Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 10:49

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Echt carbon verwerken.... Hoe? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Echt carbon verwerken.... Hoe?
Via, via heb ik een mooi stuk écht (natuur)carbonmat op de kop getikt en de daarbij horende hars en harder.

Ik heb al een klein stukje (ca 10 X 10 cm) om te proberen ingeharst en daarna van 4 lagen hars voorzien en het resultaat is fantastisch. Je ziet meteen dat het écht carbon is en de hars droogt kristalhelder op en is superstrak. Ik heb nu een plaatje van 10 X 10 cm ca 1,5 mm dik carbon...

Nu wil ik delen van m'n interieur gaan 'bekleden' met dit carbon. Ik vind het namelijk teveel werk om een mal te maken en de onderdelen van carbon 'na te maken'. Dat bekleden moet goed te doen zijn, maar ik stuit op een aantal probleempjes en wellicht weten jullie hoe die op te lossen zijn... :wink:

- carbon wordt keihard als het wordt voorzien van een laag hars. Hoe kan ik naderhand gaten waar knopjes zitten etcetera eruit halen, of moet ik die er eerst uitknippen en dan pas harsen? Dat is dan wel een rotklus!

- is het mogelijk om het carbon eerst met een dun laagje hars op het te bekleden deel te 'plakken' om het vervolgens mooi te kunnen verwerken en op maat te kunnen snijden en het daarna van enkele lagen hars te voorzien?

- Hoe kun je voorkomen dat carbon dat met hars verwerkt wordt zich daadwerkelijk hecht op de ondergrond. Die hars plakt namelijk als de pieten en is daarna er echt niet meer af te krijgen (zo heb ik proefondervindelijk mogen ervaren).... Al je een malletje maakt in de juiste vorm en je voorziet dat van een laagje carbon, krijg je je malletje er met geen mogelijkheid meer vanaf... Kun je het malletje met iets insmeren dat hechting van de hars voorkomt? Zo ja, waarmee dan?

16 maart 2005 22:18
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Echt carbon verwerken.... Hoe?
SPEEDY944 schreef:
Via, via heb ik een mooi stuk écht (natuur)carbonmat op de kop getikt en de daarbij horende hars en harder.

Toch niet van iemand die bij een carbonbedrijf werkt.........:D:D:D:D:D:D

16 maart 2005 22:42
Profiel WWW
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
hallo

Als je niet wilt dat de hars ergens aan hecht dan moet je het insmeren
met zuurvrije vasaline.
De gaten van de knoppen moet je er gewoon in boren en dan het laatste
randje met een dremel ofzo netjes er uit slijpen.

groetn anton964

16 maart 2005 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht 
Ik heb ook dingen gelamineerd voor de laatste wagen(http://www.dutracing.nl Helemaal van carbon; ook de velgen en A-armen). Idd er bestaan lossingsproducten, soort was, vaseline werkt vast ook wel.
Zoals jij nu werkt maak je niet in structureel sterk carbononderdeel, dan wil je veel matjes met redelijk weinig hars, maar dat is je doel ook niet neem ik aan.
Wij pakken alles in plastic, zuigen dan "vacuum", en injecteren dan de hars.
Je kan iid gewoon boren, zagen, schuren in carbon.

17 maart 2005 1:02
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
jeff_911 schreef:
Ik heb ook dingen gelamineerd voor de laatste wagen(http://www.dutracing.nl Helemaal van carbon; ook de velgen en A-armen). Idd er bestaan lossingsproducten, soort was, vaseline werkt vast ook wel.
Zoals jij nu werkt maak je niet in structureel sterk carbononderdeel, dan wil je veel matjes met redelijk weinig hars, maar dat is je doel ook niet neem ik aan.
Wij pakken alles in plastic, zuigen dan "vacuum", en injecteren dan de hars.
Je kan iid gewoon boren, zagen, schuren in carbon.

Inderdaad... Ik wil onderdelen gewoon een 'carbonlook' geven, maar dan wel met écht carbon. Lamineren is inderdaad het juiste woord.

Ik wil beginnen met de strippen die in het midden van het dash zitten (waar de knop voor het dashboardkastje, de sigarettenaanstekker, diverse knopjes, etcetera inzitten). Daar heb ik een 2de setje van aangeschaft. Als het dus zou mislukken, is er nog geen man overboord.

1 laagje carbonmat biedt inderdaad al genoeg 'dekking' en wordt het effect al bereikt dat ik wil bereiken. 3 of 4 lagen hars geven het uiteindelijk die mooie glans en de echte 'carbonlook'.

Ik heb alleen nog nooit met carbon gelamineerd en wellicht heeft iemand van jullie er wel al ervaring mee en kan mij tips geven hoe ik het beste te werk kan gaan... :wink:

17 maart 2005 10:05
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
snuffel hier eens wat rond...
http://www.polyservice.nl/

het verwerken van carbon gaat in principe het zelfde als glasvezelmatjes

als "losmiddel" kan je was gebruiken, maar bv. ook celofaan folie

vergis je niet, 't is niet eenvoudig om carbon strak om rondingen en in hoekjes te krijgen

17 maart 2005 14:28
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
Hé! Daar komt mijn carbon ook vandaan! :lol:

17 maart 2005 14:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]