| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Boxster CR22 Becker radio & Parrot CK3100 - geen geluid http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=18638 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Wytze2 [ 17 mei 2008 12:03 ] |
Berichttitel: | Boxster CR22 Becker radio & Parrot CK3100 - geen geluid |
Hi, Na het installeren van de Parrot CK3100 car kit heb ik geen telefoon geluid via de autoradio. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien. Advies welkom!! Het betreft een ’00 Boxster met een (Becker) CR22 radio, geen CD, externe versterker, alleen luidsprekers voor. De Parrot werkt, het radio geluid stop en het display toont ‘Phone’ op het juiste moment, ik heb gecontroleerd (met een klein luidsprekertje) dat de Parrot op zijn luidspreker uitgang en de lijn uitgang daadwerkelijk geluid geeft. Dit heb ik gedaan: • Voeding van Parrot (grijze stekers) zoals gebruikelijk als verloopkabel op de ISO A steker van de radio aangesloten (wel +12v en +12v-ign omgedraaid), • De zwarte stekers van de Parrot nergens aangesloten (deze radio gebruikt een externe versterker), • De gele mute draad van Parrot aan radio ISO A steker, pin 3 “Telefoon mute / vrij schakeling” (“Telephone Mute / Clearing function”), • Lijn uitgang van Parrot (dunne bruine en groene draden) aan radio ISO C steker, pin 12 (“AF Telephone Input”) en 13 (“Earth Telephone Input”), • In het “Gebruikers menu” (“user menu”) van de radio de optie “Gedrag bij mute instelling telefoon” (“Telephone Mute Characteristics”) ingesteld op “PH ON – Telefoongesprek via autoradio” (“PH ON – Telephone conversation via car radio”) Wat heb ik mogelijk over het hoofd gezien? Waarom geeft de radio het geluid via de lijn uitgang van de Parrot niet door? Verkeerde radio instelling? De radio reageert wel (mute en “Phone” in het scherm). Verkeerde pinnen gebruikt voor de lijn uitgang (de betekenis van de aansluitingen van de ISO C steker verschillen van merk tot merk)? Ik heb pinnen 12/13 gebruikt naar aanleiding van de handleiding van de radio die bij de auto zat. Iedere tip welkom!! bvd, Wytze |
Auteur: | Bert [ 17 mei 2008 23:15 ] |
Berichttitel: | |
Heb het bedradingsschema van de Parrot niet in mijn hoofd zitten, maar volgens mij gebruikt de Parrot een eigen versterker en niet die van de radio! Zou het kunnen, dat de zwarte draden de draden naar de speakers van de auto zijn? Als je die dan niet aansluit heb je géén geluidssignaal. |
Auteur: | Wytze2 [ 18 mei 2008 1:56 ] |
Berichttitel: | |
Dank voor je reactie. Ik heb het nog een keer bekeken, maar voor zover ik het zie heeft de Parrot twee 'uitgangen': een versterkt en wel voor een luidspreker; deze wordt gebruikt middels de zwarte stekers van de Parrot, welke er effectief voor zorgen dat het luidspreker signaal van een radio tijdelijk vervangen wordt door dat van de Parrot; het wordt met een paar relais omgeschakeld. En een tweede, onversterkt singaal op lijn nivo dat bedoeld is om door de autoradio versterkt te worden via de lijn ingang van de radio. De zwarte stekers van de Parrot kunnen in mijn geval niet gebruikt worden - denk ik - omdat de de radio een aparte eindversterker heeft; de luidspreker uitgangen van de radio zijn niet aangesloten, er is alleen een lijn-uitgang aansluiting van de radio nar de eindversterker. Wytze. |
Auteur: | Bert [ 18 mei 2008 12:05 ] |
Berichttitel: | |
Aha, dan misschien iets anders, staat het volume van de Parrot wel hoog genoeg? Volume van telefoongesprek wordt via de Parrot geregeld. |
Auteur: | Wytze2 [ 18 mei 2008 20:46 ] |
Berichttitel: | |
Ja, dat staat hoog genoeg. Omdat ik de carkit toch wil gebruiken heb ik daarnet een klein luidsprekertje aangesloten op de Parrot (zwarte male connector, een van de middelste pin-paren) en dat werkt. De aansluitingen naar de radio (mute en lijn uitgang) heb ik niet weggehaald. De carkit kan nu in ieder geval gebruikt worden en de radio mute, maar het doel blijft nog steeds: geluid via de autoradio. Het meest waarschijnlijk is nog steeds dat ik iets verkeerd heb gedaan ... Wytze |
Auteur: | Bert [ 19 mei 2008 12:15 ] |
Berichttitel: | |
Heb net het bedradingsschema van mijn Parrot 3200LS eens bekeken en heb toch het idee dat je line-stekkers misschien verkeerdom zitten of je moet eens gaan kijken of je ergens een kabelbreuk/beschadiging hebt zitten |
Auteur: | Wytze2 [ 19 mei 2008 19:50 ] |
Berichttitel: | |
Bert, Dank voor je reactie. De lijnuitgang van de Parrot werkt. Met een klein luidsprekertje op die draden aangesloten kan je horen dat er signaal op staat. Uiteraard is het veel zachter dan op de luidspreker uitgang van de Parrot. Ik gok er toch op dat op de radio pinnen ISO C 12/13 niet de juiste zijn voor het aansluiten van een lijn signaal. Of dat ik toch iets fout heb gedaan met de 'PH ON' instelling op de radio zelf. Ff verder zoeken dus! Groeten, Wytze |
Auteur: | Bert [ 19 mei 2008 22:53 ] |
Berichttitel: | |
Nog een laatste poging dan, kan het zijn dat je pool 12 en 13 in spiegelbeeld hebt gepakt? Als je zo'n aansluitschema bekijkt is het altijd ff opletten van welke kant je het moet zien. |
Auteur: | Wytze2 [ 20 mei 2008 19:29 ] |
Berichttitel: | |
Weer zoiets wat ik inderdaad vaak 'faut' doe: connectoren in spiegelbeeld. Komend weekend ga ik weer proberen; ik heb namelijk ook daarnet van Parrot en via een UK Porsche forum suggesties die stelden dat het manual dat ik van de radio heb (en stelt dat het pennen 12/13 zijn) wel eens verkeerd zou kunnen zijn: gebruik pennen 13 en 14. Mocht het werken, dan post ik het uiteraard hier. Wytze |
Auteur: | Wytze2 [ 27 dec 2008 16:03 ] |
Berichttitel: | |
Hi Forum, Inmiddels is onderstaand probleempje opgelost - dankzij de suggesties van dit en het Parrot forum. Voor de volledigheid hier een kopie van de conclusie zoals ik die op het Parrot forum heb gepost. {quote} Following up from my earlier posting on this issue, things have cleared and it all works as it should. Thanks to all who contibuted. Below my conclusions, which hopefully help others as well!! Essentially, the problem (Parrot sound not audible via car radio) was caused by an error in the original Porsche CR22/CDR22 (Becker) car radio manual. The correct pinning for the telephone line input is: [picture of 20 pin mini ISO connector] Radio Tel + Tel - CDR 21 Pin 1 Pin 2 CDR 22 Pin 13 Pin 14 CDR 23 Pin 7 Pin 12 CDR 24 Pin 7 Pin 12 (information received from Parrot and also suggested on Parrot Forum – Thanks!!) So, do not use pins 12/13 as suggested in the manual for telephone line input on this radio – it does not work. Here’s a description in case you would like to know everything I did to get the Parrot CK3100 car kit to work perfectly. Car: Porsche Boxster 2000 Radio: CR22 (Becker) with external loudspeaker amplifier NOTE: Do not proceed if you do not have the ‘code’ for the radio I also recommend you obtain the two special tools to remove the radio from the dash. As this Boxster uses an external audio amplifier, the Parrot CK3100 interfaces to the radio using the radio’s mute- and telephone line-inputs. When the Parrot CK3100 is active, the mute line forces the radio to mute the current radio sound and switch to the telephone line inputs while displaying ‘PHONE’ on the display: you will hear the telephone sound via a car speaker. Refer to the wiring diagram in the Parrot CK3100 manual. CK3100 Power Cable ============== The CK3100 power cable (with the fuses and the grey connectors) is used as is. E.g. remove the car power connector (ISO-A, the outer one) from the radio, insert the CK3100 power cable in between. I had to revert the fuses (orange and red cables) so as to ensure that ‘+12 battery’ and ‘+12v ignition’ carry the correct signal. This is needed to the Parrot CK3100 to function correctly. The ‘Mute In 3’ labelled connector is connected to ISO pin 3, which is the one we need in this case to properly mute the radio. Parrot CK3100 Loudspeaker Cable ====================== The Parrot CK3100 loudspeaker cable (with the relay box and the black connectors) can be used as is as well. There is no need to use the black connectors in this case. Connect the yellow mute wire to the “Mute In 3” mentioned above. Connect the thin green/brown wires (telephone line out) to the corresponding +/- inputs on ISO C connecter pins 13/14, see above. Likely, you do not have a suitable ISO-C connector. Solve this by fixing two of the smaller type Faston connectors to the wires and carefully push these directly onto pins 13/14 of the radio. If you want to add some isolation (and profi looks), use a bit of this 'hot shrinking isolation' stuff - no clue how this is called in proper English, in Dutch it's called 'krimpkous') Option: you can reduce the wire-mess behind the radio by removing the relay box all together; there is no need for it since this radio uses an external amplifier. The yellow mute wire coming out of the black box carries the same signal as the thin blue wire going into the box. Admitted, the box has two transistors in the path between them, so you might think it is needed for a correct mute signal. In fact, it is not. The transistors are used to drive the relays. Cut the multi-cable from the Parrot CK3100 to the black box close to the black box. Isolate (!) the unused yellow (+), black (-), white (Parrot CK3100 speaker 1), red (Parrot CK3100 speaker 2) wires, connect a suitable Faston connector on the blue wire that matches the “Mute In 3” Faston connector, connect it to the “Mute In 3”. NOTE: this probably violates Parrot’s warranty requirement, so you are on your own, I cannot guarantee there are no unwanted side effects, etc., etc. Finally, you have to tell the radio what to do in case it received the mute signal. Refer to the car radio manual. Switch on the radio, enter the code (since you have disconnected the +12v previously). Check that it works normally. Press the ‘arrow down’ key for 8 seconds to enter the user menu. Turn the right dial to get to the ‘Phone’ option, use < and > to set it to “PH ON”. Next turn the dial until you reach the ‘Driver’ option. Use < and > to set it to “DRV L” or “DRV R” (selects if the left or the right speaker gets the telephone sound), dial to “END”. Wait until the normal display reappears, Putting the radio back in the dash is a real pain unless you remove the heater control module above it. This control panel has a longer cable attached to it, so you can move it aside while rearranging the radio and its wires. You should now be ready to continue with the setting up the Parrot CK3100. {unquote} |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |