| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

3.0 SC kenners opgelet ! - Kaufberatung SC -
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=20955
Pagina 1 van 1

Auteur:  917 [ 01 dec 2008 22:29 ]
Berichttitel:  3.0 SC kenners opgelet ! - Kaufberatung SC -

Beste Porschekenners,
ik ga weer eens kijken bij een 3.0SC. Ik heb niet de tijd genomen om heel het forum uit te spitten, maar wat zijn de belangrijke punten die ik in de gaten moet houden bij een SC? Hij wordt ook nagekeken bij een P-specialist, maar ik wil zelf weten wat de zwakke plekken van de carrosserie zijn. Verder is de hele geschiedenis bekend van de auto en motorisch ok en op onderhoud is nooit bezuinigd. SC uit 1983. Alvast bedankt voor je hulp.


Directe Link naar Kaufberatung 911 SC KLIKKERDEKLIK HIER :wink: O.

Auteur:  Stimpy911 [ 02 dec 2008 12:34 ]
Berichttitel: 

Ik heb ook veel info gehaald uit de boeken die aangeraden worden. Ik weet alleen de titels niet uit mijn hoofd, waarschijnlijk staan ze hier ergens genoemd: Naslagwerk Kan je meteen het lijstje van Pascal nog even doornemen.

Waar ik op lette was of de auto een standaard of de hydraulische kettingspanner (voor de 3.2) had. De geleerden zijn het er niet altijd over eens, waar het op neer komt is dat als de standaard spanners goed onderhouden of zelfs vervangen zijn zou er geen probleem hoeven te onstaan. Maar met de hydraulische heb je minder zorgen (mho). Je kunt het zien aan de extra olieleidingen (heb er evt. een foto van) maar het zou natuurlijk uit de historie gehaald moeten kunnen worden.

Verder de gebruikelijke roestplekken: onder koplampen, raamlijsten en bij die van mij ook in de wielkappen. Steenslag is normaal, maar controleer of de schades niet te diep zijn.
De SC had nog niet een RVS uitlaat, die heb ik onlangs gedeeltelijk moeten vervangen (warmtewisselaar en pijp tussen ww en einddemper) voor €2000,-. Als die al vervangen is scheelt dat dus wel een slok.
Bij die van mij was er ook speling in het stuur. Ze hebben het stuurhuis niet vervangen (wel kogels en stuur koppeling (?)), maar dat schijnt wel vaker voor te komen. Ook zeer prijzig.

Zorg dat je alles test zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Mijn rechter buitenspiegelverstelling en achterruit verwarming werkten niet. Kleinigheidjes, maar toch. Zorg er voor dat de auto koud is als je hem voor het eerst gaat starten. En test de verwarming, als die niet goed werkt is er een kans dat je warmtewisselaars niet meer goed zijn. Laat de auto ook uitrollen tot stilstand om te testen of de rem niet aanloopt.

En neem iemand mee die niet gaat hyperventileren als hij in een Porsche zit :wink: en die dus voor wat nuancering kan zorgen.

Prijzen? Wisselend, een opknappertje voor €10.000, een goed rijdende maar niet vlekkeloze voor €15.000, een concours kwaliteit: wat de gek er voor geeft, maar toch zeker €20.000,-

Zo, heel wat informatie maar ik weet zeker dat er nog meer tips zijn. O, wacht, je vroeg alleen om de zwakke punten in de carrosserie...nou, dan ongevraagd nog meer info :)

Auteur:  917 [ 02 dec 2008 21:52 ]
Berichttitel: 

Bedankt Stimpy911. Ik heb de foto's van jouw SC gezien. Heel mooi en orgineel. Als het wat wordt hou ik je wel op de hoogte.... en wat de hyperventilatie betreft..... ik neem wel een plastic zak mee :o

Auteur:  wolf [ 02 dec 2008 21:56 ]
Berichttitel: 

let op afgebroken tapeinden.

Auteur:  amandus [ 02 dec 2008 22:25 ]
Berichttitel: 

Kachelpotten en de verwarming , wel hele fijne auto , de enige die geen olie gebruikte :!:

Auteur:  Robbierob [ 02 dec 2008 23:44 ]
Berichttitel: 

Hoi 917,

Zoek je bewust een SC of mag het ook een 3.2 zijn :? :wink:

Auteur:  917 [ 03 dec 2008 20:44 ]
Berichttitel: 

Bedankt Wolf en Amandus. En Robbierob..... een 3.2 mag zeker. Maar mijn budget laat dat niet echt toe. Een SC is natuurlijk al belastingvrij en misschien nog iets eenvoudiger onder de motorklep.

Auteur:  Jos Targa [ 03 dec 2008 21:36 ]
Berichttitel: 

Als je wilt besparen op die paar euro per maand houderschapsbelasting zou ik in zijn geheel niet beginnen aan een 911 :wink: wat betreft eenvoud, dat maakt niet zo veel uit. de 3.2 staat te boek als meest betrouwbare. ( is trouwens ook zuiniger wat betreft brandstofverbruik).

wat is je budget eigenlijk?

Auteur:  Robbierob [ 03 dec 2008 23:18 ]
Berichttitel: 

Hoi Jos,

Kleine "off topic" vraag, heb je nooit overwogen om "Fuchsen" onder jouw Targa te schroeven :?:

Auteur:  Jos Targa [ 03 dec 2008 23:39 ]
Berichttitel: 

Jazeker heb ik dat, echter, de auto is zo nieuw af fabriek geleverd. Toen ik hem pas had heb ik serieus gedacht om deze om te wisselen voor fuchsen. Ik moet zeggen nu ik de auto bijna een jaar heb, heb ik de teledails wel weten te waarderen, Ik vind fuchsen uiteraard wel mooier, maar vind het ook wel wat hebben dat de auto nog erbij staat zoals geleverd door pon in 1984.

Als ik eens voor weinig een stetje opknappers weet uit te halen zal ik het wellicht nog eens overwegen. Voorlopig laat ik het zo.

(en..... iedereen heeft fuchsen onder zijn 3.2 :wink: )

Auteur:  Robbierob [ 03 dec 2008 23:48 ]
Berichttitel: 

Hoi Jos,

Zo is het maar net :)

Ga zelf ook voor origineel 8)

Auteur:  Olaf [ 04 dec 2008 0:10 ]
Berichttitel:  Re: 3.0 SC kenners opgelet !

917 schreef:
Ik heb niet de tijd genomen om heel het forum uit te spitten, maar wat zijn de belangrijke punten die ik in de gaten moet houden bij een SC?


Hoe goed is je Duits :?: :wink:

Auteur:  917 [ 04 dec 2008 22:04 ]
Berichttitel: 

Jos Targa: Ik vind wegenbelasting weggegooid geld, voor in mijn geval een 911 waar ik hooguit een paar duizend km p/jaar mee ga rijden. Ik heb al 2 zware auto's waar ik wegenbelasting voor betaal..... en dat vind ik mooi genoeg. Toch bedankt.

Olaf: sehr gut !

Auteur:  Jos Targa [ 05 dec 2008 0:08 ]
Berichttitel: 

917, kan ik mij iets bij voorstellen, maar in acht genomen dat de 3.2 betrouwbaarder is en een stuk zuiniger wat betreft brandstofverbruik, heb je die 30 € per maand er makkelijk weer uit. Wat ik wilde zeggen is dat je ( zoals vele beginnende 911 rijders (waaronder ik ook)) op de verkeerde zaken wilt bezuinigen. Er is nog ergens een draadje van iemand die zijn Targa niet all-=risk had verzekerd ( 250 € per jaar bespaard) en vervolgens werd zijn auto gestolen :roll:

Ga voor degelijkheid en kwaliteit, en ga niet voor een opknapper. let op de woorden van Stimpy911.

want je zult niet de eerste zijn die met een beperkt budget de wegenbelasting in veelvoud moet betalen voor onvoorziene zaken.

Ik heb er inmiddels een aantal gehad, en de ervaring heeft geleerd dat je een kleine 2000€ voor onvoorziene kosten effe achter de hand moet hebben.

succes met de aankoop :D

Auteur:  Stimpy911 [ 05 dec 2008 11:13 ]
Berichttitel: 

Wat de belastingen en de verzekering betreft: ik heb bewust gekozen voor een belastingvrij model en heb een all-risk verzekering genomen (€400 p/j). Ook heb ik een marge genomen voor de onvoorzien uitgaven (€5000,- was een van de belangrijkste tips van het PF, dank aan Pascal). Ik vind best dat dat samen kan gaan, zoeken naar lage maandlasten en rekening houden met hoge eenmalige kosten. Wat ik bedoel: ik heb geld genoeg voor de auto maar waarom zou ik niet mogen beknibbelen? :)
De SC is betrouwbaar, die van mij verbruikt nagenoeg geen olie en ja, hij rijdt tussen 1:6 en 1:9 (gemiddeld tot nu toe over 3000 km: 1:8 ). Maar het blijft een 25 jaar oude auto, dus betrouwbaarheid is relatief.

Auteur:  Jos Targa [ 05 dec 2008 12:34 ]
Berichttitel: 

Stimpy911, we praten hier over een beperkt budget :wink:

en dan vind ik dat belastingvrij geen uitgangspunt moet zijn om te besparen, maar kwaliteit en onderhoud op de eerste plaats komt. Kun je voor je beperkte budget een auto kopen die niet belastingvrij is maar wel goed is onderhouden, zal dit altijd de voorkeur genieten, en het belastingvrije voor lief nemen.

effe off top; alle auto's die vanaf december 2011 niet belasting vrij zijn, zulen dit ook niet meer worden.

http://www.nu.nl/news/1856997/73/rss/St ... _auto.html

Auteur:  Stimpy911 [ 05 dec 2008 12:59 ]
Berichttitel: 

Jos Targa schreef:
Stimpy911, we praten hier over een beperkt budget :wink:

en dan vind ik dat belastingvrij geen uitgangspunt moet zijn om te besparen, maar kwaliteit en onderhoud op de eerste plaats komt. Kun je voor je beperkte budget een auto kopen die niet belastingvrij is maar wel goed is onderhouden, zal dit altijd de voorkeur genieten, en het belastingvrije voor lief nemen.


Jos, je hebt natuurlijk gelijk. Ik dacht te veel van uit mijn eigen situatie. Mijn budget (plus armslag van €5000,-) bepaalde de keuze. Als je die armslag niet hebt, dan moet je het eigenlijk niet doen.
Overigens kwam ik daarbij uit op de auto waar ik als 12 jarige verliefd op werd (ik ben 41) dus dat viel mooi op zijn plaats :D

Off top: Belastingen: eigenlijk is het terecht dat ze het afschaffen maar dat word al besproken in andere threads.
off top 2: mooi dat je de wielen origineel hebt gehouden. En lelijk zijn ze toch niet? De mijne had fabrieks-af fuchs en dan ook nog eens 16", dus hij is origineel en heeft fuchs :lol:

Auteur:  917 [ 05 dec 2008 20:34 ]
Berichttitel: 

Bedankt Jos en Stimpy. Wijze woorden waar ik wel wat aan heb. Ik ga ook nog kijken bij een SC, van een 2e eigenaar die hem al ruim 21 jaar bezit met alle papieren en die altijd bij P-specialist in onderhoud is geweest. Alles geheel orgineel. Uit 83. NL-auto. Wel heel vertrouwd, maar ik heb geen haast.

Auteur:  Robbierob [ 05 dec 2008 23:48 ]
Berichttitel: 

Dat klinkt zeer interessant 917, hou ons op de hoogte.

Succes.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/