Auteur |
Bericht |
Harry 911
964 C2 1991
|
Soort koelmiddel airco 964
Vanochtend gebeld met de aircoboer om de airco bij te vullen. Hij wilde weten wat voor koelmiddel er in moet. Weet iemand dit? Mijn airco is wel achteraf ingebouwd, ik weet niet of dat uitmaakt. Ik heb nog niet kunnen kijken of het soort koelmiddel ergens staat genoteerd in motorruimte.
|
15 jul 2008 10:06 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Zou de airco boer toch moeten weten? Bij mijn 964 was de airco nog voorzien van het oude systeem, en daarvoor benodigde koelmiddel is kennelijk niet meer verkrijgbaar. Probleem is dat het koelmiddel dat tegenwoordig gebruikt wordt kennelijk reageert met dat oude spul.
Daar zijn twee oplossingen voor: ofwel een beetje estergas erbij (dacht dat dat het was) dat de reactie neutraliseert, ofwel geheel ombouwen. Dat vertelde de aircoboer aan mij destijds.
|
15 jul 2008 10:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... aan de (kleur van de) vulnippels moet de airco-specialist kunnen zien wat er voor vulling in zit
Zoekie zoekie al gebruikt
|
15 jul 2008 10:25 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Sri zoekie zoekie niet gebruikt!...
Even bij de specialist langs dan maar.
|
15 jul 2008 10:46 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
dat helemaal ombouwen valt wel mee hoor.ze hebben dat bij mij ook gedaan.koste iets van €150.ze hebben hem toen gevuld met het nieuwe koudemiddel 134a volgens mij en werkt al weer twee jaar prima.
anton964
|
15 jul 2008 11:04 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Hmmm, ombouw zou bij mij iets van E 500 kosten . De ene aircoboer is de andere niet, dattisweerduidelijk.
|
15 jul 2008 12:01 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
je kan die kitjes overal kopen om de ombouw te doen zitten wat o ringen is en nieuwe vulnippels.
gr anton964
|
15 jul 2008 12:14 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Nou, ben benieuwd. De airco begon geleidelijk aan minder te koelen, hopelijk is het een kwestie van bijvullen. Volgende week weet ik meer!
|
15 jul 2008 12:52 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Onder ombouw wordt nogal eens iets verschillends verstaan. Soms word beweerd dat alleen de vulnippels vervangen voldoende is. Andere vervangen ook wat o-ringen her en der.
Maar een complete ombouw bevat nieuwe vulringen, enkele o-ringen en een nieuwe 'dryer'. Daarna moet het systeem helemaal leeg gezogen worden en vacuum getrokken worden om lekkage op te sporen. Dan het systeem vullen met nieuw koelmiddel en de juiste (en ook juiste hoeveelheid) olie passend bij compressor en koelmiddel.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 jul 2008 0:15 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Weet iemand waar die onderdelen voor een ombouw te koop zijn in een setje? (en €?)
|
16 jul 2008 9:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... naast deze sticker kunnen ze je vast en zeker ook alle andere onderdelen verkopen
|
16 jul 2008 9:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Soort koelmiddel airco 964
Als de airco achteraf is ingebouwd maakt het geen donder uit of je een 911 hebt of een Skoda Fabia... dan kan natuurlijk alles.
Als de airco later is ingebouwd is de kans wel levensgroot dat het 134a is, want R12 was niet meer toegestaan na 1-1-1993 meen ik (in ieder geval rond die periode).
|
16 jul 2008 9:38 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Ik heb een standaard ingebouwde airco (1991) en zojuist koudemiddel 134a laten vullen. Volgens de specialist was dit geen enkel probleem. Hij koelt in ieder geval weer geweldig.
|
31 jul 2008 16:47 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
31 jul 2008 17:05 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Haha, ja ik zie 't. Deze man kreeg regelmatige oudere P's en F's over de vloer en had met dit koudemiddel nooit problemen gehad. Als het wel problemen zou geven kan hij het systeem met de vacauum machine gewoon weer leeg zuigen en een evt. ander koudemiddel erin zetten.
Vond het wel een dure grap, testen, koudemiddel en olie vullen (150,-)
|
31 jul 2008 17:09 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Heb het bij mijn 964 zelf gedaan de ombouw. Wat nieuwe ringen etc en een nieuwe droger en klaar is kees....uhh henk
Daarna laten testen en weer vullen. Hij was weer IJSkoud...
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
31 jul 2008 17:41 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Dan ben je wel strafbaar handelingen aan het airco gebeuren MAG alleen als je gecerificeerd bent met het stekdiploma
als het oude freon R12 erin zit/zat kan dit NIET zomaar R134a erin gedaan worden, eerst nieuwe estherolie erin en andere pakkingen deze zijn niet geschikt voor estherolie resultaat een lekkende ac pomp oftewel vaak een reisje naar jouw aircoboer a €150
in ander topic heb ik al gereageerd :
NOGMAALS een airco zonder defect hoeft NOOIT te worden bijgevuld
STEK NR 970
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
31 jul 2008 18:15 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Vanochtend is de airco leeggehaald, vacuum gezogen en opnieuw gevuld met 134a. Geen lekkages geconstateerd.
Maar nou komt het, de aircopomp sloeg nog niet aan
Met een rechtstreekse stroomdraad van accu naar pomp slaat het ding wel aan. Alle zekeringen en het relais gecontroleerd, maar deze blijken in orde. Ook heb ik gekeken naar de schakelaar in het console en daar kon ik ook niets vreemds aan ontdekken.
Heeft iemand enig idee waar ik nog kan zoeken??
|
15 aug 2008 12:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zou in het algemeen zeggen de airco/kachel regel kast (de 'radio' links van de radio).
Maar vind de relatie met deze vulactie wel erg toevallig, dus zou daar de oorzaak zoeken. De drukregel klep (lees even in ander recent bericht zinvolle opmerkingen van Olaf) is onwel geworden door het leeghalen/vullen?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 aug 2008 15:05 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
15 aug 2008 16:40 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
van Olaf waar vind ik dat topic?
de hoeveelheid Freon uit een auto is te verwaarlozen in een open ruimte . dus ben ik benieuwd naar het verhaal van Olaf
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
15 aug 2008 16:50 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Paul, de airco begon geleidelijk aan minder te koelen en op een gegeven moment deed die helemaal niets meer. Voor het vullen schakkelde de pomp ook al niet meer in.
@Rodger That, ze hebben het systeem inderdaad een half uur onder druk gezet. Het apparaat gaf daarna aan dat er geen lekkages waren gevonden. Ik heb geprobeerd om die groene draad die naar de pomp loopt te traceren, maar hij verdwijnt ergens achterin het motorcompartement en ik heb geen idee waar die weer tevoorschijn komt. Heb ook onder zekeringskast gekeken aan voorkant, maar daar is die ook niet te bekennen. Begrijp er geen hol van. Morgen met frisse moet maar weer verder zoeken Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag
|
15 aug 2008 18:27 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
mischien dat iemand een elek. schema van de ac heeft ,van jou model
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
15 aug 2008 18:35 |
|
|
Harry D
|
soort loelmiddel
Ga toch naar een goede garage, jongen
_________________________________________ Geniet, maar rij voorzichtig!!
|
15 aug 2008 19:37 |
|
|
Gert Nagtegaal
964 C4alphen a/d rijn
|
Ik heb het even voor je opgezocht in het schema . De groene draad gaat naar het relais in de motor ruimte. Dat word gevoed door de rode draad,die gaat naar de zekering in de motor ruimte. Het relais word aangestuurd door de wit/orange draad
|
15 aug 2008 20:32 |
|
|