| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

996 laad voltage / dynamo gedoe?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=42488
Pagina 1 van 1

Auteur:  mgm [ 28 aug 2014 6:58 ]
Berichttitel:  996 laad voltage / dynamo gedoe?

Hey 996 bezitters.

De volt meter, hoe staat die bij jullie? Bij mij als de motor koud is, dan staat hij tegen de 14 volt, maar als de motor opgewarmd is, dan staat hij rond de 13 volt. Ik heb nog niet specifiek gemeten, maar mijn beredenering zou zijn dat hij dan niet meer 100% laad (13,8 volt voor laden moet het zijn). Nu doet hij al zo sinds dat ik hem heb, en heb nergens problemen mee. Echter sinds een tijdje wordt dat voltage steeds minder. Voornamelijk wanneer ik file rijd, en de motor/motor ruimte vrij warm wordt.

Het voltage dropt dan naar 12 volt, en soms wel een beetje eronder, heel veel verder heb ik niet gezien, want dan was de file meestal wel over. en als je gaat rijden (en dus rijwind koeling hebt, neem ik aan), dan zie je het voltage weer naar 13volt gaan. Het heeft ook niet met toeren uit te staan, want als ik even rev naar 3k ofzo, dan gaat het voltage niet omhoog, het gaat echt om het rijden/rijwind koeling.

Nu heb ik al wat topics doorgelezen, en er was iemand die een soortgelijk probleem had, waarbij het om de koppeling op de dynamo ging.

Nu mijn vraag, wat is er aan de hand:

- is het de spannings regelaar die het begeven heeft?
- of is het de koppeling op de dynamo?

Alvast bedankt!

Auteur:  964hans [ 28 aug 2014 11:26 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Citaat:
heb nergens problemen mee

Misschien kun je beginnen om met een externe voltmeter te controleren of je interne voltmeter wel goed aanwijst.

Auteur:  mgm [ 28 aug 2014 13:50 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Naja, problemen.... Ik merk dat de accu niet goed laad, je merkt het als je dan uitzet, en opnieuw start dat de accu het er wel moeilijk mee heeft. Die voltmeter die geeft wel juist aan wat er aan de hand is.

Nog even wat zitten zoeken op diverse andere porsche fora (waar wel 996 DIY mensen zitten), en daar hebben meer mensen de zelfde symptomen, spanningsregelaar vervangen, en probleem opgelost.

Heb een nieuwe spannings regelaar besteld, zaterdag maar eens monteren

Auteur:  pbuuren [ 29 aug 2014 17:14 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Hoi mgm, Ik zie hetzelfde bij mijn 996. Ben zeer geïnteresseerd of het werkt en hoeveel werk het vervangen is. Ik heb nu nog geen problemen met de lagere accu spanning, maar als we richting winter gaan weet ik niet of met de kou starten nog lukt
Kan je een berichtje posten als je klaar bent, misschien ook de linkjes naar de DIY pagina die je gevonden hebt?

Auteur:  RichardP [ 29 aug 2014 18:46 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Ik heb net even gekeken, maar als de motor warm is, blijft het voltage zo (moeilijk in te schatten volgens de schaal) rond de 13,8 volt staan. Airco aan, ruitenwisser soms en verlichting aan.

Auteur:  mgm [ 30 aug 2014 8:58 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Hij zit zelfs nu rond 13.5 volt bij koude start.

@Richard, als je 10 minuten stil staat met draaiende motor, wanneer de motor al opgewarmd is, of als je in de file staat, zie je hem dan ook droppen?

Auteur:  thedutchguy [ 30 aug 2014 9:55 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Voor 6 euro alle twijfel weg:
Afbeelding

Auteur:  mgm [ 30 aug 2014 22:41 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

spanningsregelaar vandaag vervangen, klusje van niks. En heb nu strakke 14 volt bij koud, en blijft keurig tussen 13.5 en 13.6 hangen met alle gebruikers aan (lampen, ac, stereo).

Dus, ja , ding was niet helemaal lekker meer.

Auteur:  pbuuren [ 22 sep 2014 19:38 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Gisteren ook maar onder de kap gedoken en de regelaar vervangen. Inderdaad een klusje van niks, denk dat ik binnen 2uur klaar was (inclusief een uitgebreide proefrit :lol: )
Onderstaande link gebruikt als handleiding:
http://forums.pelicanparts.com/porsche-996-997-forum/408495-alternator-repair-regulator-replacement.html

Auteur:  Richard [ 09 dec 2014 18:31 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Welke spanningsregellar was het ? Typenummer ?

Auteur:  pbuuren [ 09 dec 2014 23:40 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Richard,
ik heb onderstaand besteld:
Bosch F 00M 144 136-395

Auteur:  maurice [ 10 dec 2014 13:40 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

thedutchguy schreef:
Voor 6 euro alle twijfel weg:

Of gratis via de airco unit. :mrgreen:

Contact inschakelen
Knopjes luchtcirculatie en pijl naar boven tegelijk indrukken
Met de +/- temperatuur selectie 47 kiezen en je krijgt de boordspanning


Nogmaals knopjes luchtcirculatie en pijl naar boven tegelijk indrukken om weer naar normale modus terug te gaan. :salut:

Auteur:  MickRS [ 10 dec 2014 20:48 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Dit truukje ken ik wel voor de temp, niet voor spanning. Heb jij een overzicht welke functies op deze manier op te roepen?

Auteur:  Richard [ 10 dec 2014 21:00 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Bij mij doet alleen de temp het zo , of mag je de auto niet starten ?

Auteur:  PTT [ 10 dec 2014 21:00 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

1c - Oil Temp?
2c - Inside temp. Sensor mounted in the aspirator assembly at the side of the dash.
3c - Outside temp. Sensor located inside the air inlet of the A/C unit.
4c - Outside temp. Sensor located in front grill of the radiator. The data is fed to the Climatronic from the instrument cluster. When not moving, the instrument cluster OBC temp display retains it's last setting until moving. This is to prevent heat emanating from the radiator affecting the temperature sensor. The A/C unit uses the lower of the two outside air temp values in determining fresh-air temp.
5c - Outside temp. (matches OBC outside temp display)
6c - Coolant temp.
7c - Footwell discharge temp.
8c - Sun sensor (dash top)
9c - Sun sensor.
10c - Passenger compartment fan speed.
11c - Passenger compartment fan voltage.
12c - Temperature mix Flap command 1=COLD, 100=HOT
13c - Temperature mix Flap position
14c - Central Flap command
15c - Central Flap position
16c - Footwell/Defrost Flap command
17c - Footwell/Defrost Flap position
18c - Recirculation Valve command 1=OFF, 100=RECIRC
19c - Recirculation Valve position (feedback)
20c - Vehicle speed in kph, updating only once per second. (real speed, not speed+safety margin as in the speedometer)
21c - Engine RPM in hundreds. This too only updates once per second.
22c - ?
23c - ?
24c - Sun sensor, exterior lights switch & panel lights control (term. 58 & 58d voltage) - used for A/C panel display illum.
25c - ?
26c - ?
27c - ?
28c - Fan speed?
29c - ?
30c - Engine run time in seconds (255 max.)(=0xff)
31c - Timing counter
32c - Displays test
33c - Software version? Mine states 3.4
34c - ?
35c - Outside temp. from inlet sensor (filtered?)
Zowiezo leuke weetjes over de 996
http://rennlist.com/forums/996-forum/53 ... hread.html
36c - temp?

Auteur:  Richard [ 11 dec 2014 14:13 ]
Berichttitel:  Re: 996 laad voltage / dynamo gedoe?

Zo ,vandaag ook de spanningsregelaar vervangen.Wat een verschil.Voltmeter staat nu ( met alle gebruikers aan) tegen de 14 volt :D

erg blij ,wat zo'n "kleine "ingreep kan doen, thkzz voor de reacties

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/