| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Accu issues http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=26268 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | sanendave [ 27 jan 2010 15:27 ] |
Berichttitel: | Accu issues |
Even een post om wat ervaringen te peilen. Ik zal jullie de hele historie besparen, het verhaal is al lang genoeg, maar betreft een wel of niet defecte accu. Gaat om een Varta (= Bosch) Silver. 1,5 jaar geleden aangeschaft om nooit meer accu problemen te hebben. Die kwamen er op een bepaald moment weer een beetje (zie andere post, radio die uitvalt bij gas los, dash verlichting die dimt en feller wordt afhankelijk van toeren etc). Controle van massa etc. levert nix op, dynamo (zeker met nieuwe Vriem ) laadt perfect bij, verder niets te ontdekken. Anderhalve week geleden nieuwe speakers gemonteerd, omdat de auto automatisch op alarm springt contact aangezet en vergeten de radio uit te doen. Na half uurtje was ik klaar, maar kwam erachter dat accu leeg was (althans te leeg om te starten). Wel erg snel, zo leek me. Wegenwacht concludeert: "accu lijkt gaar, koopt u maar een nieuwe bij ons". Omdat ik ervan uitging nog garantie te hebben, niet gedaan, half uurtje gaan rijden, even tanken en ja hoor, start niet meer. ANWB man: "accu is gaar, twee cellen doen niet mee". Vervangen dus en met de Varta naar de verkoper (gerenommeerd accu/dynamo etc specialist): die houdt hem een nachtje om bij te laden en vervolgens te testen. Je raadt het al: "accu is 100%". Terug dus naar wegenwacht (call center molen in) en na 1,5 week: "Sorry meneer, wij hebben goede apparatuur en deskundige medewerkers, twee maal is geconcludeerd dat accu gaar is, dus dat is zo. Wellicht is door verplaatsen van de accu de kortsluiting verdwenen, maar de accu is gaar en terecht vervangen. We nemen de geplaatste accu dus niet terug". Heb de Varta accu ook even bij Kwik Fit laten testen: "100%". Anderzijds, met Wegenwacht accu is ook het afslaan van de radio, dimmen verlichting etc verleden tijd. Rara hoe kan dit. Eerder van P specialist wel eens wat gehoord over Varta accus (allerlei electrische problemen die nergens toe herleidbaar waren en uiteindelijk met vervangen van de Varta accu (die volgens metingen perfect was) opeens allemaal verleden tijd waren). Heeft iemand soortgelijke ervaringen, en/of enig idee wat er aan de hand kan zijn? Kan een accu die volgens metingen in orde is toch defect zijn, bv vanwege kortsluitingen die soms wel/soms niet optreden? |
Auteur: | Paul II [ 27 jan 2010 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Interessant verhaal. Heb geen ervaring met iets dergelijks. Zou eens langs gaan bij een Bosch Service punt voor een onafhankelijk 'second opinion' advies. |
Auteur: | anton964 [ 27 jan 2010 16:28 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
tja het eerste waar ik aan denk is accupolen die geen goed contact maken of massa probleem. misschien was de accu heel koud toen de anwb hem teste en ston hij bij de accuboer lekker warm.scheelt misschien net iets,maar 100% lijkt me sterk. anton964 |
Auteur: | felix bahama 912 [ 27 jan 2010 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Een werknemer van mij heeft een alfa 166... Deze had allerlei technische problemen uitval etc, niet starten, veel functies tijdelijk niet functioneren,etc,etc. Accu getest, 100% meneer, top accu!! Heeft van een andere AR liefhebber de tip gekregen om de accu eens op een lader helemaal door te laden. Wij de accu gewisseld met die van de vorklift, en je raad het .....AR zonder problemen en de vorklift ook nog storingsvrij!! De AR al 4 maanden storingsvrij, een unicum!! Gewoon die ANWB accu laten zitten dus!! |
Auteur: | sanendave [ 27 jan 2010 17:12 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Update: Anwb man gesproken (duurt even maar lossen het dan toch netjes op ); hij denkt dat er stukjes van de plaat zijn afgebroken. Die kunnen dan contact maken met de "donorplaat" en maken dan kortsluiting. Als je de accu verplaatst, verplaatsen die stukjes ook en maken mogelijk geen contact meer. Gevolg: soms doet ie het soms doet ie het niet en men hebbe een onbetrouwbare accu. Is niet vast te stellen zonder accu open te maken (of zagen?). Ik kan hem in elk geval terugbrengen als ik wil. Ze testen oude accu en als die ok is zetten ze hem er weer in en nemen nieuwe terug, als niet ok heb ik een uitdraai waar ik mee naar accuboer kan. Fair voorstel. |
Auteur: | 993Yvon [ 27 jan 2010 18:15 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Ik heb wel eens geleerd dat de platen bij geheel ontlading krom trekken en dus kortsluiting kunnen veroorzaken. Het is zeker dat in 99 van de 100 gevallen een accu, nadat die geheel ontladen is geweest, nooit meer de oude zal zijn. Hij laat wel tot 100 % op maar de capaciteit van een dergelijke neemt steeds verder af. Als je in de toekomst wilt voorkomen dat bij een geheel ontlading de accu meteen stuk is, kun je kiezen voor een ander soort accu. Ik heb gekozen voor een accu met 'Spiral Cell Technology' i.p.v. loodplaten. Deze accu biedt twee belangrijke voordelen. Aan de ene kant beschikt men over een hogere spanning, waardoor men over een groter startvermogen beschikt dan bij traditionele loodbatterijen. Aan de andere kant biedt de batterij de deep-cycle mogelijkheid (kan helemaal ontladen worden zonder beschadiging). Dergelijke accu is een dual power batterij (starten en deep-cycle), en beschikt over het vermogen om herhaaldelijk te worden ontladen tot een lage spanning en dan weer te worden opgeladen. Succes, Ed |
Auteur: | Dimitri-Turbo [ 27 jan 2010 18:35 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Bij moet er ook nog een accu in..... wat voor accu kan ik het beste nemen? Geen Varta als ik dit lees of is dit een enkel probleem?..... |
Auteur: | Master Ken [ 27 jan 2010 20:25 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Afhelopen zaterdag Mini van mijn vrouw even schoongemaakt van binnen. Voor alle zekerheid (rijdt namelijk te veel korte stukjes) auto aan druppellader (accu enkele maanden door BMW dealer vervangen). Enkele tijd later wil ik de auto starten en doet deze niets meer. Nog geen klik!!!! Vervolgens met startkabels auto getracht aan de praat te krijgen..... geen resultaat. Dan maar dmv booster...... geen resultaat. Accu uit de auto gehaald en wederom druppellader aangesloten.... accu 100% vol....!!!! Het werd steeds vreemder. Dan maar op de ouderwetse manier... even aanduwen. Wat denk je..... auto start en verder geen problemen meer gehad. Rara hoe kan dit!! |
Auteur: | anton964 [ 27 jan 2010 20:42 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
dan heeft de startmotor misschien vast gezeten.even een tikje geven de volgende keer, als er stroom is moet hij gewoon rond gaan. anton964 |
Auteur: | Paul II [ 27 jan 2010 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Accu issues |
Tijdens het starten alle lampjes uit/zwak? Dan accu. Anders een probleem in het 'startsysteem', bijv. zoals Anton aangeeft. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |