| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Tiptronic Control Unit (TCU) software tune http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=49194 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Kheldar [ 11 apr 2017 13:02 ] |
Berichttitel: | Tiptronic Control Unit (TCU) software tune |
Een tijdje gelden waren er hier op het forum een aantal draadjes ivm met het aanpassen van het stuurwiel door plaatsen van schakelflippers. Al dan niet DIY of een aftermarket stuur. Er zijn verder ook nog wel aanpassingen te doen op de hardware van de tiptronic tranmissie zelf. Maar dat lijkt alleen maar een optie indien de bak gereviseerd moet worden. Dan is er nog de Tiptronic Control Unit (TCU). Zeg maar het equivalent van ECU. De module die ahv van alle data die het van de auto krijgt de schakelmomenten en aansturing van de bak bepaald. Het hele controlesysteem van deze TCU is een complex geheel omdat deze heel wat variabelen in de gaten houdt die mee spelen in wanneer er geschakeld wordt. Deze TCU kan ook aangepast worden. Dit is iets wat vooral voorkomt bij de 996 en 997 turbo-varianten waarbij de auto hardwarematig wordt getuned. Bij zulke hardware tunes en ECU tunes gaat het vermogen en geleverde koppel van deze turbo motoren soms flink omhoog. Daardoor wordt dan meestal de (tiptronic transmissie) ook verstevigd om met deze hogere koppels overweg te kunnen. Bij de auto's met tiptronic wordt de computer van de bak daarbij ook hergeprogrammeerd, de limiet van het koppel wordt dan aangepast, en de schakelpunten en hoe het schakelen wordt uitgevoerd wordt dan geoptimaliseerd. Verder wordt de toerenbegrenzer op de ECU aanpassing afgesteld. Ook zouden schakeltijden hierbij wat korter worden geprogrammeerd. De tiptronic in de 996.2 en 997.1 is een vrij gangbare transmissie die in heel veel andere auto's ook is gebruikt. Het is in de basis de 722.6 5g-tronic bak van mercedes. Doordat het een bak is die veel werd gebruikt is er op zich ook veel kennis bij revisiebedrijven over de mechanische kant van de transmissie aanwezig. Een complete revisie is daardoor ook relatief gezien niet zo heel duur: 2000-2500euro, courante onderdelen en goed verkrijgbaar. Maar er is dus weinig te vinden over eventuele tweaks in de software van de tiptronic. Heeft er iemand hier op het forum ervaring mee? 996.2 en 997.1 rijders, zowel turbo als niet-turbo. Is er hier in NL een bedrijf die zoiets kan herprogrammeren. Wat zoeken op internet geeft niet zo heel veel informatie wat er nu precies gedaan wordt. Op het duitse forum heb ik een post gevonden (redelijk algemeen) https://www.pff.de/porsche/index.php?thread/2744663 Dat gaat om dit bedrijf: http://www.steffan-sportwagenservice.de ... ronic.html Daar heeft een forummer in een ander draadje al eens naar verwezen. Verder nog wat aanbieders https://www.evoms.com/product_p/996tt-tcu.htm http://kbaumi.de/motorsportshop/product ... ts_id=4100 |
Auteur: | 993 C2 [ 12 apr 2017 17:37 ] |
Berichttitel: | Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune |
Albert motorsport in Duitsland heeft het een paar jaar terug gedaan voor mijn 996 turbo met ruim 750nm torque na tuning. Betrof torque limiter omhoog en wat sneller (en schokkend) schakelen |
Auteur: | lagunamak [ 13 apr 2017 23:07 ] |
Berichttitel: | Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune |
Vind dit interessant. Ben zeer tevreden over mijn tip maar soms vraag ik me af waarom ie 1500 toeren draait bij 60kmh in trap 5.... Het schakelen op zich vind ik prima, heb een dsg in mijn Golf, maar schakel kwaliteit is niet veel beter. Ander nadeel van mijn tip is dat ie, na een periode van rustig rijden, lastig wakker wordt. Voor deze twee dingen zou ik wel een oplossing willen hebben. Maar ik zou niet meer snel terug gaan naar een handbak. |
Auteur: | Kheldar [ 14 apr 2017 15:39 ] |
Berichttitel: | Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune |
750nm is ook een berg koppel. Lijkt me dat dat wel onrustig kan rijden als je de lock sneller met minder slip laat aangrijpen. Want ik geloof dat daar de basis in ligt. Dat ze de druk op de aansturing van de versnelling en de lock in de koppelomvormer wat hoger instellen. Lijkt me met een ongeblazen 996 minder problematisch. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |