| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=38787
Pagina 1 van 1

Auteur:  Hermen 2 [ 09 jul 2013 22:19 ]
Berichttitel:  3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

hierbij een filmpje van de weerstandwaarden van mijn luchthoeveelheidmeter

kan nooit goed zijn bij veel toeren merk ik de oneindige weerstandwaarde als happering in het motorvermogen

iemand raad hoe dit aan te pakken?

http://youtu.be/bxEiErNMowg

Auteur:  lindemans [ 12 jul 2013 11:05 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Dit lijkt inderdaad op een hapering in de weerstandbaan van de airflow meter.


Op internet zijn wel fixes te vinden hiervoor:
http://www.the944.com/afm.htm en google even op "rejuvenating a bosch motronic air flow meter".

Wat je in feite kunt doen, is het sleepcontact iets verschuiven (haaks op de bewegingsrichting) waadoor hij weer over een niet versleten deel van de weerstand-baan loopt. Je moet wel even goed inlezen wat je wel en niet moet doen, omdat het geheel wel individueel gecalibreerd is, dus nooit iets aan de veerspanning doen bv.

Je zou ook eerst met contactspray kunnen proberen om het weer goed te krijgen.

Wat ook voorkomt is dat in oudere versies het sleepcontact via een sleep/klemverbinding contact maakt met de aansluiting van de airflowmeter. Dit punt kan ook slecht contact maken na verloop van tijd. In latere versies is de verbinding hier verbeterd door er een dun verbindingsdraadje tussen te solderen. Dat staat op bovengenoemde site ook beschreven. Is in ieder geval ook van toepassing voor een 84-er.

Vervangen door een goede gebruikte kan altijd nog ...

Auteur:  Hermen 2 [ 12 jul 2013 13:04 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

lindemans schreef:
Dit lijkt inderdaad op een hapering in de weerstandbaan van de airflow meter.


Op internet zijn wel fixes te vinden hiervoor:
http://www.the944.com/afm.htm en google even op "rejuvenating a bosch motronic air flow meter".



ok wel technisch verhaal inderdaad even goed inlezen.
Als dit lukt dan is dat een flinke besparing.
Ik zie bedragen rond de €450 en meer...

Het originele nr 930 606 123 00 is later opgevolgt door de 964 606 050 00.
Beiden hebben een onderliggend Bosch nr. 0 280 203 023

Bij FVD is ie €739,- http://www.fvd.de/de/en/Porsche-0/-/-/-/item/item_details/VID_80976666-VCD_11869295-gid_0-sort_4-display_50-item_964606050X/964606050X_Air_flow_sensor_exchange.html

Ik check ook nog bij v Kessel

Auteur:  lindemans [ 12 jul 2013 13:59 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Als je het niet aandurft, zou ik even iemand zoeken die dat wel kan, why not.
Je hebt al een hele stap gemaakt door m zo door te meten.

Auteur:  Hermen 2 [ 22 jul 2013 18:35 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

we zijn weer wat verder!

er zijn gewoon bedrijven die de lucht massa meter reviseren voor een schappelijk prijsje

in Engeland het volgende bedrijf gevonden http://www.atpelectronics.co.uk/

ze hebben een fixed prijs :

We offer a service to rebuild your own unit. This takes us 48 hours and is £150 + vat.

Delivery is £20 + vat to Netherlands.

Many thanks,


en een 48 uurs service

in Nederland heb ik ook een bedrijf gevonden http://webshop.actronics.eu/ echter hier heb ik nog geen prijs van ontvangen

Auteur:  Hermen 2 [ 09 aug 2013 17:28 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

zo de unit is inderdaad binnen een week klaar!
uiteindelijk bij ATP laten reviseren voor € 235,- !!!
bij de sloopbedrijven heb je voor dat geld nog niet eens een 2e hands versleten unit!
ik zeg reviseren loont de moeite!

Auteur:  Hermen 2 [ 18 jan 2014 10:08 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

De refurbished AFM (lucht hoeveelheidsmeter) ontvangen en zelf getest met een 9V batterij.
Eenvoudig kun je de uitgangsspanning meten om te zien of deze vloeiend doorloopt en niet onderbroken wordt.

Rond de 3 volt wordt het signaal onderbroken. zie video

http://youtu.be/A8p7_wpF4n4

Volgens mij klopt het niet dat de output spanning op enig moment onderbroken wordt.

Ik heb de unit geretourneerd aan ATP en krijg het bericht terug dat de unit conform facotory specs werkt.

Heeft iemand een idee hoe de unit moet werken ??? Is mijn test methode niet correct?

Auteur:  lindemans [ 20 jan 2014 10:06 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Testmethode en filmpje spreken voor zich, dit is echt niet zoals het hoort.

Ik zou die shop precies uitleggen wat het probleem is, link naar het filmpje meesturen en vragen wat ze nu gaan doen ...

Auteur:  lindemans [ 28 jan 2014 20:36 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Nog nieuws over de LMM ?

Ben wel benieuwd.

Auteur:  Hermen 2 [ 01 feb 2014 14:31 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

AFM is retour.
De afhandeling van orders bij ATP is goed voor elkaar.
De onderbreking in het uitgangssignaal is echter nog steeds aanwezig.
ATP heeft aan mij teruggekoppeld dat de unit conform specs werkt en de unit nog extra door een engineer is getest.

Beschikt iemand over een alternatieve meet methode of kennis ???

Ik zet GND op pin 4 , 9VDC op pin 3, output signaal op pin 2

Auteur:  Dial_888 [ 01 feb 2014 15:05 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Met een 'storage' oscilloscoop de uitgangsspanning (met onderbrekingen) vastleggen...en die opsturen.

Je uitgangsspanning moet gelijkmatig ahv hoek oplopen en geen '0' momenten kennen.

En wat zijn de specs..... :?:

http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=247831

Auteur:  lindemans [ 02 feb 2014 0:05 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Ik zie de noodzaak voor een zoektocht naar een andere meetmethode niet, je constatering is overduidelijk, en de shop luistert niet ... Jammer van zo'n tent.

Kijk eens even op http://www.the944.com/afm.htm

Daar beschrijven ze het fixen van eenzelfde probleem: het zal een slijtage van de weerstandsbaan zijn, waardoor op een plek een onderbreking ontstaat. Door de sleepring iets te verbuigen, loopt hij over een ongebruikt deel van de weerstandbaan waardoor hij weer doet wattie moet doen. Met een beetje lef zelf te doen.

Auteur:  Ticcie [ 02 feb 2014 0:41 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Je zou ze nog een mail kunnen sturen met je YouTube link en en erbij zeggen dat we het op het Nederlandse Porsche forum toch heel anders zien getuige de video. Dat soort publiciteit hierover vinden ze vast niet ok.

Auteur:  Hermen 2 [ 02 feb 2014 8:42 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Bavarian Restoration heeft snel gereageerd op mijn vraag hoe te meten:

Hello Herman,

Check out this thread on the topic. I am Greg's///M.
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=247831

Post #42 specifically addresses the debate between testing AFMs with a dmm and oscilloscope.

In summary, dmm acquires voltage based on an average voltage. Oscilloscopes will capture true signal. It is possible the company ATP used DMMs also. I find most literature, articles, and reference on the internet regarding testing AFM technology incorrect.

I can certainly look at the unit for you.

Greg

http://www.bavrest.com/


Ik zal op de zaak de scope eens aanslingeren.

Auteur:  lindemans [ 03 feb 2014 2:13 ]
Berichttitel:  Re: 3.2 carrera '84 - weerstandwaarde luchthoeveelheidmeter

Waar de meneer naar verwijst, is dat het beeld van een oscilloscoop meteen laat zien wat er gebeurt met het signaal.

Een digitale multimeter, die meet met tussenpozen en geeft steeds de gemeten waarde in beeld.
Als de spanning die je meet, te snel van waarde verandert, dan krijg je stapsgewijs getallen in het display waar je geen lijn meer in ziet, daar heeft hij gelijk in.

MAAR als je heel langzaam de klep van de LMM beweegt, en dat doe je in je filmpje, dan volgt de meter keurig wat je aan het doen bent. In een bepaalde stand zie je gewoon duidelijk dat er een onderbreking zit in de weerstandsmeting.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/