| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
aankooptips porsche boxter http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=18810 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | alias [ 29 mei 2008 23:38 ] |
Berichttitel: | aankooptips porsche boxter |
Hallo, Ik ben sinds vandaag nieuw op de site. Rond oktober 2008 wil ik een porsche boxter kopen (tussen de 18.000 - 23.000 euro)., en ik wil mij goed voorbereiden. Het gaat dus om de 1e bouwjaren (ik wil een Nederlande auto met onderhoudsgeschiedenis en een (bijna) nieuwe kap). Wie weet wordt er later geupgrade. Ik heb momenteel een Fiat Barchetta, maar ja je wilt toch wat beters. Alhoewel ik "zoeken" heb gebruikt kan ik toch niks vinden over aankooptips voor een porsche boxter. Weet iemand waar ik deze kan vinden. Ik heb al een overzichtlijstje van onderhoudskosten van Pon Nederland. Dit gaat echter om de normale kosten. Waar moet ik op letten als ik een boxter koop? Een evident voorbeeld is de staat van de kap. Ik ben met name benieuwd naar de vraag bij welke kilometerstand er grote kosten komen. De normale onderhoudsbeurten zijn helder. Doorgaans hebben auto's echter ergens een hele grote (en dure beurt) nodig. Bij een Volvo is dit bijvoorbeeld iedere 120.000 km (riemen, oliepomp etc). Weet iemand bij welke kilometerstand deze kosten komen bij een boxter? Dit helpt bij de aankoop (of lagere prijs of de juiste aut zoeken). Wellicht zijn er ook goede boeken? Alvast bedankt. |
Auteur: | BartCCC [ 29 mei 2008 23:48 ] |
Berichttitel: | |
Zoek sowieso bij de autosites wel op BoxSter en niet op Boxter........anders kom je dadelijk bij de Peugeot dealer uit Succes met de voorbereiding en een eventuele aanschaf !! |
Auteur: | Master Ken [ 29 mei 2008 23:49 ] |
Berichttitel: | |
Er zijn verschillende boxSter-forumleden actief op het forum die je zeker kunnen helpen. Met de zoekfunctie kun je al veel info vinden. Welkom overigens op het forum. |
Auteur: | Master Ken [ 29 mei 2008 23:50 ] |
Berichttitel: | |
Je was me net voor Bart |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 2:01 ] |
Berichttitel: | |
Hmmm rond okt das mooi maar dan heb je er weinig plezier meer aan... wintertime!! maar mischien hou je je even in en wacht dan tot het voorjaar 2009! Hou je lekker even je centjes op zak en kan je je budget vergroten ... zal je ook vertellen waarom! Zal het even uitspitten voor je en dan kom ik er zeker op terug! De prijsrange waarin jij zoekt zal optie bieden tot een 2.5 ltr of een 2.7 ltr laatste is natuurlijk de betere optie , de eerste boxsters kregen nogal het klagen dat de gang er niet goed in zat! Om die klacht op te lossen hebben ze toen een 2.7ltr op de markt gebracht om het pakket kompleet te maken introduceerden ze eind 99 de Boxster s , 3.2 liter inhoud en nog meer pk's zwaardere remmen erop nog betere stabiliteit en wegligging als zijn voorgangers! Goed we hebben centjes op zak! en nu... yeps zo snel mogelijk gaan kijken paar naast elkaar zetten en meteen kopen!!!! FOUT!! Eigelijk geld het voor alle porsches maar goed ik hou t bij Boxster! basisprijzen en daarboven komt er nogal wat bij kijken! Een heel pakket aan opties maakt een porsche voor wat hij waard is Nieuw maar ook zeker 2e hands Stukje weetje datje? In 1993 werd de Boxster als proto geintroduceerd! op de Detroit Motorshow! De naam Boxster is een combinatie van de woorden Boxer en Speedster en volgens andere bronnen samenvoegsel van BOXer en roadSTER Heb je deze folder? bewaar em goed (is geld waard) ik doe t ook Type Boxsters : 986 type: (vanaf 1997) Boxster 2.5 204 PK Boxster 2.7 217 PK (vanaf 2000) Boxster 2.7 228 PK (vanaf 2003) Boxster 3.2 250 PK (vanaf 2000) Boxster 3.2 258 PK (vanaf 2003) Boxster 3.2 270 PK (2003/2004 / 1953 stuks / 550 Spyder) 987 type (vanaf 2005/ eind 2004) Boxster 2.7 241 PK Boxster 3.2 280 PK Boxster 3.4 295 PK (vanaf 2006 nw produktiejaar 2007) Boxster 3.4 303 PK (vanaf 2008 1960 stuks RS 60 ) Boxster 2.7 Limited edition! (500 stuks / usa & canada only!) Boxster 3.4 Limited edition! (500 stuks / usa & canada only!) Extra optie's en alleen in GT3 Orange! (niet duidelijk is me nog of het om totaal 500 gaat of allebij de krachtbronnen ) Boxster 3.4 Design Edtion 2 (500 stuks / Worldwide) Veranderingen in Jaren! 1998 Side-Airbags een een optionele Kinderzit detectie in bijrijderstoel (ofkoz) 1999 geen echte veranderingen 2000 Porsche komt met nieuw "high performance Boxster S de 3.2 Liter en krijgt ook een 6 bak! grotere remschijven (herkenning S type aan rode blokken dubbele eindpijp!) en een veerophanging upgrage, Ook kleine Led lampjes worden toegevoegd in Headunits! Ook krijgt de S een 3 spaaks sportstuur! ook de 2.5 motor wordt geupgrade naar 2.7 liter als basis model en krijgt 16 pk erbij! (217 pk) 2001 Ook de boxster kan nu genieten van het PSM (Porsche Stability Management) (google ff ook kan vanaf nu de voorklep electisch open (eerder alleen de achterklep) ook krijgt de rollbar een zachtere omspanning! 2002 Kleine veranderingen Cupholders ipv clips die eerder konden worden bevestigd in de roosters en in de kofferruimte voor een Emergency trekkoord 2003 De basis 2.7 liter krijgt meer pk's up to 228! en de Boxster S mag het dan gaan doen met 8 erbij naar 258 PK . Alle modellen krijgen gemodificeerde bumpers, De airco's worden gewijzigd in positie en voor het eerst krijgen ze een handschoenvakje erbij , Ook komt er dan ipv het kunstof achterruitje een waar glasplaatje voor in de plaats! Ook de Air-intake krijgt een lichte reshape. 2004 Alleen nieuwe optie is een sport uitlaat systeem als optie 2005 Boxster 987 Nieuw model!! wordt op ALLE punten vernieuwd ze roepen daar in DE "gene schroef hetzelfde" goed hier ga ik later nog wel op in..... nu ff niet zooo introdusant! 2007 Boxster 987 Krijgt voor modeljaar 2006/2007 het Cayman blok ingelepeld heeft nu 10 pk extra -> 295 PK 2008 Maart 2008 Boxster RS 60 (introductie Maart 2008) oplage 1.960 stuks Porsche presenteert de gelimiteerde Boxster RS 60 Spyder. Met dit exclusieve model brengt Porsche een eerbetoon aan de klassieke Spyder uit de jaren zestig. De Porsche Boxster RS 60 Spyder wordt gekenmerkt door een aantal opvallende, maar stijlvolle designaccenten.Begin jaren zestig kon de Porsche 718 RS 60 Spyder na talloze overwinningen in diverse klassen het ook in categorieën met grotere motoren opnemen tegen zijn concurrenten. De eerste overwinning was in 1960, in een van de meest prestigieuze langeafstandsraces voor het wereldkampioenschap van fabrikanten in de Verenigde Staten van Amerika: Hans Herrmann en Olivier Gendebien wonnen de 12-uursrace van Sebring in Florida. Porsche eert deze beroemde auto met deze speciale Boxster RS 60 Spyder. Sportiever exterieur Aan de buitenzijde wordt het model gekenmerkt door de speciale neus die onderdeel is van het SportDesign-pakket. Bovendien zien we 19 inch wielen die in kleur gespoten zijn, is de sponning van de voorruit zwart gelakt en zijn de achterlichtunits volledig rood gekleurd. Verder zijn de rolbeugels afgewerkt in dezelfde kleur als het exterieur; GT zilver metallic. Exclusief interieur Ook het interieur is speciaal voor dit model aangepast. De GT zilver metallic lak wordt geaccentueerd door het contrast met het lederen interieur in Carrera-rood. Het dak is eveneens rood afgewerkt. Er kan ook worden gekozen voor donkergrijs leer in combinatie met een zwart dak. Maar Porsche gaat nog verder. Zo zien we portierlijsten van roestvrijstaal met daarop de modelaanduiding ´RS 60 Spyder´ en zijn de versnellingspook, de stoelen en de deurpanelen bekleed met speciaal leer. Het ontwerp van de instrumentengroepen, eveneens afgewerkt in GT zilver metallic, toont even sportief als dynamisch. De snelheidsmeter, normaal gesproken boven de groep instrumenten geplaatst, bevindt zich in dit speciale Porsche-model op een lagere positie. De modelaanduiding staat trots op een zilverkleurige plaquette op de deksel van het handschoenenkastje. Uitlaatsysteem Technisch zijn de wijzigingen beperkt gebleven. Standaard wordt deze Boxster geleverd met Porsche Active Suspension Management (PASM) en het speciale uitlaatsysteem verhoogt het vermogen tot 303 pk. (Bron Autowereld.com) Aug . Boxster S krijg een wit zusje .... De Porsche Design Edition 2 (303 pk) en gaat 1 km/u sneller als de "normale" S De Porsche Boxster Porsche Design Edition 2 (een hele mond vol) presteert net als de eerste Design Edition -op basis van de Cayman- en de RS 60 Spyder -de speciale Boxster die deze editie voorafgaat- een tikkeltje beter dan de gewone Boxster. In een gewijzigde uitlaatlijn vindt Porsche 8 extra paarden waardoor het totaal op 303 komt. 2009 De Basis Boxster wordt voorzien in 2009 met een 2.9 liter direct injectie en die pompt er 255 PK uit dus een kleine 10 meer als zijn 2.7 voorganger . De S versie blijft een 3.4 ook met directe inspuiting goed voor een 310 Paardenkrachten, ook kunnen beide versie's voorzien worden van het PDK systeem wat weer kan zorgen voor een zuiniger verbruik en volgens sommigen een snellere acceleratie dan met de huidige 6 bak Voorts zijn er nog wat optische details zoals bij zn grotere broertje de 911 spiegels voor achterbumpers led verlichting ed , ook een andere indeling van het middenconsole met daarin een Harddisk ipv een DvD-rom voor de nav! Beide modellen zullen rond februari 2009 hier hun entree doen. (cyfertjes zo ff uit blote koppie, ga ik nog aanpassen!) Mooi laten we beginnen met de Boxster 2.5 2480 cm (204 pk)max. Prestaties 240 km/h topsnelheid 6,9 s /100km/u Prijslijst van Opties!! Wat ik ermee wil zeggen is dat er zoveel aan keus is dat het je begint te duizelen! helaas ga jij ook mee te maken krijgen! en dat bepaald voor jouw of je em wilt kopen of verder gaat zoeken tot hij helemaal op maat voor je is! ... tja en dat kost weer centjes! Zal zo in het kort opsommen wat het voor mij heeft gebracht tot keuze Boxster S bj 2000 toen! Dan komt de Boxster 2.7 2687 cm (228 pk)max. Prestaties 248 km/h topsnelheid 6,1 s /100km/u (type 986) Elke Boxster is gewoon top qua wegligging. Rijsensaties moet je bij een 2.5 in hogere toeren zoeken en dan bedoel ik minstens 4000 toeren. Als je een dikke diesel met veel koppel gewoon bent, zal die 2.5 je wellicht ontgoochelen. Maar als je die koopt om te cruisen en af en toe eens een sprintje te trekken zal een 2.5 zeker aan je wensen voldoen. Die S is een echte sportwagen maar ook een 3.2, hoge taksen, hoger verbuik,...2.7 is... de gulden middenweg! Waar moet je op letten? - Historie van de wagen ( onderhoudsgeschiedenis rekeningen ect!) - Elektronica kan een probleem zijn bij de eerste modeljaren, dus zeker laten uitlezen bij een dealer als je er een wil kopen (AKK verhaal) - luchtmassameter is ook hier een zwak punt - neem een handgeschakelde!!! - Airco nemen => sommigen vinden dit niet nodig voor een roadster maar hou er hier wel rekening mee dat de motor vlak achter je zit! - 80.000 km beurt is een belangrijke ,kost beetje meer geld! zal zo rond de 1500 euri kosten bij Off garage! buiten extra onderdelen! zoals schijven en blokken... mag je nog eens 1400 erbij optellen! Tegenwoordig gooien ze die eerste Boxsters van '97 tot '99 achter je kop voor minder dan 20.000 E. Toch is het oppassen geblazen want er zitten veel afgetrapte exemplaren tussen. Toch zou ik in als het kan even doorsparen voor een face-lift (modeljaar 2003, productie vanaf september 2002)). - Variocam (stand nokkenas veranderd bij hoger toeren -> meer power!) - Glazen achterruit ( geen bewasemde achterruit meer ) - Betere kap - Mooiere sound (persoonlijk) - Mooier interieur - Kwaliteit gebruikte materialen gaat er een sprong op vooruit verhaal ga ik verder afmaken kom zoooo terug interessante Boxster LInks : link Buying a Boxster heb er nog stapel maar deze kan je alvast doornemen! (erratum: sommige texten, illustraties informatie zijn ontleend van andere sites waarom t (porsche) wiel opnieuw uitvinden toch?) |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 4:29 ] |
Berichttitel: | |
straks verder ..... komt nog veeeeeeeeeel meer |
Auteur: | yohanv [ 30 mei 2008 4:56 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Ik vond het al een aardig stukje lezen...
Goede info Zuugnap. Mooi alles op een rijtje. |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 5:00 ] |
Berichttitel: | |
yeps ook gelezen komt ook nog aan bod |
Auteur: | Master Ken [ 30 mei 2008 7:19 ] |
Berichttitel: | |
Leuk lappie tekst |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 11:32 ] |
Berichttitel: | |
mocht iemand toevoeging hebben of correctie ... sta er voor open maarrrr tis nog niet af |
Auteur: | Zürich [ 30 mei 2008 12:01 ] |
Berichttitel: | |
Mooi beschreven! Heb zelf 3 Boxsters gehad: -2.5 liter Boxster tip en hand (96 en 97) -3.2 liter Boxster S 2003 (facelift) Zelfs een 2.5 liter (handgeschakeld) is een sportieve roadster waar je veel plezier aan zal beleven. Tip vond ik niet zo geslaagd en zeker niet met de 2.5 motor. Behalve het normale onderhoud en slijtage onderdelen heb ik nooit problemen of dure reparaties gehad. De 2003 Boxster S (facelift) was kwalitatief (kap en interieur) en qua vermogen wel een stap voorruit. Maar zoals altijd, absoluut een aankoopkeuring doen! Succes |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 12:33 ] |
Berichttitel: | |
is het dan niet behelpen met een targa? |
Auteur: | Rob986 [ 30 mei 2008 12:40 ] |
Berichttitel: | |
Goed en helder verhaal Zuugnap Prima naslagwerk. Kan je verhaal niet in de bibliotheek opgenomen worden? Bied ook de mogelijkheid voor nog meer detail en foto's. |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 12:49 ] |
Berichttitel: | |
lijkt me strak plan idd ... moet het nog verder uitwerken en dan is het voor de junior aankoper ook een steuntje! daarnaast mogen mij boxster owners ook hun ervaring pb'en die voeg ik dan later toe ... hebben we van alles wat! |
Auteur: | alias [ 30 mei 2008 13:54 ] |
Berichttitel: | |
Ai ai, ik zal voortaan boxster schrijven. @zuugnap Dankje ik vind dit al een heel helder verhaal. Ben benieuwd naar de rest. Ik begrijp dat nieuwer doorgaans beter is, het is echter ook duurder. Het is voor mij een 3e auto waarin ik ongeveer 5000 km per jaar zal gaan rijden. De andere 2 auto's moeten helaas blijven want vrouw en kinderen moeten ergens in. Maar ik begrijp dat ik keuzes moet maken. Wellicht is een vroege 2.7 haalbaar al ik nog een wintertje wacht (of als de beurskoersen doen wat ik wil). |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 14:06 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
hehe .... kijk er zit al progressie in je denkwijze! ik heb over de eerste box 7 maanden loeren gedaan dus , zal jou ook lukken toch enne "the hunt is better than the catch!!" (sometimes ) |
Auteur: | Airhead [ 30 mei 2008 14:15 ] |
Berichttitel: | |
Alias heeft nu een FIAT! Barchetta; dan is een 2.5 relatief toch al best een snelle bak? Dan is een goede 2.5 tegen een redelijke prijs toch helemaal geen gek alternatief? |
Auteur: | diggler_911 [ 30 mei 2008 14:38 ] |
Berichttitel: | |
Mooi stukje Zuugnap. Geinige folder is dat. Jammmer dat ze in het definitieve ontwerp van het dashboard zijn afgestapt van de 5 klokken, ziet er strak uit. |
Auteur: | zuugnap [ 30 mei 2008 16:59 ] |
Berichttitel: | |
@ airhead ..... idd keus is toch aan hem... vertel alleen maar wat ik denk te weten @ diggler idd hadden ze best mogen houden ook die achterkant of die intakes of wiele .... hmmm eigenlijk gewoon helemaal haha! |
Auteur: | patrick911 [ 30 mei 2008 17:20 ] |
Berichttitel: | |
Ik blijf me er echter over verbazen dat ze bij een auto in dit segment tot 2003 (!!) hebben gewacht met het inbouwen van een glazen achterruit. Zelfs mijn MX-5 uit 1998 heeft al een glazen achterruit! |
Auteur: | 911gt2 [ 02 jun 2008 16:56 ] |
Berichttitel: | |
zal wel gewicht zijn denk ik... |
Auteur: | Joannes [ 02 jun 2008 20:50 ] |
Berichttitel: | |
Hallo Alias, Je hebt een PB'tje gekregen. Een goede 2.5 is niet te versmaden. Als aanvulling op de uitgebreide info hierboven nog wat tips : Laat je niet gek maken door allerhande spookverhalen. Je weet dat op forums vaak alleen maar de negatieve zaken uitgebreid worden besproken, met als gevolg dat een "nieuweling" al snel iets heeft van "oei, daar begin ik toch maar beter niet aan". De kunst is het vinden van een GOED exemplaar. Daar zul je waarschijnlijk zonder noemenswaardige problemen mee kunnen rijden. Zoek bij voorkeur een schadevrij exemplaar waarvan de complete historie na te trekken is c.q. uit papieren na te gaan is. Let bij de Boxster inderdaad op de kapconstructie en conditie van het plastic raam (vervanging min. Eur 2000,=). Groot onderhoud is er ook bij 120.000km (o.a. multiriem), maar bij een specialist valt eea best mee. Luchtmassameter is vaak minder (is gewoon een slijtagedeel), vervangen is echter een fluitje van een cent en kost Eur 200,= (handel) tot Eur 550,= (bij Porsche). Olielekkage (oliekeerring !) komt ook vaker voor : als dit al vervangen / gerepareerd is, laat het je bewijzen door rekening o.i.d. ! Moet het alsnog gedaan worden, reken op ca. Euro 1000,=. Bij het rijden / remmen mag de auto niet scheeftrekken / trillen of wat dan ook. Een goede "eerste generatie Boxster" is een relatief goedkope auto (onderhoud,verbruik !), en rijdt net zo goed als een nieuwere. Zo goed, dat - in de handen van een deskundige rijder- er op bochtige landweggetjes of in de bergen niemand langs komt ! Succes ! Joannes |
Auteur: | patrick911 [ 03 jun 2008 13:20 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Vond hier nog een handige link m.b.t. het plastic ruitje en eventuele vervanging door een glazen ruitje |
Auteur: | wathr [ 18 jun 2008 22:35 ] |
Berichttitel: | |
Plastic ruitje is volgens 'puristen' (op ander fora) beter omdat er dan minder gewicht (dan bij glas) boven de auto 'hangt'. Maar ja da's beetje ver gezocht denk ik (of je moet willen racen). Ik ervaar het plastic ruitje niet als vervelend, behalve als ie belsagen is en je moet achteruit! Zuugnap: paar dingetjes ter aanvulling op jouw documentatie - was boxster niet samenvoegsel van BOXer en roadSTER?? - 1999 model kreeg grotere benzinetank (van 57 naar 64) - 2001 model kreeg driespaaks stuurwiel - 2002 model betere audio |
Auteur: | torig [ 19 jun 2008 12:50 ] |
Berichttitel: | |
Ik blijf het overal verkondigen: nooit nog een 2.5 Boxster zonder stabilisatie voor me. Heb écht enorm leuke tijden gehad, maar bij Belgische wegen al dan niet in combinatie met slecht weer verging het lachen me toch wel.... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |