Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:48

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Toerenteller issue 911 uit 1971 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht Toerenteller issue 911 uit 1971
Na vandaag een stuk te hebben gereden ging opeens mijn toerenteller vreemd doen. Boven de 3000 toeren gaat de naald op en neer tussen de 3000 en 7000 toeren terwijl de motor gewoon hetzelfde aantal toeren blijft lopen.

Weet iemand zo wat de toerenteller aanstuurd? Is het de HKZ of de verdeler? Is er een andere mogelijkheid waarom mijn toerenteller zo op hol kan slaan?

Thx hessel

09 apr 2012 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Toerenteller issue 911 uit 1971
Als ik in het schema kijk loopt er een draad vanuit de verdeler naar de toerenteller, maar ook twee draden tussen de verdelen en de HKZ. Ik stuur je wel even een PDF van het schema.

09 apr 2012 22:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Zou je dynamo even doormeten, had hetzelfde probleem en dat lag aan de laadstroom.

09 apr 2012 22:26
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bedoel je het verschil tussen motor uit en motor aan of motor stationair en op toeren. Ik moet zeggen dat ik ook eerder het rode laadstroomlampje aan zie gaan. Zou mijn dynamo aan het overlijden zijn?

@jasper: thanks, maar ik had al even gekeken in het schema en er zitten 2draden aan die de toerenteller aansturen, een 15 draad, wat niets anders is dan 12 volt bij inschakelen kontakt en een C draad welke inderdaad via een ( us only) speedswitch, de verdeler en uiteindelijk de HKZ gaat. Maar ik kan niet uit het schema halen of het signaal voor de toerenteller uiteindelijk uit de HKZkomt en via de verdeler loopt of dat de verdeler aanstuurd. Kan ik niet uit het schema halen.

09 apr 2012 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Signaal komt uit de HKZ volgens mij. Wat je nu beschrijft lijkt op een los contactje. Anders kijk ook even op DDK was geloof ik ook iemand met dit probleem. EDIT: Hiero http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=37528

Check even de laadspanning van je dynamo (handgas hoog en meten over de accu). En check de massa's.

10 apr 2012 13:33
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Massa is prima, accuspanning normaal 12.5 volt, met draaiende motor op 3000 trn 13.8 volt. Moet ok zijn toch?

Ik ga even op DDK kijken.

10 apr 2012 14:30
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Net even gekeken, maar dat lijkt wel op mijn probleem. Suggesties zijn een minder werkende spanningsregelaar in de toerenrange waarin het probleem zich voordoet. Alleen zie ik niet helemaal hoe dit effect kan hebben op de toerenteller. Zou dan de hogere piek via de HKZ naar de toerenteller gaan?

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?f=2&t=37528&hilit=tacho

Ik heb wel deze winter een nieuw kontaktpuntje in de verdeler gezet, maar het lijkt me niet dathet daardoor komt. Ook had ik vorige week en gister ochtend geen issues.

10 apr 2012 14:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Hessel schreef:
Massa is prima, accuspanning normaal 12.5 volt, met draaiende motor op 3000 trn 13.8 volt. Moet ok zijn toch?

Ik ga even op DDK kijken.

Dat is op zich niet verkeerd met een originele dynamo. Mijn dynamo geeft nu 14,1 geloof ik. Maar die is net gereviseerd.

Het kan zijn dat het contact met de spanningsregelaar niet optimaal is. Dit kan onder de motorkap maar ook het lampje in de teller zijn. Alles even nalopen schoonmaken en terugzetten. Ik smeer vaak met wat zuurvrije witte vaseline. Italiaantjes truc houdt het vocht weg.

10 apr 2012 14:55
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Gisteren na een tijdje niet gereden te hebben, de 911 weer van stal gehaald. Tot mijn verbazing deed mijn toerenteller et gewoon weer. Ik heb niets gedaan aan de auto, dus het heeft zich zelf opgelost. Toch vocht?

Ik had al een vervangende toerenteller gekocht, maar die gaat weer in de voorraad.

21 jun 2012 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Zou het wel even loshalen, stekkertjes schuren insmeren met zuurvrije vaseline en terugzetten. Kruipt er zo weer tussen

22 jun 2012 8:22
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Allen,

Het leek er even op dat mijn toerenteller probleem was opgelost, maar helaas, dit was niet het geval. Ik heb dus nog steeds een wapperende toerenteller naald die met des te meer toeren harder gaat wapperen.

Wat heb ik al gedaan:

- Nieuwe contactpuntjes
- Nieuwe Spanningsregelaar
- Andere HKZ van hetzelfde model 911 erin gehad zonder resultaat
- Nieuwe set Magnacor KV85 bougiekabel set die veel beter geisoleerd is.

Daar ik dus dacht dat het aan de toerenteller lag, want andere HKZ werkt niet, spanningregelaar wisselen geen effect, Nieuwe puntjes en nieuwe geisoleerde bougiekabel set, allemaal geen verbetering.

Dus ik vanochtend nar CASU in Utrecht om mijn toerenteller te laten repareren. Daar kreeg ik te horen dat de toerenteller het gewoon doet, geen gewapper daar. Wel een verhaal dat de aansluiting op mijn toerenteller "1" was en volgens hun "C" zou moeten zijn, maar deze toerenteller heeft er altijd ingezeten en dus gewerkt. Ook is de datum code 10.70, de datum dat mijn 911 uit de fabriek kwam.

Kortom, ik weet het even niet meer. CASU gaf nog aan dat ik de massa nog eens kon checken, dus ik net een kabel rechtstreeks van de accu naar de teller gelegd, maar ook dit was zonder resultaat.

Iemand nog ideeen? Ik ben even lost en heb nog steeds een wilde oranje naald voor mijn neus.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Hessel

30 jul 2013 12:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Hessel, heb je alle kabels nagelopen op breuk, blank (maakt ie massa nl.) Verder alle contacten schoonmaken en opnieuw fixeren (ook de zekeringen).

07 aug 2013 13:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
dynamo....

07 aug 2013 13:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Daar dacht ik een jaar geleden ook al aan, maar die heeft ie dus doorgemeten en een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd.

07 aug 2013 13:34
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Ik heb wel even nieuwe massakabels gehaald die van de accu naar de carrosserie gaan zodat ik zeker weet dat de massa goed is. Massa had ik al opnieuw getrokken en bevestigd op een vers stukje metaal. Massa moet dus in orde zijn.

Ik denk dat het mischien aan een wisselende spanning ligt, kan niet heel veel anders zijn. Laadspanning nog eens meten maar. Anders kan ik nog even de draad vanaf de verdeler naar de toerenteller checken en zelfs eens een aparte draad hiervoor pakken.

Zekeringen zal ik ook nog even nalopen voor de zekerheid.

Thanks! Ik hou jullie op de hoogte.

08 aug 2013 8:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Porsche diversen
Overijssel
Hessel schreef:
Ik had al een vervangende toerenteller gekocht, maar die gaat weer in de voorraad.

En deze heb je natuurlijk wel even ingebouwd om te checken of het aan de teller ligt..?? (mis ik even in het verhaal)....

08 aug 2013 9:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Hessel schreef:
Ik heb wel even nieuwe massakabels gehaald die van de accu naar de carrosserie gaan zodat ik zeker weet dat de massa goed is. Massa had ik al opnieuw getrokken en bevestigd op een vers stukje metaal. Massa moet dus in orde zijn.

Ik denk dat het mischien aan een wisselende spanning ligt, kan niet heel veel anders zijn. Laadspanning nog eens meten maar. Anders kan ik nog even de draad vanaf de verdeler naar de toerenteller checken en zelfs eens een aparte draad hiervoor pakken.

Zekeringen zal ik ook nog even nalopen voor de zekerheid.

Thanks! Ik hou jullie op de hoogte.

Trek eerst een nieuwe (tijdelijke) signaalkabel. Als deze soms massa maakt krijg je dit euvel ook. Lampjes schoon? En goed contact in unit?

08 aug 2013 10:37
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Cloaca schreef:
Hessel schreef:

En deze heb je natuurlijk wel even ingebouwd om te checken of het aan de teller ligt..?? (mis ik even in het verhaal)....

Tuurlijk, deze deed exact hetzelfde als het origineel. Dus dan zouden allebei kapot zijn. Nu weet ik inmiddels dat het niet aan de toerentellers ligt.

08 aug 2013 10:44
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
@Niels: ga ik zeker even doen. Even een draad buiten de auto om.

08 aug 2013 10:45
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]