| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Kloppende 912
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=50243
Pagina 1 van 1

Auteur:  912Freak [ 24 okt 2017 20:03 ]
Berichttitel:  Kloppende 912

Reeds 17 jaar in het bezit van een 912, na aankoop zelf de motor gereviseerd, tot op het carter (dus niet krukas en drijfstangen) sinds een jaar is er een kloppend geluid ontstaan dat steeds sterker werd.
Het geluid gaat mee met het toerental en eigenaardig genoeg enkel bij traaglopende motor in zijn vrij, het begint na ongeveer 30 a 40km (warme motor) en is niet te horen bij gas geven en normaal rijden.
De motor en de versnelling bak zijn nu uit de wagen gedemonteerd en de motor is binnen voor revisie, de porsche specialist kan ook niet direct zeggen wat er mankeert maar dat er iets mis is, dat is zeker, ik ben benieuwd wat er gaat uitkomen.

Auteur:  piewie [ 24 okt 2017 20:30 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Waarschijnlijk drijfstanglagers

Auteur:  912Freak [ 24 okt 2017 20:54 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Misschien, maar normaal maakt z’on lager herrie zowel koud als warm, maar ja het moet iets zijn en veel meer zit er niet in, langsspeling op de krukas is normaal, 1,5 tiende mm, dat was een vermoeden maar bij controle bleek dat ok.
We zien wel, ik ga wel een beetje geduld moeten hebben, de man werkt alleen en heeft veel werk, uitsluiten Porsche motoren en versnellingsbakken.

Auteur:  Tobias [ 24 okt 2017 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Welke specialist is het?

Auteur:  Casss [ 25 okt 2017 21:54 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

ben benieuwd naar de oorzaak, is dit met een luchtgekoelde type 4 motor?

Auteur:  912Freak [ 01 nov 2017 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Een 912 van 1969, alle 912 Porsches van 65 tot eind 69 waren bij mijn weten uitgevoerd met de 4 cil boxer van 1600cc,
In de VS zijn er een heel aantal gewijzigd naar een grotere cil inhoud, ik denk naar1875cc, ik wet niet of dit in Europa ook gebeurt is, ik heb mij laten vertellen dat die grotere cilinders niet meer te koop zijn.
Ben nu bezig de versnellingsbak (4 gang) op te kuisen en de dichtingen op de in en uitgangsassen wil ik ook graag vervangen, iemand ervaring hiermee?
Misschien moet ik eens een paar foto’s plaatsen, moet nog eens bekijken hoe.

Auteur:  felix bahama 912 [ 01 nov 2017 22:28 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

1875cc is een tikje overdreven, dat gaat niet passen zonder zeer intensieve aanpassingen aan de carterdelen en de koppen. Je kan wel bij LN engineering of bij Shasta bigbores kopen (86mm/1760cc is de max zonder zeer uitgebreide frees werkzaamheden). Ook staat EBay vol met dubieuze Chinese bigbores, die zijn niet aan te raden.

Auteur:  piewie [ 02 nov 2017 21:26 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Al iets gevonden?

Auteur:  felix bahama 912 [ 03 nov 2017 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Je kunt mij bellen indien je meer wilt weten over wat mogelijk is met deze blokken. Ik heb er een jarenlange studie aan gewijd, zowel in theorie als in de dagelijkse praktijk! Stuur maar een PB.

Auteur:  912Freak [ 07 nov 2017 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Ok wat de cilinderinhoud aangaat, is inderdaad 1750cc, ondertussen is de oorzaak gevonden, een van de klepgeleiders aan de linkerkant kwam los bij warme motor, de koppen zijn gereviseerd geweest ongeveer een 5000km geleden, waarschijnlijk verkeerd materiaal of tolerantie.
Ik heb besloten om een totale revisie te doen nu de motor er toch uit is, alles was nog origineel, eerste drijfstanglagers enz. er komen nieuwe cilinders en zuigers op, een nieuwe nokkenas en volgers, nieuwe drijfstanglagers en krukaslagers (krukas slijpen en harden weet ik nog niet) gereviseerde koppen en nog wat dingetjes.
Maar ik heb een ander probleempje, de oliekeerring van de versnellingsbak ingaande as lekte een beetje dus die heb ik vervangen, tezelfdertijd wilde ik ook de dichtingen aan de uitgaande flenzen vernieuwen (dit doe ik zelf) die flenzen zitten vast met twee rekbouten , nu zou ik die rekbouten gerust durven hermonteren ware het niet dat het cilindrisch gedeelte aan het uiteinde van de bout (origineel plus min 6 mm diameter) afgesleten is tot op een diameter van ongeveer 3 mm.
Ik weet de functie van dit cilindrisch gedeelte niet, wat kan daar op ronddraaien of bewegen die slijtage veroorzaakt?
Bijkomend probleem, die rekbouten zijn schijnbaar niet meer leverbaar, dus momenteel sta ik een beetje on hold.
Iemand die mij een beetje wijzer kan maken?

Auteur:  piewie [ 07 nov 2017 13:00 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

zou je graag helpen maak kan in je verhaal niet op uitmaken wat je precies bedoeld
mss een paar fototjes

>>tezelfdertijd wilde ik ook de dichtingen aan de uitgaande flenzen vernieuwen<<?

Auteur:  912Freak [ 07 nov 2017 15:58 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

Ik heb mij een beetje ongelukkig uitgedrukt, ik bedoel aan de versnellingsbak (4 gang) de oliekeerringen die zich op de 2 uitgaande assen achter de flenzen bevinden, die waar de cardanassen aan gekoppeld worden.
Die 2 assen worden door middel van een rekbout aan de tandwielen in het differentieel gekoppeld, het gaat om een 912 van 69 LWB met magnesium versnellingsbak.
Ik wil wel graag een fotootje plaatsen alleen heb ik nog niet door hoe dat kan hier op het forum.

Auteur:  ccr-timo [ 08 nov 2017 16:38 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

912Freak schreef:
een van de klepgeleiders aan de linkerkant kwam los bij warme motor, de koppen zijn gereviseerd geweest ongeveer een 5000km geleden, waarschijnlijk verkeerd materiaal of tolerantie.


ge bedoeld deze op foto.

Afbeelding

is ook links zoals je ziet, schijn naar horen meer voor te komen.

Auteur:  912Freak [ 10 nov 2017 20:00 ]
Berichttitel:  Re: Kloppende 912

dat is inderdaad de oorzaak van het kloppende kleppende geluid bij warme motor, ik veronderstel dat het niet lang meer ging duren tot het geluid er altijd was en vanaf de start.
Ondertussen 2 nieuwe rekbouten gemaakt en het differentieel gedemonteerd om de oorzaak van de slijtage op het einde van de bout te vinden, doch niets abnormaals ontdekt, alles ziet er nog als nieuw uit en nu heb ik ook gezien als je enkel de dichtingen op de uitgaande assen wil vervangen (dat is mogelijk onder de wagen) je dan best niet alle twee de rekbouten terzelfdertijd verwijdert, want dan kan het asje waar de planeettandwieltjes opzitten verschuiven en dan moet het differentieel open.
Kan iemand mij eens zeggen hoe je een foto kan bijvoegen? is dat gewoon kopiëren en plakken?
trouwens bedankt voor de feedback.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/