Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 3:32



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Airco 993 (Mod. 95) zorgt voor hinderlijk "zagen" 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Airco 993 (Mod. 95) zorgt voor hinderlijk "zagen"
Beste Forumleden,

Sinds januari ben ik de trotse bezitter van een 993 met nu 99.400 km op de teller, ik kamp sinds kort echter met een vervelend probleem (ik behoor overigens tot de groep van kritische rijders, die ook wel meuten worden genoemd ;-)).

Mijn bloed is al behoorlijk sneller gaan stromen door deze fantastische machine, echter steekt sinds mijn (snelle) rit naar Le Mans 2008 een hinderlijk "zagen" van de motor(elektronica) de kop op. Via een ruime omweg heb ik het zagen weten terug te brengen naar de airco. Allereerst is de luchtmeter vervangen, vervolgens de ontsteking, echter niets hielp. Het probleem van "inhouden, gaan, inhouden, gaan (niet heftig, maar wel aanwezig)", doet zich met name voor rond de 2700 toeren.

Vandaag kwam ik er achter dat het dus de airco is die het probleem veroorzaakt, met de airco uit rijdt de auto weer helemaal top. Nu ben ik bekend met het vermogensverlies bij het inschakelen van de airco, echter kan de auto zo nu en dan echt inhouden. De airco is al weer een paar maanden geleden vervangen, vermoedelijk wel voor een ruilpomp, echter werkt deze naar behoren.

Herkent iemand dit probleem? Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Menno


23 jul 2008 19:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Ja, verschijnsel is gewoon bekend 8)

Lijkt me dat er geld is uitgegeven voor ... :?: :oops:

En er komen vast nog wel eens echte kosten :evil:

Geniet er van en vraag volgende keer eerst hier, mogelijk komt er wel een zinvol antwoord :wink:


Overigens, rijdt je zoveel met de airco aan :?: Als je kritisch bent dan zou ik deze uitschakelen 10 min. voor einde rit. Anders vraag je hier binnenkort naar een vieze vislucht in de P. :o

Geniet er van :!:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


23 jul 2008 20:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Dank voor je veelbelovende antwoord.... ;-)

Het is op zich wel opmerkelijk dat het zich pas kort geleden heeft geopenbaard, ik heb daarvoor niets gemerkt, of het zou moeten zijn dat het pas ontstaat bij warmer weer.

Begrijp ik het goed dat het probleem bekend is maar geen oplossing kent?


23 jul 2008 20:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht 
een Airco pomp van een auto trekt 5/6 pk van de auto. bij stationair draaien van de motor kan je dit echt wel horen in verschil met toerental bij "normaal" rijden zou je het niet echt moeten merken . dat zagen zou niet mogen wel een klik bij inschakelen Met porsche airco's ben ik helaas niet bekend maar zal niet anders zijn als alle andere auto's waar ik aan gewerkt heb en in mijn eigen porsche . 8)
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


23 jul 2008 21:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Daar ben ik het helemaal mee eens, zoals je het omschrijft was het ook altijd. Hij kan nu echter flink schokken c.q. inhouden

De volgende vraag is dan ook waar dit effect vandaan komt? Het lijkt net of het elektrisch circuit van de in- en uitschakeling van de pomp een zwaar effect heeft op het motormanagement. Of zou het kunnen dat er wat mis is bij de registratie van de temperatuur in de auto waardoor het systeem steeds in- en uitschakelt?


23 jul 2008 21:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
MP993 schreef:
Begrijp ik het goed dat het probleem bekend is maar geen oplossing kent?

Het is zoals Roger schrijft een gevolg van het wegnemen van vermogen en dan niet constant maar afwisselend door in-/uitschakelen van de compressor.
Bij hogere toerentallen merk je het niet maar wel bij lagere.

Waarschijnlijk was je in het begin meer bezig met 'beleven' van je nieuwe aanwinst, het heeft er beslist steeds ingezeten. Maar met lagere temperaturen hoeft de airco natuurlijk ook minder in te schakelen.

De oplossing is uitschakelen van de airco, zoals je gemerkt hebt :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


23 jul 2008 21:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Aan en uitschakelen van de airco kan komen door:

- te lage druk in het systeem
- defecte drukschakelaar
- defecte temperatuur-sensor in de verdamper
- defecte voorschakelweerstand - waardoor de fan van de condensor alleen in de hoogste stand draait ...

- of je airco werkt inderdaad gewoon normaal & is het je nu pas opgevallen :wink:


23 jul 2008 21:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Gents,

Dank voor de reacties! Ik ben er echter van overtuigd dat er wel degelijk iets mis is. Het toerengebied waarin het naar voren komt, is een veel bereden gebied, in de stad in 3 en op de snelweg in 5 of 6.

Ik ben me overigens ook bewust van de mogelijkheid dat het er altijd heeft gezeten, daar komt de reactie van mijn specialist ook op neer (de overigens zeer gewaardeerde heren van PSH)..... Maar ik ben echt niet gek en de reacties van de motor zijn soms echt niet normaal! Als dit normaal is, dan zie ik een deel van mijn droom wel in rook opgaan...., want deze jongen wordt er niet vrolijk van!

Olaf, is het overigens zo dat de beschreven problemen naar voren moeten komen bij het uitlezen van de computer?


23 jul 2008 21:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Die voorschakelweerstand is een bekend ding, begreep ik bij Wittebrug.

Moet gewoon te horen zijn: in wielkast linksvoor, draait de ventilator (achter de condensor) daar constant op 1 (maximaal) toerentel :?:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


23 jul 2008 22:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht 
als hij het probleem van het zagen bedoeld vermoed ik dat de electrische poelie hapert deze moet in of uitschakelen en bij een draadbreuk kan dit rare effecten geven . het inhouden komt niet van die 6 pk belasting of het ding is totaal rot van binnen. 8)
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


23 jul 2008 22:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
MP993 schreef:
Olaf, is het overigens zo dat de beschreven problemen naar voren moeten komen bij het uitlezen van de computer?


Volgens mij niet .... Der Hammer geeft MI alleen aan dat er 'n storing met de airco is, maar niet exact wat :?

... heb zelf inmiddel de verdamper & temperatuursensor vervangen ... next is de voorschakelweerstand (waarvan ik weet dat deze kaduuk is - omdat deze alleen in de hoogste stand draait) ... en als de airco dan nog niet 100% werkt, gaat 'ie (weer) leeg om de drukschakelaar te wisselen :?


23 jul 2008 22:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht 
ik bedenk nog dat als de magnetische poelie te zwak/defect kan zijn en zou kunnen slippen bij hoge belasting (warmte) wat het zagen weer verklaardt :idea:
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


23 jul 2008 22:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik heb net nog even gereden. Je merkt tijdens rijden niet of nauwelijks dat de airco inschakelt. Stationair hoor en merk je het wel. Overigens zijn er mensen van mening dat de airco niet voortdurend hoort in en uit te schakelen maar continu moet draaien. Die van mij en velen met mij schakelen in en uit, ben er eigenlijk nog nooit één tegengekomen die dat niet doet.


23 jul 2008 22:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht 
helemaal correct, je draait met drukken van rond het vriespunt dus een thermostaat waakt voor bevriezing als de druk te laag is zal de ac doorlopen met de nodige gevolgen , bv lucht/vocht in je systeem.
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


23 jul 2008 22:17
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik ben blij dat er mogelijk toch wel enkele aanwijsbare oorzaken te vinden zijn, ze gaan mijn technische pet te boven, maar ik draai het hele verhaal gewoon uit en ga maar weer een bezoek brengen aan mijn specialist.

Ik was begin van de middag overigens erg blij om er achter te komen dat het om de airco gaat, de onwetendheid waar het probleem vandaan kwam maakte mij niet vrolijk en deed me zelfs denken aan verkopen.... Einde van de dag nog maar even een vreugderondje gereden, met de airco uit dus!! Wat nou verkopen...., 8) echt niet!!


23 jul 2008 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht 
:lol: als je niet wil verkopen , mijn ac is ok dus ruilen zou een optie zijn.. krijg je van mij een volle tank erbij :lol:


succes bij je dealer :wink:
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


24 jul 2008 6:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Peter 993 schreef:
... Je merkt tijdens rijden niet of nauwelijks dat de airco inschakelt...

Mijn ervaring is beslist anders, of ik ben er gevoeliger voor :?: :shock:
En beleef dit al sinds km. 32.000 dus toen was er vast nog niets kapot.

Als ik gelijkmatig, rustig rijdend de AC inschakel voel ik direct een zeker inhouden :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


24 jul 2008 11:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik ben gister bij een andere Porsche specialist geweest en deze stelde voor om een andere 993 te proberen die hij toevallig had staan. Het resultaat was duidelijk, deze auto had nog meer last van inhouden, schokken etc.

Ik begrijp nog steeds niet waarom ik het pas sinds kort ervaar, mijn volgende stap is dan maar om een aircospecialist te vragen om de toestand van de airco te beoordelen. Als dat vervolgens niets oplevert, dan zal ik me erbij neerleggen en deze kwaal accepteren. Hij stond bij mij altijd gewoon aan, dat is nu anders. De auto rijdt uberhaupt beter zonder de airco aan.

Nogmaals dank voor jullie reacties!


25 jul 2008 14:16
Profiel
Bericht 
je zou eigenlijk zeggen bij het vermogen wat een 993 heeft dat het inschakelen van een airco eigenlijk niet merkbaar mag zijn, tegendeel tot auto's met stuk minder vermogen waar dat wel een feit is! Ennee niet verkopen he :evil: soms zit t even niet mee


25 jul 2008 14:49
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
btw, heb je 'n varioram :?:


25 jul 2008 14:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Ik heb wel een varioram...

Wat de relatie met beschikbaar vermogen betreft.
Als je veel vermogen vraagt, zeg plankt, dat voel je echt geen effect. Enkele pk's voor airco terwijl je 250 'geleverd' krijgt, dat valt niet op.
Maar als je er 40 (?) of nog minder vraagt, ja dan wel :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


25 jul 2008 14:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Vraag was voor MP993 ... dat jij 'n variodinges hebt, wist ik al :wink:


25 jul 2008 15:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik heb geen Varioram, het gaat om een 993 uit '94 model '95.

De auto is overigens bij Beek Autoracing geweest en levert nu 313 pk, dus aan vermogen geen gebrek.

Waarom vraag je overigens naar Varioram of niet?


25 jul 2008 19:52
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Bij 'n varioram heb je MI geen "dood" toerengebied ... en daardoor mss minder last van het "probleem" :idea:

Ik probeer in kaart te brengen of het "probleem" bij 'n niet varioram eerder bemerkt wordt :wink:

Heb zelf 'n varioram - en nog niet goed functionerende airco (aan/uit syndroom) ... maar van inhouden heb ik totaal geen last :roll:

Mss moeten we eens ruilen van rechtervoet :mrgreen:


25 jul 2008 22:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Heb vandaag nog eens gelet op HET probleem in mijn P.; het weer was er wel naar om de airco aan te zetten :D

Moet zeggen ik merk eigenlijk alleen iets bij inschakelen: duidelijk effect van inhouden.

Maar tijdens het rijden: helemaal geen zagen, ook niet bij lage snelheden en/of toerentallen. Eigenlijk geen probleem dus bij mij. Sorry voor de eerst veroorzaakte verwarring van "ja dat ken ik" :oops:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


25 jul 2008 22:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.