| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Accu 100Ah en 830A, kan dat?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=47209
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jos-P [ 15 mei 2016 21:35 ]
Berichttitel:  Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Vraagje ...
Mijn Porsche 996 4s staat vaak enkele weken lang in een garage zonder stroomvoorziening zonder dat ik de auto gebruik. Helaas is vaak de accu dan te leeg om te starten. :(
Mijn huidige accu is een Varta Blue Dynamic, 74Ah 680A.
Als ik een accu met een hogere AH waarde neem, dan zal volgens mij het langer duren voordat de accu leeg is.
Klopt toch?
Stel: ik neem een Varta Silver 100 Ah 830A.
Geeft de hogere CCA waarde van 830A dan nog een probleem of kan dat gewoon?
Er is vast wel iemand die dit weet :D

Auteur:  Erwin [ 15 mei 2016 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Een moderne auto heeft dit probleem door de vele elektronica en alarmsystemen. Vaker rijden is de beste oplossing. Helaas niet altijd haalbaar.

Een accu met veel grotere capaciteit, ik zou het niet doen.
Om te beginnen zou ik eerst (laten) meten hoe groot de stroom is als jouw auto op alarm en afgesloten geparkeerd staat. Je kunt dan uitrekenen hoe veel langer het theoretisch duurt voor dat een grotere accu leeg is. Het verschil is in de praktijk minimaal.
Je kunt je ook afvragen of de stroom tijdens lang parkeren niet te groot is.

Een grotere accu kan ook te groot zijn voor de laad capaciteit van de dynamo. De dynamo is af fabriek afgestemd op de accu, ga je daar in wijzigen kan de dynamo op het moeilijk krijgen.

Auteur:  Octaaf [ 16 mei 2016 10:46 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Als de zwaardere accu past dan kan het iets schelen. Je kan kan ook een starthulp met ingebouwde accu aanschaffen

https://www.bol.com/nl/p/black-decker-bdv040-power-starter-simple-start-heavy-duty/9200000057557750/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-22050888078-S-108247407143-9200000057557750

Zomaar een link ter illustratie. Ik heb er geen ervaring meee.

Je kan ook bij het parkeren een geladen 2e accu in de voetenruimte van de passagiersplek zetten en aansluiten op de sigarettenaansteker in de midenconsole. Dan zal het theoretisch 2 keer zolang duren voor het starten niet meer lukt. Dat is 100% meer (bij een gelijke accu) dan de 22% extra die je met die zwaardere accu hebt. Je krijgt dan wel geklooi met het laden van die loeizware 2e accu. En je moet opletten met het lekken van accuvloeistof.

Elke 2 weken rijden is beter voor de auto denk ik. Dat is sowieso mijn regel en ik heb stroom in de garage.

Succes

Auteur:  hoefnix [ 16 mei 2016 10:52 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Ik zou eerst uit laten zoeken waarom je auto niet een paar weken kan staan zonder dat de accu leegloopt.

Is de accu aan het eind van zijn leven?
Verbruikt de auto stroom terwijl alles uit hoort te staan?

Ik heb een oude volvo die ik eens in de 3 maanden gebruik en die start altijd gewoon, ook in de winter.

Auteur:  RGJC4 [ 16 mei 2016 11:13 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

In een oude Volvo zit wellicht ook wat minder electronica.

Bij mijn 993 hield mijn accu het ook niet lang vol :mrgreen: bleek uit eindelijk dat een slechte massa verbinding er voor zorgde dat de laad spanning niet hoger kwam dan 12.92V...het maken van een extra verbinding was de oplossing :thumleft:

Auteur:  janz [ 16 mei 2016 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Gebruik sinds 2 weken deze Afbeelding

24 Ah en 2400 Amp start als een tierelier en ruim 10 lichter dan orginele.

Auteur:  hoefnix [ 16 mei 2016 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Don't pick on my volvo, it always drives :drive: :ba:

Mijn punt is dat een paar weken wel heel kort is.
Gewoon een (bijna) kapotte accu?
Of een fout aangesloten elektronica?

Auteur:  janz [ 16 mei 2016 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Gewoon een race gel accu :mrgreen:

Auteur:  barolo [ 16 mei 2016 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Ik heb een goedkope 85ah. Die houdt het 6 weken vol.

Auteur:  Jos-P [ 17 mei 2016 22:09 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Dank voor jullie antwoorden :D

@Erwin, duidelijk verhaal. Ik wil natuurlijk geen problemen met de startmotor.

Vaker rijden en is zeker een optie.

@Octaaf: die Black & Decker lijkt me te licht voor een auto. Het idee ban de tweede accu is zeker een optie maar die moet je dan weer af en toe opladen.

Ik denk verder zoeken naar de stroomleverancier en voorlopig vaker rijden.
Of ... een ander huis kopen met garage met stroom :)

Auteur:  Octaaf [ 17 mei 2016 23:32 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Hoi Jos,

Stroom in je garage (als je die hebt) kost ongeveer 800,- eenmalig en dan ong 25,- pm. Heb ik ook gedaan en nog geen spijt van gehad. Dan kan je hem op een druppel lader zetten wat juist helpt om langer met je accu te doen.

Erwin had het overigens niet over de startmotor maar de dynamo. Persoonlijk denk ik niet dat een iets zwaardere accu je dynamo van 55 amp of meer iets zal uitmaken. Ik heb zelf een audio installatie in de auto zitten die op 200 ampere is afgezekerd en daar heeft de dynamo (of die in voorgaande auto's) nooit problemen mee gehad.

De powerpack zoals de black en decker zijn om je accu een boost te geven en op te laden. Niet om de auto op starten. Nadeel is dat je daar wel een tijdje op moet wachten (10-20 min) tot je accu weer meer power heeft.

Vaker rijden is de leukste optie. Een nieuw huis met garage zeker de duurste optie. Veel wijsheid gewenst.

Auteur:  lindemans [ 18 mei 2016 13:13 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Een accu met een iets grotere capaciteit kan geen kwaad, het is niet zo dat deze bij het laden de dynamo veel zwaarder belast. De laadstroom van een accu is max. in de orde van wat 2 koplampen of een achterruitverwarming verbruikt, daar moet de dynamo wel tegen kunnen. Het VERSCHIL in laadstroom voor een 63Ah of een 100Ah accu vergelijkbaar met 1 koplamp.

Veel zal je er niet mee opschieten; als een 63Ah naar een maand leeg staan, dat zal een 100Ah accu na ca 6 weken net zo leeg zijn. Beter kun je hem bij langere tijd stil staan op een druppellader zetten, afkoppelen of kijken of je het verbruik tijdens stilstand kunt verlagen door de verbruiker en de oorzaak daarvan op te sporen.

Het komt nogal eens voor dat een slechte back-up accu van het alarm de boosdoener is als de accu van de auto bij stil staan ineens veel sneller leeg is dan voorheen....

Auteur:  ppua [ 18 mei 2016 14:56 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Mijn Accu ging een begin van het jaar ook zeer snel leeg (964) heb toen uitgezocht wat er aan de hand was.
Stroom verbruint lag ron de 350mA.
Uiteindelijk volgende oorzaken gevonden:

deurcontacten
backup accu van de sirene van het alarm.

Beide problemen nu opgelost en stroom verbruik is nu rond de 20mA.

Dus ik zou eerst ff meten hoeveel stroom verbruik er is.

Auteur:  B. Oxster [ 18 mei 2016 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Eventueel kun je een stroomonderbreker plaatsen of bij stilstand de accupool losnemen.

Auteur:  horn [ 18 mei 2016 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

ik zeg grote rode plastic sleutel (stroomonderbreker). Of aan de druppellader leggen als je niet rijdt.

Auteur:  lindemans [ 19 mei 2016 9:46 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Als je de auto wel op het alarm wilt laten staan moet je de oorzaak wegnemen i.p.v. het symptoom ...

Auteur:  ppua [ 19 mei 2016 12:23 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

En ik weet niet hoe de ECU (computer) van de 996 precies werkt.
Maar bij mijn 964 moet ik nadat de spanning eraf is geweest (lege accu), de ECU opnieuw inleren met het adaption programma via een Bosch Hammer.

Auteur:  Epicurus [ 22 jul 2016 20:32 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

ppua schreef:
En ik weet niet hoe de ECU (computer) van de 996 precies werkt.
Maar bij mijn 964 moet ik nadat de spanning eraf is geweest (lege accu), de ECU opnieuw inleren met het adaption programma via een Bosch Hammer.



dat is vreemd... het is toch een eprom? Hebben alle 964's dit?

Auteur:  Epicurus [ 22 jul 2016 20:33 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Jos-P schreef:
Vraagje ...
Mijn Porsche 996 4s staat vaak enkele weken lang in een garage zonder stroomvoorziening zonder dat ik de auto gebruik. Helaas is vaak de accu dan te leeg om te starten. :(
Mijn huidige accu is een Varta Blue Dynamic, 74Ah 680A.
Als ik een accu met een hogere AH waarde neem, dan zal volgens mij het langer duren voordat de accu leeg is.
Klopt toch?
Stel: ik neem een Varta Silver 100 Ah 830A.
Geeft de hogere CCA waarde van 830A dan nog een probleem of kan dat gewoon?
Er is vast wel iemand die dit weet :D


Is je probleem opgelost? Welke oplossing heb je gekozen?

Auteur:  Zandert [ 22 jul 2016 21:00 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Als toevoeging ... met mijn 996TT heb ik ook een afgesloten garage zonder stroom

Ik heb een stroomonderbreker geplaatst en geen problemen met de ecu of tiptronic electronica alles werkt prima ..alleen even de pincode voor de pcm en navi intikken

Auteur:  Jos-P [ 30 jul 2016 17:45 ]
Berichttitel:  Re: Accu 100Ah en 830A, kan dat?

Na vele adviezen verder ... tijdelijk gekozen voor de oplossing door de zekering van de radio er uit te trekken. Volgens Resto was dat de boosdoener. Helaas houdt de accu het dan ook geen twee weken uit.

@zandert; als je de stroomonderbreker gebruikt gaat dan het alarm af? Staat het alarm daarna nog wel aan?
Een stroomonderbreker laat ik er liever niet op zetten, alleen als het niet anders kan.

Mijn aardige buurman heeft op 50 meter van ons huis twee garages; een daar van gebruikt hij alleen voor opslag.
Hij heeft min of meer toegezegd dat is zijn tweede mag gebruiken als ik de boel opruim en ruimte vind voor de verschillende spullen die er liggen. En daar vind ik wel een oplossing voor.
Dus .... waarschijnlijk staat volgende week mijn Porsche dichtbij EN aan de druppelaar.
Probleem min of meer opgelost.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/