Auteur |
Bericht |
christian
911-964R'dam
|
oliemeter
Mijn olie metertje, (naast de benzinemeter) werkt niet zoals het hoort.
De pijl blijft onderin en komt iets naar boven als de motor op temperatuur is.
Is de meter stuk
|
07 jun 2005 18:59 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Christian,
Het is al een aantal maal beschreven, maar vooruit
De oliemeter werkt alleen als de motor op goede temperatuur is (lees: een half uurtje mee gereden), en op een horizontaal ondervlak gedurende een minuutje ofzo stationair draait.
De reden is simpel, het oliepeil geeft het nivo van de olie in het 'reservoir' aan. Hij kan dus alleen olie peilen, als hij de olie niet nodig heeft om de motor te smeren/koelen...
Doe bovenstaande, en peil een paar keer met de stok de olie achterin (let op: draaiende motor, stationair, horizontaal ondervlak!), en vergelijk de stand van de meter met het peil op de stok. Dat is dan naderhand een mooie maatstaaf!
Succes!
|
07 jun 2005 19:03 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Weet niet hoe het bij een 964 werkt, maar voor mijn 911 uit 1972 is dat de juiste werking !
Let op! : deze meter geeft het juiste oliepeil alleen aan bij stationair draaiende warme motor !
Edit : Pascal was me weer te snel af
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
07 jun 2005 19:06 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Bedankt Pascal,
De meter blijft onderin
Ik laat de olie wel verversen, wordt wel tijd na 7 maanden blazen
|
07 jun 2005 19:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Als hij onderin blijft zou ik er eerst eens een litertje bijknikkeren en kijken wat er dan gebeurt... Meter is ongeveer een liter begreep ik.
Hoewel dat natuurlijk niet opgaat als er veel te weinig in zit, staat de meter natuurlijk ook onderin en moet er veel meer dan een liter in.
Heb zelf net na 3000 km een half litertje toegevoegd afgelopen zaterdag. Na 7 maanden hoef je echt de olie (13 liter!) niet te verversen hoor!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 jun 2005 20:13 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Horn, bedankt
|
07 jun 2005 20:35 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Niet ZOMAAR bijvullen Christian, je weet niet of je oliemeter klopt!
Peilen doe je met de stok achterin, de oliemeter op het dashboard is leuk voor de indicatie!
|
07 jun 2005 20:58 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Hoe lees je de peilstok af?
|
07 jun 2005 21:22 |
|
|
horn
PF #57
|
boven je olievuldop gele ring. eruit trekken en kijken hoe hij staat tov de markeringen. evt schoonmaken, terugstoppen en nog een keer kijken.
let wel op dat je dat pas doet nadat je, zoals PaSCal schrijft, met een warme motor op een vlakke ondergrond terwijl je motor stationair loopt.
En bijvullen met een half litertje tegelijk en kijken op je meter (en peilstok ivm het feit dat je meter wellicht kapot is...). Teveel olie komt er nl. via alle gaten en aansluitingen uitgezet en dat wil je zeker niet.
Als je twijfelt, even langs een specialist. Heb ik ook gedaan de eerste keer. Better safe than sorry...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 jun 2005 22:26 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Volgens mij 1.75 liter.
|
08 jun 2005 17:13 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Ik heb er net 1 liter bij geknikkerd, maar was iets te weinig. Later nog een liter gehaald en de meter kwam langzaam omhoog.
De meter stond aardig in de midden na 2 liter olie.
Maar ja , ik stond net een tijdje voor het stoplicht en de meter kwam langzaam naar boven. De motor was nog niet echt op temperatuur tijdens het bijvullen, denk ik. (10 minuten gereden).
Het is jammer dat er nu iets te veel in zit
|
08 jun 2005 17:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
09 jun 2005 14:06 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Een paar keer flink doortrekken tot de 7000 toeren en de meter staat weer in de midden
|
09 jun 2005 18:56 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
09 jun 2005 20:32 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Tsja, Eric dat zijn inderdaad nog eens waardevolle tips!
|
09 jun 2005 21:27 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Sorry, voor de OLIEdomme tips mannen
|
09 jun 2005 22:18 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
christian, zonder dollen, tap die olie af.... Je wilt niet met teveel olie rondrijden, die gaat op plekken zitten waar hij niet hoort...
|
10 jun 2005 10:25 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Pascal, bedankt voor je medeleven,maar de pijl staat 3/4 als de motor stationair draat en op temperatuur is. Is precies zoals de procedure van mijn P-specialst.
|
10 jun 2005 15:38 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ah, dan is het goed, zoals ik het las, leek het erop dat ie te hoog stond namelijk ... Heb je nu al met de peilstok gemeten?
(immers, de peilstok is belangrijker dan de meter op het dashboard )
|
10 jun 2005 15:40 |
|
|
christian
911-964R'dam
|
Ja, heb ook met de peilstok gemeten en de olie zit tussen de twee strepen in. Is dat juist?
|
10 jun 2005 15:50 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad
christian peilen met de peilstok zoals beschreven metertje is ALLEEN MAAR een indicatie en meer niet
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
10 jun 2005 15:53 |
|
|