Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 dec 2024 14:28

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
cabrio dak 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht cabrio dak 993
Hallo,

Misschien kan iemand ons helpen:

Het controlelampje voor openen en sluiten van het cabriodak van de 993 blijft branden wanneer het dak dicht is.

Volgens de handleiding mag dit lampje enkel branden tijdens het openen en sluiten van het cabriodak. Wanneer het helemaal dicht of open is mag het niet oplichten.

Wanneer bij ons het dak open staat licht het controlelampje niet op en tijdens het openen en sluiten licht het wel op, dit is dus compleet normaal.
Echter wanneer het dak helemaal gesloten en ingehaakt is licht dit lampje ook op, hier is dus ergens iets fout.

Eerst dachten wij dat één van de twee schakelaars die contact geven met de voorruitrand niet functioneerden, maar na uitmeten en testen kwamen wij er achter dat deze nog optimaal werken en daar bovenop niets te maken hebben met het controlelampje. Deze schakelaars hebben volgens ons de functie de twee elektromotoren die de sluithaken aan de voorruitrand bewegen op het juiste moment uit en in werking te stellen (in combinatie met de elektromotoren achter de achterzetels die het ganse gevaarte sluiten en openen natuurlijk).

Wat kan hier het probleem zijn? Ergens moet er zich toch een schakelaar bevinden die detecteert in welke stand het dak zich bevindt? Hoe komt het dat bij open dak het lampje wel uitgaat? En vooral hoe kan dit opgelost worden?

Veel vragen
Misschien kent iemand het antwoord

Mvg
Jack-in-the-box

26 mei 2008 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
Oja,

Nog een vraagje dat hier bij aansluit:

Wanneer het dak bij sluiten inhaakt lijkt het net op de reeds vermelde elektromotoren die deze haken aandrijven doorslaan (een kloppend geluid). Is dit normaal? Misschien heeft dit er ook iets mee te maken.

mvg
Jack-in-the-box

26 mei 2008 21:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Heeft er inderdaad alle schijn van dat er ergens een microswitch niet goed gaat. Kennlijk krijgt het mechanisme het signaal dat het dak nt dicht zit terwijl dat al wel zo is.
Daarom blijven motoren duwen en het lampje branden.

Gauw even goed na laten lopen door iemand die het systeem goed kent voordat je dingen onherstelbaar stuk draait.

Rovako ?

26 mei 2008 23:44
Profiel
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
lindemans schreef:
Heeft er inderdaad alle schijn van dat er ergens een microswitch niet goed gaat. Kennlijk krijgt het mechanisme het signaal dat het dak nt dicht zit terwijl dat al wel zo is.
Daarom blijven motoren duwen en het lampje branden.

Gauw even goed na laten lopen door iemand die het systeem goed kent voordat je dingen onherstelbaar stuk draait.

Rovako ?

En waar zou deze microswitch zich dan bevinden? Iemand enig idee?

Alvast bedankt
Jack-in-the-box

27 mei 2008 8:23
Profiel
PorscheForum Rakker
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!
pijnacker
Bericht cabriodak
er zit een microswitch links achter de zijpaneel.en twee bij de aansluitingen aan de voorkant.
mocht u er niet uit komen dan hoor ik het wel.
groet rovako autobekleding

27 mei 2008 8:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht Re: cabrio dak 993
jack-in-the-box schreef:
Eerst dachten wij dat één van de twee schakelaars die contact geven met de voorruitrand niet functioneerden, maar na uitmeten en testen kwamen wij er achter dat deze nog optimaal werken en daar bovenop niets te maken hebben met het controlelampje. Deze schakelaars hebben volgens ons de functie de twee elektromotoren die de sluithaken aan de voorruitrand bewegen op het juiste moment uit en in werking te stellen (in combinatie met de elektromotoren achter de achterzetels die het ganse gevaarte sluiten en openen natuurlijk).

Beste rovako,

In de veronderstelling dat de microswitch achter het zijpaneel eentje is voor wanneer het dak open staat en hier geen problemen zijn, volgende vraag. (Is dit zo? Omdat het niet veel inhoud dit paneel te verwijderen zal ik dit straks even controleren :wink: )
Zijn de hier boven beschreven schakelaars (ter hoogte van de raamkader) dan toch verantwoordelijk voor het uitschakelen van het controlelampje bij gesloten dak?
Deze schakelaars heb ik uitgemeten en ze werden bijgevolg perfect bevonden. Ook wanneer ik deze schakelaars rechtstreeks overbrug (lees kortsluiten) blijft het controlelampje branden :roll: :?
Ik ga dit straks (auto staat momenteel niet thuis) voor alle zekerheid nogmaals controleren.

Alvast bedankt voor de nuttige info, we raken er zo wel uit :D
mvg
Jack-in-the-box

27 mei 2008 10:30
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht 
Beste jAck,

exact hetzelfde gehad bij mij was de motor defect (tandwiel afgebroken) rechts voor

27 mei 2008 23:56
Profiel
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
thomas993 schreef:
Beste jAck,

exact hetzelfde gehad bij mij was de motor defect (tandwiel afgebroken) rechts voor

Waarschijnlijk de gouden tip :D
Ik laat het resultaat nog weten :wink:

mvg
Jack-in-the-box

28 mei 2008 15:56
Profiel
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
Nieuw motortje geplaatst = probleem opgelost

Bedankt voor de nuttige info

gr
Jack-in-the-box

29 mei 2008 17:28
Profiel
PorscheForum Rakker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
Nu ook nog een nieuwe stuurdoos geplaatst 8)

=

zo goed als nieuw :D 8) :twisted:

LAAT HET MOOIE WEER MAAR KOMEN!!!!!

mvg
Jack-in-the-box

21 jun 2008 18:45
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
jack-in-the-box schreef:
Nu ook nog een nieuwe stuurdoos geplaatst 8)

=

zo goed als nieuw :D 8) :twisted:

LAAT HET MOOIE WEER MAAR KOMEN!!!!!

mvg
Jack-in-the-box

Hi,

Ik heb soortgelijke problemen, maar gaat helaas nog iets verder. ook bijmij blijven de lampjes branden, op zich niet zo heel erg. Van de week deed ik mijn kap open. Tijdens het openen bleef hij halverwege hangen. Ik hoor wel de motoren van de ontgrndeling, maar niet achterin. Er wordt wel gereageerd op de schakelaar, maar gaat niet meer dicht of verder open. Het is mij 1x eerder gebeurd, maar toen werkte de kap ineens weer. Zouden het motoren zijn of is er iets aners. Het lijkt alsof ie in een soort beveiligingsmode staat, alsof er iets klem zit. Er is alleen niets te zien. Is het die microswitch

12 sep 2008 22:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]