Auteur |
Bericht |
hermania964c4
porsche 911, 964 carerra4 1989
|
"rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
liefhebbers, ik heb recent mijn 964c4, 1989 met 56k (jongensdroom) mogen ophalen uit duitsland en nu dan ook eindelijk de kentekenplaten erop. Wat mij opvalt en ook zorgen maakt is dat in de 2de en 3de versnelling in het begin een rammelend geluid te horen is. Bij wat hogere toeren loopt ie normaal.
Na een redelijk jonge boxter s te hebben gehad is elk rammeltje bij deze misschien ook wel niet om iets over zorgen te maken. Maar ja, een echt lekker gevoel heb ik er niet bij. Kent iemand dit probleem of is er iemand die een tip kan geven voordat ik een expert erbij haal.
bedankt alvast voor jullie reacties, groet H.
|
27 mei 2010 20:07 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
mjah, bakrevisietje plannen, 3-4k als het meezit. ben je zeker van die km stand?
geintje, kan vanalles zijn
_________________________________________ oud is beter
|
27 mei 2010 20:11 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
hoeveel toeren draait de motor op dat moment?
is er een ander vliegwiel gemonteerd?
_________________________________________ remmen is angst
|
27 mei 2010 20:17 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
met een Porsche historie van 4x 964 kan ik je uit de droom helpen: "ieder rammeltje is bij een 964 reden om je zorgen te maken..." en daarna kan het alleen maar meevallen Serieus, vond ik altijd het grootste probleem van een oude(re) Porsche rijden. Bij ieder vreemd geluid dacht ik meteen: Ik ben bang dat rammeltje in 2 en 3 wel consequenties heeft. Gaat iig niet vanzelf over. Als je er zelf geen verstand van hebt, zou ik hem na laten kijken door een goede specialist. Geen idee of je in Duitsland een aankoopkeuring hebt laten doen. Zo niet, kan het sowieso geen kwaad om alsnog een after-aankoopkeuring te laten doen. Weet je in ieder geval wat je in handen hebt en wat je kan verwachten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 mei 2010 20:19 |
|
|
hermania964c4
porsche 911, 964 carerra4 1989
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
geen ander vliegwiel, recent vervangen/onderhoud bij KAUL gmbh in duitsland cylinder dichtingsset, koppelingsplaten, nokkenashuis afgedicht en en en. totaal kosten 2563 euri. Ik heb het idee dat het niet zo zeer van achteren komt maar meer middenonder. Toeren is ongeveer 2 a 3k?
H.
|
27 mei 2010 20:23 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
ik heb mijn 964 nu niet maar als je heel weinig toeren draait, in een te hoge versnelling dan hoor je ook dat geluid. maar de genoemde toeren die jij aangeeft zouden gewoon goed moeten zijn.
tevens is het prijs kaartje van het laatste onderhoud best laag,
_________________________________________ remmen is angst
|
27 mei 2010 20:29 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
G50 staat bekend om zijn ratel, in tegenstelling tot de in huis gemaakt 915.
_________________________________________ oud is beter
|
27 mei 2010 20:30 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
he DMF was introduced in model year 1990 to meet stringent new internal noise level regulations. The DMF consists of two flywheels mounted together with the starter ring sandwiched between the two masses. The problem was with the early DMFs was that one mass would move too far. This made the assembly make strange noises. A very distinctive “clunk” sound could be heard along with vibrations in the transmission. If the problem was not rectified gear changing problems would occur and the myth of clutch reliability arose. This is dealt with later. Porsche quickly came up with fixes for these problems. For the Carrera 4 a new secondary flywheel mass (the turbo version) was used and for the Carrera 2 an alternative supplier was found for the DMF. LUK was the name of the new supplier. Porsche 356 owners will be familiar with the name LUK.
Once the early DMFs are all replaced this problem will disappear forever.
_________________________________________ remmen is angst
|
27 mei 2010 20:52 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
Bij lage toeren rammelt de bak altijd (volgens mij). Ben je zeker van 2-3k toeren of is het toerental bij de rammel toch niet wat lager?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 mei 2010 21:53 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
bij lage toeren rammelt de zooi, als het bij 2000-3000 nog rammelt is er iets niet goed; wolf kan zomaar eens gelijk hebben
_________________________________________ Got coffee?
|
27 mei 2010 21:56 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
@hermania: laten checken bij een spececialist. Bij mij is er ook een DMF vervangen door een LUK. Dit was bij ca. 60k. Toen is ook de koppeling vervangen (totaal 4000 U$ voor dit geintje en nog wat kleine dingetjes). Bij 95k is er nogmaals een nieuwe koppelingskit in gezet (800 U$). Ik rij nu (105k op de teller) dus rond met een frisse koppeling en LUK vliegwiel. Geen kraakje of rammeltje bij welke toeren dan ook.
|
27 mei 2010 22:20 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
Yep, klopt. Mijne ratelt er al 6 jaar vrolijk op los, volgens sommige mensen die er echt verstand van hebben niet erg, alleen beetje irritant. (als je met je coole zonnebril een overvol terras langs rijd.
_________________________________________ Twijfel nooit aan jezelf !!!! Dat doen anderen wel voor je.
|
27 mei 2010 23:29 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
hoe is het met je niveau en staat van de versnellingsbak olie?
indien je een beetje handig bent, even vervangen. Kan geen kwaad en wellicht zie je(helaas) wat metaal deeltjes verschijnen. Weet je meteen waar je aan toe bent...
Indien onderhoud recent gedaan is, zou je mogen verwachten dat het ok is. Tenzij voor het onderhoud opdracht gegeven is enkel eerder genoemde zaken aan te pakken.
Good luck!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
27 mei 2010 23:31 |
|
|
Fonz
ex 3.2, ex 944s, ex 964C4, nu Avant RS2 en TT
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
Doet de mijne ook. Vorig jaar nieuwe koppeling moeten plaatsen, en het single mass vliegwiel(origineel) behouden, en bij weinig toeren maakt dat vliegwiel gewoon meer geluid. Had voor de stillere variant Double Mass Flywheel met bijbehorende koppelings plaat kunnen kiezen (net zo duur bij eerste vervanging, bij volgende koppeling vervanging een stuk goedkoper) , maar wilde de auto origineel houden, en de originele setup is de betere volgens de experts , maakt alleen wat meer lawaai
|
27 mei 2010 23:41 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: "rammelen" in begin 2de en 3de versnelling?
Mijn G50 bak heb ik altijd horen gieren/rammelen bij lage toeren, maar boven de 1.500 is dat echt wel weg hoor; bij 2.500 - 3.000 is dat niet normaal.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 mei 2010 14:23 |
|
|