Ik gebruik mijn auto ook puur op de weg, maar schep er wel plezier in om bochten zo hard mogelijk te nemen. Ik heb zo'n 1,5 maand geleden mijn 19 jaar oude OEM motorsteunen (met 993 nummer) vervangen door RSS. Meer info zie
hier.
Hieronder mijn eigen overwegingen in mijn eigen simpele, niet technische bewoordingen: als je OEM steunen hebt, zijn die primair gericht op comfort. Er zit dus relatief veel demping / speling in. Als je ze naast elkaar legt (hieronder nieuwe RSS (links versus mijn originele OEM steun met 993 nummer (rechts)), kun je je dat ook wel voorstellen:
Je kunt bij de OEM variant de "bout" die uit de motorsteun komt makkelijk met de hand bewegen, bij de RSS variant is dat uitgesloten (of ik ben er niet sterk genoeg voor
).
Dat extra comfort van de OEM variant is fijn als je van rustig toeren houdt en vooral hard rechtdoor wilt: bij het starten voel je het blok niet bewegen in de auto en je hebt doordat het blok meer kan bewegen aan de steunen (dus ten opzichte van de auto) minder "NVH" zoals de Amerikanen dat noemen (Noise, Vibration and Harshness); minder trillingen in je interieur, etc.
Maar als je dus ook hard door de bocht wilt en er zit relatief veel comfort /flex in je motorsteunen, dan gaat volgens de eerste wet van Newton (massa is traag) je blok nog kortstondig rechtdoor, terwijl jij de auto de bocht al ingestuurd hebt. Als je het heel erg overdrijft: dat blijft zo, tot het blok alsnog de grenzen van de motorsteunen tegenkomt en op dat moment tikt het blok aan de buitenkant van de bocht tegen de achterkant van je auto. Dus als jij een bocht naar links maakt, zorgt je blok rechts achter voor een duwtje. Daardoor gaat je auto - opnieuw overdreven - zwabberen aan de achterkant en dat is op snelheid geen aangenaam gevoel. Zoals Spastblast hieronder aangeeft: datzelfde gevoel krijg je in andere situaties waarin richtingverandering van de auto en de vrijheid ei het blok daarbij nog heeft een rol speelt.
Bij mijn 19 jaar / 130 dkm oude 911 C2S had ik echt wel last van deining in de kont. Bovendien was de spleet tussen de uitlaatsierstukken en de bumper daartussen toegenomen (je herkent versleten motorsteunen bij een 997 vaak aan verzakte uitlaatsierstukken). Tijd voor vervanging dus!
Mijn afwegingen:
- OEM --> prijzig en met als risico dat die "comfortabele flex" nog teveel bleef bestaan naar mijn smaak;
- Solids --> uitgesloten, zou wat zijn bij circuitgebruik, maar ik moet er ook dagelijks mee uit de voeten kunnen;
- Ik wilde het zelf doen en wilde daarom geen "bouwpakketen". OEM 993 RS, Rennline en zo nog wat anderen zijn - anders dan de OEM engine mounts - "tunable", maar dat betekent ook meer aanhaalmomenten en meer foutmarge. ik wilde daarom bij voorkeur een motorsteun die je als een geheel koopt; en
- Gebruikers reviews. Ik heb daarvoor vooral op Rennlist, UK fora en ook op Youtube gekeken. Natuurlijk is niet iedereen positief, maar bij de RSS variant vond ik de gebruikers overwegend positief.
Omdat ze nou ook weer niet de wereld kosten heb ik op basis hiervan besloten om de RSS te bestellen (bij Design911).
Ik ben tot nu toe zeer tevreden, maar zit nog maar ben nog maar grofweg 500 km verder. De deining bij bochten is volledig weg. Er is wel een klein beetje meer NVH, maar de betere rij eigenschappen wegen daar dik tegen op. Ik zal binnenkort de motor nog eens (licht) opkrikken om de aanhaalmomenten nog eens te controleren.