Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:47

Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Koelleidingen 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Koelleidingen 997
Iemand ervaring met het zelf vervangen van deze?

Ben voornemens deze winter een derde radiator te installeren. Aangezien een en ander dan toch al voor een deel open ligt, en die koelleidingen een zwak punt zijn, overweeg ik ze direct mee te nemen.

Wat ik er zo van zie nu, moet je zelfs het subframe demonteren.
tot nu toe geen goede "how to" gevonden.

Iemand ervaring?

26 okt 2024 15:11
Profiel
PorscheForum Rakker
cayman s 987
Zingem
Bericht Re: Koelleidingen 997
ik denk dat mijn cayman dezelfde neus heeft van de 997

het is zeker een goed idee voor eens die slangen te vervangen, die zitten steeds vast met zo een klips en kunnen best vast zitten door roest, zorg ook dat de nieuwe weer goed ingeklikt zitten

het subframe moet idd los, let op bij het vast draaien dat je niet door draait want er is veel aluminium gebruikt

ik heb geen problemen gehad met ontluchten maar bij andere hoor ik dat het systeem moet vacum getrokken worden

27 okt 2024 12:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Das nog een flink dingetje dan idd.

Is het een beetje zelf te doen?

27 okt 2024 14:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Reinout schreef:
het subframe moet idd los, let op bij het vast draaien dat je niet door draait want er is veel aluminium gebruikt
Altijd de aanhaalmomenten respecteren. Er zijn handleidingen verkrijgbaar zoals deze https://custom-concepts.nl/product/gereedschap-boek-met-aanhaalmomenten-specificaties-voor-porsche-997/.

28 okt 2024 10:09
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
CJ schreef:
Ben voornemens deze winter een derde radiator te installeren.

Waarom zou je dat willen?

Check evt. dit verhaal van Hartech over de voors en tegens:
https://rennlist.com/forums/997-forum/1 ... oring.html

Zie kopje 'FITTING A 3RD RADIATOR (MORE DETAILS ALSO AVAILABLE IN A SEPARATE REPORT)'

28 okt 2024 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Zeer interessant :thumleft:

Zo had ik er nog niet tegen aan gekeken.

Mijn motivatie was wat meer Jeremy Clarckson. "more is better" :lol:
En ik mag in de winter graag wat dingetjes aanpakken. Deze leek me ook gewoon leuk.

Toch misschien maar op zoek naar ander projectje

28 okt 2024 15:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik snap je verbazing. Wat zijn je alternatieve projecten?

28 okt 2024 17:15
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Nou ja "projecten" zou ik het niet direct willen noemen.

Ik verzin gewoon altijd wel wat. Ik heb altijd een heel excel sheetje met wensen en "to-do". :scratch:

Wil denk nu m'n dorpellijsten gaan vervangen, die aan de onderkant van je auto. Die zijn erg "gepokt". Het onderspoilertje aan de voorkant moet ook vervangen worden.

Van die performance motorsteunen lijken me ook wel wat. Alleen nog in verdiepen welke. Het moet absoluut geen circuitauto worden :roll:

Deze ben ik ook al tijdje over aan het dubben. Of naar Carnewall voor vervangingsset. Daar ben ik nog niet uit.

Wat jij gedaan had met je instaplijsten was ook erg gaaf. :thumleft:

Zo zie je: altijd wat te rommelen.

28 okt 2024 22:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
CJ schreef:
Mijn motivatie was wat meer Jeremy Clarckson. "more is better" :lol:

Naast “there is no substitute” staat Porsche toch erg bekend om de kreet “Less is more …”

Ik zou die Clarkson links laten liggen en zoveel mogelijk van je 997 af slopen :cheesy:

Wat er niet op zit, kan ook niet kapot … is mijn credo ;)

29 okt 2024 8:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
CJ schreef:
Zo zie je: altijd wat te rommelen.

Ja, zeker herkenbaar. Heb ook zo'n lijstje!

Motorsteunen vervangen vond ik wel één van de beste upgrades, maar dat hangt natuurlijk ook af van de staat van de huidige. De mijne hadden tegen de 100k km erop zitten en waren achteraf gezien duidelijk aan vervanging toe. Misschien dat niet eens de km's maar de leeftijd er daarbij toe doet. Ook als je stil staat worden ze immers belast. Ook nieuwe standaard motorsteunen zouden hierbij al een goede verbetering kunnen hebben gegeven. Heb zelf voor de OEM 993RS motorsteunen met montage-set van Carnewal gekozen.

Als je met die dorpels aan de gang gaat, overweeg dan ook dat flapje bij de achterwielen los te halen en/of te vervangen. Daarachter kan een hoop natte vuiligheid ophopen.

Een 200cell kat leek me ook wel gaaf, maar wordt misschien wat too much met mijn Carnewal GT uitlaat(-modificatie). En ik vind het eigenlijk wel top klinken zo. Beetje alsof je PSE altijd open staat en je het volume met je rechtervoet bedient, zodat je ook nog beschaaf kan rijden.

29 okt 2024 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Citaat:
Heb zelf voor de OEM 993RS motorsteunen met montage-set van Carnewal gekozen.

Wat waren jouw overwegingen? (of die van anderen?)

Rennline of RSS lijkt me ook wel wat.

Ik gebruik mijn auto puur op de weg.

04 nov 2024 9:52
Profiel
PorscheForum Rakker
CJ schreef:
Citaat:

Mijn overwegingen zijn eerlijk gezegd een beetje weggezakt. Ik gebruik de auto vooralsnog ook alleen op de weg. Ik las op Rennlist goede dingen over die 993RS motorsteunen, kan ik me herinneren. Maar ik wilde vooral van die deinende achterkant af en wist niet of dat met de normale OEM motorsteunen zou gebeuren, dus dan maar een tandje sportiever. Wellicht was dat met de normale ook bereikt. Ik kan me goed herinneren dat ik voorheen een onzeker gevoel overhield aan hard een rotonde afkomen of een hobbel in een lange doordraaier op de snelweg. Alsof je nog even een slinger na kreeg. Ik heb met toen echt afgevraagd; is dit nou 'normaal' voor een 911 (nooit een andere gereden)? Zo ja, bevalt een 911 me dan überhaupt wel? Met die nieuwe motorsteunen waren die twijfels in één klap verledentijd.

04 nov 2024 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
CJ schreef:
Citaat:

Ik gebruik mijn auto ook puur op de weg, maar schep er wel plezier in om bochten zo hard mogelijk te nemen. Ik heb zo'n 1,5 maand geleden mijn 19 jaar oude OEM motorsteunen (met 993 nummer) vervangen door RSS. Meer info zie hier.

Hieronder mijn eigen overwegingen in mijn eigen simpele, niet technische bewoordingen: als je OEM steunen hebt, zijn die primair gericht op comfort. Er zit dus relatief veel demping / speling in. Als je ze naast elkaar legt (hieronder nieuwe RSS (links versus mijn originele OEM steun met 993 nummer (rechts)), kun je je dat ook wel voorstellen:

Afbeelding

Je kunt bij de OEM variant de "bout" die uit de motorsteun komt makkelijk met de hand bewegen, bij de RSS variant is dat uitgesloten (of ik ben er niet sterk genoeg voor :lol: ).

Dat extra comfort van de OEM variant is fijn als je van rustig toeren houdt en vooral hard rechtdoor wilt: bij het starten voel je het blok niet bewegen in de auto en je hebt doordat het blok meer kan bewegen aan de steunen (dus ten opzichte van de auto) minder "NVH" zoals de Amerikanen dat noemen (Noise, Vibration and Harshness); minder trillingen in je interieur, etc.

Maar als je dus ook hard door de bocht wilt en er zit relatief veel comfort /flex in je motorsteunen, dan gaat volgens de eerste wet van Newton (massa is traag) je blok nog kortstondig rechtdoor, terwijl jij de auto de bocht al ingestuurd hebt. Als je het heel erg overdrijft: dat blijft zo, tot het blok alsnog de grenzen van de motorsteunen tegenkomt en op dat moment tikt het blok aan de buitenkant van de bocht tegen de achterkant van je auto. Dus als jij een bocht naar links maakt, zorgt je blok rechts achter voor een duwtje. Daardoor gaat je auto - opnieuw overdreven - zwabberen aan de achterkant en dat is op snelheid geen aangenaam gevoel. Zoals Spastblast hieronder aangeeft: datzelfde gevoel krijg je in andere situaties waarin richtingverandering van de auto en de vrijheid ei het blok daarbij nog heeft een rol speelt.

Bij mijn 19 jaar / 130 dkm oude 911 C2S had ik echt wel last van deining in de kont. Bovendien was de spleet tussen de uitlaatsierstukken en de bumper daartussen toegenomen (je herkent versleten motorsteunen bij een 997 vaak aan verzakte uitlaatsierstukken). Tijd voor vervanging dus!

Mijn afwegingen:

- OEM --> prijzig en met als risico dat die "comfortabele flex" nog teveel bleef bestaan naar mijn smaak;
- Solids --> uitgesloten, zou wat zijn bij circuitgebruik, maar ik moet er ook dagelijks mee uit de voeten kunnen;
- Ik wilde het zelf doen en wilde daarom geen "bouwpakketen". OEM 993 RS, Rennline en zo nog wat anderen zijn - anders dan de OEM engine mounts - "tunable", maar dat betekent ook meer aanhaalmomenten en meer foutmarge. ik wilde daarom bij voorkeur een motorsteun die je als een geheel koopt; en
- Gebruikers reviews. Ik heb daarvoor vooral op Rennlist, UK fora en ook op Youtube gekeken. Natuurlijk is niet iedereen positief, maar bij de RSS variant vond ik de gebruikers overwegend positief.

Omdat ze nou ook weer niet de wereld kosten heb ik op basis hiervan besloten om de RSS te bestellen (bij Design911).

Ik ben tot nu toe zeer tevreden, maar zit nog maar ben nog maar grofweg 500 km verder. De deining bij bochten is volledig weg. Er is wel een klein beetje meer NVH, maar de betere rij eigenschappen wegen daar dik tegen op. Ik zal binnenkort de motor nog eens (licht) opkrikken om de aanhaalmomenten nog eens te controleren.

04 nov 2024 16:20
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Dank voor de uitvoerige uiteenzetting! :cheers:

Heb ik wat aan.

Ik hoor graag hoe het bevalt als je er wat langer mee rijdt.

04 nov 2024 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Duidelijk verhaal Stiruam. Denk je echter niet dat dat handmatig op en neer bewegen ook niet komt doordat ze 19 jaar oud waren? Ik snap je overweging dat de normale OEM motorsteunen meer op comfort gericht zijn, maar kan me ook voorstellen dat ze nieuw uit de verpakking niet zo soft zijn als jij gevoeld hebt.

Wat betreft het kopen als complete set: Carnewal verkoopt de OEM 993 RS motorsteunen als compleet pakket voor de 997, met alle benodigde hardware. In die zin dus wel als bijpassend geheel verkrijgbaar. Wel prijzig inderdaad.
Voor wie geïnteresseerd is: https://www.carnewal.com/products/996;9 ... or-996-997

05 nov 2024 11:58
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Spastblast schreef:
... Denk je echter niet dat dat handmatig op en neer bewegen ook niet komt doordat ze 19 jaar oud waren? ...

Dat speelt absoluut een rol. Doordat de "flex" toeneemt, krijg je immers ook de verzakking van het blok die zichtbaar wordt door de ongelijke of toegenomen ruimte boven de uitlaatsierstukken. De beweegbaarheid van de bout neemt dus ook toe.

Dank voor de vraag, want ik vergat gisteren nog een alternatief: OEM+ zoals Function First of zelfbouw door nieuwe OEM motorsteunen op te vullen met polyureathaan (om ze zo stijver te maken). Kort gezegd: een optie die mensen zijn gaan uitproberen omdat ze semi-solid te oncomfortabel vonden, maar nieuwe OEM motorsteunen toch nog steeds teveel flex vonden hebben. In de link naar het zelfbouw topic lees je ook dat TS bij nieuwe OEMs - voor het opvullen - de bout nog steeds makkelijk met de hand kon bewegen.

Function First noemt dat "semi-semi-solid", om aan te geven dat dit tussen nieuwe OEMs en semi-solid inzit.

Ik heb zelf niet voor semi-semi-solid gekozen omdat ik op zich niet vies ben van wat meer NVH (niet als doel, maar acceptabel ter verwezenlijking van een doel), ik in eerdere auto's ook zeer tevreden ben geweest met aanpassingen die anderen ten koste van comfort vonden gaan (zoals een vrij stug afgesteld KW v3 onderstel) en omdat je - flauw en heel Hollands gezegd - voor het geld van (zelf nog af te vullen) OEM motorsteunen best nog wat kunt experimenteren. Als de RSS uiteindelijk toch niet bevallen, is er dus nog genoeg "budget" voor een volgend experiment.

Spastblast schreef:
... Wat betreft het kopen als complete set ...

Het ging mij ook niet om de verkrijgbaarheid als set (prijs bij Carnewal valt me trouwens nog mee: 2x OEM bij Design911 doet grofweg EUR 830,-), maar om de verzameling losse onderdelen. Hoe meer onderdelen je (met het juiste moment) in elkaar moet zetten, hoe hoger de foutmarge. Dat is voor mij een soort persoonlijke afwijking: ik snap dat je je kunt afvragen of je motorsteunen wel zelf moet willen vervangen als je het jezelf kennelijk niet eens toevertrouwt om ze eerst in elkaar te zetten. :lol: Dat doe ik natuurlijk wel, maar ik hou zelf nou eenmaal van de (voor mij) eenvoudigste oplossingen met de kleinste foutmarge. Ik heb dus liever dat de assemblage van de onderdelen al in een gecontroleerde productie omgeving is gebeurd, dan dat ik het zelf doe,

05 nov 2024 16:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Ah, nu snap ik je afweging beter. Denk overigens dat Gert ze ook wel in elkaar zou willen zetten voordat hij ze opstuurt :lol:

06 nov 2024 13:45
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]