| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Glimmend vs strak http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=46275 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | lindemans [ 01 jan 2016 19:30 ] |
Berichttitel: | Glimmend vs strak |
Het is me al lang duidelijk dat glimmend plaatwerk iets anders is dan strak plaatwerk. Zo stoor ik me al lang aan een niet perfect herstelde schade aan mn portier, deze zat er al toen ik de auto 17 jaar geleden kocht. Deur is niet helemaal strak, dat zie je doordat voorwerpen / lijnen die weerspiegelen in de deur vervormen. Als je dan iets met je hoofd beweegt zie je het spiegelbeeld in de deur verspringen / bewegen rond de oneffenheden in het plaatwerk. Na flink wat bodyshop videos op youtube te hebben bekeken, met wat lef en een professioneel schuurblok met abranet schuurmateriaal op de Festool stofzuiger eens lekker aan de gang gegaan vandaag ! Door met een vlak schuurblok kruislings te gaan schuren (droog 180, voorzichtig) zie dat de plaatsen die te diep liggen grijs blijven (kleur auto) en dat je de plaatsen die relatief hoog liggen snel doorschuurt door de primer en deels dunne laag plamuur. De lichte gebieden lagen te hoog en de grijze gebieden te diep, waardoor het oppervlak een soort lachspiegel wordt (meer een "het lachen vergaat je spiegel" eigenlijk...). Mijn eerste indruk was dat ik de diepere delen verder zou moeten vullen, al gauw bleek echter dat het de hoger liggende delen waren die teruggeschuurd konden worden om vlak te komen met de diepere delen, meevaller dus. Op de 2e foto is een dunne spray van ontvetter op de deur gespoten waardoor deze even mooi gaat spiegelen, je ziet daarin een al veel beter spiegelbeeld, maar hij is er nog niet helemaal. Inmiddels zit er weer een eerste laag expoxyprimer op omdat ik op sommige plaatsen op het metaal terecht kwam. Morgen weer dunne donkere laag erop zetten, dan wordt bij schuren eventuele te diep liggende delen snel zichtbaar en kan ik die strak maken. Leuk klusje ! |
Auteur: | A-Line [ 01 jan 2016 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Zooooo...... jij durft. Ga je hem ook zelf spuiten??? |
Auteur: | Johann [ 01 jan 2016 21:58 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Goed bezig |
Auteur: | porsche964 [ 01 jan 2016 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Doe je alleen dit stukje of de hele deur? En dan is de deur strak en blijk je kleur verschil te hebben met rest van je auto |
Auteur: | Marcel1967 [ 01 jan 2016 22:24 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Waar 17 jaar ergernis al niet toe kan leiden. Vind het echt gedurfd als je geen ervaring hebt, groot respect en succes |
Auteur: | lindemans [ 01 jan 2016 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Heb al eens eerder voorbumber en parafan gespoten met uitstekend resultaat overigens. Heb goede compressor en prof Devilbis spuitjes, goed advies en lakken van Ten Wolde uit Haarlem. Begin was veel proberen oefenen en opnieuw doen als t niet naar mn zin is, kost alleen tijd en is nog leuk ook. Uiteindelijk moet ik de gehele deur spuiten, en uitspuiten naar de schermen voor en achter uiteraard. Meeste tijd gaat zitten in het strak maken van de plek waar ik nu mee ben begonnen; rest van de deur is strak. Spiegel en deurgreep moeten straks ook gedemonteerd worden, dan kan ik de gehele deur mat schuren; Als dat helemaal ok is is het spuiten van de kleur en blanke lak niet zo veel werk meer. Als het eindresultaat me niet bevalt laat ik dat laatste alsnog door een pro doen, maar dan is de basis al goed. |
Auteur: | molen934 [ 01 jan 2016 23:00 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Als ik dit zie zou ik het portier eruit halen en op de werkbank leggen. Handgreep en lijst eraf halen en kaal maken. Kijken hoe de schade is hersteld en eventueel strak maken en opnieuw plamuren. This nu net een toverbal en veel oud zeer |
Auteur: | olle griese [ 01 jan 2016 23:46 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Leuk werk. Ben geen expert maar doe dit ook graag. Een tip (zul je wel al weten) spuit er na het schuren een kleurtje op met een simpele spuitbus en ga weer schuren. Dan zie je beter waar het goed is en waar je nog moet schuren (of fillen) |
Auteur: | lindemans [ 01 jan 2016 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Ja Hans dat idee kwam ook al in me op, ziet er op de fotos inderdaad nog uit als een toverbal, maar ben later nog dieper gegaan. Is destijds eerst vrij goed strak gemaakt qua metaal, daarna strak gemaakt met dun plamuur. Die is daarnaa niet mooi strak geschuurd. Hechting van wat erop zit is goed want het houdt zich al bijna 20 jaar prima. Zie er tegenop om die deur eruit te halen, ik wil de scharnieren niet lossen, en ik meen dat het loshalen van de scharnierpinnen ook niet eenvoudig is. Kan er rondom prima bij zo. Deur lossen zou geen gek idee zijn nog steeds, omdat de kabeldoorvoeren van deur naar A stijl ook doorgesleten zijn. Moet ik eigenlijk ook iets mee... Tips voor die scharnierpennen buiten het bekende porsche tool daarvoor ? |
Auteur: | Ticcie [ 02 jan 2016 0:26 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Ik weet niet precies waardoor t kan gebeuren, maar plamuur kan gaan werken: ik had een auto die goed gelast was en erna strak strak gemaakt was en in z'n geheel gespoten. Volkomen strak! 2 jaar later zag ik dat ie minder strak was en zelfs 1 of 2 plamuurkringen. Weet niet hoe dit ontstaat, maar t zal vast te maken hebben met een matige voorbewerking ergens. Dus wat zit er nu bij jou onder?? Vocht? Roest? Ik zou t voor de zekerheid kaalscheren. Ziet er verder wel mooi strak uit zo. |
Auteur: | lindemans [ 02 jan 2016 0:35 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Heb met een magneetje gecheckt en ook vroeger al eens de binnenkant van de deur bekeken; het is allemaal erg dun geplamuurd om strak te maken na plaatwerk. Er zijn geen gaten dichtgeprakt en zit ook geen roest onder. Het zit er al minimaal bijna 20 jaar op zonder problemen, alleen stoorde ik me eraan dat het niet helemaal strak is gemaakt destijds voordat het is gespoten. |
Auteur: | porschenot [ 02 jan 2016 10:55 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
volgens mij zitten er wel een aantal autospuiters hier op het forum die zouden je toch wel de nodige informatie kunnen geven mooi gedurfd karweitje maar zoals je al zegt als het mislukt kun je altijd nog naar de pro veel succes |
Auteur: | Elferhenkie2 [ 02 jan 2016 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Als ik de foto's bekijk en je het echt perfect wilt hebben, zou ik zeggen: Begin opnieuw met kaal staal. Bouw hem helemaal opnieuw op met plamuur en daarna de gebruikelijke grondlakken. Nu krijg je wss randaftekening omdat er verschillende materialen onder zitten die allen een andere uitzettingscoëfficiënt hebben en omdat de ene ook wat zachter kan zijn dan de andere, heb je kans dat je nu meer zacht materiaal wegschuurt dan hard materiaal waardoor strakschuren wss helemaal niet goed wil. Ben je dat niet van plan, dan zou ik hem nu in de aluspritz zetten, dat is een spuitplamuur op polyesterbasis. Dat mooi met plankje strakschuren (droog) waarbij je niet meer door de aluspritz heen moet schuren. Dan afwerken met een 2K filler. Die aluspritz is redelijk sterk omdat het echt een sterke polyesterplamuur is en als je een beetje een redelijke laagdikte over kan houden na het schuren dan lijkt me dat de op 1 na beste oplossing. |
Auteur: | molen934 [ 02 jan 2016 12:43 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Ook de spanning op het plaatwerk kan verschillen door het herstel, stuikje leggen oid. Let daar ook op met schuren, en wat Henk verteld, die verschillende lagen kunnen gaan "opbranden". Een voordeel is dat het aan de zijkant zit, op een liggend gedeelte kan je dit vergeten Suc6 |
Auteur: | Peter [ 02 jan 2016 13:47 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Je stoort je al een tijdje aan het niet strak zijn van de deur en dan ga je het zelf proberen te herstellen.....noem het dapper noem het dom Ik heb werkelijk alles altijd aan mijn autos gedaan behalve...je raad het al, plaat en spuitwerk. Aan de andere kant, waaneer het mislukt kan je het alsnog door een prof laten doen. |
Auteur: | lindemans [ 02 jan 2016 16:52 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Ik heb al vaker wel spuitwerk gedaan hoor, een liggend deel als de parafan is ook behoorlijk kritisch maar is echt top gelukt. Voorbumper idem. Goede Sikkens lak op kleur met kleuranalyser is hele goede match met aansluitende voorklep. Dat portier durf ik ook wel aan. Dank voor alle suggesties, triggert me inderdaad wel om nog wat grondiger te kijken wat kan. Het ziet er erg bont uit, ik kom 4 lagen tegen en dat lijkt me normaal: beige plamuur, daarop de bruinrode primer, ik vermoed gele spuitplamuur en dan de grijze lak. Schuren doe ik met een vlak schuurblok van 230x80 zodat je mooi vlak blijft. Dat werkt best mooi en schoon met die abranet schuurstroken op een goede stofzuiger. Stom dat ze dat meteen niet even goed gedaan hebben toen. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 02 jan 2016 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Leuk om te doen En risico beperkt, als je niet tevreden bent kost het je alleen de materialen. Heb vroeger een aantal motorframes gespoten, zag er ook heel goed uit, is leuk om te doen. |
Auteur: | Blauwe Blazer [ 02 jan 2016 18:45 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Leuk topic! En wat is het risico? Als het niet lukt, kan de deur altijd naar een professional. Lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Sluit me overigens wel aan bij eerdere opmerking dat verschillende ondergronden zullen leiden tot een nieuwe vertekening in de lak, aangezien het opdrogen verschillend tijdsbeslag zal krijgen. Succes! |
Auteur: | erwin964c4 [ 02 jan 2016 20:52 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Je kunt toch het beste voor je gaat spuiten met de kleurlak de deur eerst in de primer sprayen? Heb je ook geen probs meer met verschillende ondergronden voor de kleurlak |
Auteur: | lindemans [ 03 jan 2016 0:21 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Deur moet voor de metallic in kleur erop gaat eerst nog in de sealer, in een kleur dichtbij de kleur van de auto. |
Auteur: | lindemans [ 01 feb 2016 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Weer een stapje verder. Na adviezen hier alle oude plamuur en lak rond de oude schade weggeschuurd, viel erg mee, ondiep. Vervolgens nieuw epoxyprimer, dunne laag bodyfiler, vlakken met schuurblok, weer epoxyprimer. Op deze foto heb ik een dunne waas donkere lak over de primer gezet, en ben vervolgens weer met het schuurblok gaan schuren in zig-zag patroon, tot de grijze primer weer egaal zichtbaar is. Langs de onderrand van de deur zie je nog enkele plekken donker blijven, dit zijn plaatsen waar het oppervlak nog iets te diep ligt. Dit iets grover schuren, laatste dunne filler erop en proces primer / controle laag / schuren met blok weer herhalen, zo krijg je m helemaal strak ... |
Auteur: | Brulaap [ 01 feb 2016 23:01 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak | |||||||||
Ik dacht eerst Sponge Bob in je eerste post en bovenste foto te zien Succes en knap dat je het durft. |
Auteur: | lindemans [ 01 feb 2016 23:05 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak | ||||||||||||||||||
Ik zat de like button te zoeken hier Leuk klusje, maar ik snap nu waarom strak maken tijd kost. |
Auteur: | Rijn [ 02 feb 2016 1:10 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Jammer dat ik deze topic niet eerder zie.Hier een paar tips te laat maar toch. Plamuur op blank staal en niet over oude lak randen heen. schuur oude lakranden goed vlak en strak weg, met korrel 80 en eindig met korrel 180. Plamuur zoveel mogelijk over schuur korrel 180. strak schuren tot korrel 180. Oude laklagen na en vlak schuren met korrel 240 en uitschuren met 320. Fullers aanbrengen op de overgang van schuurgang 240/320 uiteraard kaal blank staal eerst wasch primeren alvorens je de fuller aanbreng. Deze fuller strak schuren/blokken met korrel 320 en naschuren met korrel 500. op de wijze voorkom je rand aftekeningen. van belang is ook de opbouw van de grofte van je schuurpatroon .En de meng verhoudingen van plamuur en fullers in acht te nemen . mocht je nog vragen hebben PB maar. |
Auteur: | lindemans [ 10 maart 2016 16:36 ] |
Berichttitel: | Re: Glimmend vs strak |
Bij verder werken kwam ik erachter dat het paneel tussen de deur en wielkast achter niet naar mn zin was, in dat paneel en in de deur zaten 2 zgn. "Kikkers" in het plaatwerk, staal te veel opgerekt en onder spanning. Besloten om maar rigoreus de schuurmachien erop te zetten, alle plamuur tot op t kale metaal weggenomen, kwam daarbij verder naar de achterkant dan gedacht !! Theo van Rijn maar es laten kijken.... Fotos spreken voor zich, hele oude schade die iets te makkelijk is opgeknapt destijds. Zwarte dots zijn plaatsen waar met puntlassen het plaatwerk naar buiten is getrokken, maar nooit strak gemaakt. Auto daarom maar overgedragen aan Theo, liever met vakmanschap t staal weer in model laten brengen dan blijven prutsen met plamuur op zn Amerikaans. Effe slikken als je hem nu zo ziet staan maar blij dat ik t helemaal goed laat doen. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |