Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:34

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Cruise control 911 SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Cruise control 911 SC
Twee maanden geleden de cruise control unit van mijn 911 SC laten repareren. Omdat ik alleen de cruise control van moderne auto's ken, even kijken of jullie dit bekend vookomt:

Als ik de cruise control instel, blijft deze niet constant hangen op bijv 100 km/h, maar zakt steeds 3 km/h voordat de cruise control weer gas bijgeeft naar de 100 km/h. Dit blijft doorgaan, waardoor het een soort (irritante) golfbeweging wordt. Herkenbaar, of moet de cruise control perfect de 100 km/h aan kunnen houden? :?:

30 aug 2010 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Cruise control 911 SC
lijkt me niet. mogelijk toch passend bij dergelijke fred flintstone cruise control...

30 aug 2010 12:05
Profiel
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
niet goed, mijne blijft prima op snelheid zonder zaagbeweging..

30 aug 2010 12:20
Profiel
Het bewuste kastje onder het dashboard. :idea:

link > viewtopic.php?f=9&t=27024&hilit=cruise+control+3.2

30 aug 2010 12:26
PorscheForum Rakker
Breda
Het bewuste kastje onder het dashboard is net wat ik heb laten repareren. :!: Zit overigens een jaar garantie op. Andere ideeën?

30 aug 2010 12:51
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
ja ,ga terug naar de reparateur en claim garantie :wink:

30 aug 2010 12:52
Profiel WWW Facebook 
Heb je het draadje wat ik aangaf ook goed gelezen. :idea:
Volgens mij niet, want dan zou je gelezen hebben dat de gerepareerde c.q de nieuwe ook de boosdoener was.
Maar maakt niet uit, maar als je de troublle shooting helemaal uitgevoerd hebt op de stekker die in de kast gaat volgens het werkplaats handboek, en daar nergens fouten uit gekomen zijn, kan ik je 100% zeggen dat het de kast is.
En anders kom even langs, prik ik de mijne erop als bewijs. :idea:

Voor de rest, de raad opvolgen van Richard.

30 aug 2010 13:11
PorscheForum Rakker
Breda
Zal idd beginnen met de checklist uit de servicemanual en in geval de module toch als boosdoener naar voren komt, kan ik terug met m'n module....

Overigens is het mijn eigen module die gemaakt is. Eerst hield deze helemaal niets vast. Nu houdt deze tenminste iets vast aan snelheid. Is er dus wel beter op geworden :mrgreen:

@Wim, hoe groot waren de schommelingen bij jou (bandbreedte)? Bij twijfel waag ik wel een ritje naar Zeeland om écht alles uit te sluiten :D

30 aug 2010 14:43
Profiel
Om en nabij de 5 km, om zot van te worden.

Maar bij twijfel een ritje van 45 min. :bang: :wink:

Guido kwam gewoon even vanuit Duitsland naar ons, omdat ze het daar niet goed kregen. :res:

30 aug 2010 16:03
En al iets doorgemeten op de stekker van de unit.

02 sep 2010 19:20
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Oude systeem cruiscontrol is een vrij complexe regelkring, die doorgaans in te regelen is met schakelaartjes of een potmetertje in de regelunit.
Jouw systeem werkt wel maar is niet goed ingeregeld; er valt dus niets door te meten cq defect te vinden; anders zou hij helemaal niets doen.

Als de regeling te traag staat, dan gaat het accelereren als je op "sneller" drukt te traag; evenals het accelereren naar de ingestelde snelheid met "resume". Als de regeling te snel staat dan wordt de regeling "onrustig". Hij geeft dan bij accelereren naar de gewenste snelheid te veel gas waardoor de snelheid doorschiet "o jee, te snel"; waarna hij het gas te veel loslaat en juist onder de ingesteld snelheid duikt "o jee te langzaam"; waarna hij weer te veel gas bijgeeft en weer doorschiet. Op die manier blijft hij rond dat punt "pendelen".

Dit moet bij te regelen zijn in de regel unit; de versterking in de regellus moet ingeregeld worden op de karakteristiek van de auto. In dit geval staat die versterking to hoog.

Als dat niet af te stellen is, dan kun je ook de kabel van de cruisecontrol verplaatsen naar een ander aangrijppunt op de gashendel, nl. verder van het draaipunt van de gashendel. Hierdoor verdraait de gashendel minder ver per cm dat de kabel van de cruiscontrol intrekt; dat komt een beetje op hetzelfde neer als het terugdraaien van de versterking van de regelkring.

Zoek even iemand die daar verstand van heeft; vaak zijn dat eerder inbouwstations van auto electronica en niet de dealer (sorry dealers maar dat is echt zo). Dit is klassieke meet & regeltechniek.

02 sep 2010 20:34
Profiel
Dit heb ik voorheen ook geprobeerd, maar gaf nadien hetzelfde probleem.
Heb toen kast open gemaakt maar daar is niks te vinden voor af te regelen.
Dus toen de troublle shooting gedaan, daar was alles oké.
Nieuwe unit gehaald, en tot nu toe perfect werkend.

02 sep 2010 22:17
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]