Auteur |
Bericht |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
laadstroom accu???
Vandaag nieuwe accu geplaatst in mijn 993 targa. Accu was pas 1.1/2 jaar oud en onder garantie vervangen.
Had al enkele weken last van een "opspelende" accu.. snel leeg (1 uur!), niet opladen na een nacht aan de druppellaar.
Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.
Ik ben zelf niet zo electrotechnisch maar nu lijkt me een hoge laadstroom voor een accu ook niet zo goed dus wederkerend probleem.
Enig idee?... spanningregelaar? ....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
16 apr 2005 18:50 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: laadstroom accu???
106 Ampére ????
Oei, da's wel heel veel, ik kan me het haast niet voorstellen.
Als je een auto start neemt de startmotor ongeveer 90 Ampére.
Kun je je dan iets voorstellen bij een laadstroom van 106 Ampére
Dat kan niet eens door de 6mm² bedrading zonder rood op te gloeien.
De bedrading voor de startmotor is al 25mm² dik.
_________________________________________ Rebel engineering
|
16 apr 2005 21:13 |
|
|
horn
PF #57
|
Soms is meten niet weten... meten en wellicht elders opnieuw meten?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 apr 2005 22:43 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Ok OK dus maar weer eens naar de accuboer. Maar heb het toch echt zelf zien staan op zo'n grote accu test/meet kast
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
17 apr 2005 9:35 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Woow Marcel ... 106 Amps ...
Ik zou het dichtsbijzijnde Bosch diagnose-centrum ff binnetuffe ...
Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort zaken en weten in de meeste gevallen snel zulke storingen op te sporen.
Suc6
Dirk
|
17 apr 2005 13:32 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: laadstroom accu???
|
17 apr 2005 22:05 |
|
|
Nikasiltje
'69 VW type 3 - project -
'75 VW type 1 (400+pk, G50/01)Geldermalsen
|
Ik had hier een losse 964 dynamo liggen en daar staat/stond 114 Amp op IIRC...
Als ie dan 106 zou geven, klinkt dat niet onlogisch toch?
_________________________________________ Vtec...This!
|
20 apr 2005 23:00 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: laadstroom accu???
| | | | Renntech schreef: 106 Ampére ???? Oei, da's wel heel veel, ik kan me het haast niet voorstellen. Als je een auto start neemt de startmotor ongeveer 90 Ampére. Kun je je dan iets voorstellen bij een laadstroom van 106 Ampére Dat kan niet eens door de 6mm² bedrading zonder rood op te gloeien. De bedrading voor de startmotor is al 25mm² dik. | | | | |
Erwin,
Toch nog eens opgezocht in het manual, daar staat toch echt:
Alternator output: A/W 115/1610 A/C
wat volgens mij zoveel betekent als 115A en 1610W Alternating Current oftwel - wisselstroom, in iedergeval dat kan ik me nog van de lessen electrotechniek herinneren (was nooit mijn beste vak)??? dan lijkt me 106 A vrij normaal???
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
21 apr 2005 7:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
106 Ampère Dat was ook mijn eerste gedachte
Bentley boek voor 3.2 geraadpleegd: 90 A(mpère) generator/dynamo. En in de 993, met steeds meer elektrieke verbruikers, inderdaad net als de 964: 115/1610. Dit betekent inderdaad dat maximaal 115 amp. wordt geleverd, bij een laadspanning van 14 Volt, geeft dan als vermogen 1610 Watt (W=A x V).
Nu zal je aan de accu deze laadstroom nooit meten: zoveel elektronen krijg je eenvoudig niet in zo'n korte tijd, "op een gezonde manier" , in dat ding. Dat zal inderdaad misschien kortstondig na het starten 60 A zijn, maar zakt dan al snel enkele tientallen ampjes terug. Aan de generator zelf gemeten is dat dan wel meer, namelijk: laadstroom voor de accu PLUS het vermogen voor al de verbruikers en speciaal electrische verwarmers in achterruit, stoelen en spiegels. Dus richting 100 A gemeten aan de B+ klem zou wel kunnen.
Het opgenomen vermogen van de startmotor kan overigens gemakkelijk 400-500 A bedragen, met een uitschieter richting 800 Ampère
Dit duurt natuurlijk wel heel kort, en dus niet doorlopend zoals in het laadcircuit.
|
21 apr 2005 21:07 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Paul,
dus wat betekent dit als ze bij de bandenhandel met een testkast 106A meten over de massakabel aan de accu?
Niet goed en/of niet goed gemeten. Kan ik thuis nog iets metenmete een huis tuin en keuken spanningsmetertje (geen ampere meter dus helaas).
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
21 apr 2005 22:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Marcel,
zal eerst even reageren op je allereerste bericht: als de genoemde stroom werkelijk regelmatig door de accu loopt, dan is dit beslist niet gezond voor de levensduur
De genoemde 106 A aan de accu is of beslist niet in orde of niet goed gemeten.
Was dit overigens een laad of ontlaad stroom .
Zelf meten is moeilijk. De laadspanning kan je meten, dus gewoon met een volmeter over de accu terwijl de motor draait: iets van 13,4 - 14 V is normaal. Stroom kan je dus niet eenvoudig meten.
Advies: zoek een Bosch zaak op. Voor weinig zullen die de zaak goed en snel kunnen doormeten.
|
21 apr 2005 22:29 |
|
|
FlatSix911_BE
911SCBelgium
|
Marcel,
Grote stromen worden gemeten met een stroomtang, en is niet zoiets als een multimeter waar je weerstand, stroom (veelal 10 à 20A) en spanning mee kan meten.
Peter
|
21 apr 2005 22:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: laadstroom accu???
Deze hoge stroom werd dus gemeten terwijl de oude accu was aangesloten? En dezelfde meting is niet gedaan met de nieuwe?
Kan misschien zijn dat een inwendige kortsluiting in de accu dit effect geeft...
Zou dan ook betekenen dat alleen de accu kapot was, en het laadstroomsysteem verder dus in orde.
|
22 apr 2005 9:15 |
|
|