| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

warmte huishouding 964
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=38367
Pagina 1 van 2

Auteur:  klaas964 [ 31 mei 2013 8:18 ]
Berichttitel:  warmte huishouding 964

Zoals zo vaak komt een probleempje niet alleen. Recentelijk een servootje van de kachel vervangen en dacht dat alles nu OK was met de warmteontwikkeling aan de bijrijderszijde. Daarvoor reeds de kachelslang van de dorpel naar het dashboard vervangen. Bij een lange rit waarbij de warmteregelknop helemaal naar links staat en de ventilator uit wordt het nog steeds ondraaglijk heet rechts.

Ik ben aan het uitvogelen hoe een en ander werkt en heb een paar vragen:
Wordt de blowermotor achter geregeld door aansturing vanuit het dashboard?
Wordt warmte door beide dorpels of alleen rechts naar voor geleid?
Zit er achter één blowermotor?


verdere symptomen:
De lucht uit alle dashboardroosters was warmer dan de buitenlucht.
Rechts was er geen verschil in uitstroom uit de dashboardroosters met ventilator uit of op volle snelheid.
Je voelt nergens een warme luchtstroom in de bijrijdersruimte. het wordt gewoon HEET.

Graag julllie ervaringen en tips. Heb de auto omgeruild en heb met een andere auto de vakantie voortgezet maar wil 't graag fixen vóór Goodwood, midden juli.

Groet, Klaas

Auteur:  klaas964 [ 31 mei 2013 9:04 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Dit helpt. Met dank aan het wereldwijde web.

Eerst maar eens kijken of de slang rechts wel goed is aangebracht. Vervolgens, mocht dit geen soelaas bieden de werking van de klep achterin die de warme lucht naar voor laat gaan controleren op juist functioneren. Nog meer tips?

Ik stuur je graag de PDF waar onderstaand uit gecopieerd is alsmede het Porche HVAC manual....

The Porsche 964/993 Heating & Ventilating System
Compared to previous incarnations of the 911, the 964 of 1989 introduced a level of
complexity previously unheard of – particularly in the area of heating and ventilating.
The system is often at the root of problems on older cars and can be readily misunderstood
with fault diagnosis being difficult. Problems such as fans not running, no heat – or heat in
the wrong place, hot when it should be cold, cold when it should be hot etc. etc. can all be
difficult to identify, often because of the inter-dependence of some parts of the system on
other functions. The considerable amount of electronics employed makes diagnosis complex
and often leads to conclusions being wrong.
The hub of the whole system lies in the Climate Control Unit (CCU) which sits in the DIN slot
in the dash. There are no less that 8 variations of the CCU (for LHD/RHD, a/c or non-a/c, up
to 1990 or beyond) – none of which are currently available as new parts from Porsche.
Replacements are 993 parts which require some small modifications to function properly in a
964.
The CCU relies on a number of sensors in the car in order to control a selection of fans and
servo motors to result in the driver’s required environment.
The diagram below shows the major components of the system and the following description
will attempt to outline the way it works.
Firstly, the systems for heating, air conditioning and oil cooling are largely separated although
all controlled by the CCU.

Heating and Ventilating
The heating system in the 964 is very effective – much more so than most modern water
cooled cars – since it derives heat from the exhaust. Whilst the engine is running the exhaust
gets very hot and the heat exchangers which surround the manifold transfer much of that heat
to the air within the exchangers. If the cabin doesn’t require that heat there are a pair of
differential pressure flapper valves which cleverly divert unwanted hot air to vents by the rear
wheels.
If the heat control on the CCU is turned towards the red dot the CCU commands the rear
blower fan to start (initially on slow speed) which creates additional air pressure within the
heat exchangers and the dash mounted fans cause a reduction in pressure in the output of
the flapper valves, hence routing the hot air towards the cabin. The two slider controls on the
CCU control the attitudes of 3 of the 5 servo motors mounted at the rear of the luggage
compartment just ahead of the windscreen. These servo motors control the mixing of fresh
and heated air (according to the heat selection on the CCU dial) and the routing of the air to
the face level and footwell vents. The remaining 2 servos control the defrost (full heat and air
conditioned air routed to the windscreen only) and recirculation (fresh air input cut off)
functions.
It should be noted that the two mixing chamber servos are mounted inside the footwell trim on
993 cars.
Diagnosing problems
Because of the complexity of the system, diagnosing problems can often be difficult and the
interdependence of some functions on other parts of the system can lead to erroneous
conclusions.
Where there are problems with fans not operating as expected it is often beneficial to check
the operating relays before assuming a more complex cause. The rear blower, oil cooler
blower and air conditioning condenser all use an identical relay for operation and they can be
swapped for the purposes of testing. The part number (an old VW part) is 811.951.253 and
there are identical relays used in the main electrical panel in the luggage compartment to
control the oil cooler fan (R4) and, if fitted, the air conditioning condenser fan (R14).
One very common problem is heat dissipating in one or either of the footwells regardless of
the CCU settings. This is invariably caused by the disintegration of one of the flexible pipes
joining the sill tube to the mixing chamber. There is one on each side, under the kick panel,
and they are prone to crumble with age. They are very cheap (£8 each or so) but are a little
awkward to replace due to the limitation of available space.
The servo motors mentioned above can also have problems. They are controlled by the CCU
and provide feedback to the CCU via small electrical “wipers” inside the unit. These wipers
can often develop bad connections through sheer wear and tear and can often fail to operate
correctly. They can be dismantled and sometimes repaired at very small cost although
replacements are available through Porsche.
One issue regarding the rear blower is that early 1989 cars will have a sticker in the rear fuse
box identifying the fuse as a 25 amp part. This was re-specified by Porsche in 1990 to a 30
amp part with no other changes. The 25 amp fuse will blow quite regularly whereas the 30
amp fuse will hold throughout normal usage.
Failure of the compressor clutch to operate is most often because of a lack of gas pressure in
the system (or the fan selector on “0”). With the absence of gas pressure it is recommended
to take the car to an a/c specialist who can pressure test the system and, if sound, can re-gas
the system as required. If there is concern about leakage it’s advisable to insert some ultraviolet
sensitive dye into the system to aid in leak detection.
Another common fault with air conditioning particularly is where the condenser fan constantly
runs for a few seconds and then turns off, only to repeat again within seconds. This fault is
caused by the failure of the ballast resistor which is, unfortunately, positioned in such a place
to render it in the front line for corrosion attack. It’s a relatively cheap part but a little awkward
to get to right above the condenser in the front left wing.
The dash fans can also fail – either through bearing wear or electrical failure. Both fans are
driven through a final stage amplifier rather than a relay. This solid state amplifier is attached
to an aluminium heat sink mounted under the main electrical fuse/relay panel at the rear of
the luggage compartment.
Of course, the ultimate failure can be with the CCU itself. There have been many instances
of faults cause by bad solder connections inside the CCU and of failed transistors. There
have been some reported successes of owners resoldering connections and there are places
in the UK, Italy and the US who can repair the CCU. Replacement CCUs are VERY
expensive.

Auteur:  WillemB [ 31 mei 2013 16:45 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Beste Klaas,

Ik ben ook vanaf aanschaf een paar jaar bezig geweest met de kachel :evil:

Elke keer dacht ik (ook) het probleem gevonden te hebben. Een paar weken terug in een van de eerste
mooie dagen in het weekeinde heb ik de CCU uit het dashboard gehaald, helemaal uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt met remmenreiniger, inclusief het buisje van de voeler.

Ik heb nu al een paar weken een goed functionerend verwarming cq ventilatiesysteem. Daarom mijn tip, begin met de CCU goed schoon te maken. Je kan deze met een paar ronde radio pinnetjes zo uit het dashboard trekken.

Succes

Auteur:  klaas964 [ 02 jun 2013 7:06 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Dank je Willem. Zal ik zeker doen.

groet, Klaas

Auteur:  horn [ 02 jun 2013 7:08 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

bij mij hebben ze bij de Waalgarage destijds die unit vervangen voor een gereviseerde. was idd het probleem ook over. succes!

Auteur:  Olaf [ 02 jun 2013 7:10 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

horn schreef:
een gereviseerde



... had WillemB ook voor je kunnen doen :wink:

Auteur:  ErikE [ 02 jun 2013 10:04 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Goud inderdaad Klaas, dat Internet. En "ons" forum. Deze nuttige passage over het verwarmingssysteem heb ik mooi even aan mezelf gemaild (je weet maar nooit of het PForum uit de lucht gaat, bijvoorbeeld wegens een schrijnend tekort aan donaties..!).
Mijn 964 heeft het issue dat bij een temp stand van ergens tussen de 20-24 graden vaak plotseling de verwarming stopt met toevoer van warme lucht. Die wordt dan echt koel (buitenlucht temp, vermoed ik). Geen idee waar dit aan ligt.

Auteur:  WillemB [ 02 jun 2013 18:50 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Vervuiling van het meetbuisje :!: , deze zit in de CCU, reinigen en probleem is opgelost :idea:

Auteur:  klaas964 [ 03 jun 2013 18:35 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Erik en andere geinteresserden, als je me je emailadres peebeet dan mail ik je de originele PDF. Is veel overzichtelijker.

Groet, Klaas

Auteur:  Pimito [ 15 okt 2013 20:06 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Beste WillemB en anderen,

Mijn oude 964 heeft het ook. In het begin werkt de verwarmingsknop, maar snel wordt het al koud. Je moet 'm boven de 27'C zetten of hoger. Dan wordt-ie gloeiend heet, maar eronder ijskoud (buitentemp).

Nu zie ik staan: De CCU reinigen.
Ik zal 'm eruit halen, maar dan?
http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=59424
Moet ik die contacten schoonmaken achterop, of ook openmaken en hierin met remreiniger te werk gaan?

Wil graag meet weten over het zgn. buisje, etc.

Dank bij voorbaat!
Pim

Auteur:  paulb [ 15 okt 2013 21:03 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Uhh zoekfunctie ?
Denk dat je in onderstaande draadje genoeg antwoorden en links vindt;

viewtopic.php?f=9&t=34994&p=931684#p931684

Zowieso (ook in dit bovengenoemde draadje genoemd) een complete uitleg te vinden op de volgende link, heb daar veel aan gehad toen ik ook dergelijke rariteiten had met de kachel spullenboel...

http://web.archive.org/web/200811152014 ... servos.htm

Suc6, gaat vast lukken!

Auteur:  Liam [ 15 okt 2013 21:50 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Deze zal ik onthouden; voor het moment heb ik een haperende servo aan de bestuurderskant; soms doet ie het, soms niet... Zal hem eens schoonmaken; dat schijnt ook bij die dingen (tijdelijk) te helpen

Auteur:  Pimito [ 16 okt 2013 17:44 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

paulb schreef:
Uhh zoekfunctie ?
Denk dat je in onderstaande draadje genoeg antwoorden en links vindt;

viewtopic.php?f=9&t=34994&p=931684#p931684

Zowieso (ook in dit bovengenoemde draadje genoemd) een complete uitleg te vinden op de volgende link, heb daar veel aan gehad toen ik ook dergelijke rariteiten had met de kachel spullenboel...

http://web.archive.org/web/200811152014 ... servos.htm

Suc6, gaat vast lukken!


Hallo Paul,
Die informatie had ik inderdaad al eerder gelezen. Maar het probleem dat hier speelt zijn de servo's. Bij mijn auto krijg ik 'm (overal) ijskoud en (overal) gloeiend heet.

Mijn probleem komt overeen met dat van Erik: "Mijn 964 heeft het issue dat bij een temp stand van ergens tussen de 20-24 graden vaak plotseling de verwarming stopt met toevoer van warme lucht. Die wordt dan echt koel (buitenlucht temp, vermoed ik). Geen idee waar dit aan ligt."

Dit lijkt op te lossen door: "de CCU uit het dashboard gehaald, helemaal uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt met remmenreiniger, inclusief het buisje van de voeler.
" en "Vervuiling van het meetbuisje , deze zit in de CCU, reinigen en probleem is opgelost.", zoals WillemB vertelt.

Ik wil nu mijn CCU eruit halen, maar wil graag weten wat ermee te doen. Moet ik inderdaad die kast uit elkaar halen en wat precies schoonmaken, zonder iets te overijverig te zijn zodat niets meer werkt. Lijkt me gevoelige materie....

Auteur:  WillemB [ 17 okt 2013 0:25 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

@Pimito, de gevoeligheid valt wel mee :) Als je de CU hebt opengemaakt zal je zien dat het elektronica is van de vorige eeuw :res:

De printplaat is van een behoorlijke dikte die niet breekt bij het minste geringste.

Ik heb de CU opengemaakt door de stalen omhuizing compleet te verwijderen. Vervolgens heb ik de printplaat, connectoren aan de achterzijde en de regelaars overvloedig ingespoten met contactspray en direct met perslucht schoon geblazen. Vervolgens de regelaars weer wat gangbaar gemaakt met een heel klein beetje "vettige" spray. De contactspray maakt alles namelijk mooi schoon maar ook schraal. Ik weet niet meer wat ik heb gebruikt (WD 40 of teflonspray van Innotec)

Ook het meetbuisje en het erachter liggende ventilatortje heb ik schoongemaakt met contactspray en met perslucht schoon geblazen.

Vervolgens alles weer gemonteerd, en als laatste de stekkers die aan de kabelboom in de auto zitten ook met contactspray schoongemaakt.

Daarna functioneerde bij mij weer alles naar behoren.

Natuurlijk is het altijd nog mogelijk dat een van de servo's niet functioneert, maar mijn ervaring is toch dat de CU vaak de boosdoener is.

Als je nog meer info nodig hebt, dan lees ik hier je reactie wel.

Succes

Willem(B)

Auteur:  RGJC4 [ 17 okt 2013 0:38 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Kijk eens op de volgende site:

http://www.porschehvac.bergvill.com/


Deze man weet zo`n beetje alles van het verwarmingssysteem van de 964 en 993.

De tester (voor onder andere DME, CCU etc) welke hij te koop heeft kan ik ook aanbevelen, met je eigen laptop kun je zo alles testen, ook de vele functies van het verwarmingssysteem.

Auteur:  paulb [ 17 okt 2013 19:47 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

<offtopic>
Hij heeft ook een mooie oplossing voor de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling die je op de std. controlbox kan aansluiten!
Ben d'r zeer mee in m'n nopjes, eindelijk zonder sleutels die deur open!
</offtopic>

Auteur:  Pimito [ 20 okt 2013 10:22 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

RGJC4 schreef:
Kijk eens op de volgende site:

http://www.porschehvac.bergvill.com/


Deze man weet zo`n beetje alles van het verwarmingssysteem van de 964 en 993.

De tester (voor onder andere DME, CCU etc) welke hij te koop heeft kan ik ook aanbevelen, met je eigen laptop kun je zo alles testen, ook de vele functies van het verwarmingssysteem.


Perfect. Hiermee ga ik aan de slag. Als ik zover ben laat ik het resultaat weten.

Auteur:  Pimito [ 27 okt 2013 13:51 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

WillemB schreef:
@Pimito, de gevoeligheid valt wel mee :) Als je de CU hebt opengemaakt zal je zien dat het elektronica is van de vorige eeuw :res:

De printplaat is van een behoorlijke dikte die niet breekt bij het minste geringste.

Ik heb de CU opengemaakt door de stalen omhuizing compleet te verwijderen. Vervolgens heb ik de printplaat, connectoren aan de achterzijde en de regelaars overvloedig ingespoten met contactspray en direct met perslucht schoon geblazen. Vervolgens de regelaars weer wat gangbaar gemaakt met een heel klein beetje "vettige" spray. De contactspray maakt alles namelijk mooi schoon maar ook schraal. Ik weet niet meer wat ik heb gebruikt (WD 40 of teflonspray van Innotec)

Ook het meetbuisje en het erachter liggende ventilatortje heb ik schoongemaakt met contactspray en met perslucht schoon geblazen.

Vervolgens alles weer gemonteerd, en als laatste de stekkers die aan de kabelboom in de auto zitten ook met contactspray schoongemaakt.

Daarna functioneerde bij mij weer alles naar behoren.

Natuurlijk is het altijd nog mogelijk dat een van de servo's niet functioneert, maar mijn ervaring is toch dat de CU vaak de boosdoener is.

Als je nog meer info nodig hebt, dan lees ik hier je reactie wel.

Succes

Willem(B)


Goedemiddag,

Ik heb de CCU eruitgehaald, opengemaakt en schoongemaakt. Asjes van het motortje mochten ook wel druppeltje vet gebruiken. Ik moet zeggen dat alles erg schoon was voor 24 jaar. Kan niet spreken van vervuiling.

Afbeelding

Ik ga vanmiddag testen. Als ik de auto op contact heb staan, en ik draai en schuif aan de knoppen, hoor ik a la minute motortjes reageren die iets afsluiten/openzetten/activeren. Klinkt zeer gecontroleerd. Daar zal het niet aan liggen.
Jammer genoeg is het niet koud buiten, want dat test natuurlijk makkelijker.

Als ik meer weet, meld ik me weer.

Auteur:  WillemB [ 27 okt 2013 16:06 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

:thumleft:

Auteur:  P-Track [ 27 okt 2013 17:06 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Een klus die ik ook nog moet uitvoeren bij mijn 993. Thanks voor de info!

Auteur:  994 [ 10 nov 2013 19:16 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Ik heb nog een Temperatuurmengklep (servo) voor P 964 te koop; 2de hands ;onderdeelnummer: 964 624 324 00;Hella 130°; 95 € :)

Auteur:  Pimito [ 10 nov 2013 20:43 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Citaat:
Ik heb de CCU eruitgehaald, opengemaakt en schoongemaakt. Asjes van het motortje mochten ook wel druppeltje vet gebruiken. Ik moet zeggen dat alles erg schoon was voor 24 jaar. Kan niet spreken van vervuiling.

Afbeelding

Ik ga vanmiddag testen. Als ik de auto op contact heb staan, en ik draai en schuif aan de knoppen, hoor ik a la minute motortjes reageren die iets afsluiten/openzetten/activeren. Klinkt zeer gecontroleerd. Daar zal het niet aan liggen.
Jammer genoeg is het niet koud buiten, want dat test natuurlijk makkelijker.

Als ik meer weet, meld ik me weer.


Het werkt perfect.
Wordt eerst heet en houdt t vervolgens op temperatuur.
Even de ramen open op de snelweg (koud) en hij gaat meteen compenseren.

Ben zeer tevreden!

Auteur:  2000 gtv [ 01 aug 2019 21:38 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Ik heb sinds een tijdje dat er allemaal witte schilfertjes na het starten het interieur in worden geblazen.Het wordt daarna wel snel minder maar als de auto weer een tijdje gestaan heeft en dan gestart wordt zit alles weer onder de witte schilfertjes.

Iemand een idee wat dit is ? :scratch:

Auteur:  WillemB [ 02 aug 2019 17:15 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

'T is nog steeds niet opgelost begrijp ik........... :shock:

Als je een keer een zaterdag of zondag tijd hebt, en je bereid bent naar het midden van het land te komen rijden, wil ik je best helpen zoeken door het verwarmingssysteem wat verder open te schroeven mocht dat nog niet gedaan zijn.... :?: Heb jij of een specialist al wat los gehaald om bijvoorbeeld in de flexibele pijpen bij de voeten te kijken, of bovenin het verwarmingshuis :?:

Anders iemand opzoeken die een endoscoop heeft om wat dieper in het verwarmingssysteem te kunnen kijken zonder onderdelen los te hoeven schroeven.

Auteur:  Ticcie [ 03 aug 2019 0:07 ]
Berichttitel:  Re: warmte huishouding 964

Endoscoop met 5m kabel en draadloze verbinding met je telefoon koop je voor e20 op bol.com. Erg handig voor van alles :D

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/