| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
993 met of zonder vario Ram (ervaringen) http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=26042 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Faiz [ 09 jan 2010 0:37 ] |
Berichttitel: | 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Hoi allemaal, Kort en bondig vraagje. Bij de 993, wat is het essentiële verschil tussen de motorblokken zonder en met variocam, afgezien van het vermogen. Kan ik dit systeem vergelijken met een VTEC waarbij de nokkenassen bij hogere toeren in een sportievere stand gaan staan, daardoor wat gretiger is? Maakt het nog wat uit of het een automaat of een handbak is? Dan kan ik dit in ieder geval meenemen in een lijstje wat binnen mijn zoekspectrum valt. Ehmmm edit, ik bedoelde dus VARIO RAM ... |
Auteur: | Maarten [ 09 jan 2010 1:00 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder variocam (ervaringen) |
Nee heeft met inlaat te maken. Verschil is m.i. niet de moeite waard om je heel druk over te maken. |
Auteur: | maurice [ 09 jan 2010 1:06 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder variocam (ervaringen) |
Het is overigens VarioRam Zou dus het lijstje even aanpassen Variocam heeft inderdaad met de nokkenassen en kleptiming te maken en past Porsche in de 911 vanaf de 996 toe. |
Auteur: | Faiz [ 09 jan 2010 1:06 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder variocam (ervaringen) |
Ah, ik zie dus dat ik vario ram bedoel oops. Hmmmm, nee, inderdaard geen show stopper als het er niet op zit, mooi meegenomen als het er wel op zit. |
Auteur: | bully [ 09 jan 2010 1:10 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Variokam zit in dat kappersspul. Jij gaat toch voor de vintage oude meuk luchtkoeler Faiz?...... |
Auteur: | Faiz [ 09 jan 2010 9:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) | |||||||||
Helemaal correct, only een "old skool" luchtkoeler. |
Auteur: | Maxfli [ 09 jan 2010 10:32 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Ik heb nu een 97-er met de Ram, en hiervoor een 95-er zonder. Het vermogensverschil is een beetje te merken (of is het mijn verbeelding). Wat ik wel zeker merk is het geluidsverschil als de "klep" opengaat. Het is in mijn optiek de uitontwikkeling van een op zich prima motor. Maar als je de keuze hebt, waarom dus niet kiezen voor een met ram? Succes! |
Auteur: | molen934 [ 09 jan 2010 11:59 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Dito, het is wel een mooi geluid als die erbij komt Had hem al een jaar (ben niet zo'n wilde rijder) en gaf ff flink gas in Duitsland en hoorde de klep opengaan na c.a. 5.000 toeren Dat was wel heel erg leuk om te horen, heeft iets van een turbo idee Suc 6 |
Auteur: | Peter [ 09 jan 2010 16:40 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Een 993 met varioram is interessant wanneer het een model betreft met nog de korte bak verhoudingen (de bak dus van de niet-varioram modellen). Porsche heeft halverwege 1996 de bakverhoudingen langer gemaakt. Een varioram motor heeft beduidend meer koppel onder de 4500 rpm (en 13 pk meer). Vooral het hogere koppel is merkbaar, dan moet je echter wel een wagen hebben met korte bak. En om te zien is de motor natuurlijk veel mooier dan een niet-varioram motor |
Auteur: | Paul II [ 09 jan 2010 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Heb zelf een tijd de bak vervangen gehad en met de korte gereden en de P. is dan echt véél levendiger. Na een 3.2 met 231 pk is een 285pk Varioram met lange bak echt minder vlot Naar mijn idee en enkele anderen hier; maar er zijn ook lieden ( ) die geen verschil merken Is te vinden in het (originele) instructieboekje. Staat daar bij de techn. geg. van de bak slechts 1 tabel - en geen aparte voor Rdw en CH/A waarbij de P. geleverd was in de RdW - dan is het een lange bak. Uit de USA uitsluitend lang. Als er 2 tabellen staan dan blijken de verschillen per versnelling: 1e gelijk, 2e 5% korter, 3e/4e en 5e ~10% ( ), 6e dacht ~5%. Maar ook in de 6 is het oppakken duidelijk vlotter. Hier een apart draadje over dit onderwerp |
Auteur: | classiccarl 2.4 [ 09 jan 2010 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Hier een aardig artikel mbt performance verschil VR en nonVR http://varioram.blogspot.com/ |
Auteur: | MarkS [ 09 jan 2010 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Aparte "performance figures". |
Auteur: | wolf [ 09 jan 2010 22:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) | |||||||||
Hans! |
Auteur: | Olaf [ 09 jan 2010 22:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder variocam (ervaringen) | |||||||||
... en daarvoor al in de 944 S2 en S3 |
Auteur: | maurice [ 10 jan 2010 11:51 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
Yep de 968 als eerste in 1991 |
Auteur: | sebastian [ 11 feb 2012 9:35 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder variocam (ervaringen) | ||||||||||||||||||
Toch niet in de 944 voor zover ik weet...Het was een noviteit in de 968! |
Auteur: | Renntech [ 11 feb 2012 16:06 ] |
Berichttitel: | Re: 993 met of zonder vario Ram (ervaringen) |
S2 had inderdaad geen nokkenas verstelling, wel 16 klepper dus dubbele nokkenas met kettinkje en spanner. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |