Auteur |
Bericht |
Ticcie
964 C2
|
achterspoiler 964
Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn achterspoiler van mn 964. Ik heb al eea doorgelezen, maar kom nog niet veel verder. Hij komt niet altijd meer omhoog, maar werkt af en toe nog wel met de handmatige knop. Ik vermoedde dus sterk een electronisch probleem. Eerst maar even bij de spoiler zelf gekeken en dat ziet er allemaal ok uit. Motor en mechanisme maken ook geen rare geluiden. Microswitches doorgemeten en die doen t allebei ook prima.
Nu gekeken naar t stuurapparaat (bij mij onder t dashboard passagierszijde,): daar zie ik iig een probleem. Ik heb de behuizing er even afgehaald en dan zie en hoor je de beide spoeltjes/schakelaars beter hun werk doen: blijkt dat de 'naar beneden' schakelaar' bijna altijd contact maakt zodra je t contact aanzet en dus gaat de spoiler niet omhoog. Soms kun je de auto starten en maken beide schakelaars geen contact, maar zodra ik de spoiler 1 keer omhoog heb gedaan is het weer mis en blijft de 'naar beneden' schakelaar aan.
Zou t een overleden stuurapparaat zijn? Kan ik dat nog verder testen?? Of zou er nog een andere mogelijkheid zijn? Wat zou nog een puls kunnen geven waardoor de 'naar beneden' schakelaar steeds aan staat?
Hoop op goede ideeen, want zag dat een regelapparaat nieuw honderden euros kost....
|
29 maart 2013 15:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: achterspoiler 964
Gewoon het volgende middel in je tank gooien en het spoilertje werkt weer naar behoren. klik
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
29 maart 2013 16:11 |
|
|
Beavers
718 Spyder '21 Gentian Blue
Ex 987 Boxster Spyder '11 Black
Audi TT 3.2 Roadster '05 SprintBlue
Audi Etron 55 Quattro Navarra Blue
|
Re: achterspoiler 964
_________________________________________ -718 Spyder -Ex 987 Porsche Boxster Spyder -Audi TT '04 3.2 V6 Quattro -Audi Etron 55 Quattro Navarra blue
|
29 maart 2013 16:23 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: achterspoiler 964
Wat ook mogelijk is dat je elders in het systeem sluiting heb.
Als je de motorkap opent, heb je rechts bij het scharnier de kabelboom lopen van de spoiler. Die gaat naar een grote ronder stekker rechts achterin. Je kunt hem haast niet zien, maar als je het luchtfilter weghaalt heb je meer ruimte en zicht.
Die stekker heb ik eens totaal verrot gezien van het vocht bij een 964. Dat gaf ook 'allerlei vreemd gedrag' van de spoiler, je zou het even kunnen checken.
Andere module kost je minimaal € 200 of je moet veel geluk hebben op ebay.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
29 maart 2013 17:18 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
'T stuurapparaat kan wel wat hebben, maar de bedrading er naar toe is wat gevoeliger. Controleer even of (als je wat aan de draden rommelt) de spoiler het wel doet. De bedrading kan wat uitgedroogd zijn (kabelbreukje) door ouderdom en als je net als ik een MK1 964 hebt met een "open" dashboard dan kan de bijrijder er makkelijk tegen aan komen met de schoenen. Je kan ook nog even het relais onder de bijrijdersstoel controleren. Zie onderstaande foto bij rode pijlen
|
29 maart 2013 17:30 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
ik zal eens kijken / meten naar de bedrading en die stekker morgen. Vlgs mij heb ik niet zo'n relais als jij aangeeft Willem, dat zat bij de eerste 964's, als een soort dubbele zekerheid, als ik eea goed heb gelezen.
|
30 maart 2013 0:04 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
@Ticcie, van welk bouwjaar is jouw 964 Het klopt dat er in de loop van de (productie) jaren wat wijzigingen aan het systeem zijn geweest. Als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dat de spoiler het niet/wel doet in zowel automatische stand als handmatig met de knop op het middenconsole Daarom verdenk ik in 1e instantie de bedrading naar de control unit onder het dashboard. Na veel zoeken kwam dit bij mij eruit als probleem. Ik heb toen de kabelboom een 30 Cm opengehaald, 20 Cm er vanaf geknipt en nieuwe bedrading er tussen gesoldeerd en de stekker er weer aan gesoldeerd. Daarna was het bij mij opgelost en de spoiler functioneert al weer ruim een jaar probleemloos.
|
30 maart 2013 10:53 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
Die van mij is van 1992, waar de control unit is verhuisd naar onder t dashboardkastje en de dubbele veiligheid dmv dat relais er niet meer is.
De spoiler is wel redelijk consequent in hoe ie beweegt: geen beweging op contact, 1 keer naar boven als ie is gestart en soms ook weer naar beneden, soms doet ie dat ook pas als je de motor weer uitschakelt. Op snelheid heb ik nog niet goed gecontroleerd wat ie precies doet, maar daar begon t mee dmv lampje.
Je moet de knop trouwens blijven vasthouden bij het openen van de spoiler, anders stopt ie gewoon halverwege, is dat normaal?
Ik heb al even wat gerommeld met de bedrading, maar daar werd het niet beter / anders van. Straks maar es wat meten. Heb je toevallig een schema?
|
30 maart 2013 11:39 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Ik heb je al een mailtje gestuurd, dan is het bestand beter leesbaar denk ik. Je moet de knop idd vasthouden dat is normaal
|
30 maart 2013 12:09 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: achterspoiler 964
|
30 maart 2013 14:46 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Gewoon de streepjes op de tekening volgen Ewout Jij zal vast een eigenschap hebben die ik niet heb
|
30 maart 2013 15:10 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
bah.... een paar uur zoeken heeft niks opgeleverd met doormeten: * de microswitches zijn ok * de stekker achter/naast t luchtfilter is ok * de gehele bekabeling vanaf de microswitch t/m de stekker van t regelapparaat is ok (ook met wat schudden en knijpen geen kabelbreuk oid te vinden) * de handmatige knop bij de versn.knop leek de boosdoener: toen ik die had gedemonteerd deed ie t 2 keer ipv de normale 1 keer, maar helaas...... daarna gewoon weer max 1 keer na t contact omdraaien en ook die kabelboom lijkt ok * + ri regelapparaat vanaf zekering 37 is ok * massa ri regelapparaat is ok
Willem, je schema heeft wel enorm geholpen bij t storingzoeken.
hmmmmm...... frustrerend.....
Nog een stukje gereden en de spoiler komt niet omhoog bij 80km/h. Maar dat is wel logisch, want de electroschakelaar in t regelapparaat die m naar beneden haalt, maakt constant contact (ipv dat deze alleen aan zou gaan als je m bedient)
Nu zijn er nog maar weinig mogelijkheden die ik me kan bedenken: t snelheidssignaal vanaf de meter lijkt me niet een verdachte, dan zou t regelapparaat niet de electro schakelaars activeren zonder dat de auto loopt/beweegt. Dan zijn er nog 2 aanvoerdraden, maar die kan ik op t schema niet terugvinden, want staan op een andere bladzijde. Geen idee wat die doen? Ik heb nu dus gevonden en gecontroleerd qua aansluitingen op t regelapparaat: plus min spoiler neer spoiler op motoraansturing 1 motoraansturing 2 handschakelaar snelheidssignaal (niet gecheckt) weet niet 1 weet niet 2
Ik vermoed zo langzamerhand toch dat t regelapparaat is overleden, ook omdat de electroschakelaars op t regelapparaat niet geheel consequent reageren en een bepaald 'geel dingetje' op t regelapparaat snel erg warm wordt.
Nog andere ideeen? Niet helemaal t goede forum voor veel technische hulp geloof ik (hiervoor Volvo en dan zijn er veel klussers met veel technische kennis), maar tips zoals die van Willem en De Fiscalist zijn meer dan welkom.
Ik heb een collega met een 993, ga es vragen of ik zijn regelapparaatje es mag lenen. Als ie t dan wel doet, dan is het iig de moeite van de euro's waard.
|
31 maart 2013 21:07 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Peter, nog even terug naar af Welke kleur draden hebben "weet niet 1" en "weet niet 2" ? Als je (met contact aan) de spoiler handmatig bediend, (uit en in) doet ie het dan wel goed
|
31 maart 2013 23:31 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
't is Paul, maar naar Peter luister ik ook vaak (da's mn vader en als je maar genoeg ooms, tantes, opa' s, oma' s etc hebt, dan wen je er vanzelf aan).
Ik kan er eigenlijk drie niet plaatsen, waarvan er eentje iig het snelheidssignaal is. Volgens jouw schema: nr 12: wit/rood (te vinden op electr.schema op G56, maar die staat dus niet op deze pagina) nr 8: groen, (te vinden op F57, niet op deze pagina) nr 7: oranje (te vinden op J25, niet op deze pagina) Alle drie geen idee wat ze doen.....
Vwb de handmatige knop: die doet t, maar hij reageert meestal maar 1 keer na het aanzetten van het contact. Daarna klikt de electroschakelaar 'naar beneden' van het regelapparaat meestal aan en doet ook de handschakelaar het niet meer.
Morgen familiebezoek in Friesland en daar moeten we SNEL heen natuurlijk, dus de spoiler nu op ' aan' gezet en de zekering en regelapparaat er voorlopig maar uitgehaald.
|
01 apr 2013 0:14 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: achterspoiler 964
De 911 heeft op div plekken hetzelfde type relais dat nog wel eens problemen wil geven.
Het DME relais is berucht; daar zitten 2 relais in de behuizing. In de besturing van electrische cabrio kap zitten dezelfde typen relais die ook nogal eens gaan haperen. Zou me niet verbazen als in de spoiler regeling dezelfde relais zitten. Als de spoiler met de handbediening niet wil, geef dan eens een tik op de regelunit: als hij dan wel gaat, dan is het geheid een relais was mechanisch hapert of waarvan de soldeeraansluitingen haarscheurtjes hebben gekregen. In dat geval moet een handige harry het relais in de stuurunit wel kunnen vervangen door een andere.
Ik heb alle relais is de stuur eenheid van mn cabriodak zelf vervangen, zat er ook een in die af en toe haperde - werd steeds erger.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 apr 2013 2:04 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
OK Paul (Sorry) De handmatige knop zou het hele automatische gedeelte moeten "overrulen" Ik verdenk dan toch de microswitch voor neer of het relais voor neer (in de regelkast) Nr 12 wit/rood is het snelheidssignaal Nr 8 groen gaat naar je spoilerlampje op het dashboard Nr 7 Oranje is een commando 12V draad. Als je ze wilt hebben dan moet ik de andere 2 bladen even scannen voor je.
|
01 apr 2013 10:51 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
Bedankt voor de andere 3 draden. Commando draad is denk ik een geschakelde plus? En de andere 2 zijn mi niet de probleemveroorzakers.
Dan is het inderdaad iets die de relais in het regelapparaat activeert: of de microswitches zelf, of een soort sluiting in t regelapparaat zelf oid. Maar beide relais (op en neer) doen allebei wel eens gek, dus dan zouden ook beide microswitches niet in orde moeten zijn.
Helaas begint t werkende leven morgen weer, maar wellicht dat ik nog een door meet avondje inlas deze week.
Bedankt voor t scan aanbod overigens, maar ik geloof dat ik voorlopig voldoende weet van de overige 3 draden.
En lindemans, ook bednakt voor de tips. Ik zal t regelappraat eens goed bekijken onder een goed vergrootglas om op haarscheurtjes te controleren.
|
01 apr 2013 22:19 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Sorry, commando draad is idd geschakelde plus.
Als je het regelapparaat open hebt check dan even de soldeerpunten en een flinke spuit met contactreiniger kan misschien ook nog wel helpen
|
02 apr 2013 19:38 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
Nog een tijdje geprutst en uiteindelijk was mijn conclusie dat het toch t regelapparaat moest zijn. Eentje geleend uit een 993 van een collega en yes, alles werkte naar behoren.
Onder een goed vergrootglas alle solderingen van het regelapparaat dan maar goed bekeken, maar dat zag er ok uit. Nog wat verder gezocht op internet en er bestaat een kans dat er een paar transistors zijn doorgebrand in t regelapparaat.....
Toen maar besloten een nwe te kopen: 2ehands zijn ze zo'n E200, nieuw bij de dealer E350 in de btw (en met inruil van het oude apparaat).
En gelukkig: hij werkt weer als nieuw!
Meteen 2 nieuwe dempertjes voor de motorklep meegenomen en gemonteerd, scheelt ook weer een boel ergernis en pijn in m'n kop : -)
|
28 apr 2013 0:51 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Mooi dat het opgelost is Waar heb je de gebruikte regelunit vandaan gehaald, of heb je een nieuwe gemonteerd
|
28 apr 2013 6:44 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
Ben voor een nieuwe gegaan. Kreeg nog een beetje korting en dat was me het risico van een 2ehands niet waard. De nieuwe uiteraard wel even open gemaakt en daar zie je een stuk minder transistors, nieuw soort relais en overall stuk minder elektronica. Hoop dat dit ook een kleinere kans op storing geeft.
|
28 apr 2013 11:24 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: achterspoiler 964
dapper als je net 350 eurootjes hebt stuk geslagen op dat ding. Ik had hem gemonteerd (in mijn geval: laten monteren ) en mijn zegeningen geteld...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 apr 2013 13:10 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: achterspoiler 964
Ik heb een rare afwijking. Als ik als kind een horloge kreeg, maakte ik m eerst open om te kijken hoe ie er van binnen uitzag! Is altijd wel leerzaam en in dit geval was t openmaken makkelijker dan het openen van een horloge.
|
28 apr 2013 14:03 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: achterspoiler 964
Is geen rare afwijking, komt vaker voor (hier dus ook)
|
28 apr 2013 15:08 |
|
|