik weet hoe mooi het kan klinken en van de sub heb ik ook weinig last (kan in een minuut worden verwijderd mocht ik die ruimte nodig hebben, maar eerlijk gezegd: tot op heden maar één keer voorgekomen).
|
15 maart 2008 12:56 |
|
|
P-911
964 C2
|
DS, ik heb geen idee wat je van plan ben en tot hoe laag je wil gaan. Het verschil tussen 25 Hz en 40 Hz is, zoals porscheware al aangaf, niet zo makkelijk te horen als de meeste mensen denken. Je hebt het dan echt over nuanceverschillen in het diepste laag. Vaak alleen met een groot kerkorgel met een groot (en zeer kostbaar huiskamersysteem) te behalen.
Maar als jij 40 Hz in je auto krijgt dan wil ik dat dolgraag eens horen
Als je 25 Hz in je auto krijgt dan pak ik mn auto en sta desnoods midden in de nacht bij je om dat te ervaren
Ik ben dan echt benieuwd hoe je 25 Hz (of 40Hz) in een P. krijgt en wat voor muziek je dan draait. Zo gek veel instrumenten zijn er niet die dat weer kunnen geven.
Ik ben zeer benieuwd naar je project en al zou je onder de 60 Hz komen dan vind ik dat al een knappe prestatie en zou ook dat graag een keer bij je willen beluisteren.
Veel succes in ieder geval
|
15 maart 2008 17:41 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het is niet een doel op zich om zo laag mogelijk te gaan. Misschien haal ik die 25 Hz niet met voldoende geluidsdruk, maar het gaat mij er om om een zo uitgewogen mogelijk geluidsbeeld te creëren. Wat dat betreft moeten we ons niet blind staren op de getallen. De composet die ik ga monteren (CDT Audio ES0742i, moet je voor de grap eens op googlen) gaat niet verder dan 50 Hz). Dan mis IK toch wel het diepste laag. Niet bij ieder stukje muziek welke ik zal draaien, maar daar gaat het ook niet om. Vergis je niet: goede autoinstallaties gaan vaak (veel) dieper dan huiskamersystemen. En voor veel minder geld. 40 Hz zal sowieso geen probleem zijn. En je bent bij deze uitgenodigd om het eindresultaat te beluisteren. Ik weet niet of de buren dat leuk gaan vinden... Het is ook geen doel op zich. 30 Hz moet zeker ook wel lukken: 25 Hz zal afhangen van de keuze voor de 10" of de 8" sub. En de voorlopige data van de 8" is nog niet bekend bij CDT (lees: staat niet netjes op papier), de voorlopige data van de 10" ken ik wel.
Die luisterafspraak staat. Om de sluier nog wat verder op te trekken:
Voorlopig denk ik dat de installatie (onder meer) zal gaan bestaan uit de genoemde compo, Alpine PXA-701 DSP, Soundstream Tarantula 500.4, Sub van CDT (komt eind deze maand pas op de markt).
|
16 maart 2008 14:01 |
|
|
horn
PF #57
|
beetje een hollandse vraag, waarvan ik me overigens goed kan voorstellen dat je hem hier niet beantwoord: wat kost zo'n super installatie nou?
Ik weet zeker dat ik dat er nooit voor uit ga trekken, maar als ik als leek nou een goed geluid in mijn 964 cabrio wil (dus nieuwe speakers voor en achter, wellict een versterker en een nieuwe headunit) waar ik iig mp3's op kan afspelen (en eventueel navi en/of bluetooth), dat ik niet zelf kan inbouwen, waar moet ik dan aan denken?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 maart 2008 15:47 |
|
|
P-911
964 C2
|
Ga je voor een gesloten of open systeem?? Open kost iets minder vermogen maar iets minder strak Een gesloten kast gaat veel dieper, strakker en kan echt super klinken Maar daar moet dan wel wat tegenover staan. Ik zie dat je tussen de 15 en 7 lliter zit, das niet echt heel veel ... Ga je de ruimte ook nog acoustisch aanpakken?? Open een gegeven moment krijg je te maken met fysieke beperkingen om echt laag weer te geven. Volgens mij iets van de wetten der natuur, lage tonen leggen een lange afstand af. Dit zou je op kunnen van door acoustisch materiaal ... ehmm ja ten dele waar volgens mij. ik weet niet of er ooit iemand met een meter in zijn auto heeft gezeten. Ik heb het idee dat je in een auto sneller een meer laagweergave gevoel hebt. En daar kom nog bij hoe meer speaker, des te meer er geregeld moet worden en hoe groter de kans op fase verschillen. Het beste en makkelijkste is nog altijd weergave via 2 luidsprekers, maar dit zit voornamelijk aan de opnamekant.
Dolgraag, want behalve Porsche liefhebber ben ik ook een groot audioliefhebber. Ik heb echter iets minder verstand van caraudio
Aan de electronica die je aan gaat schaffen en al hebt zal het vermoedelijk niet snel liggen
Wat voor kabels en stekers gebruik je of ga je gebruiken?
|
16 maart 2008 15:51 |
|
|
P-911
964 C2
|
Wat e installatie van DS kost, geen idee. Maar vast een boel geld
Wil je een "leuke" installatie hebben met inbouw dan moet je toch gauw op een 2000,= Euro rekenen. Maar hier kan je zeker wel van genieten hoor en jaren mee vooruit
De puntjes op de i kosten het meeste geld, vaak uit verhouding met het gebodene.
|
16 maart 2008 16:04 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Om je een idee te geven:
CDT ES0742i Euro 2199,-
Soundstream Tarantula TR500.4 Euro 1699,-
Alpina PXA-701 (+bediendeel) Euro 799,-
Powercap 8 farad Soundstream Euro 499,-
(listprijzen NL, ik heb de meeste zaken wel goedkoper gehaald, tot aan de helft goedkoper)
Daar komt nog een headunit bij (blijft zitten), subwoofer (prijs nog niet bekend)...
Inbouw voorspeakers zal tegen de 1.500 euro gaan kosten.
Als alles er in zit weet ik pas wat de gehele inbouw zal gaan kosten.
|
16 maart 2008 16:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Gesloten. Ik ga voor SQ en niet voor SPL. De nieuwe CDT subs zullen heel weinig ruimte vragen. Even uit mijn hoofd heeft de 10" voldoende aan 11 liter bruto... Dat is vrij extreem. En komt mij dus goed uit. Vandaar dat ik er ook wel wat geduld voor over heb. Er gaat wel gedempt worden. Vooral de deuren natuurlijk. Je wil niet weten hoe vaak dat gebeurt. Ook mijn auto zal uitgemeten worden. Moet wel om de DSP in te stellen, die enerzijds de tijdscorrectie gaat doen, anderzijds om de frequentiekarakteristiek van de scherpe randjes te ontdoen. Tijdscorrectie lost dat op.
Nog niet helemaal uit. Moet ik nog met het inbouwstation bespreken.
|
16 maart 2008 16:14 |
|
|
P-911
964 C2
|
scherpe randjes = mismatch van apparatuur kan ja, leve de techniek
Zorg in ieder geval dat ze goed afgeschermde kabels gebruiken, kost wel wat maar is het dubbel en dwars waard
|
16 maart 2008 16:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Even een foto van de versterker die er in komt (vandaag even uit opslag gehaald):
De versterker komt iets dieper te liggen, omdat hij daar boven op de versterker ligt die er nu in zit. Maar het vult aardig zeg maar...
|
17 maart 2008 17:32 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|