| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Tips ivm tiptronic rijden (997) http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=32116 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Erik997S [ 24 jun 2011 16:12 ] |
Berichttitel: | Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Hello, vroeger heb ik eens met een Amerikaan als vervangwagen gereden, dat was ook een automaat en ik vond het reuze gezellig en gezappig rijden. Nu ik met de triptronic rij heb ik toch enkele vragen. Ook al zeggen sommigen gewoon gas geven en remmen, ik heb het er niet makkelijk mee. Zelf heb ik al een mogelijke oplossing gevonden maar ik ben benieuwd naar betere oplossingen. Dus laat U volledig gaan... Hier enkele bevindingen en vragen: De 997 kan ook heel goed rustig rijden en het doseren van het gaspedaal begint te lukken. In het begin, vorige week , had ik de nijging bij een inhaalmaneuver wat meer gas te geven dan ik zinnens was. Dit kwam vooral omdat ik gas geef de tiptronic soms de beslissing om eerst 1 of 2 versnellingen terug te schakelen. Juist tijdens die tijdspanne, van het terugschakelen, bleef ik gewoon maar meer gas geven met het gevolg dat ik uiteindelijk sneller accelereerde dan ik oorspronkelijk gepland had. Op manueel zetten door op het stuur één versnelling terug te gaan en dan wanneer nodig gas geven, geeft een snellere reactie en is beter voor mijn (huidig ) inschattingsvermogen. Het inschakelen van de sportmodus is ook een optie, dan maakt de motor meer toeren voor hij opschakelt, maar dan blijft hij toch nog ongevraagd terug schakelen. Tijdens de bochten (iets teveel) gas bijgeven is in drive modus, toch vragen naar verassingen en die zijn er geweest. De tiptronic schakelt steeds terug en de gasrespons komt eigenlijk niet wanneer het nodig is, zeker als je hem in de bocht wil drukken. Gelukkig kan op een fantastische wegligging van deze auto rekenen, al een geluk zeg maar, zeker als PASM ingeschakeld is. btw psm staat dus op rookie en dat zal naar mijn gevoel nog lang zo zijn. Momenteel blijven de drift ambities uit. Zoals U ziet ben ik niet gewoon om met een automaat te rijden, maar tijdens een file heb ik er duidelijk van kunnen genieten. Heeft iemand nog fantstische tips of opmerkingen voor deze 'newbee- tiptronic' rijder. Dank bij voorbaat, |
Auteur: | Jip [ 24 jun 2011 23:12 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Ik gebruik de 'kick down' eigenlijk niet veel. Veelal bedien ik de versnelling vanaf het stuur, druk deze handmatig in, eigenlijk op de manier zoals jij ook beschrijft... kan natuurlijk prima! Je bent dus niet de enige en ik heb de mijne al een aantal jaren! |
Auteur: | sandelow [ 24 jun 2011 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Als ik dit zo lees denk ik gewoon dat u teveel gas geeft bij de inhaalmanouvre (als ik goed begrijp dat u niet wilt terugschakelen). Automaten zijn verplicht een kick-down functie te hebben zodat bij het plotseling hard intrappen van het gaspedaal, de auto er ook als een speer vandoor gaat. Als dit niet gewenst is, gewoon iets minder hard met de voet op het pedaal. Nooit gedacht op het Porsche forum te schrijven dat iemand zijn of haar voet van het gaspedaal moet halen |
Auteur: | Erik997S [ 25 jun 2011 8:49 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Ik ben geen superharde rijder, en het gebeurt meer dan eens dat ik bij 60km/h al reeds in 5e zit door het vroege schakelen van de tiptronic. Bij gasgeven eentje of twee terug schakelenis dan ook meer dan normaal, maar dan houdt hij toch wel even langer in dan ik normaal zou willen. Bochten met een ingangssnelheid van 90 a 100km/h staat hij veel in 5de waardoor gasbijgeven in die bocht de tiptronic bij de minste intentie al terug naar 4 wil. Vertrekken doet hij steeds in 2de en bij snelvertrekken gaat hij vervolgens terug naar 1. Ik ken de werking tt en het rijgedrag van de P nog niet zo goed en ben steeds blij met de tips die ik hier krijg. Dus bij deze zijn jullie reeds hartelijk bedankt, mochten jullie denken me nog verder te helpen omdat ik laat blijken sommige zaken nog niet goed door te hebben. Laat U vooral maar eens goed gaan! |
Auteur: | Erik997S [ 01 jul 2011 16:04 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Ik heb al een beetje kunnen oefenen, hier mijn bevindingen: - Een zacht gecontroleerde voet helpt veel. - Schakelen met het gaspedaal is mogelijk, alsook kortelings intrappen en loslaten van het pedaal. - Het schakelen aan het stuur wordt na verloop van tijd terug overgenomen door de automatische stand. ( Wat handig is) - In Drive zonder sportstand kan je door iets vlotter bedienen van het gaspedaal toch hoger in de toeren gaan, te vlot betekend schakelen zeker als er een hapering in de voetbeweging is. Gisteren was er nog een Audi A5 model (mogelijks een S5) die aan het bumperkleven was. Ik was reeds 90km/h aan het rijden op een 70km/h baan . Die 50-er wou mij maar niet voorbij. Het inhaalmaneuver dat ik toen inzette was hij toch snel afgehaakt. In 't spiegeltje: kleiner, nog kleiner, nooog kleiner, kleinst abrakadabra okuspokus pats weg. Die gatplakkers zijn voor niets goed En dan was het weer lekker karren! |
Auteur: | rarebear [ 08 jul 2011 10:55 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Kijk uit ! Die bumperklevende Audis blijken soms bemand met twee ambtenaren die je uitnodigen om een video te bekijken !!! Check six ! VW's Audis, Skoda's (jaja). met allerlei spullen achter de voorruit en twee piepeltjes proberen je eurootjes weg te harken en... Je rijbewijs ! |
Auteur: | Erik997S [ 08 jul 2011 11:48 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
thx, ik ga er voortaan opletten. Hopelijk letten die Audi-rijders (ex-BMW en niet die van de goede soort) ook op het feit dat een P. veel harder kan remmen. Misschien een idee maar een camera achteraan de wagen plaatsen om de heren eens te confronteren met hun bumperen zal de kijkcijfers naar mooie hoogte brengen. Mvg, |
Auteur: | Paul II [ 08 jul 2011 11:56 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Waarschuwing om altijd goed op auto's achter je te letten - mocht je eens iets harder rijden dan toegestaan - is een hele goede. Maar bumperklevers kunnen/mogen/zullen toch geen Plities zijn |
Auteur: | Erik997S [ 24 aug 2011 5:39 ] |
Berichttitel: | Re: Tips ivm tiptronic rijden (997) |
Hoe op circuit rijden met een tiptronic en andere tips: http://www.trackpedia.com/wiki/Driving_ ... track_days |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |