Auteur |
Bericht |
martijn 964 C4
Porsche 964 C4Weert
|
Meer vermogen door gloeidraad.
Hallo Porsche forum specialisten,
Ik heb laatst ergens iets opgevangen over meer vermogen halen uit je blok door een " gloeidraad of spiraal " ???
Kan iemand mij hier meer over vertellen.
Hoe, wat, waar en wat kost gemiddels zoiets.
Heb zelf een 964 C4 uit '89.
Alvast bedankt voor de info.
Martijn.
|
11 jan 2005 21:32 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
beste martijn 964 c4
een gloeidraad of spiraal lijkt mij meer iets van een diesel.
volgens mij is dit dus niet voor en porsche,maar ik ben geen expert dus leer graag wat bij.
jouw porsche heeft al twee bougies per cilinder kan met niet voorstellen als het zou kunnen dat het het geld waard is.
groet rob964.c4
|
11 jan 2005 21:46 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nou Rob,.
typisch verhaal van de klok en de klepel
Hittedraad-conversie bestaat wel degelijk.
Levert ook aardig wat pk's op.
http://www.jarke.de/porsche/964powermeasurement.htm
LM220 is o.a hittedraad- conversie.
Info:
http://www.cartronic-motorsport.de/pors ... lm220.html
Maar misschien komt Jeroen nog wel met wat feiten op de proppen.
|
11 jan 2005 21:55 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
maar hebben we het nu over een ander air mass sensor.
wat dat heeft niks met een gloeidraad of spiraal te maken toch?
een air mass sensor meet de hoeveelheid lucht die het blok binen komt door het lucht filter
dan heb ik wel eens gehoord dat je die van een 993 moet hebben oop je 964.met tevens het luchtfilter behuizing.
maar nog maals correct me if I'm wrong
|
11 jan 2005 22:38 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Je geeft zelf het juiste antwoord.
"hittedraad-luchtmeter.
|
11 jan 2005 22:42 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
voor zover ik weet, rijd dirkie met een hittedraadje, dus je zou hem kunnen vragen naar zijn ervaringen met vermogenstijging.
|
11 jan 2005 22:52 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Effe de link aanklikken van Cartronic, want dat is de kit die Dirk heeft.
|
11 jan 2005 22:55 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Webers dude! Webers!
Als het dan toch electr.injectie moet worden, dan wel graag een echt systeem...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 jan 2005 23:04 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
En dan maar hopen dat het weer niet omslaat.
En maar afstellen...
Heb ze op mijn Caterham gehad,
Mikuni's eenvoudiger en beter.
|
11 jan 2005 23:12 |
|
|
Beltar
love is in the (h)air!Belgie
|
Luftmassenmesser, bij mijn 996 ondervond ik een licht 'inhouden' rond 5000 rpm en ik dacht aan die luchtmassameter omdat ik bij mijn 166 (diesel) ook dat probleem had, maar wel veel erger;
Na vervanging (5' werk en +/- 300€) was alles weer ok..
Zoiets gaat vrij snel stuk (bij de alfa 3 maal in 90.000km) , bij VW en BMW bij de diesels soms na 15 a 20k!!!
Dus 964s zijn betrouwbare beestjes, k zou er geen luchtmassameter insteken als je niet bereid bent op tijd en stond te vernieuwen...
_________________________________________ Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...
|
11 jan 2005 23:27 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
kan me vergissen, maar volgens mij zijn die mikuni's gewoon japanse weber rip-offs
zijn trouwens alleen als dubbele en niet als drie dubbele verkrijgbaar, dus niet toepasbaar op een 6 cilinder boxer
PMO is de enige die nog nieuwe 3-traps carbs maakt (licht verbeterde versie van de webers)
Nog effe doorploeteren en dan wil ik er wel een "crank triggered" ontsteking bij hebben (dus geen verdeler meer). In een gekke bui misschien zelfs dubbele ontsteking (twin plug)
Als ik de loterij win, dan een injectie systeem met individuele gaskleppen met programeerbare closed loop controller
Weer terug on-topic
de hittedraad-conversie van Dirk werkt wel, maar je moet 'm maar eens een PB-tjes sturen over de aftersales kwaliteiten van Cartronic
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 jan 2005 23:38 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Webers
Ff een vraag voor een leek?? Webers scheelt dat veel in vermogen en waarom wordt dat dan niet gebruikt voor tunen
|
11 jan 2005 23:45 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
omdat een weber een carburateur is
|
11 jan 2005 23:58 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Over de "aftersales"van Cartronic kan ik persoonlijk alleen maar goede dingen vertellen.
|
11 jan 2005 23:59 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ja, webers leveren meer vermogen...
een setje 40mm's op een 3.2 maakt al makkelijk 250+ pk-tjes
op een 3.6 kan het ook, maar dan moet je naar 46mm's (praktisch onvindbaar of je moet nieuwe PMO's kopen)
er kleven echter ook een aantal nadelen aan, en dat is de hoofdzaak dat ze niet meer gebruikt worden.
Ze werken namelijk eigenlijk alleen optimaal bij vol gas. Bij deel belasting is het mengsel (lucht/benzine) meestal niet best (te rijk, vandaar ook het hoge benzine verbruik). Als je ze optimaal afstelt voor deellast, dan werken ze weer niet goed bij vol gas. Etc., etc.
Ook als de motor koud is wil het nog wel eens strubbels geven.
Voor een auto voor dagelijks gebruik (waar je eigenlijk maar weinig vol gas rijdt) zijn dat dus serieuze beperkingen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 jan 2005 0:02 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Webers
Niet geschikt voor mij jammr genoeg. Ik gebruik mijn P voor dagelijks, en inderdaad 99% relaxed rijden.
|
12 jan 2005 0:13 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Meer vermogen door gloeidraad.
welkom trouwens, je maakt gelijk wat los met je draadje
_________________________________________ Got coffee?
|
12 jan 2005 18:14 |
|
|
John
Cayenne
|
Dit hoor je meer bij 996 rijders, is te verhelpen kijk maar in je instructieboekje, en je ziet aan de koppelkromme (diagram) idd een vlak gedeelte cq hobbeltje, hebben ze allemaal last van, echter niet iedereen voelt dit.
Je ziet het niet echt maar bij 5000 is het ff rustig, komt ook nog de vario in, welke je ook hoort bij dat toerental, man dan gaat ie huilen, wow lekker gehoor.
Maar heel af en toe als je hem op die toeren laat hangen voel je hem.
Bij mij is ie eruit gehaald, na aanpassen van het management, de programmeur zag die deuk er ook op de rollenbank uit komen, en heeft hem met de vermogensstijging (11 pk) uit merkbaar gejast.
|
12 jan 2005 22:04 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
John, Beltar had een kapotte LMM.
|
12 jan 2005 22:13 |
|
|
John
Cayenne
|
|
12 jan 2005 22:34 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Dirkie zn DME was na de knoppen na Cartronic ombouw....EUR 900 oid...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
12 jan 2005 23:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Ja, maar die had ook zijn motor met de hogedrukspuit gepoetst... (volgens cartronic)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jan 2005 1:24 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ja,
Maar als je als gevolg van de modificatie je DME op kan blazen door vocht in een connector, dan bouw je naar mijn mening een ontwerpfout in die de auto daarvoor niet had....
Slecht engineeren vind ik dat...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
13 jan 2005 1:53 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Yep... bovendien, als zoiets dan eens gebeurd, zeg je tegen je klant "voortaan niet meer doen met die hogedruk spuit" en repareer je e.e.a. eenmalig gratis of tegen kostprijs
Dat zou aftersales kwaliteit zijn...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
13 jan 2005 2:00 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
zo is dat maar ... grapje heeft me dus idd 900€uro's gekost ... maar goed ...das al ff uit het geheugen gewist want ik krijg er nog kriebels van.
Over hittedraadjes en vermogenswinsten dus ... want dat was de vraag ...
Martijn,
De kit op zich bestaat dus uit een luchtmassameter op principe van een hittedraad een aangepaste chip, een grotere gasklep en een K&N luchtfilter. Dit is de basis kit ... om het maximale eruit te halen zijn er wel nog wat extra zaken nodig ... te beginnen met een cupuitlaat (middendemper-vervangbuis) en superleuk extraatje een lege of sport kat.
De verschillen zijn opmerkelijk met of zonder de voorgenoemde extra's
Ik heb ze dus allemaal en durf echt wel te stellen dat het beestje duidelijk merkbaar gewoon sneller is
Kit incl extra's kom je normaal gesproken rond ongeveer de 290 a 300pk op een 964. Zonder de extra's mag je daar vlotjes 10 vanaf halen (cup en kat dus). Je uitlaatsysteem wordt dan de bottelnek.
Het beste is de vermogensstijging te merken vanaf 4500 t/min ... dan lijkt het wel of er een heel klein turbootje in actie schiet ... geen echte BOOST zoals een Turbo dat doet, maar wel een geleidelijke krachtontwikkeling die sterker is dan een standaard 964. In de lagere toerentallen merk je het ook wel maar minder spectaculair als bij de hogere ...
Wat kost het ...
De kitjes zijn verkrijgbaar via vele bedrijven. reken voor een volledige set incl de extra's (kat en cup) op ong 2000 a 2500 €urootjes naargelang waar je ze koopt met lege kat en 2500 a 3000€ met sportkat. Uiteraard moet de boel dan ook nog geplaatst worden.
Zelf doen is mogelijk al is de chip in het DME van een 964 veranderen een delicaat klusje dat je imho beter kan laten uitvoeren door iemand met ervaring. Ook de grotere gasklep is niet zo heel eenvoudig ... dus maar niet zelf proberen zou ik durven aanraden.
Behoorlijk wat geld ...dat zeker wel ...
Zou ik het opnieuw doen ... ja ... denk het wel. Wagen rijd echt een heel stuk leuker en (nog) sportiever ... maar alles went ... ook dit kitje ...
Kben nu es benieuwd wat het gaat geven met een RS vliegwiel ... en nadien met ****** en met ***** ... want kben der nog nie klaar mee ...
Hopelijk heb je hier wat aan ...
ow jah ... en een spiraal hoort volgens mij niet thuis in een Porsche
Greetz
Dirk
|
13 jan 2005 7:08 |
|
|