Auteur |
Bericht |
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Barst in voorruit.
September vorig jaar ontstond er een barst in de voorraam van mijn 993, precies onder in het midden (vanuit sponning). Deze door een bedrijf met moeite maar keurig afgestopt, maar nu vanuit hetzelfde punt in een andere richting wederom een barst...
Iemand misschien een idee hoe zoiets kan ontstaan? Zal misschien het raam moeten vervangen (tips?) maar wil ook voorkomen dat het weer gebeurd.
Zoektocht op het forum helaas nog niets gebracht...
|
16 apr 2008 21:23 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Heb hier op het forum verschillende topics voorbij zien komen om juist niet te kiezen voor de bekende partijen als carglass etc. Heb persoonlijk geen ervaring met de vervanging. Maar wel begrepen dat het niet simpel is. (Ik kan het mis hebben)
|
16 apr 2008 21:46 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
ja is irrilastig met antenne in de voorruit, succes
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
16 apr 2008 23:31 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Toch spanning in de ruit is de enige oorzaak.
Kan zijn dat de ruit ooit al eens vervangen is door een niet geheel origineel exemplaar. Of er zit iets in de sponning waar de ruit tegen aan drukt. Een hobbel of torsie in de auto kan dan voldoende zijn.
Laten vervangen en dan door een expert.
De voorruit van een 993, 996 en 997 is een dragend onderdeel van de carroserie.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 apr 2008 23:42 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
ja idd is ook een plakruit
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
16 apr 2008 23:44 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Dragend weet ik niet, maar je hebt wel idd dat in de fabriek de auto op andere punten gedragen wordt dan de wielen. De ruit krijgt dan andere krachten te verwerken als wanneer je deze installeert wanneer de auto op de wielen staat.
Als je een ruit vervangt als de auto op de wielen staat dan vangt de carrosserie 100% het statische gewicht op omdat de auto zonder ruit op de wielen staat. Af fabriek is dit wezenlijk anders omdat het frame dan via de 4 hefpunten gedragen wordt..
Het beste is dus eigenlijk de auto op een hefinstallatie plaatsen bij het installeren vd voorruit, dan kom je het meest in de buurt van de fabrieksomstandigheden.
|
17 apr 2008 0:56 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ik rij al sinds ik de auto heb,met een barst in de voorruit! Nu 5 jaar! Net achter de binnenspiegell! Dus niet in blikveld! Sinds een poosje ook een barst die van onderen in het midden begint en dan opzij! Kwam door een steentje! Ik zit er ook tegen aan te hikken om ruit te vervangen! Bij de "APK" hier,is de auto er door gekomen,omdat we een goede klant zijn Franse slag dus!
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
17 apr 2008 1:01 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Blijkbaar dus geen controle gedaan achteraf. Daar heeft het bedrijf dan geluk mee gehad.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
18 apr 2008 15:10 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
euh de auto stond onder de brug en is net iets op het raam gevallen!
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
18 apr 2008 15:29 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
18 apr 2008 15:32 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ja zo is het
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
18 apr 2008 15:48 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Re: Barst in voorruit.
Precies hetzelfde gehad met mijn vorige 964 coupe. Meteen adequaat gereageerd en laten maken. Twee weken later stond ik helaas voor een nieuwe ruit, oude voorruit was nu gebarsten zonder dat ik er mee gereden had. Na vervanging geen last meer gehad.
Ook gevraagd naar oorzaak, monteur vertelde mij dat na reparatie het gerepareerde deel toch een zwakker punt blijft. Zeker omdat er veel druk op de voorruit van een porsche staat. Maar of die theorie klopt
|
18 apr 2008 16:18 |
|
|
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
De nieuwe barst is onlangs toch weer verder gegaan, dus weer druk met kijken hoe wat waar vervangen. Wel het advies gekregen om het niet bij Carglass of Totaalglas te doen. Kosten ongeveer Eur 1000, hopelijk verzekering.
|
29 mei 2008 13:44 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Neem aan dat je iets meer dan alleen 'n WA'tje hebt op je 993
Ruit laten vervangen door (of onder beheer van) een Porsche-specialist ...
... factuurtje naar de verzekering
|
29 mei 2008 14:55 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
volgensmij valt dit niet onder eigen risico en is hier in sommige gevallen een aparte regeling voor.
|
29 mei 2008 23:41 |
|
|
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Inmiddels contact gehad met de verzekering (Multisafe) en het wordt inderdaad vergoed, echter heb ik schijnbaar een eigen risico van EUR 450,- per schade geval. Het is in ieder geval goedkoper als EUR 1000,- wat gemiddeld gerekend wordt bij vervanging van een ruit.
Als ik het bij een Carglass of Autotaalglas zou doen gaat er nog iets van het eigen risco af, maar laat het liever doen bij specialist of dealer.
|
30 mei 2008 11:57 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
hem vragen het eea te verekene met de eind factuur ben je even duur als bij carglass
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
30 mei 2008 12:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Denk nog even aan wel/geen donkere rand boven
Zou die zelf zeker nemen, nu ik 'em niet heb
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 mei 2008 12:33 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Laat je het nu door de dealer doen?
|
30 mei 2008 13:04 |
|
|
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Is dat mooier of handiger?:?: Heb nu geen band...
Weet ik nog niet, heb niet hele goede ervaringen met de dealer en er is nu een goede Porsche specialist in de omgeving... In ieder geval niet de beroemde glasspecialist
|
30 mei 2008 14:24 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Grünkeil ; als je er éénmaal één hebt (gehad) wil je (volgens mij) niet meer anders.
Ik vind het een soort extra zonnebril voor je auto. Donkere wolken zien er wel wat dreigender uit dan ze in het echt zijn.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
30 mei 2008 14:31 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Kunt het ook zo doen (zelfde effect):
|
31 mei 2008 8:40 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Wat betreft die band: vind dat felle zonlicht tussen de 2 kleppen door, rond de voet van de spiegel, regelmatig behoorlijk irritant.
Wat Airhead schrijft, lijkt mij ook.
Heb niet zo'n mooie zonnebril als Mr. Ken.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
31 mei 2008 10:31 |
|
|
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Gisteren tijdens de minimeeting nog eens goed rond gekeken en de grote meerderheid heeft een groene band. Denk toch maar...
Ook nog even in de verzekeringsvoorwaarden gebladert, vond een paragraaf dat voor mini casco (oa ruitschade) een eigen risico van Eur 135 van toepassing is . Maandag toch maar weer even met de verzekering bellen.
|
31 mei 2008 17:42 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
weet niet waar je in eerste instantie de barst hebt laten maken, maar de meeste "glasboeren" geven tegenwoordig garantie op verder doorscheuren, dus dan hoef je de verzekering er niet op aan te spreken, misschien ter overweging?
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
31 mei 2008 19:31 |
|
|