| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=26811
Pagina 1 van 1

Auteur:  lindemans [ 09 maart 2010 1:31 ]
Berichttitel:  Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Is er iemand op het forum die precies weet hoe de beluchting / ontluchting van de brandstoftank van de 911 (3.2) precies werkt ?

Al sinds een aantal jaren trekt mijn tank tijdens het rijden vacuum; er kan dus geen lucht naar binnen naarmate ik de tank verder leegrijd. Ik los dat nu op door de tankdop niet helemaal vast te draaien :?

Nu zit er bovenop de ruitensproeiertank in de wielkast links voor een tankje dat in verbinding staat met de brandstof tank. Daar gaat een wat dikkere slang naartoe en een duidelijk dunnere. Die dikke kan ik met lucht doorblazen; ik vermoed dat die in de brandstoftank loopt gezien de heerlijke geur van RON98.

De dunne slang echter lijkt "dicht" te zitten; deze sluit aan op een metalen pijpje door het binnenscherm, maar ik heb geen idee waar die vervolgens naar toe gaat. Ik vermoed dat het probleem in die richting zit, maar ik kan het spoor vanaf dat punt niet verder volgen. Ik kan ook nergens een schema vinden van de betreffende leidingen.

Ik wil het toch een keer goed oplossen ...

Iemand ?

Auteur:  Marc [ 09 maart 2010 5:48 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Ik heb helaas niet direct een oplossing maar meen me te herinneren dat dit onderwerp afgelopen jaar hier al eerder op het forum is gepasseerd. Zal morgen eens kijken of ik het topic nog kan vinden.

Auteur:  Diablo [ 09 maart 2010 9:14 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Hoi Lindemans & Sharky,

ik denk dat ze het er hier over hebben !!

viewtopic.php?f=3&t=24096&hilit=ontluchting&start=0

:salut: :salut:

gr Diablo

Auteur:  Michel 911 [ 09 maart 2010 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Soort gelijk probleem gehad.

Op je auto zit een overstort tankje, idd die boven je ruitensproeier reservoir. Naar ik weet loopt er idd een wat dikkere slang naar je tank en een dunne slang heb je over. Deze dunne slang staat in verbinding met een koolstof filter. Dit koolstof filter zou, volgens mij :scratch: , in de voorklep achter het schutbord naast je air-blower installatie. It'goes on...

Je koolstof filter is voorzien van 3 slangen, 1 komt van je benzine overstort tankje, 1 slang komt vanuit de motor ruimte en levert luchtdruk die de benzine dampen uit het overstort tankje door het filter perst. Het 3e slangetje zit verbonden met je luchtinlaat op de motor.

Dat zou het moeten zijn..............denk ik :salut:

Mocht het niet kloppen hoor ik het uiteraard graag :mrgreen:

Auteur:  lindemans [ 09 maart 2010 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Volledige quote van direct bovenstaande post verwijderd :idea: O.

Dat geeft al weer iets meer houvast; ik heb inderdaad een soort van kunststof ding zien liggen nabij de zekering kast / rembekrachtiger waar een paar slangen aan vast zitten. Ik zou die een kunnen lostrekken om te kijken of dat koolstoffilter soms dicht zit, en om de verschillende slangetjes door te blazen. Thanks !

Auteur:  Dunkelblau [ 09 maart 2010 18:53 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Het koolstoffilter (activated charcoal container of charcoal canister) zit rechtsachter in de wielkuip. Ik kan wel een paar foto's sturen hoe dat eruit ziet (en een bijbehorend schema) als je dat wil. Het dunne slangetje waar je het over hebt, gaat naar deze "container".
Groet,
Kees.

Auteur:  Hessel [ 09 maart 2010 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Bij een oudere 911 loopt die dunne slang die vanaf het expansie tankje (onder de paravan aan de bestuurders kant) gewoon naar buiten door het binnenscherm. Merk je met name na net getankt te hebben 3 minuten een benzine lucht in de auto hangt. Verder is dit gewoon een open systeem waarbij de dampen in de tank weg kunnen zonder dat er een 'directe' slang van tank naar buiten gaat.

Kan best dat er bij een iets jonger type aan het eind nog een koolstof filter zit.

Maar er moet een open verbinding zijn, anders kan de tank inderdaad vacuum trekken. Dunne slang even vrij maken....

Auteur:  Dunkelblau [ 09 maart 2010 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Rode slang.

Afbeelding

Auteur:  Paul II [ 09 maart 2010 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

lindemans schreef:
Al sinds een aantal jaren trekt mijn tank tijdens het rijden vacuum; er kan dus geen lucht naar binnen naarmate ik de tank verder leegrijd.

Wat bedoel je hier mee: dat je een zuigend geluid hoort als je de tankdop losdraait?
Is er een probleem met deze situatie?

Ken dit van mijn 3.2; maar bleef altijd rijden en altijd lucht aanzuigen bij het tanken :P :wink:

Auteur:  Diablo [ 09 maart 2010 21:26 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

+1 Idem :thumleft:
Heb die van mij +- 10 jaar , altijd vacuum gezogen met (bijna) lege tank ,nooit problemen mee gehad !!!

Auteur:  lindemans [ 11 maart 2010 17:44 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Ja precies dat is het.

Sinds enkele jaren wordt er bij het losdraaien van de tankdop een enorme hoeveelheid lucht de tak in gezogen. Ik weet zeker dat dat vroeger niet zo was.

Ik heb er inderdaad ook geen haperingen van ondervonden tijdens het rijden, mnaar ik durf er een goeie fles op te zetten dat het echt niet normaal is.
(dat iets vaak voorkomt is iets anders dan dat het ook zo hoort)

Auteur:  Cloaca [ 11 maart 2010 17:47 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Is het niet zo dat de tankdop moet fungeren als een "pressure regulator"..?? Die als het ware de over- en onderdruk regelt?

Auteur:  Diablo [ 11 maart 2010 17:53 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

lindemans schreef:

Sinds enkele jaren wordt er bij het losdraaien van de tankdop een enorme hoeveelheid lucht de tak in gezogen. Ik weet zeker dat dat vroeger niet zo was


Misschien vroeger nooit tot de reserve gereden ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Auteur:  wolf [ 11 maart 2010 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Cloaca schreef:
Is het niet zo dat de tankdop moet fungeren als een "pressure regulator"..?? Die als het ware de over- en onderdruk regelt?


zit bij mij geen ventiel of zo op...

Auteur:  Cloaca [ 11 maart 2010 18:01 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Er moet op de één of andere manier een "open" verbinding zijn met de buitenlucht. Anders stopt de motor op een gegeven moment mee....

Auteur:  wolf [ 11 maart 2010 18:07 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

ja, daar gaat het toch over. die hele slangenwinkel+koolstoffilter.

Auteur:  wolf [ 11 maart 2010 18:27 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

neen mars.

Auteur:  cabrio wim [ 11 maart 2010 18:45 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Dunkelblau schreef:
Rode slang.

Afbeelding



:scratch:

Auteur:  Diablo [ 11 maart 2010 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Vanaf welk bouwjaar hebben ze die koolstoffilter , bij mij ziet die er niet hoor !
gr Diablo

Auteur:  Paul II [ 11 maart 2010 19:48 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

@Lindemans: omdat je denkt dat er iets 'kapot is gegaan' omdat het eerst niet zo was in je overtuiging het volgende.

Heb de 3.2 van '88 gekocht toen deze 7 jaar oud was en 65k had gereden en dit fenomeen deed zich vanaf dag 1 voor. Let op de minste onregelmatigheid maar heb hier nooit onderzoek naar gedaan.
Vooral omdat ik in '83/'84 en '87 MB's nieuw gekocht had en deze hadden het alle vanaf de 1e dag!

Ben benieuwd naar andere ervaringen :!: :wink:

Auteur:  Richard [ 11 maart 2010 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

inderdaad mijne mb sist ook

Auteur:  Diablo [ 11 maart 2010 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Ontluchting / beluchting brandstoftank 3.2

Van zolang ik die heb (10 jaar), ken ik niets anders ,
Nooit problemen mee gehad !
Maar benzinestop is ook geen gewone hoor ,
zijn 2 elementen die MI onderdruk doorlaten (denk ik) :shock: :shock:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/