| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=29437 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | 928S4 [ 06 okt 2010 22:33 ] |
Berichttitel: | Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
wie kan me aan tips helpen om de achterspatborden van een 911 te verwijderen, een link naar een of andere restauratie helpt ook, ik moet deftig aan de schuimstrook kunnen en controlen op de verstevigingsplaat aan de b stijl. dus als alles er dan toch af moet kan het maar beter grondig gedaan worden trouwens iemand ervaring met verzinken van een kale koets ? menig onder jullie heeft deze expeditie al gedaan ... EDIT by Mod: Topic-titel aangepast type Porsche toegevoegd - en vraagstelling gewijzigd |
Auteur: | cabrio wim [ 06 okt 2010 22:35 ] |
Berichttitel: | Re: verwijderen achterspatborden |
Zou zeggen, kijk eens in de restauratie draadjes, daar staan vast wel voorbeelden van het verwijderen. Oja, vergat ik bijna. Zorg dat je een goede puntlasboor hebt, en niet zo'n ding van de supermarkt. |
Auteur: | 928S4 [ 06 okt 2010 23:03 ] |
Berichttitel: | Re: verwijderen achterspatborden |
in de draadjes kan ik niet goed vinden exact waar los te maken (in de motorkap is begrijpeijl op de b-stijl ook maar de aansluiting naar het dak is nog een beetje een raadsel met de puntlas boor daar bedoel je een luchtdruk tool mee ? of een boor of puntlas frees die je gewoon in een boorkop kan stoppen |
Auteur: | cabrio wim [ 06 okt 2010 23:14 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Zie hier de scheidingslijn. Een boor voor puntlassen uit te boren, maar laat die niet te snel draaien of ze zijn zo weg. Ik gebruik zelf altijd een accu boormachine voor de boor. |
Auteur: | molen934 [ 07 okt 2010 7:41 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Ruikt naar werk Wim Bij de dakstijl maak je de aansluiting, las jij dit zonder verzet naad aan elkaar Deed dit vroeger wel met een verzettang, maar na verloop van jaren kan dit gaan roesten en zo'n 911 moet nog jaren mee Heb dit ook nog wel eens gedaan met hardsoldeer en later vertinnen zoals bij veel 356's. Gr Hans |
Auteur: | cabrio wim [ 07 okt 2010 7:51 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Lassen we inderdaad zonder verzet tegen elkaar, en daar na afdekken/strak zetten met tin. Dan binnen kantje inspuiten met gele bakboter, en kan er weer jaren tegen. |
Auteur: | molen934 [ 07 okt 2010 8:12 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Dus ook, ik lag het plaatwerk over elkaar en met een handzaagje (als dit kon) maakte ik de aansluiting. De zaagsnede heb je dan als naad en opening en die las je dicht Mijn handen kietelen al, zal Bob maar eens gaan helpen met zijn "project" |
Auteur: | Lasklusser [ 10 okt 2010 11:48 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Gebruik tin zo min mogelijk, in Tin zitten vele bestanddelen zoals zuren en die vreten aan je staal. Bovendien verdwijnt al het tin als je weer eens in de buurt moet gaan lassen door de warmte. Ik heb hier eens een auto met luchthapper gehad welke afgetint was, door de zon was dit al vervormd! Wat mij betreft is Tin alleen voor de bevolking aan de andere kant van de grote plas, daar waar er sterren in de vlag zitten en waar ze niet kunnen lassen Voor de toepassingen in ons land heb je heel veel keus uit niet scheurende plamuren en epoxys welke prima dienst doen |
Auteur: | Unteed [ 10 okt 2010 12:42 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Wim, Binnenkant spatbord bij lasnaad inspuiten met gele bakboter , is dit een grapje of bedoel je dit serieus ? Indien serieus ,zit er in bakboter geen Stearinezuur in ? dit vreet staal op , alleen RVS 316 TI is hier tegen bestand. Waarom niet met een tectyl ? mvg Unteed |
Auteur: | WillemB [ 10 okt 2010 14:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Denk dat Wim ( ) een bepaald type tectyl bedoelt |
Auteur: | cabrio wim [ 10 okt 2010 17:02 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? |
Inderdaad, wij gebruiken Teroson HV 400, en in onze mond de gele boter. |
Auteur: | cabrio wim [ 10 okt 2010 17:11 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? | ||||||||||||||||||
Vertinnen doe je pas als je helemaal klaar bent met het laswerk.
Dat kunnen ze inderdaad aan de overkant van de grote plas, en epoxy is maar een afdek middel, helpt ook niet serieus het roest tegenhouden. Zijn weer andere producten voor. Als je trouwens de oude Porsche zoals de 356 restaureert zijn zelfs de naded aan deuren e.d uit tin opgebouwd, en daarna in model gebracht, komt geen plamuur aan te pas. |
Auteur: | Lasklusser [ 10 okt 2010 18:40 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook 316 TI kan niet tegen zuur, Titaan is enkel toegevoegd om de lasbaarheid te verbeter/verhogen Het klopt dat 316 wel één van de beste rvs soorten soorten is met bestendigheid tegen zuren en zouten, maar uiteindelijk roest elk metaal waar staal in zit, dus ook Rvs. Rvs heet niet voor niks "Roest vast staal" i.p.v. in de volksmond genoemde "Roest vrij staal"
Uiteraard, maar mocht je later nog eens moeten lassen, dan.......dat bedoelde ik...
In principe houd geen enkel product roest tegen, roest wordt "tegengehouden" door het uitschakelen van de toevoer van zuurstof, roest verbruikt zuurstof en zonder nieuwe aanvoer stopt het roesten.. Wat je hiervoor gebruikt hangt van de toepassing af en moet steeds afgewogen worden, hierbij spelen diverse andere factoren steeds een rol zoals bijvoorbeeld dynamische belasting..
Dat klopt en word (werd) vaak toegepast, bij deze toepassing hadden ze echter in de zestiger jaren nog niet bedacht dat een stel autogekken deze auto's in 2010 zou gaan restaureren en dat ze dus heel lang mee zouden gaan Dit is dezelfde reden waarom veel oldtimers met blank staal de fabriek uit kwamen zonder bijvoorbeeld een galvanisch bad zoals dat tegenwoordig gedaan wordt... Om even terug te komen op het topic en de vraag van TS, de spatborden verwijderen kan op twee manieren, de nette en niet nette manier. Als je hem wilt behouden is een puntlasboor inderdaad de beste manier, doe het wel rustig aan en met "feeling" ik heb al mening freesje in bovenbeen of arm zie en horen verdwijnen.. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |