Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 19:40

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
986 instrument cluster 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 986 instrument cluster
Gele verlichting van LCD schermpje rechtsonder van klok / oliepeil is defect.
Eerst dacht ik nog: lampje verwisselen, maar volgens de dealer kan dit alleen door het gehele instrument cluster te verwisselen omdat het om een gesoldeerde LED gaat en niet om een lampje...
Maar sectie 96 30 19 van de workshop manual suggereert dat het wel degelijk gewoon om een 1,5 watt bajonet fitting lampje gaat.

Wie kan me van advies dienen? Of weet een VDO instrument reparateur? De prijs van een nieuw instrument cluster is namelijk niet fris :roll:

25 apr 2008 21:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Klopt helemaal als het een 986 betreft. De 987 heeft volgens mij inderdaad leds op de print zitten.
Als je het instrument cluster verwijderd kun je de lampjes er als bajonetschoef zo uit halen en een nieuwe voor in de plaats zetten.
Wees slim en vervang ze gelijk allemaal voor wat betreft de verlichting. De indicatielampjes branden niet zo veel (als het goed is :wink: ) dus die kun je laten zitten.

Succes

25 apr 2008 22:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Bedankt voor je reactie.
Op eBay verkopen ze blauwe lampjes om het display van 996/986 blauw te krijgen, daar staat dan bij "no soldering required". Solderen moet wel bij de airco unit; daar zitten 23 blokLEDs in... (www.porscheLEDs.com)
Lijkt me dus sterk dat het origineel LEDs in de displays zijn zoals de dealer beweert. Misschien weet de dealer het verschil tussen 986 en 987 niet goed? :?
Ik ga het instrument cluster dus maar eens loshalen.
Zou wel zorgvuldig moeten gebeuren; accu loshalen met contact aan (anders gaat het alarm af), cluster en stekkers losmaken, lampjes vervangen, inbouwen "in omgekeerde volgorde", accu aansluiten, vervolgens contact >1 minuut aanlaten, radiocode weer ingeven (heb ik iets vergeten?).
Het vinden van een 1.5 Watt lampje blijkt het volgende punt; Brezan Utrecht had ze niet... Ja, de dealer, die zal ze wel hebben :roll:

26 apr 2008 18:50
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Die lampjes zijn heel standaard in de autoindustrie. Zijn kleine lampjes die op een kunstof voetje (de bajonet) zijn gemonteerd. Heel veel auto's gebruiken die lampjes.

27 apr 2008 9:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993 Carrera 2 EX 964, 986 en 944.
Schiedam
Bericht 
Ik heb ze ook een keer vervangen. Als ik het mij goed herinner ztten er 2 verschillende maten lampjes in. Bij Porsche Rotterdam lagen deze gewoon op voorraad. Kosten iets van € 1,50 tot € 3,- per lampje.

28 apr 2008 9:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht 986
Batterij losmaken met kontakt aan...........???????Ben je daar zeker van?
Heb dat namelijk nog nooit gehoord en als ik mijn batterij afkoppel zonder het kontakt op te zetten gaat het alarm heus niet af hoor....... :?
Kan je misschien wat foto's plaatsen of een beschrijving hoe je het instrumentenbord verwijderd...kan misschien ooit van pas komen....
thanks
WB

28 apr 2008 9:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Bij een fabrieksaf klasse III alarm met hellingshoeksensor moet dit volgens het technical manual. Lampjes heb ik gevonden bij, jawel, de VW dealer. Die overigens 2 hele leuke 997 had staan waarvan 1 met PCCB remmerij. Buiten mijn budget, dat dan weer wel :?

29 apr 2008 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
om te voorkomen dat het alarm geactiveerd wordt deze volgorde aanhouden en remember nooit loskoppelen met draaiende motor;
1) contact aan (lampjes dashboard branden)
2) alle verbruikers uit (ventilator, verlichting, radio)
3) + pool losnemen (-pool mag ook extra losgenomen worden)
4) contact uit.

Na de klus;
1) + pool (en eventueel - pool) weer aansluiten
2) sleutel 1 minuut in contact met dashboardverlichting aan (even testen of ze het doen voordat je het dashboard vastzet :?
3) gaspedaal niet indrukken
4) sleutel uitdraaien en minstens 1 minuut wachten
5) gas controle module (verkeerd nederlands) is nu ingeleerd

6) voor de motor controle unit moet je de motor minstens een paar minuten laten draaien, zodat het juiste brandstof/lucht mengsel bekend is

7) wanneer je een automatische versnellingsbak hebt zul je een uitvoerige testrit moeten maken waarbij je de bak verschillend belast. Handmatig en automatisch schakelen bij verschillende snelheden.

8) ramen volledig naar boven (dicht) sturen en daarna de schakelaar nog een keer indrukken (dichtsturing)

9) klok instellen is eenvoudig (toch?)

10) inderdaad de pcm code invoeren. Je bent wel de history kwijt zoals de radiozenders, gebelde telnummers, navigatieadressen.

Volgens mij moet dit het zijn.

30 apr 2008 8:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht alarm
waarom niet alleen - pool losmaken???????

30 apr 2008 10:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
@ D-dreamer: Bedankt voor je uitgebreide aanvulling. Die sluit helemaal aan bij de informatie die ik er over gevonden heb.
FYI : een nieuw instrument cluster kost 1300 euro... Daarom wil ik eerst zelf de boel bekijken. En stel je voor, met een lampje van 3 euro het display maken :shock:

Laatst bijgewerkt door Anton op 06 mei 2008 18:45, in totaal 1 keer bewerkt.

30 apr 2008 12:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
Gelukkig is een nieuw cluster in een "oud" model niet nodig.
Zo zie je maar vernieuwing is nog niet altijd een verbetering (tenzij de gesoldeerde ledjes nooit defect raken).
Succes en een paar duidelijke foto's maakt het voor soortgenoten erg interessant. Je weet tenslotte maar nooit......

30 apr 2008 19:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja hoor, er zaten gewoon instrument lampjes in van 1.2 en 1.5 Watt. :roll:

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de boel los te maken. Alle drie de lampjes van de onderste displays zijn vervangen en het brandt weer mooi helder! Ook het fasten seat belt lampje was kapot dus dat ook maar meteen vervangen. De foto's zijn niet erg scherp, maar misschien toch wel illustratief.

Een paar opmerkingen:
- De volgorde van D-dreamer klopt helemaal; check je PCM code van tevoren.
- Werk rustig en beheerst. Het gaat om werken in een kleine ruimte en bij uitschieten zul je iets beschadigen.
- Het workshop manual spreekt van Torx maat 30 schroeven maar het zijn Torx maat 20 schroeven die ik heb aangetroffen achter de microfoon(dummy) en achter de alarmlicht schakelaar knop (zie foto's). Deze moet je beiden loschroeven en dan kun je het cluster omhoog lostrekken.
- Koop een Torx sleutel, bij voorkeur een schroevedraaier (zie foto, bij de Gamma gekocht), van voldoende lengte; je komt er anders niet bij. Vraag me niet hoe ik dit weet :evil:
- Cluster hoefde er niet helemaal uit om bij de lampjes te komen. Met de bedrading er nog aan kun je de zaak voldoende kantelen (zie foto). Dit betekende ook dat de alarmlicht schakelaar kon blijven zitten. Tenzij het gaat om de tellerverlichting; dan moet de hele boel eruit en vervolgens uit elkaar gehaald worden...
- Bescherm je dashboard! Het cluster moet je omhoog trekken en onderaan zitten een aantal scherpe clips. Als je het losgekoppelde cluster daarop laat rusten druk je putten in het leder van het dashboard. Doe er dus dikke handdoeken of iets dergelijks tussen. Ook hier, vraag me niet hoe ik dit weet :evil:
- Lampjes in kwestie zijn NIET hetzelfde als in VW (links op de foto), wat ik eerst dacht, maar zijn van hetzelfde type als in b.v. Mercedes. De beige voet 1.2 Watt en zwarte voet 1.5 Watt lampjes (rechts op de foto) komen dan ook van de Mercedes dealer in Utrecht...

Ik voel me zo verlicht nu 8)

Laatst bijgewerkt door Anton op 25 mei 2008 12:38, in totaal 3 keer bewerkt.

24 mei 2008 22:02
Profiel
Westervoort
Bericht 
Anton schreef:
Waarom komen de plaatjes er niet in? Wie helpt er?

Hoi Anton, klik op "wijzig" en zie wat ik heb veranderd in jouw post...daarna kun je de anderen zelf veranderen.

:salut:

25 mei 2008 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
@Jurgen: super 8)

25 mei 2008 12:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
goegedaanjoggie :thumleft:
zeg die dummy microfoon is dat voor het handsfree bellen met de PCM. (heb ik namelijk maar weet niet in welke richting ik moet blaten).
Tis leuk om te weten.....

Kan ook het GALA systeem zijn (meer omgevingslawaai = volume omhoog)

26 mei 2008 14:40
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
D-Dreamer schreef:
Zo zie je maar vernieuwing is nog niet altijd een verbetering ..

Voor de klant niet nee, maar voor de dealer wel :wink:

Zo kon ik het amper accepteren (bij de Golf) dat ik zelf niet in staat was om de voorlichten van nieuwe lampjes te voorzien. :evil: :twisted:

26 mei 2008 15:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]