Oude benzine wegpompen/ brandstofpomprelais geeft de geest
Het wegpompen van oude brandstof in mijn 3,2 lijkt vrij eenvoudig:
- Allereerst de massaklem losmaken van de accu (DOE DIT! Hierover later meer)
- Onder de motorkap het benzinefilter losmaken en een slang op de aanvoernippel duwen:
- Vervolgens het DME- en brandstofpomprelais dat onder de bestuurderstoel zit ...
- ... losmaken en pin 30 kortsluiten met 87b in de relaisvoet:
Als ik nu met de massakabel de accu aanraak hoor ik de benzinepomp draaien. De benzine wordt uit de tank linea recta in de kanister gepompt. Het benzinefilter wordt hierbij ontzien want dat zit er niet meer tussen.
Toen de vijftien liter oude ethanolhoudende benzine er uit waren heb ik vijfentwintig liter Aral Ultimate 102 in de tank geheveld met een hevelpompje. Daarna nog een half litertje verse benzine door de leiding gespoeld richting kanister en daarna het benzinefilter weer aangesloten. Daarna heb ik de pomp nog even laten lopen om het filter te vullen en alle lucht uit het brandstofsysteem te krijgen.
Op de volgende foto kun je goed het verschil in kleur zien tussen de nieuwe en de oude benzine:
An sich is het nu een kwestie van het kortsluitkabeltje wegnemen, het relais terugduwen, de massaklem aan de accu schroeven en ik kan weer starten.
Maar hij startte niet. De motor draaide maar hij gaf geen kik, nog niet eens een kleine rochel.
Nu viel me in dat ik in den beginne de massaklem niet had losgemaakt. Terwijl ik op de kop onder de bestuurderstoel de kabel van het relais probeerde te trekken trok ik het complete relais uit zijn plastic behuizing en kwam daarmee ergens tegen de stoel aan en er vonkte iets. Nu was ik dus bang dat óf het relais óf de computer aan gort zou zijn want die laatste zit daar vlakbij.
Ik maakte het relais maar eens open en zie:
Daar waar 12V binnenkomt is het baantje weggefikt! Dan krijgt zowel de computer als de pomp geen stroom meer.
Nu was ik toch al van plan het relais een keer door te solderen dus dat heb ik gedaan:
Als laatste heb ik het relais terug ingebouwd en nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt de spindels van de elektrische stoelen met vaseline in te vetten want daar piepte iets.
Vervolgens startte de 911 binnen één omwenteling op zijn nieuwe benzine zoals verwacht.