Auteur |
Bericht |
PEC
ex boxster
|
AKK en onderhoud Porsche
Heeft iemand wel eens bij zo'n akk gestaan bij een specialist? ben benieuwd waar men dan naar kijkt. En ik vroeg me af waarom bv een grote beurt zo veel kost bij Porsche, zit 'm dat in de olie en filters en bougies? of in de man uren. naar mijn mening kan iedere monteur dit, en dan heb ik het niet over uitlezen, speciale reparaties e.d. ben benieuwd naar de reacties
|
01 aug 2010 23:08 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Ik niet. Herhaling van zetten zullen we maar zeggen.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
Laatst bijgewerkt door Maarten op 01 aug 2010 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 aug 2010 23:24 |
|
|
bully
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Bij een akk kijken ze waar ze moeten kijken en kunnen ze je vertellen wat er aan zit te komen. Onderhoud kan elke goeie monteur.
|
01 aug 2010 23:24 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
ligt aan het model. een porsche is een relatief kleine high performance sportwagen (ter illustratie - zie foto hieronder. Wat is nou eigenlijk de mini van de twee...). kijk maar eens in de motorruimte. daar is bijna iedere cm3 benut. je kan dus bijna nergens bij. vitale delen die bij andere auto's gewoon onder de motorkap zitten, zitten bij Porsche weggebouwd in wielkuipen of elders. Om bijv bij een 964 C4 de bougies te wisselen (6 cilinders met in totaal 12 bougies!) moet je de motor laten zakken om overal bij te kunnen. Dat kost een stuk extra tijd (= arbeidsloon). Onderdelen zijn gelijk duurder als er Porsche op staat (vergelijk dezelfde relais van Porsche en VW... ) en een olieverversing kost meteen 13 liter (a 7 euro de liter of zoiets). Tja, het kost wat... maar dan heb je ook absoluut wat. En qua AKK - dat hangt denk ik van degene die hem uitvoert af. Heb bij mijn laatste 964 erbij gestaan toen Renntech de AKK deed. Inclusief een proefritje waarbij ik het zweet in mijn handen had staat (nou ben ik een schijterd hoor ) en een volgas op de brug met de wielen eraf, kostte het meer dan 2 uur. Alles nagelopen, uiteraard niet in de motor gekeken, maar een uitgebreid handgeschreven verslag ontvangen en later een uitgewerkt rapport. Ik vond de door mij gedane AKK's allemaal absoluut de kosten waard. Zeker als je het vergelijkt met de aanschafprijs. Een minimaal percentage dat je een hoop vertelt over de staat van - wellicht - je toekomstige auto!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 aug 2010 23:27 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
aan mijn p alleen een p-monteur bully. kijk eens mee bij een beurtje, dan zie je 1. de routine en 2. wat er mis kan.
_________________________________________ oud is beter
|
01 aug 2010 23:28 |
|
|
bully
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Mijn monteur sleutelt al 30 jaar aan porsches, maar tegenwoordig ook aan RR en Aston Martin. En als ik er bij ben kijk ik regelmatig mee.
|
01 aug 2010 23:33 |
|
|
Wimpie77
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Mijn monteur geef ik eerst gebak, dan geef ik hem zijn eigen koffie, kus op zijn wang en ga naar huis. Week later haal ik haar (Porsche) op en dan krijg ik nog een mooi papiertje van hem en ik doen ff rats rats met mijn pasje in zijn kastje.
_________________________________________ * * *
|
01 aug 2010 23:53 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
dus bij het minste geringste moet het blok er onderuit , ook bij een Boxster? of is het daaraan nog moeilijker sleutelen. Heb van mijn pontiac v8 de bougies eens vervangen (daar kun je dus niet bij), duurde twee uur en mijn knokkels vol vellen
|
02 aug 2010 10:00 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
02 aug 2010 10:08 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Maar bij type's voor de 964 was het wel wat makkelijker Vooral die ene bij mijn huidige 993 Laat dit strax maar door Erwin doen
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
02 aug 2010 10:42 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Niet altijd . Afgelopen week is bij Renntech bij mijn 911 een relais vervangen dat er af-fabriek in zat (datumstempel ) met ..... VW-Audi erop! Tot zover (alleen) het imago van een 924 .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
02 aug 2010 11:15 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld. Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik er niet aan beginnen. Uit je vraagstelling maak ik op dat je er niet veel voor over hebt en dan is mijn advies:"bezint eer ge begint".
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
02 aug 2010 11:21 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Weer wat geleerd. Is mij in het verleden verteld dat je de 12 bougies van een 964 niet zomaar kon vervangen en dat de motor 'iets moest zakken'. Ik bedoelde overigens niet dat de hele motor eruit moest... Maar de laatste die ik op dit gebied wil tegenspreken ben jij, dus I stand corrected.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 aug 2010 11:49 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
@PEC Je vraagt of het ook zo erg is bij de Boxster. Geen idee maar ik weet wel dat de onderhoudsprijzen wat lager zijn. Volg deze link eens, Dan kun je ongeveer zien wat de verschillen zijn tussen de diverse Porsches.(Klik op de verschillende types) Natuurlijk moet je gewoon lekker naar een specialist bij jou in de buurt gaan. Die kunnen je ook e.e.a. vertellen over het onderhoud. http://www.waalgarage.nl/onderhoud/pors ... ingen.htmlSuc6
_________________________________________ Last Rat standing
|
02 aug 2010 12:07 |
|
|
Carrera80
Carrera 3.2 uit 84
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Beste Wolf, heb jij je P in onderhoud in de omgeving 020? Mag ik je vragen waar? Ik ben op zoek naar een garage in omgeving 020..
|
02 aug 2010 14:29 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Kraan Uithoorn Waalgarage
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
02 aug 2010 14:34 |
|
|
Carrera80
Carrera 3.2 uit 84
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Ik las in eerder draadjes dat Kraan voornamelijk gespecialiseerd is in de oudere modelletjes 911 toch?
|
02 aug 2010 14:51 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
1984 is volgens mij zo'n 26 jaar geleden. Kraan is inderdaad een goed adres. Verder zijn o.a. de Waalgarage en Hofstee in Huizen een optie.
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
02 aug 2010 14:55 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
je zal van Amsterdam naar Huizen moeten lopen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 aug 2010 15:07 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Na al die verwijzingen hier (in het algemeen) naar Steenwijk valt dat eindje nog wel mee...
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
02 aug 2010 15:17 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Ik ben me gewoon goed aan het voorbereiden op de aankoop van een Boxster, het wordt geen auto voor erbij. Ik wil zoveel mogelijk weten voor ik er een koop, de tips hier en elders hebben me al erg geholpen, ben ik erg blij mee. Vandaag (voor het eerst) in een tiptronic gereden, ik moet zeggen dat dat leuk rijdt. was een NL 1999 2.5 zwart 108000 km. was wel aan gespoten achterzijde, lekte olie (onderkant nat) krukaskeering achter hoe heet zo'n ding RMS of iets?) maar dat zou bij de akk er wel uit komen. Moest te veel bij leggen dus.. hij vroeg er 18850 voor, vond 'm dat niet waard gezien de staat. maar deze had igg geen mayonaise in het expansievat zoals de S die ik eerder bekeek.
|
02 aug 2010 16:20 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
ik ben verder niet technisch, maar een RMS failure is bij mijn weten vrij ernstig (zie ook zoekfunctie).. en 18K voor een 2.5 in die staat lijkt me dan wel errug veel..
|
02 aug 2010 16:30 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
heb ff gezocht op RMS is idd achterste krukaskeering en is duurder bij een tiptronic las ik. Nog ff verder shoppen denk ik, is ook een leuk onderdeel van de aankoop. Had net als toen ik bij de S ging kijken een lampje bij om goed te kijken, dat gezicht van de verkoper, o nee een vent met een lampje .. haha!
|
02 aug 2010 17:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
+1 ... daarom rij er er dan ook gewoon dagelijks mee Ook voor olieverversen ga ik gewoon naar de Porsche-specialist .... 't risico dat men er bij de kwitfit o.i.d. te veel in gooit is mij te groot
|
02 aug 2010 18:04 |
|
|
Wimpie77
|
Re: AKK en onderhoud Porsche
Carrera 80, gewoon naar Steenwijk! (Ik wou dat ik aandelen had...)
_________________________________________ * * *
|
02 aug 2010 19:59 |
|
|