Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Weer een DME kapot
Er is hier al veel over het DME relais geschreven. Toch maar weer even een itempje aangemaakt. Vanmorgen weer het DME relais moeten vervangen. Ik zeg "weer" omdat het inmiddels volgens mij het 4e relais is in de 5 jaar dat ik de auto heb. Vorig jaar zomer liet het relais het afweten in Frankrijk en had ik gelukkig een reserve bij me. Nu, pakweg 6000 km verder moet ik dus weer het relais vervangen. Ik zou bijna zeggen "Lieve Mona is dit normaal?" (vrij naar Story of Privé).
Waarom gaan die dingen zo snel stuk of zit er gewoon verschil in kwaliteit. Origineel Porsche of imitatie?? En wat is imitatie? Porsche zal ze toch ook niet zelf maken, maar van een andere fabrikant/toeleverancier betrekken. Hoe weet je dan dat je een "origineel" hebt? Alleen maar omdat er de letters in Porschestijl op de verpakking staan?
|
28 okt 2016 12:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Weer een DME kapot
bijzonder. Heb 10 jaar 4 verschillende 964's gereden en heb nooit een DME relais hoeven te vervangen. Reed wel altijd met die reserve in het vooronder rond
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 okt 2016 13:26 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Weer een DME kapot
maakt je brandstofpomp abnormaal veel lawaai ? of meet eens hoeveer ampere ze vraagt. een pomp die aan z'n einde is geeft meer weerstand > warmteontwikkeling in de bedrading > solduurbreuk in DME heb je al eens geprobeerd op zo'n defecte DME opnieuw gangbaar te krijgen door de puntjes op het printplaatje opnieuw te solderen?
Laatst bijgewerkt door dpRide op 28 okt 2016 14:26, in totaal 2 keer bewerkt.
|
28 okt 2016 13:51 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Weer een DME kapot
Lijkt mij idd een mankement waardoor je dme relais het zwaar te verduren krijgt. Mijn dme relais 1,5 jaar geleden vervangen ,en de vorige was nog het orginele af fabriek met een 91er stempelcode ,dus zeg maar 23 jaar oid
|
28 okt 2016 13:59 |
|
|
klaasvs31
964 C2, 981 Boxster S
|
Re: Weer een DME kapot
Misschien is de solid state dme relais van ftech9 iets voor je?
|
28 okt 2016 14:00 |
|
|
ppua
964C2 '91 AmethistRegio Arnhem
|
Re: Weer een DME kapot
Welk merk DME relais heb je.
Als je wilt kun je het kapotte DME relais naar me opsturen, dan kijk ik ff of het aan het relais ligt. (slechte soldering etc) of dat het door overbelasting kapot is gegaan
|
28 okt 2016 14:26 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Weer een DME kapot
Ik ga er vanuit dat je een origineel DME relais hebt, heb je de variant waarvan het typenummer met 993 begint? (anders heb je nog een oude variant)
Verder zou je de oude eens open kunnen maken en kijken hoe e.e.a. er uit ziet. Opnieuw"solderen", zoals hier al aangegeven, kan ook helpen
Succes!
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
28 okt 2016 15:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Weer een DME kapot
Mijn ervaring is dat soldeerverbindingen slecht kunnen zijn.
Maar ook mechanisch gaan ze nogal eens haperen. Tijdens het starten hard met je voet op de grond bonken, als hij het dan ineens wel doet - dan is dat het probleem...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 okt 2016 16:35 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Weer een DME kapot
Hoi Lindemans. Ik heb al staan stampvoeten. Het hielp echter niet.
|
28 okt 2016 19:27 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Weer een DME kapot
Terugkomend op alle reacties: - De brandstofpomp maakt nauwelijks geluid en werkt volgens mij goed. - Het was een imitatie relais van üroparts aangeschaft via de webshop cpp porscheparts. - Er stond geen nummer op dst begon met 993. - Ik heb nog niet geprobeerd om een relais te openen, maar kreeg van ppua een aanbod. - Ik heb hem al een pb gestuurd. - Ik hou jullie op de hoogte
|
28 okt 2016 19:38 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Weer een DME kapot
Weerstand over de brandstofpomp kun je meten op de contacten van de DME connector. Ff opzoeken wat deze mag zijn. DME wordt loeiheet. Inderdaad een SolidState DME kan de oplossing zijn, echter kun je die in NL niet kopen en wordt deze niet geexporteerd.
|
28 okt 2016 20:23 |
|
|
ppua
964C2 '91 AmethistRegio Arnhem
|
Re: Weer een DME kapot
Ik wil geen welles nietes discussie opstarten.
Maar een solid state heeft naar mijn zin niet zoveel nut, en standaard mechnisch relais kan gewoon 20 jaar zonder problemen werken.
En zelfs in nieuwe auto worden nog gewoon standaard mechanische relais zonder problemen gebruikt.
de UROparts relais zijn bekend dat ze niet zo best gesoldeerd zijn, dus ik denk 5min solderen en je hebt weer een perfect werkend relais.
|
28 okt 2016 20:30 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Weer een DME kapot
Door tussenkomst van de soldeerbout van medeforummer ppua heb ik nu weer een feilloos werkend DME relais. Was een kwestie van een "gebroken/gescheurde soldeerlas. Eenvoudig te herstellen. Paar minuten werk. Je moet het even weten. Kortom ik heb weer 2 relais die het goed doen. Daar hoef ik dan niet zo'n solidstate relais o.i.d. voor te hebben. Ppua nogmaals bedankt.
|
01 nov 2016 18:44 |
|
|
Tilt!
|
Re: Weer een DME kapot
Officiële term = Cold solder joint Indertijd bij de mijne ook geprobeerd, geen succes gehad
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
01 nov 2016 20:08 |
|
|
ppua
964C2 '91 AmethistRegio Arnhem
|
Re: Weer een DME kapot
@Tilt Elk DME relais is simpel te repareren, je moet alleen eerst ff meten waar het probleem zit. In dit geval was naast de slechte soldeer verbindingen ook nog de printbaan onderbroken. Dus als je, je defekte DME nog hebt
|
01 nov 2016 20:26 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Weer een DME kapot
Als een printspoor defect is DME weggooien! Als het probleem is de connectie dan het advies om extra tin te gebruiken om betere koeling te realiseren. Scheurtjes ontstaan door thermische vermoeidheid, dit omreden dat men zuinig is met tin affabriek. Extra tin en rijden maar. Solid state heeft als voordeel dat deze eenvoudig te koelen zijn. Voor de goede orde, moderne auto's worden niet meer voorzien van klassieke relays omreden dat deze vele malen duurder zijn dan Solid State en minder betrouwbaar. Wat betreft doormeten. Dat doe hè ohms voor degene die met de multi aan de gang gaan.
|
01 nov 2016 20:46 |
|
|
ppua
964C2 '91 AmethistRegio Arnhem
|
Re: Weer een DME kapot
@Kappi,
haarscheur in printbaan !!! niet door overbelasting
|
01 nov 2016 20:48 |
|
|
Tilt!
|
Re: Weer een DME kapot
Heb het defecte relais niet meer, de 964 is ondertussen weg, en de 2 reserves heb ik hier nog ergens rondslingeren. Printbanen heb ik idd niet uitgemeten , ervaring met relais (in de flipperkasten) leerden me dat het relais zelf sticky kan worden (en dus niet goed meer schakelt), of dat soms de contactpunten aan elkaar gelast geweest zijn door te grote vonken. Heb er toen ook niet verder naar gekeken. Replacements are cheap Maar idd, zoveel printbanen lopen er niet, en desnoods kan je ook een draadje als vervanging van de defecte printbaan solderen. Heeft meer doorsnede dan een printbaan, en je hebt geen gedoe met dingen te moeten bestellen en te wachten. Congrats met de gratis fix!
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
01 nov 2016 21:49 |
|
|