Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 3:49

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Boxster S uitlaatsysteem vraag (EGR klep??) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)
Uden
Bericht Boxster S uitlaatsysteem vraag (EGR klep??)
Ik heb een vraag;

Zit er bij een Boxster S 986 een soort van klep in het uitlaatsysteem of iets anders wat ervoor zorgt dat het uitlaatgeluid de eerste paar minuten na een koude start anders is?
Ik doel op bijv. een EGR klep die ervoor zorgt dat de motor sneller opwarmt c.q. minder uitstoot door middel van een klep in het uitlaatsysteem (dus warme lucht van de uitlaat gaat dan direct door naar de inlaat).

Ik vond altijd al dat de P. de eerste 1 á 2 minuten na een koude start een ander uitlaatgeluid heeft en dat is sinds mijn Cargraphic sportuitlaat alleen maar versterkt. In het begin klinkt hij echt vet, beetje á la een 993 :thumleft: maar dat scherpe is na een paar minuten dus helemaal weg. Het is niet omdat hij stationair in het begin altijd iets hoger draait bij koude motor, ook als je meteen wegrijdt hoor je de eerste paar minuten gewoon veel meer uitlaatgeluid. Eigenlijk zou ik die klep (als dat het dus is..... :scratch: ) gewoon standaard open willen hebben (en dan de toevoer naar de inlaat afsluiten natuurlijk), dat klinkt veel beter. Weet iemand hier meer over?

27 aug 2009 21:34
Profiel WWW
Bericht Re: Boxster S uitlaatsysteem vraag (EGR klep??)
Met koude motor heb je altijd meer mechanisch geluid van een motor, en voornamelijk van de kleppen.
Alles moet eerst opwarmen en uitzetten om zo op de juiste spec te belanden.
Vaak is een sport uit en inlaat iets meer open dan een origineel, en dan zou het koude motor geluid ook meer hoorbaar moeten zijn.

29 aug 2009 13:04
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Boxster S uitlaatsysteem vraag (EGR klep??)
Herken het door je beschreven effect. Denk niet dat het komt door een klep (die dicht gaat).

Naar mijn mening is het extra verrijking van het mengsel ('choken'...) die voor extra (leuk!) gepruttel zorgt.
Waarschijnlijk (ook) bedoeld om de uitlaatgastemperatuur snel omhoog te krijgen en daarmee de efficiëntie van de katalysator!

In de tijd dat ik heen en weer loop naar de garagedeur om deze te sluiten zakt het toerental al duidelijk en verdwijnt ook (helaas) het gespetter.

(EGR alleen bij deellast en betekent minder vermogen, dus niet op Porsches te vinden :P ).

29 aug 2009 13:27
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]