Auteur |
Bericht |
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Achterspoiler 964
Hoi, wie kan me bij het volgende helpen. Mijn achterspoiler kan ik manueel niet meer bedienen. Wel reageert de spoiler normaal op snelheid, bij 80 kmh eruit en bij minder dan 15 kmh klapt de spoiler weer in. Nu is een rubber losgeschoten en tussen de spoiler en motorkap klemgeraakt. Om erbij te kunnen moet ik de spoiler uitgeklapt zien te krijgen. Wie weet hoe ik de spoiler handmatig uit kan klappen zonder manuele bediening. Alvast bedankt voor de reaties.
Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
26 maart 2005 14:11 |
|
|
horn
PF #57
|
Hier en hier meer.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 maart 2005 15:00 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Achterspoiler 964
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 maart 2005 15:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Kan je er van onder niet bij als je je klep openzet?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 maart 2005 18:23 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Re: Achterspoiler 964
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
26 maart 2005 19:47 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
koevoet
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
26 maart 2005 20:03 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Martino, heb je misschien een carkit ingebouwd waarbij er per ongeluk een draad los geraakt kan zijn van de schakelaar in je tunnelconsole?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 maart 2005 22:59 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Hier heb je misschien iets aan.
Het electrische schema van de rear spoiler
grtz
Peter
|
26 maart 2005 23:16 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Raar .... moet hem haast wel in de schakelaar zitte ... of in een connectie ...
Je kan mss es proberen +80 te rijden zodat de spoiler eruit komt ... en dan net voor de 15km/u de motor afzette ... ik denk dat ie dan wel blijft openstaan. Let wel ff op waar je dit doet uiteraard
Dirk
|
26 maart 2005 23:26 |
|
|
horn
PF #57
|
Overigens gaat de mijne niet meteen bij 15 km/u weer in. Ik merk vaak dat hij pas als je stilstaat voor het stoplicht weer inklapt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 maart 2005 7:14 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Of navigatiesysteem Bij mij gelukkig ook zonder verkeerslicht.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 maart 2005 9:42 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Ik wil eigenlijk da ding later omhoog hebbe ... bij 120 ofsow ...
Niet zo eenvoudig denk ik ......
|
27 maart 2005 11:18 |
|
|
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Achetrspoiler 964
Wauw, wat een reactie's. Het is inderdaad raar. Ik heb onlangs een nieuw alarmsysteem in laten bouwen. Wellicht dat de monteur een fout heeft gemaakt. Ik kan er wel van onder bij maar dan moet ik eigenlijk de hele klep demonteren en ik zocht eigenlijk een oplossing zoals bij een defect schuifdak. Dan heb je ook de mogelijkheid met een slinger het dak te openen of te sluiten. Ik denk in ieder geval dat het met het de bedrading van manuele bediening niet goed zit. Vervelend dat het nu net in het paasweekeinde moet gebeuren want ik kan nergens langs en zal tot dinsdag moeten wachten.
Peter, bedankt voor het elektrische schema. Daar kan ik wel iets mee.
Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties en als het probleem verholpen is dan laat ik het jullie weten. Wellicht dat we er allemaal iets aan hebben.
Groet Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
27 maart 2005 11:21 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Het paneeltje waar de schakelaar(s) in zit(ten), in de tunnelconsole dus, is er rechtstandig (voorzichtig) uit te trekken.
De ruimte hieronder wordt vaak gebruikt voor het kastje ten behoeve van de interieurdetectie (alarm dus), de kans is dus aanwezig dat bij het monteren van het alarm, er een draad losgeraakt is van de schakelaar.
Dit is dus zeer eenvoudig te controleren door het paneeltje even te demonteren.
Je kunt wanneer alle draden gewoon aangesloten zijn even met een spanningszoeker controleren of er zoiezo wel spanning op staat en bij bediening van de schakelaar er ook spanning op het andere pootje van de schakelaar ontstaat.
Naar de schakelaar toe wel spanning en er van af (tijdens bediening) geen spanning? -> schakelaar stuk.
Succes!
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
27 maart 2005 12:55 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Ik had ook een probleem met de Achter Spoiler.
Dit heb ik zopas kunnen oplossen door even de bedrading goed te bekijken.
Het probleem was bij mij dat bij het draaien aan de knop een relais hoorde tikken, maar de spoiler werkte niet.
Dit was mijn procedure.
Stap 1 : Zoek het bakje ( zie foto hieronder ). Je kan het vinden bij het voeteinde aan de passagierskant.
Stap 2 : Maak het bakje los. Het zit vast met 1 vijsje
Stap 3 : Maak de connector los. (pas op dat je geen lipjes afbreekt)
Stap 4 : Deze stap moet je voorzichtig uitvoeren !!! Test de spoiler door op pin 3 en 4 een 12 volt accuspanning te steken. Het uitkomen en ingaan van de spoiler wordt bepaald door respectievelijk de + en de - te wisselen. Doe dit heel kortstondig, enkel om te horen of de motor + kabels tot aan de spoiler nog goed zijn. Heel korstondig omdat je hierbij de eindcontacten achteraan bij de spoiler mechanica niet gebruikt. Deze contacten zorgen ervoor dat de motor stop met draaien als de spoiler volledig in of uit is. Bij mij kwam de spoiler uit. Indien de spoiler nier reageert, moet je kijken naar het mechanische gedeelte van de spoiler. De oorzaak zal dan waarschijnlijk niet de sturing zijn.
Stap 4 : Doe het kastje open (4 lipjes voorzichtig opliften)
Stap 5 : Doe de connector terug op het kastje
Stap 6 : Op de foto van het printplaatje kan je 2 relais vinden. 1 relais dient op de spoiler uit te laten komen, de andere om de spoiler naar binnen te laten komen. Druk nu heel voorzichtig op de "UIT" relais om de spoiler uit te laten komen of druk op de "IN" relais om de spoiler naar binnen te laten komen. Hier had ik een probleem. Er waren een paar lossen contactjes in het doosje. Op de foto's heb ik de contacten aangewezen met witte pijlen. Als je handig bent kan je de contactjes zelf herstellen met een fijn soldeerboutje en wat nieuw soldeertin.
Stap 7 : Maak alles terug vast en controleer de werking.
Hopelijk heb je er iets aan
Peter
|
27 maart 2005 21:19 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
kijk
een L O i cursus is er niks bij
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
27 maart 2005 22:40 |
|
|
testdriver
911
|
Je kan hem manueel openen door de kabel achteraan in de klep, tussen het motortje en de tandwielen aan het spoilertje, los te trekken en met een tang of zelfs met een boormachine (schroefmachine) de kabel te laten draaien, als je dan de goede kant uit draait gaat het spoilertje zonder problemen open...
|
28 maart 2005 1:34 |
|
|
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Hoi Peter, bij mij klikt er niets. Ik ga vandaag jouw stappenplan wel doorlopen, echt fantastische beschrijving. Kom ik er niet uit dan probeer ik het voorstel van testdriver maar ben wel een beetje huiverig voor het lostrekken van het kabeltje.
In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb vandaag weer wat te doen.
Groet Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
28 maart 2005 11:08 |
|
|
testdriver
911
|
Je moet geen schrik hebben om het kabeltje los te trekken, je trekt eerst het rubber hulsje wat naar achter en de kabel zit er gewoon in zoals een oude kilometerkabel, je trekt die gewoon er uit. Is echt de snelste en simpelste manier om die spoiler in geval van nood open te krijgen...
Bij een 993 is dit net hetzelfde...
Om de spoiler omhoog te krijgen gebruik je best tang of schroefmachine, naar beneden kan je hem gewoon draaien met de hand...
|
28 maart 2005 12:19 |
|
|
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Thanks Testdriver, ik ben er nu minder huiverig voor. Spoiler moet gewoon open.
Groet Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
28 maart 2005 12:34 |
|
|
testdriver
911
|
Ah dan is het goed...
Je laat hier maar weten of het zo gelukt is he
|
28 maart 2005 12:45 |
|
|
KARL 964C4
964C4 1990Mechelen - België
|
Martino,
Ben reeds meer dan een jaar naar de problemen met de achterspoilers op diverse forums aan het volgen.
Is het bij U in orde gekomen?
Het probleem dat ik heb, ben ik nog niet op de forums tegen gekomen. Mijn spoiler werkt volledig zoals het moet, open bij de juiste snelheden, sluiten bij de juiste snelheden, wat wil je nog meer!
Wat is dan mijn probleem zal je vragen;
wel het alarmlampje en het uitroepteken blijven nu continue branden. Tot voorkort gingen deze lampen sporadisch aan en uit (zowel bij ingetrokken, als openstaande spoiler).
Ik heb reeds de verschillende pluggen in het motor compartiment gecontroleerd en gereinigd; de microswitches zijn gecontroleerd; ik het de contactpunten op de print gehersoldeert en heb nog steeds hetzelfde symptoom.
Als er iemand nog een idee mocht hebben ivm dit, hoor ik het graag.
Groeten,
_________________________________________ KARL 964C4
|
02 apr 2005 13:45 |
|
|
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Karl, ik ben er net mee klaar en neen, het probleem is nog niet verholpen. Mijn auto wordt gelukkig onder handen genomen over twee weken. Wel heb ik handmatig (en met schroevedraaier) de spoiler kunnen openen en het rubber weer goed kunnen bevestigen.
Testdriver nog bedankt Het is gelukt!!!
Wat wel raar is dat het controlelampje bij U blijft branden terwijl snelheidsafhankelijke bediening wel goed functioneert. Normaliter dooft het lampje wanneer de snelheid van 7 kmh wordt overschreden en de computer geen mankement heeft waargenomen. Het zou kunnen duiden op een elektronisch probleem. Ook onthoudt de computer mankementen en als er niet wordt gereset kan die foutmelding ondanks dat het probleem verholpen is wel aanhouden.
Succes en groet Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
03 apr 2005 16:53 |
|
|