Auteur |
Bericht |
Octaaf
|
Raam gaat niet meer omhoog of omlaag bij Boxster 987. Anyone
Ik heb een probleem met mijn linkerraam. Mijn raam stond half open toen ik me vergiste bij het bedienen van de schakelaar. Ik drukte zeer kort achter elkaar op omhoog, beneden en weer omhoog. Daarna reageerde het raam helemaal niet meer op de schakelaar. Rechts werkt overigens nog prima. Ik heb de accu er af gehad als reset maar geen verschil. Als ik de auto met de sleutel open maak en de knop ingedrukt houd gaat het rechter raam wel naar beneden maar de linker niet. Bij het op slot doen gaat alleen het rechter raam weer dicht. . Toen ik 's avonds nog een keer testen reageerde hij nog één keer op de schakelaar en nu ging hij helemaal open. De 30A zekering A1 is nog heel bij het bedienen van de schakelaar hoor ik nog wel een geklik.
Kent iemand dit oorzaak van dit probleem bij een 987/997? De verdachten zijn de bedieningschakelaar in de deur, de besturingseenheid en de raammotor in de deur. Er is geloof ik geen schakelrelais.
|
01 mei 2015 10:20 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Raam gaat niet meer omhoog of omlaag bij Boxster 987. An
Om uit te sluiten dat de schakelaar kapot is zou je de stekkers eens kunnen verwisselen. Verder geen idee wat het zou kunnen zijn
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
01 mei 2015 10:45 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Hellaas, zul je hoogst waarschijnlijk een nieuw raam mechanisme moeten plaatsen, dus naar de garage..!
Overigens tientjes werk, echter nog wel arbeid erbij.
|
01 mei 2015 11:42 |
|
|
Octaaf
|
De 987 heeft zelfhelende vaardigheden! Helaas zijn die van tijdelijke duur. Na het optreden van het probleem verleden maand was er de volgende dag niets aan de hand en werkte het raam en de schakelaar een maand lang als vanouds.
Vandaag echter ging het tijdens een rit weer mis. Het linker raam staat omhoog en reageert niet meer op de de schakelaar, de cabriokapbediening (raam zakt dan normaal 3cm) of de sleutel (openen en knop inhouden opent ook de raam) of de deurklink (raam zakt normaal 3cm).
Het lijkt een electronische storing omdat er mechanisch waarschijnklijk niets mis is. Herkent iemand dit probleem?
|
07 jun 2015 22:54 |
|
|
Octaaf
|
Even langs de dealer geweest. De monteur was er van overtuigd dat het de motor van het raam is. De hele besturingsmodule zit op de module dus de unit kost 440,-. Met montage dus ruim 700,-
Toen ik zei dat ik hem er zelf wel in kon zetten zei de monteur dat de raammotor na montage ingeleerd moet worden op de diagnose kast omdat quote "De unit niet weet of hij in een Boxster, Cayman of 911 Coupe op Cabrio geplaatst is". Bij het zoeken in de online Porsche Erzats Teile (PET) site kom ik er achter dat alle model mogelijkheden een eigen artikelnummer hebben (binnen de 911 dus ook onderscheid in artikelnummer tussen de coupe en cabrio) en dus prima horen te weten in welke auto ze horen te zitten en hoe ze moeten reageren.
Is het een broodje aap verhaal om klanten af te schrikken om zelf reparaties uit te voeren???
|
10 jun 2015 17:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
10 jun 2015 17:25 |
|
|
Octaaf
|
nee dat bedoelde hij niet. Dat inleren van ramen na losmaken vd accu is inderdaad bekend. Bij het vervangen van een electrisch onderdeel moet je zowiezo de min pool vd accu losmaken en dus weer je ramen inleren door de schakelaar in open en gesloten positie 5 seconde vast te houden, dat was alleen voor de klembeveiliging zei hij.
Hij zei nog dat hij er niet van uitging dat ik een OBD uitleeskast had.
Laatst bijgewerkt door Octaaf op 10 jun 2015 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 jun 2015 17:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Klik even op de oranje letters - dan kan je het hele artikel lezen .. replacing either the regulator or the power window motor
|
10 jun 2015 17:50 |
|
|
Octaaf
|
Thx olaf. Ik heb hem gelezen. Het is zeker niet mechanisch. Ik weet niet of het in de microswitches kan zitten. Ik heb vandaag de raamunit met geintegreerde stuurunit uitgebouwd. De motor in de unit doet het nog als ik er 12v opzet (nadat de hele stuurunit van de motor is losgekoppeld). Wat me wel opviel is dat ik bij bedienen van het goede raam geen relaisklik hoor maar bij het bedienen van de defecte kant juist meerdere kliks hoor. Wellicht een defect relais?. Ik heb net even het relais besteld welke op de stuurunit zit. Die vervang ik dan eerst even. Het is een gokje van 16,-. Wordt vervolgt.
|
14 jun 2015 20:09 |
|
|
Octaaf
|
Uiteindelijk een nieuwe raammotor met geintegreerde stuurunit gekocht en die zelf gemonteerd. Probleem nu opgelost. Het kwam niet vaak voor. Het onderdeel moest uit Duitsland komen. Volgens de dealer is het normaliter het raammechanisme wat stuk gaat. PCE bedankt voor de goede service!
|
27 jun 2015 19:38 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Vandaar dat ik het raammechanisme gokte...
Ben je nu dubbele kosten kwijt?
Hoe dan ook, fijn dat het weer werkt..!
|
28 jun 2015 8:58 |
|
|