| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Koppeling + Versnellingsbakolie 993
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=36857
Pagina 1 van 1

Auteur:  Thefrits [ 26 dec 2012 11:16 ]
Berichttitel:  Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Tijdens de keuring bij aankoop kwam naar boven dat er een geringe lekkage was bij de ingaande as van het
schakelmechanisme [zie foto in album, krijg niet geplaatst :scratch: ].
Ik laat dit binnenkort onderzoeken, maar wil ook tevens de olie vervangen.
Bij koude motor gaat het schakelen van de 1 naar 2 en van de 2 naar 3 wat moeilijker dan de rest.
Indien bakolie warm is ==> is probleem voor 95% weg....
Koppeling is bij 167.000 vervangen, en teller staat nu op 182.000
Nu lees ik verschillende verhalen en problemen bij wisselen van de olie [synthetisch of niet]
Welke kan ik beste gebruiken ?

Auteur:  Olaf [ 26 dec 2012 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Thefrits schreef:
[zie foto in album, krijg niet geplaatst :scratch: ]


Welk album :?:

Als het een album op dit forum is:

  • Nummer van de foto nemen
  • tussen [album]en[/album] plaatsen

:salut:

Auteur:  Thefrits [ 26 dec 2012 12:11 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Oeps...had de ALBUM button gebruikt ipv IMG

:cheers:
Thanx Olaf !


Dit had ik trouwens gelezen:
http://p-car.com/diy/transmissionfluid/

Important fluid information update May, 2000

As the winter months came the Mobil 1 transmission fluid developed a hard shifting problem in my transmission. This problem only occurs when the car is cold and the outside temperature is around 35-45 degrees. During the warm up period I had a terrible time shifting into 1st gear and felt a big bump when shifting to 2nd gear. But if I double clutch it before shifting to 2nd gear the bump feeling is eliminated. So the conclusion was that the Mobil 1 fluids were too thick and when it was cold it was not flowing off the syncros fast enough for the sycros to do its work. But as the transmission warmed up the hard shifting problem went away. After talking with several Porsche technicians I was told to switch back to good old Dino fluids to see if the situation would improve. So I drained the fluids out and poured in some Valvoline Dino (fossil) 75W90 gear oil and it did help improve the hard shifting issue when the car was cold, but once warmed up it seems to require more effort for me to shift through all the gears just like before I switched over to Mobil 1 synthetic oil. I was not satisfied with the result and after talking with someone from "Red line oil" who owns a 993 C4S and had good luck using a mixture of 3 quart 75w90 and 1 quart 75w80 red line synthetic fluids I too tried this combination. It did solve some of the problem, but again it is still not as perfect as before when it is cold. I then recently switched to Swepco 201 gear oil, it is also a 75w90 spec. transmission fluid, but not synthetic. The Swepco 201s was the thickest of them all, and it made the transmission feel very different. Almost like a buffer kind of feeling. I am still having trouble shifting to 1st gear when the transmission is cold, unless I get the car to a complete stop for several seconds I will have trouble put the car in first gear. But if I shift slowly to 2nd gear when it is cold I can give enough time for the syncros to work and eliminate the grinding sound. So this is what I am sticking to for now, will see what happens.

Auteur:  molen934 [ 26 dec 2012 12:24 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Thefrits schreef:
Tijdens de keuring bij aankoop kwam naar boven dat er een geringe lekkage was bij de ingaande as van het
schakelmechanisme [zie foto in album, krijg niet geplaatst :scratch: ].
Ik laat dit binnenkort onderzoeken, maar wil ook tevens de olie vervangen.
Bij koude motor gaat het schakelen van de 1 naar 2 en van de 2 naar 3 wat moeilijker dan de rest.
Indien bakolie warm is ==> is probleem voor 95% weg....
Koppeling is bij 167.000 vervangen, en teller staat nu op 182.000
Nu lees ik verschillende verhalen en problemen bij wisselen van de olie [synthetisch of niet]
Welke kan ik beste gebruiken ?


Gebruik vanaf het begin zo'n 8 jaar terug full synthetische olie, schakelen moet héél soepel gaan.
Als hij echt koud is misschien iets stugger maar dat is na 500 m weg.
Dat druppie lijkt me niet onoverkomelijk en zit daar niet een keeringtje dat aan de buitenzijde is te vernieuwen :?:
Mijn koppeling is ook c.a. 15.000 km terug geheel vernieuwd en kan je met je "pink" induwen.

Suc6

Auteur:  arjan [ 26 dec 2012 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Heb voor de winter mijn bakolie laten verversen bij specialist, terug shakelen naar 2 ging ook niet altijd even lekker. (1995 C4)

ff de factuur erbij gehaald;
Mobilube SHC 75W-90 993-nu
+Gear fluid Supplement.
:salut: :wink:

Auteur:  Thefrits [ 26 dec 2012 14:06 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Beste Molen: Keerringetje zou idd goed kunnen. Ik moet eigenlijk hier een brug thuis hebben :mrgreen:
Zal nakijken/navragen.
Heb jij ook dan 75w90 olie ?
Arjan: Thanx voor opzoeken + tip voor supplement :cheers:

Auteur:  ATanis [ 26 dec 2012 14:18 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

In mijn 993 zit Swepco olie in de bak. Bak schakelt hier super mee. Er zit nu Swepco 201 in, dit is geen multi-grade olie, auto komt uit Californië, daar is dat goed. Voor hier is de multi-grade variant Swepco 210 beter geschikt. Verkrijgbaar bij oa Renntech en Stratson.
Succes.

Auteur:  Thefrits [ 27 dec 2012 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Thanx ! :thumleft:

Auteur:  Paul II [ 27 dec 2012 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Synthetisch of semi-synth. is niet van toepassing op versnellingsbakolie!
Dat betreft motorolie ...

Schakelen zal niet soepeler gaan na verwisselen van olie, gaat om andere zaken: versleten deeltjes in schakelmechanisme of in de bak en/of afstelling.
Raadpleeg een goede specialist.

Auteur:  Thefrits [ 16 jan 2013 22:24 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Vandaag zijn de kleine defecten van mijn 993 verholpen, alsmede gekeken naar de lekkage van de as bij de versnellingsbak.
Hans je had gelijk :wink:
Is inderdaad de keerring welke vervangen moet worden.

Afbeelding

Ik neem aan dat dit vrij eenvoudig te doen is ? En niet de bak er onderuit moet ?

Auteur:  964hans [ 17 jan 2013 0:15 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Ik gebruik MOBILUBE PTX 75W-90 in 993 C4 zowel in wisselbak als voor diff.
Schakelt altijd goed, bij koud weer iets zwaarder gedurende de eerste paar minuten.

Auteur:  ATanis [ 17 jan 2013 9:49 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Frits,
Hier een DIY;
http://www.jackals-forge.com/lotus/993/993_gss.html

combineren met oliewissel, scheelt een hoop geknoei.

Succes

Auteur:  Thefrits [ 17 jan 2013 10:10 ]
Berichttitel:  Re: Koppeling + Versnellingsbakolie 993

Adriaan, thanks !
En was idd al van plan om ook de olie te wisselen. Deze was erg zwart...
Ik ga Swepco 201 nemen. Ze zeggen dat 210 te dik is...

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/