| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Kosten spuiterij bij restauratie
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=23645
Pagina 1 van 1

Auteur:  Donckie [ 24 jun 2009 23:36 ]
Berichttitel:  Kosten spuiterij bij restauratie

Ik merk soms bij advertenties van Porsche oldtimers dat de laatste nieuwe laklaag alleen al 10.000 EUR heeft gekost...

Op het forum zie ik wel eens dat er over spuitresulaten gediscussieerd wordt en hier en daar wordt wel eens een prijs genoemd van een herstelling van de lak op de neus of van andere schade...

Ik zou graag een oldtimer kopen waar nog wel wat werk aan is. De mechaniek moet wel in orde zijn, maar een slechtere lak zou ik eventueel wel tolereren. Tegelijkertijd kan de auto na afbouw en herlakken volledig terug opgebouwd worden, waarbij elk deeltje afzonderlijk kan worden bekeken (poetsen, herstellen, vervangen). Het is duidelijk dat dergelijke oefening (restauratie) wel wat kosten met zich gaat meebrengen. Ook kosten die niet onmiddellijk met de lak te maken hebben.

Ik zou de wagen graag helemaal afbouwen en dan aan een spuiterij overlaten om deze helemaal te laten ontlakken, schuren en plamuren (ik verwacht geen laswerk), in rode messing zetten en te laten herlakken.

Ik zou graag even op jullie ervaringen beroep doen. Kunnen jullie aub laten weten wat het jullie gekost heeft om in dergelike gevallen de werkzaamheden "ontlakken, schuren en plamuren (ik verwacht geen laswerk), in rode messing zetten en herlakken" te laten uitvoeren? Misschien ook even duiden waarom het in jullie geval zo duur/goedkoop kon.

Jullie reacties zouden me mooi op weg helpen. Alvast bedankt! :drive:

Als jullie nog referenties hebben van goede liefst Belgische of Zuid Hollandse spuiterijen, dan zijn die ook van harte welkom.

Auteur:  Olaf [ 25 jun 2009 0:06 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Welkom Donckie :drive:

... wat versta je met ontlakken :?: tot op het blanke metaal :?: Door schuren of door bijv. 'n zuurbad :?:

... de hoeveelheid schuur en plamuurwerk hangt af van de staat van het plaatwerk - hoe "strak" is de auto :arrow: de tijdsduur van dit werk is pas in te schatten als de auto kaal is :idea:

Persoonlijk zou ik bij restauratie de kale koets en losse onderdelen naar de spuiter brengen, alvorens de auto af te bouwen :wink:

Auteur:  Donckie [ 25 jun 2009 5:00 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Met ontlakken bedoel ik inderdaad, het wegschuren of wegzandstralen van de oude lakken tot op het metaal.

Ik begrijp dat de auto pas na dit werkje zijn geheimen prijsgeeft. Ik vermoed dat het daar in het slechtste geval aardig in de Euries kan oplopen... Daar probeer ik nu wat meer gevoel over te krijgen door mijn vraag.

Als jullie het over afbouwen hebben hebben jullie het over alles terug monteren, neem ik aan ;-) het opbouwen eigenlijk...
ik bedoelde hier het demonteren mee...een Belgisch-Nederlandse spraakverwarring, of misschien ben ik nog onvoldoendee insider...

Auteur:  DeniS2 [ 25 jun 2009 7:25 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

lees dit draadje eens door

Auteur:  cabrio wim [ 25 jun 2009 7:30 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

En als je alle geheimen eens wilt zien die je aan de buitenkant niet zag, hier de gehele foto serie.
Kijk en geniet. :wink:

http://www.mijnalbum.nl/Album=BSH7ZYWV

Auteur:  barolo [ 25 jun 2009 7:48 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Ik kan mij voorstellen dat jij met zo'n restauratie niet onder de 10K klaar bent. :wink:

Auteur:  felix bahama 912 [ 25 jun 2009 9:05 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Hoe ouder de auto, hoe meer prutswerk van vorige "restauraties" er meestal verstopt zit naast de bekende roestduivel en tussendoor lapwerk.

Budget moet per auto bepaald worden, ik ken zeer ervaren plaatwerkers die bij dit soort projecten een hele ruime slag om de arm houden.

Belangrijk is dat je bij aankoop van een dergelijk project niet afgaat op de verkoper die wel iemand kent die het voor een bepaald bedrag helemaal in orde maakt, maar neem je eigen plaatwerker mee.
De andere optie leidt meestal tot grote discussies achteraf over de omschrijving "helemaal in orde".

Auteur:  Peter [ 25 jun 2009 9:31 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Donckie schreef:
.....(ik verwacht geen laswerk)....


Je weet dat er twee soorten oude auto's zijn, verroeste en auto's waarvan de eigenaar nog niet weet dat ze verroest zijn :D

Een totaal restauratie van een carrosserie kan zomaar > 10 k zijn. Verwar dit dus niet met het overspuiten van een wagen, dat is heel wat anders. Verder is de kans dat een > 25 oude auto roestvrij niet zo groot (ja ook verzinkte Porsches kunnen roesten).

Auteur:  cabrio wim [ 25 jun 2009 9:40 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Ik verwachte ook geen laswerk. :? :mrgreen:

Auteur:  Olaf [ 25 jun 2009 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Ik verwachte 'n klein beetje laswerk aan de 3.2 .... en gokte op twee weken logeren bij de plaatwerker ... :mrgreen:

... dit werden er 4 - simpelweg omdat je halverwege niet terug kunt - en ik niet de andere helft van de auto minder dan 100 % goed wilde hebben :wink:


Sommige zaken kan je zien - andere zaken kan je verwachten - maar hoe dan ook, het valt meestal toch tegen :idea:

Auteur:  lindemans [ 25 jun 2009 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Ik heb de voorkant van mn 911 gedemonteerd voor het op tijd saneren van wat kleine roestplekjes.
Daarbij kwamen gaten te voorschijn die eerder niet te zien waren; dus wel enig laswerk.
De basis moet goed zijn, nieuwe lak op een ondergrond die onderhuids vrolijk verder roest is zonde van geinvesteerde tijd en geld.

Het spuiten van de auto zelf is niet zo het probleem; het strak maken van de auto voordat je kunt gaat spuiten is een heel ander verhaal; daar gaan de vele manuren in zitten. Nieuwe lak op niet strak plaatwerk ziet er echt niet uit.

Auteur:  Hessel [ 26 jun 2009 12:39 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Alles wat hier boven staat kan ik bevestigen. ALs je eenmaal begint met kaal halen, ga je veel meer dingen zien die je op zal moeten lossen. Denk maar aan een ijsberg. (wat je ziet is meestal maar een klein gedeelte van het geheel) Dit geldt zeker aan de echte oudjes, waarbij verzinken nog niet standaard was.

Qua spuiten, spuiten is niet het werk, maar de voorbewerking (laswerk, strakmaken, etc) is essentieel. Dit kost veel tijd en/of geld.

Ik persoonlijk vind als je dit gaat doen, moet je het goed doen. enne, roestvrije/roestarme klassiekers bestaan simpelweg niet. Roest is er altijd, maar de behandeling is key.

Auteur:  lindemans [ 26 jun 2009 12:55 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Precies Hessel.
De auto's zijn vanaf 1976 weliswaar verzinkt, dat helpt aanzienlijk maar voorkomt niet alles.

Ik heb gemerkt dat de zinklaag en de dunne grondlak langs de randen van de voor schermen (de auto werd pas gespoten met gemonteerde schermen !) makkelijk beschadigen tijdens montage; bijvoorbeeld rond de metalen klem-moertjes die op het plaatwerk zitten geschoven. Sommige delen staan niet eens in grondlak maar moeten het doen met alleen de zinklaag; en die zinklaag oxideert ook.
Op plaatsen is dan ook het ijzer een keer aan de beurt, en dan moet je er wel op tijd bij zijn. Allemaal niet te zien met de schermen gemonteerd op de auto. Hoeken van de voorruit zijn ook bekende plekken; ga er vanuit dat het probleem 10x zo erg is als wat je aan de buitenkant kunt zien.

Maar, het is allemaal goed te doen als je een goede basis hebt :-)

Auteur:  Donckie [ 31 jul 2009 13:29 ]
Berichttitel:  Re: Kosten spuiterij bij restauratie

Ondertussen heel wat extra info ontvangen mbt carrosseriewerkzaamheden en hoe eea volgens de regels van de kunst gebeurt...

Heb ook een aantal ervaringsdeskundigen mogen ontmoeten. Zeer goede en aangename mensen onder de Porsche liefhebbers!

Duidelijk dat daar dikwijls honderden werkuren in opgaan. Dan nog materiaal...logisch dat je snel richting 10.000 en meer gaat bij het uit handen geven van die klus.

Bedankt nog voor jullie reacties.

Dit item mag afgesloten worden.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/