| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

AKK en onderhoud Porsche
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=28531
Pagina 1 van 2

Auteur:  PEC [ 01 aug 2010 23:08 ]
Berichttitel:  AKK en onderhoud Porsche

Heeft iemand wel eens bij zo'n akk gestaan bij een specialist? ben benieuwd waar men dan naar kijkt.

En ik vroeg me af waarom bv een grote beurt zo veel kost bij Porsche,
zit 'm dat in de olie en filters en bougies? of in de man uren.
naar mijn mening kan iedere monteur dit, en dan heb ik het niet over uitlezen, speciale reparaties e.d.


ben benieuwd naar de reacties :mrgreen:

Auteur:  Maarten [ 01 aug 2010 23:24 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Ik niet. Herhaling van zetten zullen we maar zeggen.

Auteur:  bully [ 01 aug 2010 23:24 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

PEC schreef:
Heeft iemand wel eens bij zo'n akk gestaan bij een specialist? ben benieuwd waar men dan naar kijkt.

naar mijn mening kan iedere monteur dit, en dan heb ik het niet over uitlezen, speciale reparaties e.d.



Bij een akk kijken ze waar ze moeten kijken :wink: en kunnen ze je vertellen wat er aan zit te komen. Onderhoud kan elke goeie monteur.

Auteur:  horn [ 01 aug 2010 23:27 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

ligt aan het model. een porsche is een relatief kleine high performance sportwagen (ter illustratie - zie foto hieronder. Wat is nou eigenlijk de mini van de twee...). kijk maar eens in de motorruimte. daar is bijna iedere cm3 benut. je kan dus bijna nergens bij. vitale delen die bij andere auto's gewoon onder de motorkap zitten, zitten bij Porsche weggebouwd in wielkuipen of elders. Om bijv bij een 964 C4 de bougies te wisselen (6 cilinders met in totaal 12 bougies!) moet je de motor laten zakken om overal bij te kunnen. Dat kost een stuk extra tijd (= arbeidsloon). Onderdelen zijn gelijk duurder als er Porsche op staat (vergelijk dezelfde relais van Porsche en VW... :idea: ) en een olieverversing kost meteen 13 liter (a 7 euro de liter of zoiets). Tja, het kost wat... maar dan heb je ook absoluut wat.

En qua AKK - dat hangt denk ik van degene die hem uitvoert af. Heb bij mijn laatste 964 erbij gestaan toen Renntech de AKK deed. Inclusief een proefritje waarbij ik het zweet in mijn handen had staat (nou ben ik een schijterd hoor :wink: ) en een volgas op de brug met de wielen eraf, kostte het meer dan 2 uur. Alles nagelopen, uiteraard niet in de motor gekeken, maar een uitgebreid handgeschreven verslag ontvangen en later een uitgewerkt rapport. Ik vond de door mij gedane AKK's allemaal absoluut de kosten waard. Zeker als je het vergelijkt met de aanschafprijs. Een minimaal percentage dat je een hoop vertelt over de staat van - wellicht - je toekomstige auto! :idea:

Afbeelding

Auteur:  wolf [ 01 aug 2010 23:28 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

aan mijn p alleen een p-monteur bully. kijk eens mee bij een beurtje, dan zie je 1. de routine en 2. wat er mis kan.

Auteur:  bully [ 01 aug 2010 23:33 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Mijn monteur sleutelt al 30 jaar aan porsches, maar tegenwoordig ook aan RR en Aston Martin. En als ik er bij ben kijk ik regelmatig mee.

Auteur:  Wimpie77 [ 01 aug 2010 23:53 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Mijn monteur geef ik eerst gebak, dan geef ik hem zijn eigen koffie, kus op zijn wang en ga naar huis.
Week later haal ik haar (Porsche) op en dan krijg ik nog een mooi papiertje van hem en ik doen ff rats rats met mijn pasje in zijn kastje.

Auteur:  PEC [ 02 aug 2010 10:00 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

dus bij het minste geringste moet het blok er onderuit :shock: , ook bij een Boxster? of is het daaraan nog moeilijker sleutelen. Heb van mijn pontiac v8 de bougies eens vervangen (daar kun je dus niet bij), duurde twee uur en mijn knokkels vol vellen :mrgreen:

Auteur:  Renntech [ 02 aug 2010 10:08 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.



.

Auteur:  molen934 [ 02 aug 2010 10:42 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Renntech schreef:
Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.



.


Maar bij type's voor de 964 was het wel wat makkelijker :idea:
Vooral die ene bij mijn huidige 993 :bang:
Laat dit strax maar door Erwin doen :mrgreen:

Auteur:  EriC4C [ 02 aug 2010 11:15 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

horn schreef:
Onderdelen zijn gelijk duurder als er Porsche op staat (vergelijk dezelfde relais van Porsche en VW... :idea: )

Niet altijd ;). Afgelopen week is bij Renntech bij mijn 911 een relais vervangen dat er af-fabriek in zat (datumstempel :idea: ) met ..... VW-Audi erop! :lol:
Tot zover (alleen) het imago van een 924 :mrgreen: .

Auteur:  barolo [ 02 aug 2010 11:21 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld. Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik er niet aan beginnen. Uit je vraagstelling maak ik op dat je er niet veel voor over hebt en dan is mijn advies:"bezint eer ge begint".

Auteur:  horn [ 02 aug 2010 11:49 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Renntech schreef:
Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.

Weer wat geleerd. Is mij in het verleden verteld dat je de 12 bougies van een 964 niet zomaar kon vervangen en dat de motor 'iets moest zakken'. Ik bedoelde overigens niet dat de hele motor eruit moest...

Maar de laatste die ik op dit gebied wil tegenspreken ben jij, dus I stand corrected.

Auteur:  Ernest 986 [ 02 aug 2010 12:07 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

@PEC Je vraagt of het ook zo erg is bij de Boxster. Geen idee maar ik weet wel dat de onderhoudsprijzen wat lager zijn. Volg deze link eens, Dan kun je ongeveer zien wat de verschillen zijn tussen de diverse Porsches.(Klik op de verschillende types) Natuurlijk moet je gewoon lekker naar een specialist bij jou in de buurt gaan. Die kunnen je ook e.e.a. vertellen over het onderhoud.
http://www.waalgarage.nl/onderhoud/pors ... ingen.html

Suc6

Auteur:  Carrera80 [ 02 aug 2010 14:29 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

wolf schreef:
aan mijn p alleen een p-monteur bully. kijk eens mee bij een beurtje, dan zie je 1. de routine en 2. wat er mis kan.


Beste Wolf,
heb jij je P in onderhoud in de omgeving 020? Mag ik je vragen waar? Ik ben op zoek naar een garage in omgeving 020..
:salut:

Auteur:  molen934 [ 02 aug 2010 14:34 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Kraan Uithoorn :!:
Waalgarage :!:

Auteur:  Carrera80 [ 02 aug 2010 14:51 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Ik las in eerder draadjes dat Kraan voornamelijk gespecialiseerd is in de oudere modelletjes 911 toch?

Auteur:  Erick [ 02 aug 2010 14:55 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

1984 is volgens mij zo'n 26 jaar geleden. :idea: :wink:

Kraan is inderdaad een goed adres.
Verder zijn o.a. de Waalgarage en Hofstee in Huizen een optie.

Auteur:  horn [ 02 aug 2010 15:07 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

je zal van Amsterdam naar Huizen moeten lopen...

Auteur:  Erick [ 02 aug 2010 15:17 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Na al die verwijzingen hier (in het algemeen) naar Steenwijk valt dat eindje nog wel mee... :wink:

Auteur:  PEC [ 02 aug 2010 16:20 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

barolo schreef:
Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld. Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik er niet aan beginnen. Uit je vraagstelling maak ik op dat je er niet veel voor over hebt en dan is mijn advies:"bezint eer ge begint".


Ik ben me gewoon goed aan het voorbereiden op de aankoop van een Boxster, het wordt geen auto voor erbij. Ik wil zoveel mogelijk weten voor ik er een koop, de tips hier en elders hebben me al erg geholpen, ben ik erg blij mee. Vandaag (voor het eerst) in een tiptronic gereden, ik moet zeggen dat dat leuk rijdt. was een NL 1999 2.5 zwart 108000 km. was wel aan gespoten achterzijde, lekte olie (onderkant nat)
krukaskeering achter hoe heet zo'n ding RMS of iets?) maar dat zou bij de akk er wel uit komen. Moest te veel bij leggen dus.. hij vroeg er 18850 voor, vond 'm dat niet waard gezien de staat. maar deze had igg geen mayonaise in het expansievat zoals de S die ik eerder bekeek. :popcorn:

Auteur:  mark996 [ 02 aug 2010 16:30 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

ik ben verder niet technisch, maar een RMS failure is bij mijn weten vrij ernstig (zie ook zoekfunctie).. en 18K voor een 2.5 in die staat lijkt me dan wel errug veel..

Auteur:  PEC [ 02 aug 2010 17:16 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

heb ff gezocht op RMS is idd achterste krukaskeering en is duurder bij een tiptronic las ik. Nog ff verder shoppen denk ik, is ook een leuk onderdeel van de aankoop.
Had net als toen ik bij de S ging kijken een lampje bij om goed te kijken, dat gezicht van de verkoper, o nee een vent met een lampje :shock: .. haha!

Auteur:  Olaf [ 02 aug 2010 18:04 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

barolo schreef:
Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld.


+1


... daarom rij er er dan ook gewoon dagelijks mee :wink:



Ook voor olieverversen ga ik gewoon naar de Porsche-specialist .... 't risico dat men er bij de kwitfit o.i.d. te veel in gooit is mij te groot :idea:

Auteur:  Wimpie77 [ 02 aug 2010 19:59 ]
Berichttitel:  Re: AKK en onderhoud Porsche

Erick schreef:
Na al die verwijzingen hier (in het algemeen) naar Steenwijk valt dat eindje nog wel mee... :wink:


Carrera 80, gewoon naar Steenwijk! (Ik wou dat ik aandelen had...)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/