Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 1:51

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Steenslag voorzijde 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Bericht Steenslag voorzijde
Hallo,

De voorzijde van mijn Porsche heeft wat steenslagputjes. Deze zijn door de vorige eigenaar of de garage bijgewerkt. Dit is echter niet fraai gedaan. De putjes zijn niet alleen niet netjes opgevuld, maar ook naast de plekjes is verf terechtgekomen. Men heeft duidelijk een veel te groot penseel gebruikt, of misschien wel gewoon het bijgeleverde borsteltje bij de lakstiften. Daar kun je m.i. niet echt secuur mee aanstippen. Ik gebruik daar altijd een penseeltje met slechts enkele haartjes voor. Dat gaat stukken beter.

Ik heb bij Porsche Eindhoven al eens nagevraagd of die steenslagschade te verhelpen is. Daar stelde men voor het kofferdeksel (daar is het het ergste|) te laten 'chippen'. Wat houdt dat eigenlijk in? IK ben helemaal vergeten te vragen wat dat inhoudt en wie dat doet/kan.

De eigenaar van een autopoetsbedrijf in de buurt stelde voor alleen het kofferdeksel te laten overspuiten.

Ook bij een autospuiterij, die in de regio een erg goede naam heeft en waar ik al eens wat onderdelen van een andere auto heb laten spuiten, heb ik navraag gedaan. Daar stelde men voor de hele voorkant (bumper, spatborden en kofferdeksel over te laten spuiten in verband met het risico dat er kleurverschil zou kunnen ontstaan. (Heb overigens pas op een Duitse Porsche site het gevolg gezien van kleurverschil tussen gespoten en niet gespoten onderdelen. Om te huilen). Dat risico wil ik niet lopen en van overspuiten ben ik eigenlijk ook niet zo gecharmeerd, tenzij je er absoluut niets van kan zien.

Wat is wijsheid in deze? Nogmaals echt erg is de steenslag niet, maar aangezien de Porsche er verder perfect uitziet, vind ik dat jammer en begint het dus storend te worden. Bij iedere poetsbeurt begint het weer te kriebelen om hier iets aan te doen. De Porsche (een 996) is van november 98 en is donkerblauw metallic (code: L3AZ EG).

Jullie advies graag.

Groeten en alvast bedankt,

jo996

12 maart 2005 13:08
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Voorkant laten doen,normale gang van zaken bij vooral duurdere prijsklasse,kost niet de wereld en geen ergernis meer :!:

12 maart 2005 13:16
Profiel
PorscheForum Rakker
911
Brabant Belgie
Bericht 
probeer eens waar de lak bijgewerkt is op te poetsen met comandant dat is een produkt om diep te reinigen.
en daarna eens overgaan met wax.
Je kunt ook de puntjes afwerken met een zeer dunne korrel schuurpapier met water dat je geen krassen maakt.
En dan terug met een wax boenen :wink:

12 maart 2005 13:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Precies, als je dat door een goede spuiter laat doen, ik zou er geen probleem mee hebben om een auto te kopen die aan de voorkant opnieuw gespoten is, sterker nog, zou het zelfs laten doen mocht de steenslag me storen.

12 maart 2005 13:20
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Daarom had ik dit aangeschaft voor mijn Elver

Afbeelding

Ideaal voor als je eens op een circuit wilt of tegen hogere snelheid op de Duitse "Autobahn" scheuren :wink:

Laatste update 22/10/2013

12 maart 2005 16:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Daar beginnen we maar 's niet aan :shaking:

12 maart 2005 16:52
Profiel
Bericht 
:roll:
Nee, dan maar steenslag.

12 maart 2005 17:00
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
RS-R schreef:
Nee, dan maar steenslag.

bestaat toch iets transparants van 3m ofzo

12 maart 2005 17:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
RS-R schreef:
Precies, als je dat door een goede spuiter laat doen, ik zou er geen probleem mee hebben om een auto te kopen die aan de voorkant opnieuw gespoten is, sterker nog, zou het zelfs laten doen mocht de steenslag me storen.

Eens.

@ jo996: Ik had overigens ook al eens vernomen dat je dan inderdaad uitkomt op bumper-kofferdeksel-spatborden. Moet voor een vakman geen probleem zijn.

12 maart 2005 17:06
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Marco schreef:
RS-R schreef:
Nee, dan maar steenslag.

bestaat toch iets transparants van 3m ofzo

Ja dus :?: Die resultaten al gezien :pukel:
Ik kon dit er in elk geva ten alle tijden ophangen en ook weer afhalen.
En het werd enkel gebruikt bij bovenvermelde omstandigheden.
Anders niet :!:
En dan nog :!: Alsof zo'n folietje een steentje tegen 250km/u kan tegenhouden :roll:

Laatste update 22/10/2013

12 maart 2005 17:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911
Brabant Belgie
Bericht 
ziet er een beetje schoonmoeder achtig uit geen zicht dus.
Net mijn schoonmoeder in pyama :wink:

12 maart 2005 17:40
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
folie zie je weinig tot niets van en beschermt goed tegen steenslag. Heb dat een keer gezien op een 996 en was door de mannen van Proteq gedaan. 8)

12 maart 2005 18:36
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Chippen is het volgende:

Het met kleur bol opvullen van de steenslagputjes. Je hebt dan allemaal bobbeltjes lak waar de steenslag zit en na een goede uitharding worden deze delen gepolijst waarbij de bobbeltjes lak strak met de rest van de lak worden gepoetst. Bij sommige kleuren (met name donkere metallics of mica-lakken en hele lichte kleuren zoals wit) kan dat een heel bevredigend resultaat opleveren. Je ziet er dan nog wel iets van, maar dan moet je er echt op 20 cm vanaf gaan zitten turen. Bij Midtones is het resultaat vaak wat minder; althans het blijft wat beter zichtbaar...

Overspuiten is natuurlijk de mooiste en beste oplossing. Het voordeel daarvan is ook nog eens dat de bestaande lak wordt 'opgeruwd' vervolgens komt de kleurlak erop en dan wordt waarschijnlijk met blanke lak (uit)gespoten. Bij een goede spuiter krijg je echt geen kleurverschil, mits hij maar goed uitspuit. Je hebt daarmee een extra laag kleurlag en blanke lak en dat heeft als voordeel dat een steenslag nog wel eens slechts tot op de onderliggende 'originele lak' komt en dan zie je dat niet zo goed/nauwelijks. Echt kaalhalen doen ze bij dit soort schadeherstel niet. Dat zou veel te kostbaar worden, maar dit is niet minder goed. Je auto wordt alleen +/- een kilootje zwaarder (extra laag kleurlak en blanke lak).

12 maart 2005 19:42
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
ik zou zeggen overspuiten

anders blijf je je eigen toch maar ergeren

als ze het netjes doen zie je er niets van

12 maart 2005 20:11
Profiel
PorscheForum Rakker
996 GT3
Soest
Bericht 
Ik heb wel eens begrepen dat er toch ook zo iets is als beschermende folie. Zeker voor de verlaagde P's onder ons zou dit een goede oplossing zijn.

Ik rij niet in de spits op de snelweg met mijn Elfje, dus de steenslag zal hoop ik sowieso minder zijn dan bij mijn dagelijkse Funfer, die er van voor uitziet als gatenkaas (ook metallic-zwart).

Weet iemand van die folie?

12 maart 2005 20:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Bericht Steenslag voorzijde
Hallo,

Nogal wat reacties op mijn vraag over steenslagprobleem dus. Bedankt, dat maakt het kiezen een stuk makkelijker. De meesten van jullie adviseren het advies op te volgen van de spuiterij en dus de gehele voorzijde te laten overspuiten.

Ik moet volgende week toch naar die garage (tevens spuiterij) en zal eens vragen wat ze voor het overspuiten van de voorzijde zouden rekenen en of ze kunnen garanderen dat ik geen kleurverschil krijg.

Heeft iemand een idee wat het overspuiten van de bumper, spatborden en kofferdeksel van een 996 met metallic lak ongeveer zou kunnen gaan kosten. Ik zou toch graag van te voren een idee hebben wat de gangbare prijzen zijn. Dat onderhandelt makkelijker.

Overigens, het Porsche-logo op het kofferdeksel kan toch voor het spuiten gewoon gedemonteerd en naderhand weer gemonteerd worden, of niet?

Groeten,

jo996

12 maart 2005 21:30
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Als het echt goed moet gebeuren, moet je zo rond de € 1.000,00 rekenen, denk ik...

12 maart 2005 22:14
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
het kan gedemonteerd worden en ik reken zo'n

12 a 1300 euro

iemand met een porsche rekenen ze toch meer voor als met een gewone wagen

als ze dat embleem op de kap zien tellen ze al zo'n 200 euro extra

ik kan het weten

12 maart 2005 23:04
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Mijn schatting was ook ex BTW (beroepsdeformatie, denk ik) en dan kom je inderdaad op zo'n € 1.200,00 incl. BTW... :wink:

13 maart 2005 0:41
Profiel
Bericht Re: Steenslag voorzijde
jo996 schreef:
Hallo,

Nogal wat reacties op mijn vraag over steenslagprobleem dus. Bedankt, dat maakt het kiezen een stuk makkelijker. De meesten van jullie adviseren het advies op te volgen van de spuiterij en dus de gehele voorzijde te laten overspuiten.

Ik moet volgende week toch naar die garage (tevens spuiterij) en zal eens vragen wat ze voor het overspuiten van de voorzijde zouden rekenen en of ze kunnen garanderen dat ik geen kleurverschil krijg.

Heeft iemand een idee wat het overspuiten van de bumper, spatborden en kofferdeksel van een 996 met metallic lak ongeveer zou kunnen gaan kosten. Ik zou toch graag van te voren een idee hebben wat de gangbare prijzen zijn. Dat onderhandelt makkelijker.

Overigens, het Porsche-logo op het kofferdeksel kan toch voor het spuiten gewoon gedemonteerd en naderhand weer gemonteerd worden, of niet?

Groeten,

jo996

Nee man, spuiten ze gewoon overheen. :lol:

13 maart 2005 2:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]