| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Kachel servo (964 & 993) repareren http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=40977 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | WillemB [ 01 maart 2014 23:25 ] |
Berichttitel: | Kachel servo (964 & 993) repareren |
In het verleden veel problemen met de kachel gehad, temperatuur niet te regelen, blijft warme lucht het interieur binnen komen ondanks dat de knop op koud staat, beslagen ramen etc. etc. Het bleek dat 2 kachelservo's niet werkten en heb deze toen vervangen voor 2 gebruikte (wel werkende) exemplaren. De laatste stap was het reinigen van de CU van de kachel in het dashboard. Sinds geruime tijd gelukkig verlost van al de genoemde problemen. De oude defecte servo's had ik nog steeds bewaard om bij gelegenheid eens open te maken om te kijken of ik ze kon herstellen. Toen ik met het kachelprobleem zat waren deze servo's (tijdelijk) niet leverbaar en ze waren nieuw ook nog eens iets van € 200,--. Reden genoeg om een reparatiepoging te wagen Hier onder de voor en achterzijde van de bewuste servo. Er zitten er in totaal 5 die de verschillende kleppen aan sturen ![]() ![]() De (witte) achterzijde zit in het (zwarte) huis geklikt met 3 nokjes. Met een kleine schroevendraaier het zwarte huis omhoog gedrukt en zo het witte achterpaneeltje losgehaald van het huis ![]() ![]() Als je het paneeltje weg hebt zie je een groot tandwiel en een printplaatje. Het tandwiel zit op het asje wat door het huis heen steekt. Met een beetje kracht kan je het tandwiel zo van de as af trekken. ![]() ![]() Met het tandwiel eruit is al een probleem zichtbaar waarom de servo het (waarschijnlijk) niet meer doet, zie rode cirkel. De geleide baan ligt helemaal los van de print. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn (hij is niet onderbroken) maar goed is het natuurlijk niet. ![]() ![]() Eerst de print maar eens goed schoongemaakt met contactspray, er kwam behoorlijk wat bagger vanaf. Nadat ik de print goed had schoon gemaakt werd nog een breuk in een geleider zichtbaar, deze was echt onderbroken. ![]() ![]() Eerst met een 12v voeding het motortje getest, die werkte gewoon, en de printplaat maar eens ingespannen onder de loupe, is toch wel een priegelwerkje en de onderbroken geleiders vervangen door een klein draadje op de punten te solderen. ![]() ![]() Vervolgens het printplaatje weer in het huis terug geplaatst en het tandwiel weer op het asjes geschoven. Met de 12V voeding op de aansluitpinnetjes (no 4 en 5) getest en de servo doet het weer ![]() EDIT: Let er even op dat je bij het terugplaatsen van het tandwiel de as in de juiste positie zet tov het tandwiel en de sleepcontacten ![]() |
Auteur: | Liam [ 01 maart 2014 23:33 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Klasse werk!! Deze gaat bij mij in de bookmarks |
Auteur: | arjan [ 01 maart 2014 23:37 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Mooi werk ![]() ![]() |
Auteur: | Sandman [ 02 maart 2014 0:21 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Vakwerk, Willem ! ![]() |
Auteur: | bjft [ 02 maart 2014 11:16 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Geweldige info. Ga ik bewaren. Bedankt. |
Auteur: | ErikE [ 02 maart 2014 11:54 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Forum techniker...! ![]() |
Auteur: | HermanH [ 02 maart 2014 22:46 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Hey Willem, mooie howto handleiding. Kan ik zeker gebruiken komende zomer wanneer ik mijn kachel systeem onder handen ga nemen. ![]() |
Auteur: | 964hans [ 03 maart 2014 16:27 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Willem, Mooi in beeld gebracht. Ter aanvulling het volgende: Het feit dat de sporen op de printplaat zijn verbrand is vermoedelijk veroorzaakt door een vastgelopen klep. Hierdoor blijft het motortje (een grote)stroom trekken. Het kan echter ook veroorzaakt worden door een defekte diode op het printplaatje. Deze diode zorgt er samen met het sporenpatroon op de print voor dat wanneer de servo in z'n eindpositie komt de motor stroomloos wordt (check met ampere meter) . Test dit ook met + en - omgedraaid op pen 4 en 5. Verder bevat het printplaatje een potmeter (punten 1,2 en 3) Meet tussen de punten 1-3 een vloeiend weerstandsverloop bij het draaien van de motor. Voor een 993 servo is dit van 2k2 naar 0 of omgekeerd afhankelijk van de draairichting. Herhaal dit voor de punten 2-3 De potmeter wordt gebruikt voor positie terugmelding van de servo. Mogelijk is de weerstandswaarde voor een 964 servo geen 2k2 maar dat maakt voor de boven omschreven test niet uit |
Auteur: | lindemans [ 03 maart 2014 19:54 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Goeie aktie !! |
Auteur: | WillemB [ 03 maart 2014 20:46 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
@964hans, bedankt voor de waardes ![]() 'T zal wel even duren want ben de komende 2 weken druk met werk ook in de weekenden ![]() |
Auteur: | alvin01 [ 03 maart 2014 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Goed werk heren beiden! ![]() |
Auteur: | ErikE [ 23 maart 2014 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Zaterdagochtend volgens afspraak naar WillemB, om de kachelunit in het dashboard van mijn 964 te onderzoeken. Kachel viel regelmatig (altijd?) uit, stopte simpelweg met verwarmen na circa 3 kwartier rijden. Mogelijk issue met de interieursensor in het rubber kanaalbuisje van de kachelunit (naast de airco aan/uit knop). Willem heeft de unit er vakkundig uitgehaald en meegenomen naar de werkplaats. Half uur later was dit het resultaat ![]() Printplaten, onderdelen everywhere... Alle onderdelen schoon gemaakt, en hoewel de boel van binnen niet eens heel erg stoffig was, overal wel een laagje ranzigheid afgehaald na al die jaren. Maar wat was het geval: bij controleren van de aanzuig fan aan de achterkant van de buis (op 12 Volt aangesloten) die is geschroefd op de achterkant van de unit, bleek deze niet meer te draaien! Fan helemaal uit elkaar gehaald, magneten, contacten en kabeltjes gecontroleerd. Bleek dat de stroomdraad ergens geen contact maakte. Draadjes goed in positie gezet en de zaak weer gemonteerd. Fan draait weer zoals het moet ![]() Voor de volledigheid de kachelservo's onder de parafan ook nog gecontroleerd op correcte werking (Willem stond er op!); bleek allemaal toppie en in orde. Blijkt dat na zoveel jaren de bedrading / kabelboom van de 964 toch wel voor wat problemen kan gaan zorgen. Dat is de les die ik heb geleerd, goe din de gaten houden. Best wel lastig om een "group buy" te organiseren voor vervangen van de kabelboom van de 964's... ![]() Willem, nogmaals: ![]() |
Auteur: | WillemB [ 23 maart 2014 18:04 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Erik, graag gedaan, jij bedankt voor het 2007 jaarboek ![]() Ennu, die "werkplaats" is gewoon de keukentafel ![]() |
Auteur: | alvin01 [ 23 maart 2014 18:48 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Leuk om zo die samenwerking te lezen, top! ![]() |
Auteur: | Johann [ 23 maart 2014 20:19 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Klasse, hier wordt mijn handen erg kriebelig van. |
Auteur: | WillemB [ 27 sep 2014 17:22 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
En weer 2 964 rijders blij met een juist functionerende kachel ![]() |
Auteur: | giulia [ 27 sep 2014 18:05 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Top Willem! Award voor meest behulpzame forummer ![]() |
Auteur: | alvin01 [ 27 sep 2014 18:16 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Goed man, Willem ![]() |
Auteur: | WillemB [ 27 sep 2014 18:23 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Dank voor de lovende woorden, zou er bijna verlegen van worden ![]() De servo van Black 911 helaas niet kunnen redden, maar dat was net degene die ik in begin van dit draadje heb "gereviseerd" ![]() Gezellig middagje met 2 medeforummers gehad en lekker over ons merk en hun auto's kunnen kletsen.... ![]() Black 911 bedankt voor de Gall&Gall bon en EJ964 voor de lift naar Huizen ![]() |
Auteur: | Black 911 [ 28 sep 2014 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Willem,vandaag alles aangesloten en getest. En verwarming functioneert weer als 23 jaar geleden ![]() Nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en behulpzaamheid! |
Auteur: | WillemB [ 28 sep 2014 14:13 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Graag gedaan, mooi dat alles weer werkt ![]() ![]() |
Auteur: | horn [ 28 sep 2014 15:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren | |||||||||
Ik zie dat je werkplaats naar buiten is verplaatst? ![]() ![]() |
Auteur: | WillemB [ 28 sep 2014 17:02 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
Tsja lekker weer en buiten is het dan beter licht voor dat gepriegel ![]() |
Auteur: | alvin01 [ 28 sep 2014 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
FF zomaar een vraag Willem: Als inmiddels ervaringsdeskundige! ![]() Is het kachel gedoe van een 964 vergelijkbaar met een 3.2? Ik heb inmiddels mijn 3.2 niet meer, heb m na bijna 15 jaar bezit verkocht. Maar dat vond ik 1 van de weinig tekortkomingen van die auto. Altijd maar weer die kapotte kachelkleppen, die bleven hangen..... Ook diverse malen ingespoten en vernieuwd en toch had je dan je in de lente/zomer warme lucht terwijl je dat niet wenst. |
Auteur: | WillemB [ 28 sep 2014 17:41 ] |
Berichttitel: | Re: Kachel servo (964) repareren |
@alvin01 ik denk niet dat het hetzelfde systeem is. Zal eens even gaan goegelen ![]() EDIT: Als ik het (snel) goed gelezen heb is het verwarmingssysteem anders in die zin dat het bij de 964 compleet elektrisch wordt aangestuurd door de servo's die voorin een aantal kleppen aansturen. Wel gelijk is de blower achterin en de kleppen bij de achterwielen. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |