Auteur |
Bericht |
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Verlichting project.
http://www.danielsternlighting.com/tech ... elays.html
Link door Eric4c doorgegeven ...
hmzzz ... dit is even nader bestudeerd ... intresting stuff
Zoals ik eerder vermelde is idd de bedrading een zeer belangrijk iets ...
Gaan dus beginnen met de "drops" te meten aan de koplampen. Zeg maar hoeveel volts je eigenlijk overhoud ...
De schakeling die wordt voorgesteld is eigenlijk vrij simpel maar mogelijk wel heeeel efficient
Even eenvoudig proberen uit te leggen ...
Wat er eigenlijk gebeurd is dat de "schakelaar" die je nu gebruikt voor het activeren van je lichten wordt verplaatst.
Je gaat dus enkele de originele bedrading gebruiken als zijnde aandrijving voor het relais dat je bijplaats en niet voor de werkelijke stroomvoorziening van de lampen ... Zo kan je de eigenlijke bedrading tussen de batterij en de lampen optimaal maken ... lees voltageverlies zo veel mogelijk beperken. Het enige wat je dus eigenlijk moet bij instaleren zijn 2 relais, 2 zekeringen ... en enkele cm's kabel van minstens 2.5mm² (ik zou voor 5.2mm gaan) die uit de (zware) relais komen naar je lampjes ... let op ... dat zijn al kanjers hoor ...
In een 964/911 betrekkelijk eenvoudig te realiseren op het eerste zicht ...
Laat ons beginnen met het uitmeten van het verlies .... en dan zullen we zien of we er voor gaan ...
Wordt vervolgd (eerstdaags)
Dirkie
|
09 jan 2004 17:11 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
okay ... testjes uitgevoerd ... ik kon nie wachten
Dit zou elke geintreseerde eens moeten uitvoeren :
Wat heb je nodig : een mulitmeter.
Wat doe je :
De + pool van de meter aan de batterij +
de - vd meter aan de + vd lamp.
Schrijf deze waarde op ... moet erges tussen de 0.3 en 2.0 liggen
Daarna:
+ voltmeter aan de massa vd lamp
- voltmeter aan - batterij
Schrijf deze waarde op ... eveneens ergens tussen de 0.3 en 2.0
Tel nu deze 2 waarde samen. Dan heb je rechtstreeks het verlies aan je lamp. Doe dit uiteraard met de motor draaiende en de verlichting AAN!!
(op dimlichten) 964/911 rijders ... opgelet met het verwijderen van de koplamp ... tricky ... lakschade is snel geleden ... neem de lamp het verst verwijderd van de batterij
Mijn resultaten:
1e meting verlies 1.13 volt
2e meting verlies 0.54 volt
Totaal verlies : 1.67 ... das om en bij de 15%
Het systeem draaid op 13.8volt - de 1.67 volt verlies = 12.13volt effectief op de lamp ...
Snel omgerekend resulteerd dit in een ong. 75% functioneerende H4 gloeier ... dusssssss ... 60 watt lamp .... idd 45 miezerige Watt'jes die overblijven ...
conclusie ... is wel de moeite om uit te proberen ...
We gaan er dus voor
Dit gaan we uitvoeren :
Benodigdheden :
2 relais
2 zware zekeringhouders met bijbehorende zekeringen uiteraard
een metertje of 3 5mm² kabel.
Ik ga deze relais inbouwen in een elektronica-doosje zodat ik netjes de aansluitingen etc kan afschermen alsook het doosje keurig kan "inbouwen" zodat je geen gedoe krijgt met kabels en allerhande toestanden. Er mag niets zichtbaar zijn van al dit
Zal de het volledige project op foto vastleggen en uiteraard hier posten
Special thanks to Eric4c voor de link ...
Greetz
Dirkie
Laatst bijgewerkt door dirkie op 09 jan 2004 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jan 2004 17:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
PS ..... heb zelf(s) geen multimeter , maar wil de "modificatie" sowieso wel hebben.
Volg het project vol spanning
Groet & dank,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
09 jan 2004 18:04 |
|
|
John
Cayenne
|
Die Dirk is helemaal leip van het een ander in z'n spiegeltje priemen, waar had ik dat meer gehoord.
Volgende toerrit allemaal zonnebrilletje opzetten, als Dirk eraan komt.
Wel weer een leuk project, we volgen het met "spanning" "watt" voor project er volgt.
|
09 jan 2004 18:56 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Ga wel trachten mijn lampjes mooi horizontaal te laten stralen ...
|
09 jan 2004 19:15 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Nouja, een klein beetje naar beneden, anders krijg je van die 996-met-xenon-effecten
Had je het nou nog laten nameten John? Want die linker (volgens mij?) koplamp van jou was ECHT de wolken aan het belichten hoor....
|
10 jan 2004 11:48 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
John toch ook met "z'n hoofd in de wolken" ..... en dat kan ik best begrijpen .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 jan 2004 12:47 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Dit is ongeveer wat je nodig hebt ...
Goede omvormer, nauwkeurige multimeter, soldeergerij, kabelschoentjes,krimpkousen,de relais uiteraard ...
En we zijn dus vertrokken ... Knutselen ....
Vandaag hoop ik al de eerste testresultaten te hebbe ... alsook de inbouw in de elektonica-behuizingen zoek ik rond te krijgen.
De eigenlijke montage zal voor volgende dagen zijn.
Ik maak ze echt in kit vorm zodat ze voor andere geintreseerde makkelijk zelf te instaleren en monteren zijn ...
Wordt vervolgd ...
Dirkie
|
10 jan 2004 16:45 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
hmmm, die dirk, die is echt handig! Wauw.... Ik heb al moeite om van die anti-inbraak strips op de deuren te zetten
|
10 jan 2004 16:50 |
|
|
John
Cayenne
|
'k heb ut gedaan met de auto 1 meter van de muur af met de Xenontjes aan en de brandkernen van beide staan exact op dezelfde hoogte, enne niet te hoog, heb het is zelf geprobeerd.
Staan zelfs lager als andere auto's (uitgetest met de auto van mijn vrouw).
Gewoon een probleem is dat je in een Porsche lager zit als in een gemiddelde auto, en Xenon is volgens een betoog ooit van een KLPD man op de TV een gevoel van...., nl dat Xenon vanwege de kleur een aantrekkings kracht heeft op het menselijk oog, en je dus automatisch erin kijkt dus een verblindingsgevoel geeft, idem met zo'n Golf sukkel die zijn mistpitjes aanheeft, het valt op dus zgn verblindend.
Bij normale verlichting denk je hee das normaal dus ik kijk niet.
Zie het alsof je langs de kant een mooie vrouw of Porsche ziet staan die valt op dus je kijkt en ook het verblindende gevoel.
Verder is het een verademing Xenon, heerlijk zicht en iedereen mietert op als ze je in de verte zien aankomen, ik hoef ook nooit maar dan ook nooit te knipperen om te passeren (doe ik nooit, behalve in La Belge het land voor de Porschisten, alwaar de rijkswacht onze vrienden zijn).
|
10 jan 2004 19:44 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Dirk,
Ik zit hier ook al een poosje over te denken
Ik moet zo-ie-zo de koplamp rubbers vervangen, en als het spul dan toch uit elkaar ligt... kan ik net zo goed meteen die 'waxine lichtjes' maar een aanpakken
Het knutselen gaat wel lukken... ben alleen niet zo'n electricien
(waarschijnlijk de reden waarom ik het zo lang heb uitgesteld)
Komt me dus wel goed uit dat you het effe voor doet
Alvast wat vragen...
Op het schemaatje zie ik 2 relais
Bij jouw 'op tafel' zie ik er vier (of zie ik dubbel)
Als ik me goed herinner zitten er in de koplamp units van de 911 geen aparte lampen voor het grootlicht, maar zitten er 4 stekker voetjes op 1 lampje (groot licht, gedimd licht, parkeer licht en aarde)
In dat geval zouden de middelste twee lampen in het schema vervallen (toch?)
Moet er op het parkeer licht ook geen relais?
Hoe zwaar moeten de zekeringen tussen de dynamo en de relais zijn?
Ik neem aan dat het het beste is om de bedrading op de koplamp los te maken en daar de nieuwe installatie tussen te zetten (dus nieuwe dikkere bedrading naar de koplampen)
gr.
Jeroen
|
10 jan 2004 19:57 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Zo zo,
De relais zijn ingebouwd in het componentendoosje. Tests gedaan met bekabeling die ongeveer de lengte zal zijn in de 964.
Stroomverlies ... 0.14Volt !!!! Geslaagd dus zou ik zeggen ...
Hier enkele foto's ter indicatie van de groote van het nieuwe officieuse Porsche onderdeel. Zo als het er naar uit ziet zal dit naar alle waarschijnlijkheid de zwakke koplamprestaties van de meeste 911'jes oplossen.
Nu wordt het ook pas de moeite om de zogenaamde witte 5000K 100watt lampjes te monteren. Met de originele bedrading haalt dit allemaal niet veel uit daar de capaciteit veeeel te beperkt is. En dit is niet alleen bij Porsche het geval ... Heb hier de Audi en Nissan aan dezelfde tests onderworpen met weliswaar een minder verlies ... maar toch ... zat nog dik boven de 1.2volt verlies
Morgen gaan we rustig bekijken hoe we de zaak best monteren
Dirkie
|
10 jan 2004 22:47 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
| | | | Jeroen914 schreef: Hey Dirk, Ik zit hier ook al een poosje over te denken Ik moet zo-ie-zo de koplamp rubbers vervangen, en als het spul dan toch uit elkaar ligt... kan ik net zo goed meteen die 'waxine lichtjes' maar een aanpakken Het knutselen gaat wel lukken... ben alleen niet zo'n electricien (waarschijnlijk de reden waarom ik het zo lang heb uitgesteld) Komt me dus wel goed uit dat you het effe voor doet Alvast wat vragen... Op het schemaatje zie ik 2 relais Bij jouw 'op tafel' zie ik er vier (of zie ik dubbel) Als ik me goed herinner zitten er in de koplamp units van de 911 geen aparte lampen voor het grootlicht, maar zitten er 4 stekker voetjes op 1 lampje (groot licht, gedimd licht, parkeer licht en aarde) In dat geval zouden de middelste twee lampen in het schema vervallen (toch?) Moet er op het parkeer licht ook geen relais? Hoe zwaar moeten de zekeringen tussen de dynamo en de relais zijn? Ik neem aan dat het het beste is om de bedrading op de koplamp los te maken en daar de nieuwe installatie tussen te zetten (dus nieuwe dikkere bedrading naar de koplampen) gr. Jeroen | | | | |
Jeroen,
wat betreft de 4 relais,
Je kanhet op 2 manieren doen, per koplamp een doosje maken ... of 1 doosje gebruiken voor de 2 koplampen. Het is zo dat de originele bedrading vd koplamp rechtstreeks op het doosje worden aangesloten. Ik moet dus even bekijken bij de montage wat het meest praktische zal zijn. Blijkt het dat het perfect met 1 doosje kan...gebruik ik de andere set relais voor de mistlampen. Na uitmeting bleken deze nog erger te lijden onder stroomverlies.
In de koplampunit van mijn 964 zitte H4'tjes met 3 aansluitpunten ... massa,dim-en grootlicht ... parkeerlicht is een appart 4watt lampje.
Ik denk niet dat er op t parkeerlicht een relais zal moeten daar dit volledig appart wordt voorzien van stroom.
De zwaarte van de zekeringen hangt af welke lampen je gaat gebruiken.
Is heel eenvoudig ... een 100watt ... gebruik 10amp ... een 60watt ... 6amp ... dan zit je altijd goed.
Het is niet het beste de bedrading los te maken van de originele koplamp ... het is een NOODZAAK ... de originele zijn flinterdun en daardoor niet geschikt ... dus idd ... eruit die handel ... deze moet je wel gebruiken om op het "doosje aan te sluiten" Ze voldoen perfect om het relais aan te sturen.
Hoe je tbeste dit praktisch doet weet ik je later te vertellen.Zal eerst duidelijk worden tijdens de eigenlijke montage.
Greetz
dirkie
|
10 jan 2004 22:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... ben zéér benieuwd naar de uiteindelijk beste oplossing ..... en ehhh ..... de tipgever krijgt toch zeker gratis montage
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 jan 2004 23:04 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
|
10 jan 2004 23:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 jan 2004 23:10 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Dirk,
Ziet er netjes uit!
Da's toch een standaard inbouw doos van de doe-het-zelf zaak?
Anyway...
Nu je het zegt... ja. Is al weer een tijdje geleden dat ik de koplampen uit elkaar had
Andere vraag... (voor de zekerheid maar even het bedradings schema er bij gepakt om verder geblunder te voorkomen )
De bedrading voor de verlichting is links en rechts gescheiden.
Zou je in dat geval toch niet 4 relais nodig hebben?
gr.
Jeroen
|
11 jan 2004 2:39 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Jeroen,
Klopt ... is een standaard componentendoosje uit de elektro-DIY zaak.
Hebbe ze in alle maten en kleuren ... deze ware 6€ ... waterdicht.
Je hebt ze goedkoper maar dan is het materiaal weer een stuk lichter en eerlijk gezegd hou ik daar nie zo van. Moet tenslotte heel wat gehobbel,temperatuursschommelingen,etc... kunnen / blijven verwerken.
Nog enkele dingen die mijn mening de aandacht verdienen:
Let ook op bij de aankoop van het relais dat je niet gaat voor het "supermarkt" model Tussen relais zitten wel degelijk verschillen qua kwaliteit. Een goed relais kost al snel 6 a 8€'s. Maar het loont ...
Wat betreft bedrading heb ik voor 4mm² gekozen, dan heb je de mogelijkheid om vlotjes 100watt'ers te monteren en aan te sturen.
Ook als ik de kabelschoentjes bevestig geeft ik ze bovenop de kneep met de tang en tipje soldeer ... zo zitten ze extra vast en ben je zeker van een 100% geleiding.
Achteraf is het ook aan te raden heel je bekabeling nog een keertje met plastic krimpkous te overisoleren ...
ook voor de gaten die je maakt in het doosje hebbe ze bij de DIY zo'n plastic "hulsjes" die je in de gaatjes kan aanbrengen zodat ook deze waterdicht worden.
en ja, Idd de bedrading is gescheiden, daarom vermelde ik daarstraks ook dat ik nog niet weet hoe ik het ga monteren. Op 1 doosje of 2, das ook de reden dat ik 4 relais heb. Maar het kan perfect op 1 schakeling met 2 relais ... dan "hangen" natuurlijk je andere draadjes van de originele verlichting te nixen. Op zich is dat geen probleem daar de relais slechts zeer weinig stroom nodig heeft om te functioneren en de nieuwe bedrading ruimschoots de stroomvoorziening aankan.
Sluit je het op de 2 aan ... heb je wel weer een extra veiligheidje dat je circuits mooi gescheiden blijven en de originele zekeringen er niet voor nix zitten. Let wel ... deze moet je nu gaan verlagen in amperage ... anders heeft het geen zin natuurlijk.
Kan jullie ook al meegeven dit gehele project om en bij de 60 a 70€ kost als je alle benodigde materialen moet aanschaffen(relais, kabelschoentjes,krimpkousen,zekeringen + houders, bedrading,inbouwdoosjes ...)
We hebben het dan wel over het dubbele circuit met 4 relais ...
En reken op een uurtje of 2 a 3 (naargelang hoe handig je bent) om alles netjes en correct in mekaar te monteren. Exclusief de montage in de P uiteraard ... daarover later meer ...
Dirkie
|
11 jan 2004 4:34 |
|
|
horn
PF #57
|
Goedemorgen directeur/oprichter van in- en ombouwcenter Dirkie,
Behalve dat je hier gewoon je dagtaak van moet gaan maken (ziet er erg profi uit) moet je maar vast een prijslijssie gaan fabriceren voor technisch minder onderlegde forumgenoten...
Dagje Belgie - 964 inleveren - leen 964 (zilvergrijs) mee - lekker shoppen in Antwerpen - lekker hapje doen aan de kade - 964 met o.a. veel licht en cuprohr ophalen en weer naar Nederland sturen.
Daar kan je dagtripjes van maken en ermee adverteren...
Maar zonder gekheid; ik vind al deze zaken interessant om te lezen, maar daar mijn gereedschapskist bestaat uit slechts een 24-delig zwitsers zakmes en ik geen McGyver ben, begin ik er maar niet aan. Als je nou ooit tijd over hebt, rij ik graag een keer heen en weer naar Belgie om ook wat meer licht aan de voorkant te krijgen.
Als je dat een keer wilt doen, roep maar een aantal euri.... /
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jan 2004 9:42 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Horn,
Tja er mn dagtaak van maken ... vrees dan dat er toch nog een heleoel water door de Antwerpse Schelde zal moeten vloeien hoor ...
Met dat zwitserse zakmes van jou kom je al een heel einde hoor ...
Eerlijk gezegd overvalt het mij een beetje dat ik een aantal reacties krijg ivm mensen die intresse hebbe om de betreffende projecten ook in hun Porsche te wille ... Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier mijn broodwinning van te maken ... maar als er mensen zijn die het echt willen kunnen we altijd wel eens praten ...
Maar in de eerste plaats ga ik dit project zo goed mogelijk proberen af te ronden en zorgen dat de "ombouw" zo efficient mogelijk kan gebeuren alvorens ik aan andere Porsches ga beginnen...
Dirkie
|
11 jan 2004 14:00 |
|
|
horn
PF #57
|
Toch ligt het voor de hand hoor....
Stel, je rijdt een 964, je hebt dus het probleem van weinig licht voor je auto. Dan kan je Xenon (laten) installeren voor een hoop euri, je kan Philips Vision Plus lampen monteren voor minder euri met een redelijk resultaat ofwel je ziet iemand met meer gereedschap dan het beroemde zwitserse zakmes met een - voor hem - heel simpel verhaal je vertellen dat je 100W lampen in je 964 kan hebben, zodat je ook verder dan 5 meter voor je uit kan kijken -> conclusie simpel. Dat wil ik ook...
Kijk maar of het bij jou allemaal goed werkt en of je een planning gaat maken voor Dirkie's in- en ombouwcenter. Wil ik je eerste klant voor de lichtjes in de duisternis wel zijn (ook zonder zilvergrijze 964 leenauto )
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jan 2004 14:42 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Daar benje al te laat voor ... voor de 1ste "klant" ... een 964'er uit Veghel was u voor ...
enne de 100watt'ers ... maakt nie veel uit hoor met de originele bedrading ... kan amper 55 Watt'ers aan ...
Dirkie
|
11 jan 2004 14:51 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Maar als je "jouw" relaisschakeling ertussen zet toch wel? Of begreep ik het verhaal dan verkeerd?
|
11 jan 2004 16:21 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Neej neej ... met de nieuwe bedrading is dat mogelijk zonder problemen ... 200 watt'ers ook als je ze ooit moest vinden ...
Dirkie
|
11 jan 2004 19:24 |
|
|
horn
PF #57
|
Ja hehehe, dat bedoel ik natuurlijk ook. Ik lees uit je verhaal ook dat het nu geen zin om nu 100 watters erin te proppen. Dus totdat je commercieel gaat blijf ik mezelf 's nachts wel bijlichten met een Maglite...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jan 2004 19:47 |
|
|