Auteur |
Bericht |
Shark
Middelburg
|
Strut Brace (wie?)
Wie rijden er met een "strut brace" en wat zijn jullie ervaringen
Groeten,
Shark
|
06 feb 2004 0:27 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Yep... was één van de eerste aanpassingen aan m'n 911-je
Op een 911 werkt het goed.
Voor een 928 zou ik het werkelijk niet weten...
Hoe goed het werkt is vooral afhankelijk van de constructie van het chassis en de wielophanging.
Wil wel eens voor je rond vragen
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 3:41 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Strut Brace (wie?)
Kan er niet over oordelen omdat ik er (helaas) nog geen een heb, ben al een tijdje aan het speuren én wil er dan ook graag eentje hebben ...
Meer liefhebbers kwantumkorting een handige oom in Belgie E-bay ?
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
06 feb 2004 10:10 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
(Nog) niet dus .
Ben wel benieuwd naar het effect (vooral op een cabrio )
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
Laatst bijgewerkt door EriC4C op 06 feb 2004 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 feb 2004 10:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Eric,
Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar)
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 12:54 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Hey Jeroen,
Bij mij ligt er al één in Ken alleen het verschil niet tussen met en zonder Mijn volgende P krijgt er gelijk weer één, al is het maar psychisch
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen
Groeten,
SharkS4
|
06 feb 2004 12:57 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Ik wou het net gaan zeggen Ik wist de nederlandse benaming niet meer VEERPOOTBRUG
(thx Jeroen )
|
06 feb 2004 12:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... "To Do" is aangepast.
Maar ehhh ..... wat levert het nu in de praktijk voor mij op
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 feb 2004 14:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Jeroen, is het teveel gevraagd om hier een stukje uitleg onder te hangen? Vanuit mijn jeugd als ik in een ik-wil-iets-lezen-zonder-na-te-denken tijd een Chroom & Vlammen kocht, zag ik altijd zo'n buis onder de motorkap tussen de beide veerpoten gemonteerd (en altijd samen met de 'booskijkers' ) - dat lijkt me een veerpootbrug.
Wat is het verschil en wat doen beide dingen? Als je een normale Porschegenieter bent, merk je er dan iets van of moet je echt op de rand (circuit oid) rijden om het te merken?
Dank
Horn
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 feb 2004 16:42 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Een veerpootburg / Domstrebe / strutbrace verbind de bovenkanten van de schokdempers met elkaar (of eigenlijk de plaatsen van het chassis waar de schokdempers zitten gemonteerd)
Daardoor maak je het chassis stijver en kan het onder belasting (dus in een bocht) niet meer vervormen
Het resultaat is een directer stuur gedrag en gevoel omdat de uitlijning van de auto constanter blijft
Een Stabilisator / Stabi / swaybar is in pricinpe een torsie-veer die de linker draagarm met de rechter verbindt.
Op het moment dat de auto wil overhellen (in een bocht) zorgt de stabilisator er voor dat de belastte (buitenste) wiel ophanging minder zal inveren en de onbelaste (binnenste) wiel ophanging minder zal uitveren.
Als een auto een bocht neemt zal deze overhellen naar de buitenkant van de bocht. Hierdoor leunt het grootste gewicht van de auto op de buitenste wielen.
De buitenste wielen worden nu onevenredig meer belast om grip te leveren, terwijl de binnenste wielen vrijwel onbelast blijven en daardoor ook geen grip kunnen leveren.
Door het overhellen te verminderen, vermindert ook het verschil in wieldruk, waardoor de binnenste wielen meer grip zullen krijgen en de buitenste wielen minder belast worden.
Het resultaat is een betere wegligging die hogere bochtsnelheden mogelijk maakt.
Als je verstelbare stabilisators hebt kan je daarmee het stuur gedrag (de mate van onder en overstuur) van de auto zelf bepalen.
Door de voorste stabilisator harder en/of de achterste zachter af te stellen zal de auto een meer onderstuurd karakter krijgen.
Door de voorste stabilisator zachter en/of de achterste harder af te stellen zal de auto een meer overstuurd karakter krijgen.
Het stuurgedrag van de auto is daardoor aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 18:14 |
|
|
horn
PF #57
|
Dank. Weer een hoop geleerd!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 feb 2004 18:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Bling, bling
Verstelbare stabi's voor een 911 (t/m '89)
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 18:24 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Bij een cabrio dus extra interessant ..... maar verstoor je daarme niet de balans tussen voor en achter (alleen versteviging voor)
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 feb 2004 18:52 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Het effect van een veerpootbrug zal bij een cabrio of een coupe niet zo veel verschillen.
Een cabrio tordeert over de lengte as van de auto... is dus een heel ander verhaal
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 19:05 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... een versteviging haaks op de lengte-as zou het torderen dan toch juist verminderen
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 feb 2004 19:31 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nee...
gr.
Jeroen
|
06 feb 2004 20:12 |
|
|
John
Cayenne
|
Hee Jeroen,
Zou Jan doorsnee het merken met zo'n montage op zijn Porsche.
Of is deze gadget eigenlijk meer voor de race-jongens, en is het meer een hebbedingetje.
En is een Porsche (zeker de jongere types) niet al superstijf genoeg, verder staat het wel fraai als je de kap open doet, zonder meer.
|
06 feb 2004 20:27 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
of
Met Gert valt wel iets te regelen.
|
06 feb 2004 21:36 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Kort wel ..... maar duidelijk
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 feb 2004 14:11 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Zo super stijf zijn ze niet hoor...
Zo'n strutbrace is een vrij subtiele aanpassing. Dus verwacht na montage niet een compleet getransformeerde auto.
Hoeveel je ervan merkt... ligt aan wat je verder voor aanpassingen aan het onderstel hebt (verlaagd, stuggere dempers/veren, etc - hoe meer aanpassingen hoe groter het effect) en aan je rijstijl (ritje supermarkt merk je niks, stukkie boenderen op je favoriete binnenweggetjes wel)
gr.
Jeroen
|
08 feb 2004 3:37 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Leg het je morgen wel wat duidelijker uit... is makkelijker
gr.
Jeroen
|
08 feb 2004 3:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Strut Brace (wie?)
Gevonden Nu nog monteren helaas pas over een week of 4 weer tijd om te testen
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
11 feb 2004 10:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Strut Brace (wie?)
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 feb 2004 11:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Strut Brace (wie?)
IDD
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
11 feb 2004 11:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Prijs?
gr.
Jeroen
|
11 feb 2004 13:39 |
|
|